|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

סיפורו של קולנוע אסתר בנתניה

קולנוע אסתר היה בית התרבות הראשון בנתניה הוא הוקם בשנת 1936 בכיכר העצמאות סמוך לחוף הים, ובמשך שנים רבות היה למוקד חיי התרבות במושבה
27/03/2019  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
קולנוע אסתר נתניה בשנותיו הראשונות[צילום: באדיבות מוזיאון נתניה]

בית הקולנוע אסתר בנתניה 2019 [צילום: אלי אלון]

קליטת מעפילים
לצד סרטים התקיימו בו הצגות תיאטרון, נשפים ועצרות עם. בתקופת המנדט שימש הבניין לריכוז ולקליטה ראשונית של מעפילים בלתי לגאליים שנחתו בחוף סמוך.

אולם קולנוע אסתר בנתניה נחנך באופן רשמי במסיבת הסיום של מחזור הראשון (מחזור א') של בוגרי בית הספר ביאליק שהיה בית הספר הראשון במושבה. בבית הקולנוע היו כ-800 מקומות ישיבה. היה זה קולנוע מפואר ומהודר יחסית. בכניסה אליו היה טרקלין רחב ידיים. בתקרת בית הקולנוע היו תלויים מאוורים גדולים לאוורור המקום.

במשך שנים רבות היה למוקד חיי התרבות במושבה שהייתה לעיר. בנוסף להקרנת סרטים נערכו בו מסיבות, ונשפים ועצרות עם. כמו-כן שימש המקום כאולם להצגות תיאטרון. מיטב התיאטרות בארץ ובהם הבימה, הקאמרי, המטאטא והאוהל הציגו הצגותיהם על בימת אולם קולנוע זה.

כשנערך במקום נשף הוציאו את הכסאות שהיו ניתנים לשליפה ויצרו רחבה גדולה. בעת הקרנת סרט מסך הקולנוע הורד לחזית הבמה. ליד המקרין בחדר מכונת ההסרטה ישב המדובב והוא הקרין את התרגום בצד התמונה.

טשרנחובסקי קורא משיריו
במוצאי שבת 7 במאי 1949 נשא דברים באולם מנחם בגין, אז יו"ר המרכז של תנועת חירות
▪ ▪ ▪

באולם הקולנוע התקיימו בנוסף לסרטים ונשפים גם עצרות עם וכינוסים מפלגתיים רבים. להלן מדגם מייצג מהם: במאי 1938 נערך בקולנוע אסתר "נשף שאול טשרניחובסקי" בהשתתפות המשורר שהיה אורח כבוד של מועצת נתניה. פתח האירוע ראש מועצת נתניה עובד בן עמי. המשורר הרצה על שירתו וקרא משיריו. הזמרת הנרייטה קולודני שרה משירי טשרניחובסקי ו"תזמורת המיתרים של מכבי" השמיעה קטעי נגינה (במקומות רבים נכתב כי האירוע נערך ב-1937 אך על-פי ארכיון העיתונות ההיסטורית האירוע נערך במאי 1938. דורש ברור נוסף א.א).

במוצאי שבת 7 במאי 1949 נשא דברים באולם מנחם בגין, אז יו"ר המרכז של תנועת חרות. עיתון חרות מדווח על האירוע: " האולם היה מלא עד אפס מקום, בגין ניתח את הבעיות המדיניות והכלכליות של המדינה. פתח וניהל את האסיפה ד"ר בנימין בקמן".

ב-1 באוקטובר 1949 נערך באולם כינוס אזורי של מפ"ם - מפלגת פועלים מאוחדת בהשתתפות מ. ארם וח. רובין. בליל שישי במרץ 1943 נערך אירוע "עיתון העיתונאים" בקולנוע "אסתר" בנתניה. בין משתתפיו: השופט ד"ר ש. ז. חשין שהרצה ושוחח על הווי בית המשפט, וד"ר עזריאל קרליבך שהרצה בנושא גאולת אפריקה הצפונית. בחלק האמנותי הופיע יהושע ברטונוב.

