|   15:07:40
דלג
  יגאל יששכרוב  
עיתונאי-צלם, סופר
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
חיה ויואל פרידמן בחצר ביתם בגבעתיים [צילום: יגאל יששכרוב]
איפה הם היום?

איש הג'נטים

יואל פרידמן, פעיל חברתי, "איש הג'נטים", גבאי בית הכנסת "הרמה" בגבעתיים, מזה 30 שנה - מעודד דיאלוג בין חילוניים לדתיים
11/03/2019  |   יגאל יששכרוב   |   כתבות   |   תגובות
יואל פרידמן איש הג'נטים [צילום: יגאל יששכרוב]


היכרות מגיל צעיר

"הייתי נערה כבת 17 כשחברים משותפים בתל אביב הכירו לי את יואל. אני באה מבית דתי ציוני מבני ברק ויואל, הסתבר לי, היה חילוני גמור. היינו שני עולמות מנוגדים בתכלית עם תרבויות שונות מקצה אל קצה. בפגישה השנייה, גיליתי שיואל הוא אדם כלבבי, חרוץ וצנוע, שאיתו אוכל להקים בית".

את הדברים הללו אומרת לי היום חיה פרידמן, מעצבת שיער למגזר הדתי והחרדי. יואל מספר: "בעקבות נשואיי לחיה, גרנו בבית הוריה בבני ברק במשך כעשר שנים. אביה, אליו הייתי קשור מאוד, קרב אותי אל בית הכנסת ושם למדתי את ערכי היהדות ונחשפתי לראשונה ללימודי הגמרא עם הרב שמעון בודנהיימר ז"ל שהיה עבורי אב רוחני.

לימים, קנינו את ביתנו בגבעתיים. ילדיי למדו בבית הספר הדתי בעיר ואנחנו התפללנו בבית כנסת "הרמה", ולימים, מוניתי לגבאי בבית כנסת זה".

בני הזוג נישאו ב-1965 ולהם בן, ארבע בנות ו-13 נכדים, כן ירבו.

המוסכים הגדולים בולעים את הקטנים
מיישר ומתקן ג'נטים [צילום: יגאל יששכרוב]

חברות יבואני הרכב פתחו מוסכי ענק ואלה קולטים את בעלי המוסכים שנאלצים לסגור את מוסכיהם מחוסר רווחיות
▪ ▪ ▪

"כ-3,000 מוסכים פועלים היום בישראל. לתחזק היום מוסך זה ענין מאוד קשה מבחינה כלכלית, לאור הוצאות כמו משכורות עובדים, תחזוקה ומיסי עירייה עצומים. את המוסכים הקטנים בארצנו אפשר להגדיר היום כעולם הולך ונעלם.

המוסכים הגדולים בולעים את הקטנים כמו בעלי החיים בטבע". כך אומר יואל פרידמן, מנהל מוסך והנדסאי מכונות רכב במקצועו ובעל תעודת הוראה ומוסיף: "המכוניות של היום הרבה יותר טובות מהמכוניות של פעם למרות שיש דעות שונות בנושא זה.

על-אף ריבוי המכוניות בכבישים - קטנו מספר תאונות הדרכים הודות לשכלול אמצעי הבלימה (בלימה אוטונומית) והמנגנונים האוטומטיים וגם כתוצאה מהכנסת מערכות מתוחכמות לרכב, השומרות על יציבותו במצבים קיצוניים. ומכאן קטנה כמות העבודה במוסכים. חברות יבואני הרכב פתחו מוסכי ענק ואלה קולטים את בעלי המוסכים שנאלצים לסגור את מוסכיהם מחוסר רווחיות".

לדבריו של יואל, אם בעבר בעל המוסך הטוב היה מאזין למנוע, עושה נסיעת מבחן ומיד היה מאבחן את הבעיה, הרי שכיום בעזרת מחשוב מתוחכם אפשר לקבוע את מהות התקלה.

המשפחה מהצד התימני
[צילום: יואל פרידמן]

בתמונה:
הוריו של יואל יהושע זיגפריד ומזל.

באותה תקופה שרר רעב בעיר והמשפחה עברה לזמן קצר למצרים
▪ ▪ ▪

יואל פרידמן, מגדיר את עצמו חצי תימני וחצי ייקה (ממוצא גרמני). משפחתו של יואל מהצד התימני, ממשפחת הזמרת המיתולוגית ברכה צפירה (אמו של יואל, מזל היא בת דודה של ברכה), עלתה מתימן לישראל ב-1870 והתיישבה בירושלים. באותה תקופה שרר רעב בעיר והמשפחה עברה לזמן קצר למצרים. "משם עלו לארץ סבתי בדרה וסבי דוד והתגוררו ביפו העיר עם החומות".

