|   15:07:40
דלג
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

סופית: מזוז החליט לסגור <br>התיק בפרשת אירועי אוקטובר

היועמ"ש הביע צערו על הרג 13 ערבים-ישראלים קבע כי אין די ראיות לכתבי אישום ועדת המעקב זומנה לקבל החלטות
27/01/2008  |   יואב יצחק   |   חדשות   |   ועדת אור (לאירועי אוקטובר)   |   תגובות
מהומות אוקטובר

מזוז. "אין די ראיות"

בני משפחות ההרוגים בהפגנה

אוקטובר 2000, אוגוסט 2006
איתמר לוין
מה משותף לסגירת התיק בגין אירועי אוקטובר 2000 ולדוח ועדת וינוגרד? ומה הקשר ביניהם לבין חקירות פליליות שגרתיות?
לרשימה המלאה

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, קיבל את המלצות צוות הפרקליטות - שערך בדיקה נוספת בתיקים של אירועי אוקטובר 2000, לפיהן אין מקום להתערב בהחלטות המחלקה לחקירת שוטרים (מח"ש), שהגיעה למסקנה שאין בחומר החקירה תשתית ראייתית מספקת, המאפשרת הגשת כתבי אישום נגד מי מן החשודים. מזוז קבע, במקביל, כי הוא ישקול מחדש אפשרות של פתיחת הליך פלילי בגין שני מקרי הרג, אם יסכימו משפחות ההרוגים לפתיחת הקברים.


החלטת היועמ"ש התקבלה על-אף הלחצים שהופעלו מצד הסקטור הערבי-הישראלי, וכן מצד חברי כנסת מן השמאל, שדרשו להעמיד לדין קציני משטרה וכן גורמים נוספים, בחשד שבאוזלת ידם וברשלנותם גרמו להריגת 13 ערבים-ישראלים.

ההחלטה וחוות-הדעת של הצוות נמסרו לעיון ארגון עדאלה כבאי-כוח משפחות ההרוגים. נציגי הסקטור הערבי-ישראלי ובני משפחותיהם הודיעו בתגובה על זימון דחוף של ועדת המעקב, כדי לקבל החלטות כתגובה להחלטת מזוז.

עו"ד רז נזרי, עוזרו של מזוז, אמר כי מזוז ניהל במקרה זה הליך יוצא דופן - בגלל הרגישות הציבורית המיוחדת בפרשה. הוא ציין, כי הסקטור הערבי לא שיתף פעולה במטרה לבחון את הדברים, ולמרות זאת התקיימה בדיקה רצינית ומעמיקה ביותר וההחלטה שלא להגיש כתבי אישום התקבלה על-ידי בכירי הפרקליטות וזו אומצה על-ידי היועמ"ש, שבחן גם הוא את התיק.

החלטת מזוז התקבלה בלא שהוגש ערר

כזכור, נוכח חומרת הארועים, רגישותם ותוצאותיהם - הרג של 13 אזרחים ערבים, החליט בשעתו היועץ המשפטי לממשלה על קיום בדיקה חוזרת, אף שלא הוגש ערר בעניין, וזאת על-ידי צוות פרקליטים בכיר בראשות המשנה לפרקליט המדינה, שי ניצן. בני משפחות ההרוגים נמנעו מהגשת ערר, נוכח מה שכינו: חוסר אמונם במערכת המשפט בישראל. עתירה שהגישו בזמנו ליועמ"ש נדחתה, וגרמה למורת רוח רבה.

ממשרד המשפטים נמסר, כי ההחלטה שלא להתערב בהחלטת מח"ש, התקבלה על יסוד בחינה יסודית של החומר הרב וחוות-דעת מקיפות ביותר [המחזיקות כ-500 עמ'] שהוכנו על-ידי הצוות, ולאחר השלמות חקירה שונות ודיונים רבים שקיים היועץ המשפטי בחודשים האחרונים עם הגורמים השונים שעסקו בעניין.

