|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
בית העם ירדנה הנטוש 2019 [צילום: אלי אלון]

חרפת "הפילים הלבנים" בירדנה

בית העם במושב ירדנה ואולם הספורט במושב זה - שני מבני ציבור גדולים, שבהקמתם הושקעו סכומים גדולים מכסף ציבורי לרווחת התושבים, עומדים מזה שנים רבות נטושים שוממים ומוזנחים עד מתי? נדרשת בדיקת מבקר המדינה
21/03/2019  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות


בית העם ירדנה

במושב ירדנה, סמוך לכניסה לישוב, שוכן בולט בסביבתו "בית העם ירדנה" - מבנה גדול מרשים ועוצמתי שהוקם כמתנ"ס וכאולם מופעים עבור תושבי המושבים בית יוסף וירדנה השוכנים זה לצד לזה. המבנה המרשים בנוי הבטון והמתחם סביבו, שבהקמתו הושקעו סכומי כסף גדולים מכספי ציבור, עומד נטוש, שומם ומוזנח מזה קרוב ל-15 שנים. יש הטוענים שהמדובר בסביבות 10 שנים. בכל מקרה מדובר בשנים רבות מעל 10 שנים.

מבנה בית העם בירדנה (התושבים במושב קוראים לו המתנ"ס) הוקם בשנת 1971 בשיתוף האגף לבניה כפרית במשרד השיכון, בעקבות מלחמת ההתשה והצורך במבנה שייתן מענה לקיום פעילות גם בעת נפילות קטיושות ופגזים שהגיעו מירדן במלחמת ההתשה. את מבנה בית העם על אגפיו תיכנן האדריכל הנודע דן איתן, מי שתכנן (יחד עם יצחק ישר) את מוזאון תל אביב לאומנות, וכלל אולם מופעים, אולמות לחוגים, בריכת שחייה, מועדון, מרפאה ועוד. נערכו בו חוגים ופעילות חברתית ותרבותית בהשתתפות תושבי ירדנה ובית יוסף. בשטח מתחם בית העם (המתנ"ס) היה גן ציבורי ופעלה במתחמו ספריה. אי-שם בתחילת שנות ה-2000 (יש הטוענים שאף לפני כן) החליט מי שהחליט לנטוש את מבנה בית העם-המתנ"ס, כולל את בריכת השחייה, ומאז ועד היום במשך שנים רבות עומד מתחם בית העם נטוש, שומם ומוזנח.

עזובה והזנחה מביישת
ספרים זרוקים במתנס [צילום: אלי אלון]

מבנה בית העם והמתחם סביבו מוקף עשבים וקוצים, האולמות, חדרי הספרייה וכיתות החוגים נראים כמו אחרי פוגרום
▪ ▪ ▪

השתתפתי בכנס בנושא ההיסטוריה של מושב בית יוסף שנערך לא מכבר בירדנה, וניצלנו את הזדמנות לסייר באתרים במושבי הסביבה. בין השאר ביקרנו כמה משתתפים במבנה בית העם ירדנה ובמתחם סביבו. נדהמנו מגודל העזובה וההזנחה השוררת במקום. מבנה בית העם והמתחם סביבו מוקף עשבים וקוצים, האולמות, חדרי הספרייה וכיתות החוגים נראים כמו אחרי פוגרום, זכוכיות חלונות מנופצות, ודלתות עקורות. בחדרי הספרייה כמה מאות ספרים זרוקים על הרצפה. אגב, חלק מהספרים נמצאים במצב סביר וניתן להשתמש בהם ולתת אותם לגני ילדים, למוסדות חינוך וכדומה.

צמוד למבנה המתנ"ס וכחלק ממנו בצדו הצפוני נמצאת בריכת שחייה נטושה מכוסה בחלקה בצמחיה ובתוכה גרוטאות ולכלוך. ניתן לראות עדין במקום שלט שנותר על קיר הכניסה לבריכה ועליו כתוב "הרחצה ללא מציל אסורה" וכן נותר עדיין שלט "הוראות למתרחצים". מול הבריכה ניתן לראות מבנה ששימש מרפאה ועזרה ראשונה, ושלט "מרפאה" עדיין קיים בכניסה אליו. צילמנו מכל פינה וזווית את המקום ובצילומים רואים היטב את גודל העזובה וההזנחה וגם את גודל הפוטנציאל.

מבנה מבוזבז וזריקת כסף לפח
בריכת השחיה במתנס [צילום: אלי אלון]

על פניו יש כאן מקרה קלאסי של מבנה מבוזבז וזריקת כסף ציבורי לפח וחבל
▪ ▪ ▪

מישהו הציב במבנה בית העם שלט "מבנה מסוכן לציבור". מאוד תמוה עניין שלט זה. המבנה הרי עשוי בטון מזויין ברוחב של כמה עשרות ס"מ והוא לא מבנה מט ליפול ואחד המבנים החזקים באזור. לא מן הנמנע כי כמו במקומות רבים בארץ קיימת גם בבית העם בירדנה מגמה להזניח את הבניין והמתחם הצמוד לו ולהרוס בסופו של דבר את המבנה בגלל אי-כדאיות כלכלית באחזקתו ובשימורו (הכל היום זה ענין של כסף), או לחלופין לא מן הנמנע כי קיימת תוכנית עתידית להעבירו מרשות הציבור לידיים פרטיות למטרות מסחריות בטענה שהמבנה לא שמיש ו"מסוכן לציבור" ואנחנו כאמור מכירים מקרים רבים כאלה ברחבי הארץ.