"ראשי הישוב עשו הסדר עם משפחת שלוש, שהייתה בעלת הקרקעות בנוה צדק, וסיכמו שיבנו את בית משפחת שלוש ברחוב פינס פינת לילנבלום בתל אביב ובתמורה יקבלו ממנה קרקעות. כך סבי וסבתי קיבלו חלקת אדמה בנווה צדק שעליה הקימו את ביתם. כעבור שנים בעקבות פעילותו של הברון רוטשילד, הייתה נהירה של תושבים "מן העיר אל הכפר". סבי וסבתי היו ביניהם. הם קיבלו אדמות בכפר תבור והפכו להיות איכרים. היו להם 8 ילדים".

הסבתא "ניפנפה" את החלוץ הגרמני
[צילום: זולטן קלוגר/פלאש 90]

בתמונה:
חלוצים, הישוב הישן לא אהב אותם...

"אמי מזל, ריחמה על החלוץ, נטלה כיכר לחם ומעט ירקות ורצה אחריו לחפשו, והשאר היסטוריה"
▪ ▪ ▪

באותו זמן חלוצים מקבוצת עבודה סללו את הכביש בין עפולה לטבריה. כמנהגם מדי יום, בסיום עבודתם, נהגו החלוצים להיכנס לישובים סמוכים על-מנת לרכוש מוצרי מזון. כאשר העבודות בכביש התקדמו והגיעו בסמוך לכפר תבור, אחד החלוצים, מקבוצת העבודה הזו, שעלה לארץ מגרמניה ב-1921 בשם זיגפריד-יהושע פרידמן (שם למד במסגרת נוער חקלאות בחוות איכרים), התדפק על דלת ביתה של משפחת צפירה בבקשו מעט מזון.

"סבתי בדרה שפתחה את הדלת "נפנפה" אותו. הישוב הישן לא אהב את החלוצים... אמי מזל, ריחמה על החלוץ, נטלה כיכר לחם ומעט ירקות ורצה אחריו לחפשו. והשאר היסטוריה". הם נישאו בתל אביב והתגוררו בביתם הקודם של הסבא והסבתא בנווה צדק.

"אימי שימשה תופרת בבתי יהודים וערבים ועל אף שגוון עורה היה שחום, כתיימניה אסלית, למדה את שפת האידיש על בוריה וניהלה משא-ומתן באידיש עסיסית עם נותני שירותים למיניהם. רבים מבני משפחת צפירה נישאו לאשכנזים. מסתבר שהייתה התאמה בין האופי של התימנים לייקים"...

חוויות ילדות מנוה צדק ומכפר תבור
בשירותו הצבאי [צילום: יואל פרידמן]

סבתא אפתה לחם גלי בטאבון וטיגנה שמן זית עם בצל טבלנו בשמן הזית פרוסת לחם, ניגשנו לגן הירק וקטפנו מלפפון ועגבנייה
▪ ▪ ▪

יואל פרידמן נולד בבית החולים "הדסה" בתל אביב ב-1941 ולמד בבית ספר "אליאנס" בגבול יפו תל אביב. אחיו איתן ז"ל, התגורר בבית המשפחה ברחוב דוד אלרואי 23 בנוה צדק עד גיל 14 ומכאן עבר לחברת נוער בקיבוץ חצור שבדרום. הוא שירת כקצין בשריון (לא במסגרת הנח"ל), עבר לקיבוץ להבות חביבה שם כיהן כרכז המשק ונפטר לפני שש שנים בניתוח כושל.

"בילדותי", מספר יואל היום, "עבדתי בחופש הגדול עם אבי שהיה טפסן. עסקתי ביישור מסמרים. הרווחתי שתי לירות לחודש ובכסף קניתי אופניים אותם השכרתי לחבריי תמורת כסף. כשהורי רכשו "פריג'ידר", דבר נדיר באותם ימים, יצרתי שלגונים מלימונדה, חיברתי להם מקל מגפרורים ומכרתי אותם לחבריי.