בסיום החלטתו כתב היועץ המשפטי לממשלה:

"אכן התוצאה לפיה נהרגו באירועים אלה 13 אנשים, היא תוצאה קשה ומטרידה. עם זאת, המשפט הפלילי הוא אחד, ויש לו כללים ברורים ונוקשים באשר לאחריות פלילית והעמדה לדין. לפיכך, משנבחנו פרטיהם של האירועים וחומר הראיות שנאסף בחקירת ועדת אור ובחקירת מח"ש, לרבות בהשלמות החקירה שנערכו במסגרת הבדיקה הנוספת, ולא נמצאה תשתית ראייתית לביסוס אחריות פלילית של מי מן המעורבים באירועים אלה, לא היה מנוס מסגירת התיק".

מרכז מוסאוא מסר בתגובה, כי הוא דורש להעמיד לדין את כל השוטרים שהיו מעורבים בירי שהביא למותם של 13 אזרחים בהפגנות אוקטובר. המרכז שמסייע למשפחות שנפגעות מאלימות גזענית ומשטרתית מזהיר מהמשך החיפוי של שוטרים אלימים שנעשה על-ידי המשטרה, המחלקה לחקירות שוטרים, והיועץ המשפטי לממשלה. בימי האירועים, טוענים נציגי מוסאוא, "תיעד מרכז מוסאוא מספר אירועים בהם המחלקה לחקירות שוטרים לא פעלה לחקור כראוי את השוטרים שירו לעבר אזרחים ערבים.

"בשבע השנים מאז דיכוי הפגנות אוקטובר 2000 נהרגו 40 אזרחים ערבים מירי אנשי כוחות הביטחון או מאלימות על-רקע גזעני. 24 מתו מירי של שוטרים. רק באירוע אחד הורשע שוטר, ובימים אלה מתקיימים שלושה משפטים נוספים נגד שוטרים בבית המשפט בחיפה ובירושלים".

מסמך: חלקים עיקריים מההחלטה

להלן מספר קטעים מתוך החלטת היועץ המשפטי לממשלה בעניין שבנדון. הנוסח המלא מחזיק כ-500 עמודים:

  • ביום 29 בספטמבר 2000 החלו במקומות שונים ברחבי הארץ, בעיקר באזור הצפון, אירועים אלימים המוניים, חסרי תקדים בהיקפם ובחומרתם, כמו גם באמצעים החריגים בהם נעשה שימוש, במשך הזמן שנמשכו ובעוצמת האלימות שליוותה אותם. וכך סוכמו אירועים קשים אלה בדוח ועדת אור (בעמ' 762-761) -

"באירועי אוקטובר 2000 רעדה הארץ. המהומות שהתרחשו בחודש זה היו חסרות תקדים. האירועים היו חריגים ויוצאי-דופן מכמה בחינות. נטלו בהם חלק אלפים, במקומות רבים בעת ובעונה אחת. עוצמת האלימות והתוקפנות שבאה לידי ביטוי באירועים הייתה גבוהה ביותר. נגד אזרחים ואנשי כוחות הביטחון נעשה שימוש באמצעי תקיפה מגוונים, אשר כללו יידוי בקבוקי תבערה, שימוש בגולות מתכת שיודו בקלע במהירות גבוהה, יידוי אבנים באמצעים שונים, גלגול צמיגים בוערים ובמקרים בודדים גם ירי של אש חיה. יהודים הותקפו בדרכים בשל היותם יהודים, ורכושם הושחת. במספר מקרים אך כפסע היה בינם לבין מוות בידי המון מתפרע, ואכן במקרה אחד נהרג אזרח יהודי עובר אורח. נעשו ניסיונות לעלות לעבר ישובים יהודיים ולאיים עליהם. צירי תנועה ראשיים נחסמו לפרקי זמן ממושכים, והתנועה לישובים יהודיים שונים שובשה קשות, ולעתים אף נותקה לפרקי זמן ארוכים. התוקפנות והאלימות אופיינו בנחישות רבה, נמשכו פרקי זמן ארוכים, והתמידו גם כאשר נעשו ניסיונות לבלמם תוך שימוש באמצעים שונים לפיזור המון..."

  • ביום 1.9.03, לאחר הליך חקירה מדוקדק וממושך, הגישה ועדת אור לממשלה דוח מפורט. הדוח כלל, לצד ממצאים מפורטים, גם מסקנות והמלצות אישיות כלפי השר לביטחון הפנים, מפכ"ל המשטרה, מפקד מחוז הצפון, מפקד מרחב העמקים וקציני משטרה נוספים. ראוי לציין עם זאת, כי כבר בסמוך לאחר האירועים ותחילת עבודת הוועדה סיימו את כהונתם השר לבט"פ, המפכ"ל ומפקד המחוז, ובשלב מאוחר יותר, לאחר המלצות הוועדה - סיים את כהונתו גם מפקד המרחב, בהתאם להמלצת הוועדה כי ישוחרר משירותו במשטרה.