סרטים, הצגות, תיאטרון נשפים ומופעי מוזיקה
[צילום: אלי אלון]

בתמונה:
חזית דרומית בניין קולנוע אסתר בנתניה 2019.

בתקופת המנדט הבריטי השתתפו קצינים וחיילים בריטיים ברבים מהנשפים והריקודים שנערכו באולם אסתר
▪ ▪ ▪

לאורך השנים הוצגו בקולנוע אסתר סרטים מכל הסוגים, סרטי משפחה, קומדיות, סרטי מלחמה, מערבונים, סרטי ילדים ועוד. בשעות הערב הוקרנו ברוב התקופות שתי הצגות קולנוע ולעיתים גם שלוש הצגות, בסביבות השעה 5, 7 ו-9 התקיימו גם הצגות יומיות, לרוב בסביבות השעה 4 אחר-הצהריים.

כאמור, בנוסף לסרטים הוצגו באולם קולנוע אסתר בנתניה הצגות תיאטרון של מיטב התיאטרות בארץ. בדצמבר 1937 הציג כאן תיאטרון המטאטא את הצגות "היינו כחולמים". תיאטרון הבימה הציג כאן את ההצגות: "מירלה אפרת, "כתריאלים" (1939), "מיכל בת שאול" (1941), "אנשי רוסיה" (1943) "לא אמות כי אחיה" (1944), פדרה (1945) ועוד.

תיאטרון הקאמרי הציג כאן את ההצגות: "זאן (1947), הן לא תיקחהו עימך (1947) כזאת הייתה אמא (1948), נערת ההפקר (1948-47), הילולת רפאים (1950) ועוד.

תיאטרון האוהל הציג ב"קולנוע אסתר" את: הרשלי מאוסטרופלי (1948), החיל האמיץ שוויק (1948) ועוד.

באולם הקולנוע נערכו נשפי ריקודים מופעי בידור ומוזיקה. בתקופת המנדט הבריטי השתתפו קצינים וחיילים בריטיים ברבים מהנשפים והריקודים שנערכו באולם אסתר. ב-8.1.48 נערך באולם ריוויו מוסיקלי "תזמורת במצב הכן עם י.גולנד. עוד הופיעו במקום האחיות סמסנוב ותזמורת המיתרים של "מכבי" בנתניה.

בשלהי שנת 1961 נקשר שמו של בית הקולנוע אסתר בנתניה באירוע לא תרבותי. עיתון למרחב דיווח בידיעה שפורסמה בגיליונו מיום ראשון, 31 דצמבר, 1961 כי "אלמונים ליכלכו בליל שבת בזפת את הקירות החיצוניים והפנימיים של בית הקולנוע אסתר בנתניה ומושביו כוסו בזפת. אלמונים אלה רשמו על קירות הקולנוע את המשפט "זכור את אשר עשה לך עמלק" בגלל סרט גרמני שיוצג בו בשבוע הבא".

מקום ריכוז וקליטת מעפילים
[צילום: אלי אלון]

בתמונה:
חזית דרומית מערבית מבנה קולנוע אסתר בנתניה 2019

כרוכש שטח בית הקולנוע וכיוזם הקמתו מוזכר יותר מכל יצחק אייזיק גרינשטיין
▪ ▪ ▪

מבנה קולנוע אסתר בנתניה שימש לריכוז וקליטה ראשונית. המעפילים נחתו בחוף סמוך לבית הקולנוע והובאו לבית הקולנוע. מרתף בית הקולנוע שהיה מתחת לבמה שימש כמקור מסתור ראשוני למעפילים שזה עתה הגיעו לארץ. כאן תודרכו ומכאן פונו לישובים ברחבי הארץ.

ניסיתי לברר את מקור שמו של קולנוע אסתר נתניה ומדוע נקרא בשם זה או על שם מי נקרא. פניתי למוזאון נתניה ומנהלת המוזאון אמרה לי כי אינה יודעת בוודאות מדוע נקרא קולנוע אסתר בנתניה בשם זה, ומשערת שבית הקולנוע נקרא על שם בת משפחת תורם להקמת בית הקולנוע. ראוי הנושא לליבון ולבירור.

