|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
תחנה מרכזית נתניה 1976 [צילום: משה מילנר/לע"מ]

סיפורה של התחנה המרכזית בנתניה

תלאות רבות עברה התחנה המרכזית החדשה של נתניה עד לפתיחתה הרשמית בשלהי חודש פברואר 1963 התחנה שהייתה בזמנו מהתחנות המשוכללות והחשובות בשרון, הוקמה בלב נתניה סמוך להצטלבות רחובות שד' בנימין והרצל וקיימת במקום זה עד היום סיפורה של התחנה
17/04/2019  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות

העיר נתניה הוקמה כידוע בשנת 1929. כשנתיים לאחר הקמתה, בשנת 1931, נחתם הסכם תחבורה בין ועד המושבה לעקיבא סודק "הנהג הראשון של נתניה", וניתן לו זיכיון להפעיל קו נסיעות קבוע בין נתניה לתל אביב. ארכיון העיר נתניה יודע לספר כי תמורת הזיכיון שילם סודק 5 לירות לחודש.

עקיבא סודק עלה מאוקראינה גדל והתגורר במטולה. בתחילת שנות ה-20 היה נהג בקו טבריה-צפת-מטולה, ואף הוביל נוסעים ומשאות לדמשק, אך משהתברר לו שלא יזכה לקבל נחלה מפיק"א במושבה מטולה החליט למצוא עתידו במקום אחר. וכך, יחד עם חלוצים נוספים מהגליל, הקימו את נתניה בשנת 1929. בשנותיה הראשונות מנתה המושבה נתניה כמה מאות תושבים בלבד.

עקיבא סודק ושותפו ברויטמן מתל אביב פתחו בתל אביב משרד להסעות בשם "שותפות נתניה" ובבעלותם היו משאית ומכונית נוסעים אחת. ארכיון העיר נתניה יודע לספר כי פעם ביום יצא השירות של עקיבא מנתניה לת"א ובחזרה. היה זה טקסי-מונית גדולה. בין השאר הוביל הטקסי את "הפילם" לסרט בקולנוע אסתר שהיה מרכז הבילוי הבולט בעיר באותן שנים.

ראשית התחבורה הציבורית מנתניה לתל אביב
[צילום: זולטן קלוגר/לע"מ]

בתמונה:
ככר ציון בנתניה, כאן שכנה התחנה המרכזית.

החלה תחרות בין אג"ד ל"השרון המאוחד" על השליטה בקווי האזור התחרות לוותה לא פעם בתגרות ידיים בין נהגים והפרעות מכוונות לנסיעות
▪ ▪ ▪

הנסיעה מנתניה לתל אביב ארכה כשעתיים ועברה דרך כפר סבא ופתח תקוה, ולעיתים גם דרך טול כרם בדרך לא דרך. מחיר הנסיעה היה 10 גרושים לנוסע. לא פעם נתקעה מכונית ההסעה בדרך בוצית והנוסעים נאלצו לא פעם לשנס מותניים ולסייע בחילוץ המכונית מהבוץ הטובעני. בשל הדרך הבוצית או תקלה ברכב, היו לא פעם, מקרים שנוסעים הגיעו ליעדם באיחור שעות רבות ולעיתים אף כעבור יום שלם.

נתניה החלה להתפתח, ומהטקסי הבודד רכשה "שותפות נתניה" אוטובוס עם ספסלים מוצבים לאורכו, שחציו האחורי משמש להובלת משאות. לא חלף זמן רב ולחברת "שותפות נתניה" היו כבר 4 אוטובוסים. ב-1936 קמו חברות הסעות מתחרות בקווי השרון: ובהם "עמק חפר", "הגליל" וקואופרטיב "השרון המאחד", שהיה איחוד של נהגי משאיות ואוטובוסים מאזור כפר סבא הרצליה ועוד.

"שותפות נתניה" של סודק וברויטמן התאחדה עם ה"שרון המאוחד" וזו האחרונה הפכה להיות חברת ההסעות מהמובילות באזור נתניה והשרון. בשנת 1937, עם פתיחת כביש חיפה-ת"א (הכביש הישן) וקיצור משמעותי של משך הנסיעה מנתניה ויישובי השרון האחרים לתל אביב, ביקשה חברת "אגד" להפעיל קווים גם באזור נתניה והסביבה.

החלה תחרות בין אג"ד ל"השרון המאוחד" על השליטה בקווי האזור. התחרות לוותה לא פעם בתגרות ידיים בין נהגים והפרעות מכוונות לנסיעות. הדברים אף הגיעו לידי תביעות שנדונו בבית משפט. באוקטובר 1937 קם איחוד בין קואופרטיב "השרון המאוחד" ל"אגד". עקיבא סודק וחלק מחבריו בקואופרטיב "השרון המאוחד" הפכו לחברי "אגד". עקיבא נפטר ב-1964 בגיל 65 והיה מהפנסיונרים הראשונים של חברת אג"ד.