  • לצד ההמלצות האישיות והמערכתיות כאמור, המליצה הוועדה כי המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה (מח"ש) תבצע חקירה פלילית לגבי שורה של אירועים שנבדקו על-ידי הוועדה "על-מנת שהרשויות המוסמכות יחליטו אם יש מקום לנקוט הליכים פליליים או אחרים נגד מאן דהוא בגין מעורבותו באותם אירועים" (עמ' 766 לדוח). ...עם סיום ביצוע החקירות ובחינת חומר הראיות, פרסמה מח"ש, ביום 18.9.05, את ממצאיה והחלטותיה באשר לאירועים האמורים (להלן - דוח מח"ש). מח"ש קבעה בהחלטותיה, כי החקירה לא העלתה תשתית ראייתית שתאפשר העמדה לדין פלילי של מי מהשוטרים שהיו מעורבים באירועים אלה.

  • בסמוך לאחר פרסום החלטות מח"ש, הודעתי, כי לאור חריגותם ורגישותם הרבה של הארועים ותוצאותיהם הטרגיות, ובהתחשב בפניות וטענות שהועלו בעניין זה, תיערך בחינה מקצועית נוספת של ההחלטות שהתקבלו - בהליך של ערר לפי חוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשכ"ה-1965 - וזאת גם בהעדר הגשת ערר על-ידי משפחות ההרוגים או מטעמם.

עם קבלת החומר הרב שנאסף על-ידי מח"ש, לרבות החומרים של ועדת אור, החל צוות הפרקליטים בראשות מר שי ניצן את עבודתו. במסגרת עבודת הצוות נבחן חומר הראיות, הכולל כאמור אלפי עדויות, מוצגים ומסמכים, נלמדו דוח ועדת אור והפרוטוקולים שנערכו בוועדה וכן נבחן דוח מח"ש. לאחר לימוד החומר ובחינתו ולאחר דיונים רבים שקיים הצוות הוכנו טיוטות ראשונות של חוות-דעת מפורטות לגבי כל אחד ואחד מ-13 הארועים.
ביום 15.10.06, למעלה משנה לאחר שהוחלט על הבדיקה הנוספת בהליך של ערר, וכאשר הצוות כבר עסק בגיבוש סופי של המלצותיו, פורסם דוח מטעם ארגון עדאלה... בצד פרסום הדוח פנה הארגון ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה להעמיד לדין באופן מיידי את השוטרים האחראים להריגתם ופציעתם של אזרחים ערבים באירועי אוקטובר 2000. במכתבו מיום 25.10.06 השיב מר נזרי לארגון עדאלה, כי אף שחלפה כשנה מפניית לשכתנו לארגון על-מנת להיוודע אם בדעתם להגיש ערר, לא נתקבל מהם כל מענה ותחת זאת בחר הארגון לפרסם דוח מפרי עטו. למרות זאת, ציין מר ניזרי, כי פניית הארגון, בצירוף הדוח, הועברה לבחינת צוות הבדיקה... לאור דוח זה נבחנו מחדש חוות-הדעת שהוכנו על-ידי הצוות, ובכל חוות הדעת הרלוונטיות הוספו התייחסויות קונקרטיות להערות ולטענות עדאלה.

בתום גיבוש המלצות הצוות, העביר אלי הצוות טיוטות של חוות-דעת שהכין בנוגע לכל אחד מ-13 האירועים שנבדקו, הכוללות את ממצאיו והמלצותיו לגבי כל אירוע. חוות-הדעת משתרעות, במצטבר, על פני כ-500 עמודים.