גם לגבי יוזם הקמת בית הקולנוע אין תמימות דעים בין כל חוקרי תולדות העיר ונזרקים שמות שונים. כרוכש שטח בית הקולנוע וכיוזם הקמתו מוזכר יותר מכל יצחק אייזיק גרינשטיין, איש עסקים ודמות ידועה בעיר. גרינשטיין עלה לארץ מרוסיה, התיישב בירושלים, הקים שם עסק מבוסס ונחשב לאיש אמיד בעל אמצעים. אי-שם בסוף שנות ה-20, אולי תחילת שנות ה-30 עזב את ירושלים עם משפחתו והשתקע במושבה נתניה. כאן הוא נטע פרדס רחב ידיים הקים מסעדה ובנה בית מלון (פנסיון) הידוע בשם מלון גרינשטיין. לימים היה חבר מועצת נתניה .

סגירתו של בית הקולנוע
מה צעקה גדולה בעיקר מקרב ותיקי העיר ש"גדלו" על בית הקולנוע והוא חלק מנוף וזיכרונות ילדותם
▪ ▪ ▪

בשנת 1989 נפתח בנתניה קניון השרון ונפתחו בו כ-4 בתי קולנוע משוכללים וחדישים. מעמדו של קולנוע אסתר בנתניה, שירד מגדולתו עוד קודם לכן והתמעטו מספר הצופים בסרטים שהוצגו בו, הורע עוד יותר, והוחלט לבסוף בסוף שנות ה-80 תחילת שנות ה-90 לסגרו.

לאחר סגירתו נפתחו ונסגרו בו בתי עסק שונים. ושנים לא מעטות עמד נטוש ושומם. בשנת 2006, רכשה חברת טראס השקעות את המבנה וכפי שדווח בעיתונות הגישה לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בקשה ותוכנית בניה להרוס המבנה ולהקים על שטחו בניין למסחר ולמגורים. קמה צעקה גדולה בעיקר מקרב ותיקי העיר ש"גדלו" על בית הקולנוע והוא חלק מנוף וזיכרונות ילדותם. הם מחאו כנגד הכוונה להרוס את מבנה בית הקולנוע ותבעו לשמר אותו ולשמור על ציביונו. בעקבות המחאה שקמה העירייה הודיעה ליזמים כי היא מתנה אישור פרויקט הבנייה במקום בהתחייבות בעלי הנכס לשלב בו שיחזור ושימורו של מבנה קולנוע אסתר.

שימור המקום
קולנוע אסתר בנתניה לדעת רבים מזכיר בערכו ההיסטורי את קולנוע מוגרבי בתל אביב אי שימור נאמן לצביונו המקורי של מבנה קולנוע אסתר בנתניה הוא להבנתי פשע היסטורי
▪ ▪ ▪

נושא שימור פיזי של אתרי מורשת ותרבות הוא נושא מורכב ולא פשוט: מה לשמר ואיך, האם כל מבנה ישן ראוי לשימור, ואיזה תוכן יש לצקת למבנה המשומר. יש אתרים היסטוריים או ישנים שיש לגביהם ספקות האם נכון וראוי לשמרם גם אם הם ישנים. לגבי בית הקולנוע אסתר בנתניה אין ספק כי הוא ראוי לשימור ואף שימור מחמיר שכן מבנה בית הקולנוע אסתר בנתניה היה בית התרבות הראשון בנתניה והיה למוקד חיי התרבות והחברה במושבה במשך שנים רבות וחלק בלתי נפרד מנוף ומהווי המקום.