בשנת 1939 הפעילה אגד 6 נסיעות מתל אביב לנתניה ב: 6:15, 8:30, 1,11, 3, 4:30 ושש נסיעות חזור מתל אביב לנתניה בערך באותן שעות.

התחנה המרכזית הראשונה בנתניה
תחנה מרכזית נתניה 1976 [צילום: משה מילנר/לע"מ]

בר בסוף שנות ה-40 הועלה לסדר היום הציבורי בנתניה הצורך להקים תחנה מרכזית חדשה בנתניה שתחליף את התחנה הישנה
▪ ▪ ▪

האוטובוסים והמוניות (הטקסי) מנתניה לתל אביב ולישובים נוספים יצאו מאזור כיכר ציון ("כיכר פוט") שהייתה למעשה התחנה המרכזית הראשונה של נתניה. משרדי ורציפי תחנה מרכזית זו היו מפוזרים על פני מספר רחובות - רח' שער הגיא ורחובות סמוכים לו, והנוסעים, לא פעם, היו נאלצים להתרוצץ בין המכוניות הנוסעות ברחובות במתחם התחנה, כדי להגיע לתחנות השונות לעלות לאוטובוסים ולנסוע ליעדם.

עם גידול האוכלוסייה בנתניה ובכמות התנועה ברחובות העיר. גרמה הפעילות בתחנה המרכזית בעיר והאוטובוסים שחנו והעלו נוסעים לעיתים ממש באמצע הרחוב להפרעה לתנועה השוטפת במרכז העיר. כבר בסוף שנות ה-40 הועלה לסדר היום הציבורי בנתניה הצורך להקים תחנה מרכזית חדשה בנתניה שתחליף את התחנה הישנה שתחנותיה משרדיה היו, כאמור, מפוזרים על פני מספר רחובות על מדרכות הרחוב והפכה למטרד תחבורתי. בנוסף לכל אלה בהעדר מבנה מרכזי מקורה גדול לתחנה היו חשופים נוסעיה לגשמים רוחות וקור בחורף, ולשמש הקופחת בקיץ.

עיכוב של שנים בהקמת התחנה
קשיים בהפקעת השטחים במגרש שהיו מגרשים פרטיים עיכבו בעוד חודשים רבים את הקמת התחנה החדשה
▪ ▪ ▪

בשנות ה-50 הוקמה חברה בשם "מפעלי התחנות" כחברת-בת של אג"ד ואחד מתוכניותיה הראשונות הייתה להקים תחנה אוטובוסים מרכזית לעיר נתניה שגדלה והתרחבה באותן שנים באופן מואץ. לשם הקמת התחנה רכשה אגד מגרשים ב"פרדס סמיט" בנתניה (כיום באזור רחובות טשרניחובסקי סמילנסקי) ואף הוכנה תוכנית בניה, אך ועדת החינוך העירונית וועד ההורים של בתי הספר איתמר ותיכון טשרניחובסקי עררו על הקמת התחנה המרכזית בשל קרבת המקום לשני בתי הספר וטענו כי הדבר לא בטיחותי ועלול לסכן בטיחותם ושלומם של התלמידים.

ועדת החינוך של עיריית נתניה העבירה את נושא המחלוקת והקמת תחנה מרכזית חדשה לדיון בוועדה ממשלתית וזו לאחר דיונים ובירורים החליטה לקבל טענות ההורים והמליצה להקצות לאג"ד מגרש אחר ולהקים את התחנה במקום אחר. לבסוף הוצע לאגד לשם הקמת התחנה החדשה מגרש בן למעלה מ-12 דונם בלב ליבה של העיר סמוך להצטלבות הרחובות שד' בנימין, והרצל שהופקע לצורך הקמת התחנה המרכזית על-ידי עיריית נתניה, אולם קשיים בהפקעת השטחים במגרש שהיו מגרשים פרטיים עיכבו בעוד חודשים רבים את הקמת התחנה החדשה.

בשל העיכובים והמחלוקות רק ב-1961 הוחל על המגרש שהופקע בבניית התחנה המרכזית החדשה של נתניה שהייתה מתוכננת להיבנות עוד בשנות ה-50.

בנית התחנה וחנוכתה
ככר פוט מימין תחנת אגד [צילום: ארכיון העיר נתניה]

כבר בשנותיה הראשונות של התחנה התגלעו חילוקי דעות בין אג"ד לעירית נתניה
▪ ▪ ▪

מלאכת בניית התחנה הופקדה בידי "סולל ובונה" שהיה אז מחברות הבנייה המובילות והגדולות בארץ. עלות הקמתה, כך נמסר, כמיליון וחצי לירות. טקס פתיחתה חנוכתה הרשמית נערך ביום חמישי 28 בפברואר 1963 במעמד שר התחבורה ישראל בר-יהודה, ראשי העיר נתניה, אנשי "אגד" ותושבים. לאחר גזירת הסרט כחול לבן, החלו נכנסים אליה "אוטובוסים מפוארים מקושטים בשלל ירק כשבהם מאות ילדים".