  • עם קבלת טיוטות חוות הדעת קיימתי סדרה ארוכה של דיונים ממושכים עם הצוות, לגבי כל אחד מהאירועים שנבחנו. בדיונים השתתפו גם גורמים נוספים, מהפרקליטות וממשרד המשפטים, וכן נשמעו בדיונים ההתייחסויות של מח"ש לדברים.
במהלך דיונים אלה, נבחנו חוות הדעת, באופן יסודי ופרטני, אחת לאחת. חברי הצוות הציגו את הממצאים וההמלצות שלהם, והתקיים דיון מקיף בכל אחת מחוות הדעת, במסגרתו נבחנו ונדונו שאלות שונות שעלו מתוך חוות-הדעת ומהערות משתתפי הדיונים. בסיומו של כל דיון סוכם על תיקונים שיש לערוך בחוות הדעת שנדונה, וכן ניתנו הנחיות על השלמות חקירה נדרשות לגבי חלק מהאירועים שנדונו...

השלמות החקירה כללו, בין היתר, פעולות של איתור ותפיסת כלי נשק שטרם נתפסו, ביצוע בדיקות בליסטיות שטרם בוצעו, איתור וחקירת עדים, לרבות עדות מומחה, שטרם נחקרו במח"ש, תפיסת ראיות חפציות שטרם נתפסו, ועוד. למרבה הצער, השלמות החקירה שבוצעו לא הביאו לפריצת דרך.

  • אחר כל הדברים האלה, ולאחר שממצאי השלמות החקירה השונות נבחנו על-ידי הצוות ובדיונים שקיימתי, ולאחר שההערות והתיקונים שסוכמו בדיונים אלה הוטמעו בחוות הדעת של הצוות, החלטתי לאמץ את המלצות הצוות - כמפורט בחוות-הדעת המצורפות - לפיהן אין מקום להתערב בהחלטות מח"ש, שהגיעה למסקנה שאין בחומר החקירה תשתית ראייתית מספקת, המאפשרת הגשת כתבי אישום נגד מי מן החשודים, בהתאם לחוק ולפסיקת בית המשפט העליון לעניין זה ("אפשרות סבירה להרשעה").

חוות הדעת כוללות, כאמור, פירוט רחב ומלא של העובדות, העדויות, ממצאי החקירה והמסקנות והנימוקים לעמדה שהתגבשה בדיוני הצוות ובדיונים המסכמים בלשכתי, בנוגע לכל אירוע בנפרד, לאחר בחינה של מכלול החומר העצום שנאסף בפרשה זו.
להלן אעמוד, בתמצית, על מספר נקודות והיבטים כלליים בנוגע לחקירה, לחוות-הדעת ולהחלטות בפרשה זו:

  • בפרשה כאובה זו, נתקלה חקירת מח"ש, מתחילת הדרך, בקשיים אובייקטיביים רבים ומהותיים, אשר פגעו, בחלק מן האירועים, באפשרות לקיים חקירה אפקטיבית ולהגיע לחקר האמת. אעמוד להלן על עיקרי הקשיים [לפירוט מלא ראו סעיף 13 להחלטת היועץ]:

א) כמובא בראשית הדברים מתוך דוח ועדת אור, בארועים הנדונים, נטלו חלק אלפי מפגינים ומתפרעים. עוצמת האלימות והתוקפנות שבאה לידי ביטוי באירועים הייתה גבוהה ביותר. נגד אזרחים ואנשי כוחות הביטחון נעשה שימוש באמצעי תקיפה מגוונים, אשר כללו יידוי בקבוקי תבערה, שימוש בגולות מתכת (שיודו בקלע דוד שמסוכנותו רבה), השלכת בקבוקי תבערה וברזלים, יידוי אבנים, גלגול צמיגים בוערים ובמקרים בודדים גם ירי של אש חיה. היכולת לבצע חקירה אפקטיבית ולהגיע לחקר האמת באירועים המוניים וקשים מסוג זה, מוגבלת מאוד מעצם טיבה. חקירה אפקטיבית באירוע מעין זה תלויה במידה רבה במידת האפשרות המעשית לבצע פעילות חקירתית בזמן אמת; חקירה כזו מחייבת סגירת זירת האירוע על אתר, איסוף ראיות וממצאים בשטח בטרם חלו בו שינויים, איתור מיידי של עדים וחשודים וחקירתם מוקדם ככל האפשר. מדובר בכלים חקירתיים ראשונים במעלה לצורך בניית חקירה פלילית מקצועית.

