|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

אסון תלמידי גימנסיה רחביה שהוצנע <span style='font-weight:normal;'>[1943]</span> <br>

במאי 1943 במהלך טיול של תלמידי הגימנסיה העברית רחביה באזור קיסריה, שיחקו תלמידים ב"גליל מתכת" (יתכן פגז, רימון או מוקש) ובו היה מטען חומר נפץ עקב התפוצצות חומר הנפץ נהרגו 4 תלמידים ונפצעו רבים בין הפצועים ככל הנראה, מתי סוקניק אחיו של פרופ' יגאל ידין הפרשה הושכחה והוצנעה במשך שנים ויש אומרים במכוון
08/04/2019  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
הגמנסיה העברית רחביה ירושלים [צילום: אלי אלון]

במחצית חודש מאי 1943 יצאו למעלה מ-80 תלמידי כיתות "חמישית" של בית הספר הגימנסיה העברית רחביה בירושלים, נערים בגילאי 15-14, מלווים במורים, לטיול שנתי באזור השרון, קיסריה וחדרה. מה שאמור היה להיות טיול חוויתי מהנה של בני נוער הפך לאסון בו קיפחו חייהם 4 נערים, ועוד כ-15 תלמידים נפצעו.

סיפור האסון
טלפון להזעיק עזרה לא היה בקרבת מקום האסון. ובסביבות השעה 6 בערב הגיע רכב בהול לחדרה והזעיק עזרה
▪ ▪ ▪

האסון התרחש, כך דווח בעיתונות דאז, ביום ג' 18 במאי 1943 בשעות אחר-הצהריים באזור החוף של קיסריה ליד חדרה. תלמידי כיתות חמישית (בגימנסיה רחביה), הלכו ברגל לקיסריה ובדרכם חזרה לבנימינה ומצאו מעין גליל מתכת ובו היה מטען חומר נפץ. ייתכן שמדובר במוקש שנסחף או אולי ברימון. מכל מקום כמה מהתלמידים שיחקו עם החפץ ולפתע הוא התפוצץ בידיו של אחד התלמידים. כתוצאה מהפיצוץ נהרג במקום אחד התלמידים - יהודה ישראלית, ונפצעו באורח אנוש שלושה תלמידים: מרדכי ינוקה, רפאל מן ומלכיאל חיות. עוד כ-15 תלמידים נפצעו מרסיסי ונתזי חומר הנפץ.

טלפון להזעיק עזרה לא היה בקרבת מקום האסון, ובסביבות השעה 6 בערב הגיע רכב בהול לחדרה והזעיק עזרה. למקום האסון באזור חוף קיסריה הגיעו אנשי משטרות הסביבה, אנשי קיבוץ שדות ים, רופאים ואנשי מגן דוד. הנפגעים הועברו לחדרה שם קיבלו טיפול עזרה ראשונה ומשם הועברו לבית החולים רוטשילד בחיפה. בבית החולים לא הצליחו להציל את חייהם של שלושת הפצועים קשה, מרדכי ינוקה, רפאל מן, ומלכיאל חיות והם מתו במהלך הלילה, או אולי אף קודם לכן מפצעיהם.

באסון נהרגו 4 תלמידים ונפצעו כ-16 תלמידים ואלה חלק משמות התלמידים שנפצעו באסון שמתפרסמים בעיתונות דאז: ראובן שטרן בן 14, שמואל קינג בן 14, יחיאל שליטין בן 14, גדולה שוויג בת 14 (לימים תהפוך לאמנית ידועה) ציונה מנזילובסקי בת 14, שמעון לוסטיג בן 14, שולמית קרינסקי בת 14, לאה מזרחי בת 15, אליהו סלמה בן 14, ומתתיהו סוקניק בן ה-15. בעיתונות דאז דווח כי "מצבם של הפצועים קינג, לוסטיק, סוקניק ושליטין קשה אך אין סכנה צפויה להם". שאר הפצועים הוגדר מצבם קל.

בין הפצועים כנראה, אחיו של יגאל ידין
5 שנים כמעט בדיוק לאחר אסון הטיול נפל מתי סוקניק במלחמת העצמאות
▪ ▪ ▪

כפי שניתן לראות, בין הפצועים באסון טיול תלמידי גימנסיה רחביה בקיסריה מופיע שמו של התלמיד מתתיהו סוקניק בן ה-15. אני מעריך בסבירות גבוה כמעט ודאית, על-פי כל הנתונים, גיל וכדומה כי מדובר במתי סוקניק בנו של הארכיאולוג הנודע פרופ' אליעזר ליפא סוקניק ואחיו של הרמטכ"ל השני של צה"ל פרופ' יגאל ידין.