יש אומנם פגמים בבניין שנוצרו מהעובדה שהמבנה עומד בשיממונו נטוש ומוזנח במשך קרוב ל-20 שנה ולא מנוקה או מתוחזק באופן שוטף, ואך זה טבעי שבשל כך נגרמו ונגרמים לו ולמערכת האינסטלציה והחשמל נזקים. אך לא מדובר מהתרשמותי מבניין שמט ליפול. על פניו יש כאן מקרה קלאסי של מבנה מבוזבז וזריקת כסף ציבורי לפח וחבל. ניתן לאחר שיפוצים להכשירו כמתנ"ס אזורי לטובת צעירים ומבוגרים תושבי המושבים ירדנה, בית יוסף ועוד. סביבו יש שטח ציבורי גדול וניתן להקים על שטח זה פארק גינה ציבורית גדולה.

אם אני לא טועה אין היום מבנה מתנ"ס ייעודי גדול, לתושבי בית יוסף וירדנה בסדר גודל של בית העם. מדוע לא להשתמש בבניין הנטוש הקיים, שמצבו הכללי הפיזי סביר (קירותיו בנויים בטון בעובי כמה עשרות ס"מ)? זה ידרוש אומנם השקעה של סכום כספי מסוים אבל בעזרת סיוע של מפעל הפיס ותורמים ניתן לשפץ את בית העם בירדנה לארגן בו חוגים והרצאות ולקיים בו פעילות תרבותית שוטפת לרווחת כלל התושבים.

אולם ספורט נטוש במרכז ירדנה
פנים אולם הספורט הנטוש [צילום: אלי אלון]

רצפתו מלאת צואת יונים והחדרים הצמודים לאולם הספורט נראים כמו אחרי פוגרום
▪ ▪ ▪

המתנ"ס הנטוש בירדנה לא לבד: כמה מאות מטרים מזרחית לו במרכזו של מושב ירדנה ניצב "פיל לבן" נוסף: המדובר באולם ספורט גדול יחסית במרכז המושב ירדנה שהוקם אי-שם בשנות ה-80 (כך אומרים לי) ואף הוא כבית העם (מתנ"ס) במושב נטוש ושומם ומוזנח במשך שנים רבות.

ביקרתי גם בו. הוא הפך משכן ליונים, רצפתו מלאת צואת יונים והחדרים הצמודים לאולם הספורט נראים כמו אחרי פוגרום, חלונות שבורים ודלתות עקורות, וכנראה עבר חוויות ונדאליזים כאלה ואחרות. בצמוד לאולם הספורט קיימת בריכת שחייה גם היא כמו הבריכה של בית העם עזובה, נטושה ושוממה מזה שנים רבות ומלאה לכלוך וגרוטאות. צילמתי גם את אולם הספורט וחדריו וכן צילמתי את הבריכה הנטושה.

נדרשת בדיקת מבקר המדינה
בריכת אולם הספורט [צילום: אלי אלון]

על מבקר המדינה להיכנס לעובי הקורה ולבדוק איך זה ששני מבנים גדולים שהוקמו בכסף ציבורי לשימוש ולרווחת הציבור עומדים שוממים ומוזנחים
▪ ▪ ▪

העליתי לדף הפייסבוק את סיפור הזנחתם ושיממונם של שני מבני הציבור בית העם-המתנ"ס ואולם הספורט במושב ירדנה בליווי צילומים עכשוויים מהמקום. תושבים ממושב ירדנה ובית יוסף מגיבים ונזכרים בערגה בימיו היפים של המתנ"ס ובחוגים שנערכו במקום. היו כאלה שטענו שאכן מבנה המתנ"ס הנטוש זה ביזיון וציינו כי מקרה המתנ"ס ואולם הספורט הנטושים לא משקפים את המושב המתפתח, המשגשג והפורח...

על מבקר המדינה להיכנס לעובי הקורה ולבדוק איך זה ששני מבנים גדולים שהוקמו בכסף ציבורי לשימוש ולרווחת הציבור עומדים שוממים ומוזנחים במשך כל כך הרבה שנים ומדוע לא משתמשים בהם למטרה שלשמה הוקמו - לפעילות תרבות ספורט עבור התושבים. ראוי ששרת התרבות והספורט מירי רגב המצהירה כי היא רואה חשיבות במתן תשומת לב מיוחדת וסיוע למוסדות ומפעלי תרבות ביישובי הפריפריה תבוא לבקר בשני מבני הציבור הללו שבמושב ירדנה ותראה את החרפה במו עיניה.