כלים בסיסיים אלה נשללו מחוקרי מח"ש נוכח הנסיבות החריגות שנוצרו במהומות אירועי אוקטובר. נוכח החשש לחשיפתם לסכנת חיים, לא ניתן היה לשגר לזירות האירועים צוותי חקירה וצוותים מקצועיים, כגון מעבדות זיהוי פלילי, מה גם שנוכח אופיים האלים של האירועים, הסיכויים למצוא בזירות האירוע ממצאים כלשהם או לגבות באופן מיידי עדויותיהם של עדי ראיה ומעורבים - היו קלושים ביותר.

ב) שלא כמו בחקירות של אירועי ירי פליליים "שגרתיים", בהם בדרך כלל ניתן לבודד את כלי הנשק ממנו בוצע הירי ולערוך לגביו בדיקה בליסטית שתאפשר לקשור הנשק היורה לקליע שגרם את הפגיעה, הרי שבאירועים דנן חלק מההרוגים נפגעו מירי של קליעי גומי, אשר נורו על-ידי השוטרים במהלך האירועים. קליעי גומי אינם מאפשרים בדיקת השוואה בליסטית. בחלק אחר של האירועים נראה היה שהמנוחים נפגעו מירי של קליעים חיים, אולם בהעדר אפשרות לתפוס את הקליע (עקב התנגדות המשפחות לנתיחת הגופות, או עקב יציאת הקליע מגוף המנוח ואי איתורו), לא ניתן היה לאתר את היורה, או לשלול אפשרות שהפגיעה נגרמה מירי של כדור גומי.

ג) גם באשר לאירועים בהם נראה היה כי המנוחים נפגעו מקליעי ירי חי, הרי שברוב המקרים שבהם התבקשו המשפחות להסכים לניתוח הגופות לפני קבורתן, ובכל המקרים שבהם התבקשו לאחר הקבורה להסכים להוצאת גופות יקיריהן מהקבר לצורך נתיחה, הן סירבו. עקב כך לא נתאפשר ברוב המקרים ביצוע נתיחת הגופות והוצאת קליעי הירי מהם (במידה שנשארו קליעים), לשם בחינת טיב הקליעים, ולשם השוואתם לכלי הנשק שנשאו שוטרים מעורבים באירועים השונים. עובדה זו יצרה, כאמור לעיל, מכשול ראייתי מקדמי ובלתי עביר בדרך לקביעת ממצא בתיקים בהם לא בוצעה נתיחה, כאשר ביצוע נתיחת הגופה היה דרוש לקידום החקירה.

ד) על כל האמור יש להוסיף, כי בשל האופי הדינמי והאינטנסיבי של האירועים ובשל העדר תיעוד ורישום, וכן בשל הזמן הרב שחלף ממועד האירועים, נוצר קושי אובייקטיבי ממשי במיפוי ומיקום מדויק של הכוחות ושל כל אחד ואחד מן השוטרים שאחזו בנשק ונכחו בכל אחד ואחד מהארועים. קושי גדול אף יותר היה כרוך במיפוי כלי הנשק שנשא כל אחד מהשוטרים בכל אחד מהאירועים הרלוונטיים, בין היתר נוכח העובדה שמדובר היה בפעילות חירום, והכוחות היו במצב של ניוד ותנועה.

ה) כן ראוי להדגיש, כי בחלק מהמקרים, לאור תמונת האירועים שעלתה מחומר הראיות, לא ניתן היה לשלול את הטענה, או את האפשרות, ברמה הנדרשת לצורך הרשעה בפלילים, שהכוחות הפועלים אכן נקלעו, בעת פעילותם למצוקה קשה, ופעלו בתנאי סכנה לחיים או לגוף בנסיבות בהן חלים סייגים שונים לאחריות פלילית.

ו) אדגיש לבסוף, כי בחלק מהמקרים סברנו כי לא ניתן לשלול את האפשרות, כי אומנם נפלו טעויות בקבלת החלטות מבצעיות ובהוראות ופקודות שניתנו במהלכם ובעיצומם של האירועים. אך מכאן ועד למסקנה כי נתגבשה אצל מי מהם גם אחריות פלילית לאלה, וכי ניתן או ראוי לנקוט נגדם בהליך פלילי בגין טעות שבשיקול דעת מקצועי, שנפלה במהלך פעילות מבצעית, ארוכה הדרך.