5 שנים כמעט בדיוק לאחר אסון הטיול נפל מתי סוקניק במלחמת העצמאות, ביום שישי, 4 ביוני 1948. בסביבות השעה 5 בערב המריא מטוס חיל-האוויר הישראלי מדגם פירצ'ילד, נושא פצצות, לעבר שלוש ספינות של חיל-הים המצרי שהתקרבו לחוף תל אביב. במטוס היו הטיס אהרון-דוד שפרינצק, בנו של יו"ר הכנסת הראשון יוסף שפרינצק ומתי סוקניק ששימש מטיל הפצצות. בסביבות השעה 17:20 נצפה מטוס הפיירצ'ילד נפגע ומתרסק לים (כנראה בשלמותו) אך אנשי הצוות שפרינצק וסוקניק לא נמצאו עד היום.

הרוגי אסון הטיול והלוויתם
לאורך רחוב המלך ג'ורג' בו עבר מסע ההלוויה עמדו המונים רבים ו"רבים געו בבכי"
▪ ▪ ▪

גופותיהם של ארבעת הנערים תלמידי הגימנסיה העברית רחביה שנהרגו בטיול באזור קיסריה הובאו בשעות בוקר ביום רביעי 19 במאי 1943 לגימנסיה העברית רחביה. בשעות אחר-הצהריים יצא מסע ההלוויה מבניין הגימנסיה. המונים הלכו "מזועזעים ומדוכאים" אחר מיטותיהם של ארבעת הנערים. לאורך רחוב המלך ג'ורג' בו עבר מסע ההלוויה עמדו המונים רבים ו"רבים געו בבכי" במהלך ההלוויה דווח על מספר מקרי התעלפויות. מסע ההלוויה התעכב ליד בית הכנסת "ישורון", משם יצאו אוטובוסים לכיוון בית הקברות בהר הזיתים שם נטמנו ארבעת הנערים סמוך אחד ליד השני. לא נישאו הספדים נשמע רק קדיש ומזמורי תהילים. הלימודים בגימנסיה רחביה לא התקיימו ביום ההלוויה.

יהודה ישראלית היה בנו של הרופא ד"ר משה ישראלית ושולמית, על מצבתו בהר הזיתים נחקק פ"נ בננו היקר יהודה ישראלית בן ד"ר משה ושולמית נ"י נספה בתאונה י"ג אייר תש"ג תנצב"ה.

מלכיאל חיות נולד בא' אלול תרפ"ט נהרג בי"ג אייר תש"ג היה בנם של צביה וד"ר זאב חיות שהיה מורה ומרצה למתמטיקה בעל שם. הרצה באוניברסיטה העברית ובסמינרים למורים. במשך שנים רבות היה מנהל "תלמוד תורה" מזרחי בירושלים.

רפאל מן בנם יצחק ומעכה נולד בכ"ז חשוון תרפ"ט. דווח בעיתונות כי אביו ד"ר יצחק מן היה מעובדי קק"ל.

מרדכי ינוקא היה "תלמיד מעדות המזרח שאמו העובדת שאפה להקנות לבנה חינוך תיכוני תקין". על מצבתו בהר הזיתים נחקק בזו הלשון: "פ"נ בני היקר מרדכי ינוקה בן רוזה שנקטף בדמי ימיו י"ג אייר תש"א בגיל ט"ז לחייו תנצב"ה".

צילומי מצבות הנערים ונוסח הכיתוב עליהן מופיעים באתר בית העלמין הר הזיתים.

"ועדת חקירה"? האם הפרשה הושכחה והוצנעה במכוון
חצר גמנסיה רחביה 1950 [צילום: קקטופ סיימור/לע"מ]

להשכיח את הפרשה
לא מן הנמנע כי היו גורמים מקושרים לשלטונות הבריטים ולהנהגת הישוב באותה תקופה שניסו להצניע ולהשכיח את הפרשה. אבל איני יכול לקבוע זאת בוודאות.

ראוי ליד או בסמוך לקיר הנצחה זה, לציין גם את שמות וזכרם של ארבעת הנערים תלמידי בית הספר שנהרגו
▪ ▪ ▪

יומיים לאחר האסון דווח כי מונתה "ועדה חקירה" לבדיקת האסון. הוועדה גבתה כמה עדויות מהמעורבים בפרשה. הוועדה הורכבה מיוסף עזריהו המפקח על בית הספר, י.עבאדי מטעם ועד ההורים והעו"ד ח.גרינוולד. לא ראיתי בעיתונות דיווח על מסקנות הוועדה ואם כן ראוי לחשוף אותן. לא ברור אם ננקטו צעדים כלשהם כנגד מורים שליוו את הטיול או האחראים לטיול וגם לא ברור אם נחקרו כלל.

גם בחלוף 76 שנה מאז האסון דומה כי לא הכל סופר וידוע על ההשתלשלות המדויקת של האירועים. לא ברור באיזה חומר נפץ מדובר ממנו נהרגו הילדים. האם היה זה פגז, רימון, אולי מוקש שנסחף? וכיצד בדיוק הגיע חומר הנפץ אל התלמידים ואיפה היו המורים בסיפור. העיתונות מיעטה לעסוק בעניין והפרשה נשכחה כמעט לגמרי כבר בימיה הראשונים.