הייתה זו מתחנות האוטובוסים המרכזיות המשוכללות בארץ. התחנה השתרעה על שטח של 12 דונם וכללה 4 רציפים להורדה, 9 רציפים עירוניים ו-14 רציפים בין עירוניים. שטח מתחם התחנה, כך נמסר בעיתונות, הסתכם ב-2,500 מ"ר. בקומה השנייה של התחנה שכנו משרדי הנהלת התחנה וחדרי נהגים ופקידים. לאורך שתי חזיתות המבנה המרכזי בתחנה, הוקמו חנויות בשותפות מסחרית עם העירייה.

בניגוד לתחנות בערים אחרות פנו רוב חזיתות החנויות לרחוב ולא לתחנה. התחנה כללה מזנון-מסעדה, משרד טיולים של אגד (כנראה הכוונה "אגד תיור"), משרד אגד חבילות - העברת מטענים ושמירת חפצים, טלפונים ציבוריים, מקלט ציבורי חדרי שירותים ציבוריים ועוד.

בעיתונות דאז דווח כי כבר בשנותיה הראשונות של התחנה התגלעו חילוקי דעות בין אג"ד לעירית נתניה (שניהם היו למעשה שותפים בתחנה). העירייה דרשה מאגד להבטיח את שמירת השבת בשטח התחנה ואי הפעלת התחנה בשבתות בהתאם לחוק עזר עירוני, וכן התגלעו מחלוקות בין העירייה לאגד בעניין זכויות הבעלות על הקרקע של התחנה החדשה.

התחנה כיום
התחנה המרכזית החדשה של נתניה [צילום: אלי אלון]

רבים מתושבי נתניה נזכרים בגעגועים ומוצפים בנוסטלגיה בהיזכרם בתחנה האוטובוסים המרכזית נתניה "של פעם"
▪ ▪ ▪

עם השנים כמו תחנות אוטובוסים מרכזיות רבות אחרות ברחבי הארץ שפגעי הזמן והזנחה נתנו בהם אותותיהם כך גם חזותה של התחנה המרכזית בנתניה הפכה עם השנים למיושנת ודהויה משהו. בשנים 2009- 2010 שופצה התחנה באופן משמעותי, רחבת הרציפים רוצפה בשיש והפכה בחלקה להיות מבנה סגור עם מיזוג אוויר.

כיום עוברים בשעריה אלפי נוסעים מדי יום. אם כי ידעה ימים יפים יותר, רוב קוויה הם תחנות מוצא והגעה ולא תחנות מעבר בן עירוניות. רבים מתושבי נתניה נזכרים בגעגועים ומוצפים בנוסטלגיה בהיזכרם בתחנה האוטובוסים המרכזית נתניה "של פעם". לרבים מהם, מן הסתם, חוויות וזיכרונות ילדות מהתחנה המרכזית של נתניה הישנה ו"החדשה" של פעם.

תאריך:  17/04/2019   |   עודכן:  17/04/2019
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפורה של התחנה המרכזית בנתניה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
עמותת נגישות ישראל ועמותת בזכות מבקשות מבג"ץ למנוע את יישום תוכנית "קווי שירות מותאמי ביקוש" של משרד התחבורה וליישם אותה רק כאשר האוטובוסים שיופעלו במסגרתה יונגשו לבעלי מוגבלויות.
16/04/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
חברת זוקו שילובים תובעת 20 מיליון שקל מחברת אלסטום טרנספורט מקבוצת התחבורה הצרפתית אלסטום, בטענה להפרת הסכם להקמת מיזם משותף לפעילות בישראל. זוקו עוסקת בציוד מכני וחלפים, ומבצעת פרויקטים בתחומי התשתיות, התחבורה והתעשיה.
יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד הגיב (יום ב', 15.4.19) לדבריהם של ראש הממשלה ושל שר התחבורה, שמבקשים להטיל מגבלות על זכות השביתה, ולקבוע בוררות חובה לפני השבתת שירותים חיוניים ואמר כי: "הכוונה לכרסם בזכות השביתה ולהחליש את ציבור העובדים, מערערת את יסודות הדמוקרטיה ותפגע בכל אזרחי ישראל".
15/04/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
בשל תקלה, שמתוחקרת כעת, פגע הבוקר (יום ב', 15.4.19) קטר רכבת, ללא נוסעים, בעת פתיחת ציר המקדימה לתחילת השירות, באחד ממרכיבי החישמול על המסילה. כך עולה מבדיקה ראשונית.
15/04/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
גילה אדרעי זועמת, כנראה שבצדק. הנסיונות בבית הדין לעבודה לגשר בין ועד העובדים אותו היא מייצגת להנהלת רכבת ישראל לא צלחו לפי שעה. השאלה אם אנו עומדים לפני קרב איתנים בין שני הצדדים תיקבע בסופו של יום לא רק בהליכת הצדדים אלה לקראת אלה, אלא ביחסי אנוש תקינים.
15/04/2019  |  עידן יוסף  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il