קולנוע אסתר בנתניה לדעת רבים מזכיר בערכו ההיסטורי את קולנוע מוגרבי בתל אביב. אי-שימור נאמן לצביונו המקורי של מבנה קולנוע אסתר בנתניה הוא להבנתי פשע היסטורי. לאור כל האמור לעיל מתמיה מאוד כי המבנה לא נכלל לאורך שנים ברשימת המבנים המוכרזים לשימור של גופי השימור. הדבר מקומם והיה ראוי שייחקר מדוע ולמה. כפי שנמסר בעיתונות על-פי התוכנית עומד לקום בשטח המבנה מגדל רב קומות ותשולב בפרויקט תוכנית שימור כלשהי של קולנוע אסתר.

ראוי לפרסם בציבור את תוכנית השימור ולהציג דגם של המקום כיצד יראה לאחר השימור כדי שהציבור יראה במו עיניו על מה מדובר. ידוע לי כי נערך תיק תיעוד למבנה הסוקר את תולדותיו וגם הוא ראוי שיפורסם בציבור למען השקיפות. ניסיתי להשיגו ללא הצלחה. יש לקוות כי פרויקט המגדל רב הקומות שמתוכנן לקום בשטח קולנוע אסתר בנתניה ישמור על צביונו המקורי של בית הקולנוע המיתולוגי וההיסטורי. אך ספק גדול אם כך יהיה. ועל כך נהוג לומר נחיה ונראה.

תאריך:  27/03/2019   |   עודכן:  27/03/2019
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפורו של קולנוע אסתר בנתניה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סיפורם של היהודים האנוסים בפורטוגל עולה שוב ושוב לכותרות, ויש חשיבות לתת להיסטוריה הזו להיחשף, להיחקר, להישאר במרכז התודעה שלנו. בימים אלה עלה הנושא לסדר היום עקב החשש, שמקור מידע חשוב על ההיסטוריה של האנוסים בפרטוגל עלול להיעלם. מרכז זהאן לחקר מורשת ספרד העלה את הנושא עקב החשש הכבד שמאות מסמכים המתעדים את דברי הימים של היהודים בפורטוגל בימי הרדיפות של האינקויזיציה עומדים להימחק.
27/03/2019  |  הרצל חקק  |   כתבות
איזה כיף להתענג בימים מלחיצים אלה, בתוך שעה וחצי של קומדיה, הבנויה על רעיון שאיש לא חשב עליו קודם: כמה זוגות חברים טובים המתכנסים לארוחת ערב, כשהמארחת מציעה להחיות את המשחק ששיחקנו בעודם ילדים של "אמת או חובה", בגירסה חדשנית בת זמננו. הרעיון הוא: להניח את כל הטלפונים הניידים על השולחן, וכל הודעה, מסרון או ווטסאפ יושמע לאזני כולם. זו בבחינת התערטלות. חשיפת כל הסודות הכמוסים שמוטמנים בטלפון האישי של כל אחד. כמו כאלה שהברווז לא מוכן לגלות לנו, גם אם האירנים חשפו אותם.
26/03/2019  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
אָכלתי לֶחם מְעט. אָהבתי נָשים אֲחדוֹת.
26/03/2019  |  בלפור חקק  |   כתבות
תיקי דיין כ-מלכה, האם השתלטנית הרודה בבתה המסורה (לימור גולדשטיין המרגשת), בבנה, אשתו, בנכד ובכלל - מרהיבה. היא מחצינה את כל מה שידוע כמאפיין את האם היהודיה, ששאר בני משפחתה משתדלים לבלוע, ובלבד שלא להרעימה, ושהר הגעש לא יתפרץ. אך מה לעשות, והנכד שחזר עם אישה נוכריה, בלגית שספחה את הבודהיזם בהודו, גרמה לנכד המתוק עומר, להפוך גם הוא לבודהיסט, על כל הגינונים המעצבנים?
25/03/2019  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
מפגש בין משוררים הוא תמיד הזדמנות להיכרות בין סגנונות שונים, בין סוגי אישיות, ויש תמיד הפריה הדדית. חנה בדולח ידעה להפגיש משוררים מכל קצווי הקשת: הבית שלה היה בית ועד לחכמים.
25/03/2019  |  הרצל ובלפור חקק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il