לא מן הנמנע כי היו גורמים מקושרים לשלטונות הבריטים ולהנהגת הישוב באותה תקופה שניסו להצניע ולהשכיח את הפרשה. אבל איני יכול לקבוע זאת בוודאות. בעיתונות לא דווח כי המשטרה הבריטית פתחה בחקירה לברור נסיבות האסון, ואם כן מה היו מסקנות החקירה. רב הנסתר על הגלוי בפרשה זו. והדברים זועקים. מי היה אחראי לאסון?

בבית הספר גימנסיה העברית יש קיר הנצחה, כך מספר לי בוגר בית הספר, ועליו שמות בוגרי הגימנסיה שנפלו במערכות ישראל. ראוי ליד או בסמוך לקיר הנצחה זה, לציין גם את שמות וזכרם של ארבעת הנערים תלמידי בית הספר שנהרגו במסגרת טיול הגימנסיה שהייתה אחראית לשלומם ולבטיחותם, וכן לקיים להם אזכרה מכובדת. מדובר בבני נוער בגילאי 14 שכמעט ועוד לא החלו חייהם. אין להשכיח את זכרם ואת סיפור המקרה גם בשל "שמו הטוב של בית הספר". יש לפרסם את מה שידוע כי לא הכל כנראה פורסם ודווח.

תלמדים, מכרים, בני משפחה שמכירים וזוכרים את הפרשה שהוצנעה ונשכחה, ויש אומרים במכוון, מוזמנים להגיב במדור התגובות שליד הכתבה.

תאריך:  08/04/2019   |   עודכן:  08/04/2019
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אסון תלמידי גימנסיה רחביה שהוצנע [1943]
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נצר גבריאל
4/05/19 14:57
 
יונת
4/11/20 22:14
2
מורה מירושלים
4/05/19 15:24
 
אברהם הכהן
24/04/21 19:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אילן תומא-שכטר הינו ה"מוהיקני האחרון" ממשפחת הכוהנים של פקיעין העתיקה יש לו חילוקי דעות עם מרגלית זינאתי וההסתדרות הציונית שרוצה לגרשו מפקיעין
08/04/2019  |  יגאל יששכרוב  |   כתבות
בימויו הרגיש והנוגע של עידו רוזנברג, מתחיל בתמונת הסוף: הנער, יוסי, מציג את הדמויות של המחזה שכבר אינן בחיים כי נהרגו, בהן הוריו, אחיו, סבתו ועוד. ומיד הוא עובר להתחלה. הימים ימי הקרב המכריע את מלחמת העולם השנייה באל עלמיין, במדבר ממערב למצרים. התחושה השוררת בארץ ישראל היא שהקץ קרב, וכולם מתכוננים לעזוב את ביתם ולהתרכז בחיפה, שם יילחמו על נפשם עד הסוף.
07/04/2019  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
דקה לפני שאנחנו הולכים לבחירות, ניתחתי את אופיים האמיתי של ראשי המפלגות לאלה שעדיין מהססים, כדי שאפשר יהיה להתרשם מהנטייה הטבעית שלהם, לפני שנחליט באופן סופי.
07/04/2019  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
בשנים האחרונות צמחו משמרות המהפכה האיסלאמית האירניות ובלטו במומחיותם בכל הקשור ללוחמה באמצעות ארגוני פרוקסי ופעילות צבאית בלתי סדירה במזרח התיכון. תחילה בלבנון, ואז בסוריה, בעירק, בתימן ובשטחי יהודה ושומרון, הפגינו משמרות המהפכה האירניות וחילות המשלוח שלהם, כוח קודס, יכולות מרשימות בהקמה, ארגון, הכשרה, מימון ופריסה של מיליציות פרוקסי, בעיקר שיעיות, לצורך קידום המטרות האירניות.
07/04/2019  |  ד"ר יונתן ספייר  |   כתבות
"אחד פלוס אחת" היא הצגה המורכבת מפכים קטנים במערכת יחסים של בני זוג העוברים לגור ביחד. ההצגה, העולה בתיאטרון הספרייה ברמת גן, מיסודו של בית צבי, היא קצבית וקולחת, מצחיקה וגם מרגשת.
07/04/2019  |  חיים נוי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
אנשים מתגעגעים לבית, לעצים ולפרחים, לרוח הקיבוצית לרוח העירונית, לרוח המושב, לרוח היישוב, לרוח שהוכתמה בזעם השנאה ונפלה שדודה בחבל ארץ יפה כל כך, פורח כל כך, חבל חנק המשווע לנתיבי ...
הזה ניצחון? [צילום: פטימה שאביר/AP]
גדי חיטמן
ישראל, על-פי הפרסומים, הרגה 30,000 אנשים ברצועת עזה   האם זה אומר שניצחנו כי מתו יותר פלשתינים מישראלים?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il