כילד, מספר יואל, "אהבתי לבקר את סבא דוד וסבתא בדרה בכפר תבור. הייתה להם חצר גדולה עם פרות, סוסים, תרנגולות ושובך יונים גדול. סבתא אפתה לחם גלי בטאבון וטיגנה שמן זית עם בצל. טבלנו בשמן הזית פרוסת לחם, ניגשנו לגן הירק קטפנו מלפפון ועגבנייה, ניגבנו אותם בבגד ואכלנו. זה היה טעם אחר מטעמם של הירקות המרוססים היום.

הקפה של שבת בבוקר היה מונח במשך כל הלילה בקדירה בטאבון וטעמו בלתי נשכח. חבריי מכפר תבור היו שותים בצמא את הסיפורים שסיפרתי להם על העיר".

לימודים מקצועיים במסגרות שונות
במקום עבודתו [צילום: יגאל יששכרוב]

"הג'נטים עליהם מורכבים צמיגי המכוניות, נוצרו במשך שנים רבות מברזל ובשנים האחרונות הם מיוצרים ממתכת אלומיניום בתוספת מגנזיום".

במהלך השנים הללו הוא מתמחה בנושא חדש: שיפוץ ויישור ג'נטים ממגנזיום (גב אופן)
▪ ▪ ▪

בבית הספר היסודי סבל יואל מהפרעות קשב וריכוז קשות והיה חסר זיכרון לחלוטין. "במקום הזיכרון יש לי הבנה טכנית והלכתי ללמוד בבית הספר המקצועי "שבח", "כשהחכמים" הלכו ללמוד בבית ספר תיכון רגיל", הוא אומר בחיוך.

לאחר שלוש שנות לימוד בבית ספר "שבח" החל יואל לעבוד בחנות לחלקי חילוף לרכב ובערב הוא משלים את לימודיו לבגרות בבית ספר מונטיפיורי.

בשירותו הצבאי הוא עובר מבחנים ומתקבל לקורס טייס, אך אינו ממשיך במסלול זה. הוא עובר לחיל החימוש ועובד שם במחסן חלפים. בין היתר, הוא גם מוותר על קורס קצינים שהוצע לו. במקביל לשירותו הצבאי הוא מתחיל את לימודיו במחזור השני של שלוחת הטכניון בתל אביב בנושא הנדסאות מכונות.

בסיום שירותו הצבאי ב-1964 ובגמר הלימודים הללו הוא ממשיך בלימודי הסמכה לתואר הוראה במקצועות טכניים. תקופה קצרה הוא עובד במוסך ואחר כך במשך עשר שנים הוא מועסק בחברה לאספקת ציוד למוסכים ובמקביל מקבל הסמכה לניהול מוסך.

יואל מרצה בקורסים להסמכה של בוחני רישוי רכב כולל בניית תוכנית לימודים וכן בקורסים של הסמכה למתקני תקרים (פנצ'רמכרים) ומרצה בטכניון בחיפה.

42 שנים הוא מנהל את המכון לבדיקת רכב וכיווני פרונט. ב-1974 הוא פותח מכון לבדיקות רכב לקניה וכיווני פרונט בקריית אריה בפתח תקוה. 42 שנה הוא מנהל את המכון וב-2017 העסק עובר לרחוב רבינזון בפתח תקוה. במהלך השנים הללו הוא מתמחה בנושא חדש: שיפוץ ויישור ג'נטים ממגנזיום (גב אופן).

"הג'נטים עליהם מורכבים צמיגי המכוניות, נוצרו במשך שנים רבות מברזל ובשנים האחרונות הם מיוצרים ממתכת אלומיניום בתוספת מגנזיום", אומר יואל ומוסיף: "ג'נטים אלה איכותיים ויקרים יותר. כך למשל, מחירו של ג'נט אחד במכונית יוקרה עשוי להגיע ל-20 אלף שקלים. עלות תיקון של ג'נט אחד נע בין 600 ל-1,200 שקלים.

יש להבחין בין ג'נטים מקוריים שמגיעים עם הרכב החדש לבין ג'נטים חליפיים (מתוצרת סינית) שהם ברמה ירודה מאוד ובהתאם לכך מחירם זול.

תמיד חיפשתי דברים יוצאי דופן בנושאים טכניים וברמה גבוהה יותר. ההתעניינות שלי בנושא של יישור ותיקון ג'נטים נובעת בעיקר מהידע שלי במטלורגיה (תורת המתכות) דבר שמאפשר לי להשתמש בידע התיאורטי בשימוש מעשי".