תגובת המועצה האזורית עמק המעיינות
אולם ספורט ירדנה [צילום: אלי אלון]

כדי לשפץ מבנים ולהשמיש אותם יש צורך במספר תנאים, בין היתר - היתכנות לשימוש לאורך זמן וגוף או יזם שיתחזק אותם
▪ ▪ ▪

פניתי למועצה האזורית עמק המעיינות שבתחום שיפוטה נמצאים שני מבני הציבור הנטושים בירדנה, כדי לברר מדוע שני המבנים הציבוריים על מתחמיהם ובריכות השחייה שלידם, שבהקמתם הושקעו סכומים נכבדים מכסף ציבורי, נטושים שוממים ומוזנחים במשך כל כך הרבה שנים. וזו תגובת המועצה ששלחה אלי דוברת המועצה אופירה שגב. אני מביא תגובתה במלואה וכלשונה:

"עם הקמתם של הישובים בנתה מדינת ישראל מבני ציבור שאמורים היו לשמש את תושבי המקום. אז, שלא כמו היום, פחות נהגו לשתף את הציבור ולבדוק את הצרכים והרצונות של הקהילה, ובמשך שנים אכן שימשו המבנים את קהילות ירדנה ובית יוסף, אולם ככל שעברו השנים, עברו הקהילות שינוי דמוגרפי ולא היה שימוש/צורך במבנים, אשר אותות הזמן ניכרו וניכרים בהם היטב.

לפני מספר שנים שופצו מבני בית הספר בירדנה והפכו להיות כפר התיירות הכורדי, שבו התארחתם.

כדי לשפץ מבנים ולהשמיש אותם יש צורך במספר תנאים, בין היתר - היתכנות לשימוש לאורך זמן וגוף או יזם שיתחזק אותם.

עד כה, למרות מאמצי המועצה לאורך התקופה, לא התקיימו התנאים הנ"ל בהקשר למבנה המתנ"ס הישן. המועצה פועלת במשותף עם הישובים בכל נושא הפיתוח והצמיחה כמו גם טיפול במבנים עם צרכים ייעודים, ובימים אלה מובילה המועצה במשותף עם הנהלת הישוב תוכנית לשיפוץ אולם הספורט לשימוש צרכי מערכת החינוך הבלתי פורמלי בישוב". עד כאן תגובת המועצה האיזורית.

תאריך:  21/03/2019   |   עודכן:  21/03/2019
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חרפת "הפילים הלבנים" בירדנה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מה יהיה כעת גורלו של תיק 3000, כאשר עד המדינה מיקי גנור משנה את גרסתו? השורות הבאות נכתבות בזהירות, משום שרב הנסתר על הנגלה - בפרשה כולה ובהתפתחויות של היממה האחרונה.
20/03/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
הנה סיפור ידידותם הייחודית והמפתיעה של שני ציירים גאונים, מנוגדים לכאורה בכול, בחיצוניותם ובסגנון אמנותם: אמדאו מודיליאני וחיים סוטין. כתבה זו תתמקד בחמש שנים אלה שבהן אמדאו, בשנות השלושים לחייו, וחיים, בשנות העשרים לחייו, ציירו ובילו יחדיו, במצוקה חומרית ובהתעלות נפשית.
19/03/2019  |  אורנה ליברמן  |   כתבות
עורכת דין לענייני משפחה ופלילים, ילידת הארץ, בת 40, אם לשני ילדים, 'תולעת ספרים' כהגדרתה, המרבה לקרוא ספרות מקצועית ורומנים, והמגדלת בביתה גם כלבה מסוג שיצו
19/03/2019  |  יגאל יששכרוב  |   כתבות
היום הראשון לעדותה של פאינה קירשנבאום בבית המשפט (18.03.19) הותיר רושם שהיא כבר הורשעה. אולמו של שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב ירון לוי היה גדוש במשפטנים ובעיתונאים, שהתגודדו בהפסקות סביב נציגי התביעה. קירשנבאום, לעומת זה, הייתה לבד. איש לא ניגש אליה מלבד הצלמים והסניגור שלה גיורא אדרת. מול המצלמות ובמשך מתן העדות, היא ניסתה לשמור בכל כוחה על ארשת פנים מאופקת. כשסיפרה על עוול שנעשה לה או לילדיה, רעד קולה, אבל היא התעשתה חיש מהרה.
19/03/2019  |  איילת פישביין  |   כתבות
במרכזה של תל אביב, מול "גינת נחום צמח" (גינת חיסין) כמה מאות מטרים מערבית לבית תיאטרון "הבימה", נמצא רחוב קטן ואלמוני שרק מתי מעט יודעים על קיומו. נא להכיר: רחוב אברהם לב. אורכו כ-50-40 מטרים בלבד ורוחבו כ-15 מטרים. בכל צד ברחוב יש שלושה בניינים בלבד. תוואי הרחוב הוא מדרום לצפון. הרחוב מתחיל בדרומו ברחוב שד' שמחה בן ציון בין הבתים 15-13 ומסתיים בצפונו ברחוב חיסין בין הבתים 16-14.
18/03/2019  |  אלי אלון  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il