90% מהעסק של יואל היום מתמקד בתיקון ג'נטים, ושמו הולך לפניו כיחיד בארץ ברמת הדיוק ובתיקון המושלם של ג'נטים והחזרת מצבם לזה שהיה מלכתחילה. במכונו פועלות שלוש מכונות ליישור ג'נטים למכוניות, לאופנועים ולטרקטורונים וזאת מלבד כלים רבים כאמצעי עזר לעבודות גמר וצבע.

יואל החל לתקן ג'נטים ממגנזיום כבר לפני 25 שנים. בנו יוסף שלמד רפואת שיניים במקסיקו סיטי סיפר לו על אינדיאני מקומי שמתקן ג'נטים ממגנזיום.

נסעתי אליו, מספר לי יואל היום, וראיתי שעבודתו הייתה ברמה מאוד ירודה. עם זאת רכשתי ממנו ידע מסוים. כעבור שלושה חודשים שלחתי לו מספר כלי עבודה מהארץ כאות הוקרה על זה שפתח בפניי צוהר אל תובנות חדשות והזדמנויות עסקיות".

לימים, שימש יואל כחבר מועצה וחבר הנהלה באיגוד המוסכים ובהמשך כבורר מטעמה בוועדות בוררות. בנוסף, כיהן כשופט בוועדת בדיקה של משרד התחבורה בענייני אתיקה בנושא של בדיקות קניית רכב. במהלך השנים פתחו תלמידיו 15 עסקים בנושא של כיווני פרונטים.

גבאי בית הכנסת במשך 30 השנים האחרונות
[צילום: יגאל יששכרוב]

בתמונה:
גבאי בית כנסת הרמה מזה 30 שנה.

מדי שבת הוא מכין קידוש גדול בבית הכנסת הכולל ארוחת צהריים לאחר התפילה, שבה מוגש חמין, קיגל תפוחי אדמה, איטריות, סלטים, דגים מלוחים ושולחן עמוס בכל טוב
▪ ▪ ▪

ב-30 השנים האחרונות משמש יואל כגבאי בית הכנסת "הרמה" בנוסח אשכנז השוכן ברחוב גונן 3 בגבעתיים, המכיל 300 מושבים לגברים ונשים. במתחם הצמוד לבית הכנסת הוא מקים גן ילדים המושכר לגננת פרטית. דמי השכירות מאפשרים לו לתחזק את בית הכנסת ולתת שירותים ברמה גבוהה מבלי להזדקק לכספיי העירייה המיועדים לשיפוץ בתי כנסת, שלמרבה הצער איננו מצליח לקבל במשך כל שנותיו כגבאי בית הכנסת.

מדי שבת הוא מכין קידוש גדול בבית הכנסת הכולל ארוחת צהריים לאחר התפילה, שבה מוגש חמין, קיגל תפוחי אדמה, איטריות, סלטים, דגים מלוחים ושולחן עמוס בכל טוב. לדעתו, אנשים מגיעים לתפילה דרך הקיבה. אשתקד ערך סדר פסח ציבורי ל-180 איש ברמה גבוהה ביותר באולם חדר האוכל שהיקצתה לו כתרומה חברת "פלאפון".

לפני כחודשיים התקיימה בבית הכנסת חגיגת קבלת ספר תורה לילדי כיתות ב' מבית הספר "שמעוני" בליווי תזמורת של שופר וקלרינט בנוכחות הורי הילדים סבים וסבתות ובמתן הרצאה בו נטלו חלק 500 איש. גם בפורים השנה ייערך במסגרת בית הכנסת "פורים גדול" למאות ילדים והורים שייהנו מהצגה, מהופעת אמן וממתנות. מתנדבים מסייעים לו בפעולות הללו.

על מתפללי בית הכנסת נמנים, ביו היתר, אדיר מילר ומשפחתו וכן האלוף במיל איתן דנגוט. יואל הוא חבר במועצה הדתית בגבעתיים, מכהן בה כיו"ר ועדת הביקורת ופעיל כאיש ציבור המעודד דיאלוג בין חילונים לדתיים. עד לבחירות האחרונות היה במקום השני במפלגת הגמלאים בגבעתיים.

ניזון ממזון בריאות
בביתו ניזון ממזון בריאות [צילום: יגאל יששכרוב]

הוא אינו אוכל מוצרים מקמח שעשוי מגרעיני חיטה כי לדבריו החיטה של היום שונה מהחיטה המקראית
▪ ▪ ▪

יואל נמנה על משכימי קום. בחמש וחצי בבוקר הוא מתעורר. בשש הוא לומד עם באי בית הכנסת דף יומי וגמרא, בשש וחצי תפילת שחרית. חוזר לביתו לארוחת בוקר ומגיע למקום עבודתו. פעמיים בשבוע, כדרך חיים, הוא מקבל מסג'ים ודיקור סיני. מדי יום משתמש במזון בריאות לפי שיטתו של הרב ניסן מורגנשטרן מרמות שבירושלים.

הוא אינו אוכל מוצרים מקמח שעשוי מגרעיני חיטה כי לדבריו החיטה של היום שונה מהחיטה המקראית – חיטת בר, שכן החיטה של היום היא חיטה מהונדסת ואינה מתאימה לו. מה שמתאים לו בראש ובראשונה הם מוצרים מקמח של שעורה, קמח מגרעיני שיפון או קמח מגרעיני כוסמין.

גם השימוש במוצרי חלב בקר אינו נכנס אל ביתו. המשפחה מעדיפה להשתמש במוצרי חלב של עיזים וכבשים ולבריאות משתמשת בתוספי מזון על בסיס טבעי: ויטמין סי, אומגה צמחי ופרופוליס.

"המוטו שלי בחיים, מבהיר יואל, עשה טוב ותקבל טוב. יש לי אופי סתגלני. בכל מצב אני קורא את המפה, מסגל את עצמי למסגרת ואז מתחיל לבנות תובנות כדי להביאה למצב טוב יותר".

תאריך:  11/03/2019   |   עודכן:  11/03/2019
יגאל יששכרוב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קריאה במאמר המציג את הזווית הבדואית בסכסוך היהודי-ערבי בנגב בשנות הארבעים הבריטים גילו אהדה לשבטים הפורעים כתוצאה מהאינטרס שלהם באזור
10/03/2019  |  חנינא פורת  |   כתבות
כוכב התקשורת מרקורי נמצא בנסיגה במזל דגים ויימצא שם עד לתאריך 29.3.19. המזלות שיחושו בצורה החזקה ביותר את השפעת הכוכב יהיו המזלות הבאים: דגים, בתולה, תאומים, קשת, מאזניים ואריה. שאר המזלות יחושו בכך דרך קירבה לאנשים אחרים, אך לא באופן אישי מדי.
10/03/2019  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
בנימין נתניהו הוא ראש הממשלה מזה עשר שנים. זה אומר, שבמשך עשר שנים רצופות הוא האדם החזק ביותר בישראל. לא מדובר במנהיג שולי של מפלגה קטנה. לבוא ולהציג אותו כקורבן - זה פשוט מגוחך.
10/03/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
על בימה מעוצבת להפליא כמעגל בעיצוב עדי נידם, עם תלבושות ססגוניות (בעיצוב לי-יה חוזה) העשירות במתן ייחודיות לכל דמות הן באיפורה והן בשפת גופה - מתחולל סיפור במלל שאינו מובן, ג׳יבריש, המצלצל כערבוב של רומנית, איטלקית, לטינית ועוד, מה שמגביר את הצחוקים וההיתול. המחזה נפתח עם שתי דמויות ליצניות היתוליות רבות קסם וחן - בביצוע סתיו מגן ועידן מי-רון החמוד. הפנטומימה שלהם, יכולת ההבעה העשירה והבעותיהם האכספרסיביות (מה שמאפיין את כל השחקנים) מסבירים הכל. ההנאה הצרופה שהקהל זוכה לה, גם אם הסיפור לכאורה וירטואלי, ולמעשה הוא מתאר בגרוטסקיות את חגיגת עשיית הפסטה כסמל לתאוות האוכל - הרי ההגזמות בהבעות ויחודיות של איפיון כל דמות הודות לתלבושתה ואיפורה ולווירטואוזיות השחקנים - אלו מעניקות לסיפור את משמעותו ואת הקצב המטורף לכאורה.
10/03/2019  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
19 יום בלבד לפני המועד לפרישתה של בריטניה מהאיחוד האירופי, טרם ברור כיצד תיראה הפרישה - אם בכלל תבוצע במועד המתוכנן. השבוע הקרוב יהיה המכריע והדרמטי ביותר בשנתיים וחצי הסוערות העוברות על בריטניה, מאז החליטה ברוב קטן ביוני 2016 לפרוש מהאיחוד.
10/03/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il