בתוך כך, בעת שקילת האפשרות להגיש אישום פלילי באירועים אלה, חייבים היינו להביא בחשבון, בין היתר, שמדובר בסיטואציה של הפעלת שיקול דעת מבצעי במצבי חירום, בנסיבות שבהן על-פי פסיקת בית המשפט העליון, אין מקום והצדקה, על-פי רוב, להטלת אחריות פלילית (להבדיל מנקיטת הליכים פיקודיים במקרים מתאימים).

  • כאן המקום להדגיש נקודה חשובה: ועדת אור, ככל ועדת חקירה לפי חוק ועדות חקירה, דנה וקבעה את ממצאיה בהתאם לדיני הראיות החלים בהליכים מינהליים, וזאת בניגוד, מהותי, לחקירת מח"ש הכפופה לדיני הראיות החלים בהליכים פליליים. לפיכך, העובדה שקיימים פערים מסוימים בחלק מהמקרים בין מסקנות ועדת אור למסקנות חקירת מח"ש ולמסקנות בהליך בדיקה נוסף זה, אין פירושה שתוצאות חקירת מח"ש או תוצאות הערר סותרות בהכרח את מסקנות ועדת החקירה. תשתית ראייתית העשויה להיות מספקת לצורך קביעת ממצאים והמלצות של ועדת חקירה, אינה בהכרח מספקת לשם ביסוס כתב אישום פלילי. מדובר בשני הליכים שונים במהותם, הכפופים כל אחד למשטר משפטי-ראייתי שונה.

הבחנות יסודיות אלה ראוי שיהיו לנגד עיניו של כל מי שמבקש לערוך השוואה בין המלצות ועדת אור לבין מסקנות החקירה הפלילית. בהקשר זה ראוי להביא מדברי הוועדה עצמה:
"באירועים אליהם נתייחס ניסינו כמיטב יכולתנו להגיע, על סמך החומר שבפנינו, למסקנות בדבר הגורמים לפציעתם של אזרחים ובמקרים מסוימים אף למותם. עם זאת, לא ראינו לנכון לגלוש לעיסוק פרטני של גביית ראיות טכניות רבות... בכל אותם מקרים בהם ניתן אולי להגיע לחקר האמת על-ידי בדיקות כאלה, יעשה הדבר, אם טרם נעשה, על-ידי גורמי החקירה במח"ש או במשטרה."

  • סיכומם של דברים -

ועדת אור המליצה לערוך חקירה פלילית לגבי אירועים שונים בהם התעורר חשד לביצוע עבירות פליליות על-ידי שוטרים שנטלו חלק בטיפול במהומות אוקטובר 2000, וזאת "על-מנת שהרשויות המוסמכות יחליטו אם יש מקום לנקוט הליכים פליליים או אחרים נגד מאן דהוא בגין מעורבותו באותם אירועים".
הוועדה לא קבעה אפוא קיומה של תשתית ראייתית פלילית להגשת כתבי אישום, אלא הצביעה על חשדות וחשודים, באירועים שונים, כפי שעלה מחקירתה, והמליצה כאמור כי תיערך חקירה פלילית לבחינתם של חשדות אלה.

ואכן, מח"ש למדה ביסודיות את כל החומר הרב שנאסף על-ידי הוועדה, וערכה חקירה מקיפה (אך מוגבלת באפשרויותיה ובסיכוייה כפי שהוסבר לעיל) בכל מקום בו מצאה אפשרות וטעם לכך. בתום החקירות ובחינת הדברים הגיעה מח"ש לכלל מסקנה, כי אין מנוס מגניזת כל התיקים, ופירטה בהחלטתה את הממצאים ואת הנימוקים לכך.

לאור חריגותם וחומרתם של הארועים ותוצאותיהם הטרגיות, החלטתי לקיים בחינה נוספת של כל האירועים, במסגרת הליך של ערר על החלטת מח"ש, אף שערר כזה לא הוגש. הבדיקה הנוספת הייתה חריגה בהיקפה וביסודיותה. צוות של חמישה פרקליטים בכירים, בראשות המשנה לפרקליט המדינה, הקדיש אלפי שעות עבודה לבחינה פרטנית ומדוקדקת של חומר הראיות העצום בהיקפו, שנאסף על-ידי ועדת אור ומח"ש. נערכו כאמור גם השלמות חקירה רבות במסגרת הליכי הבדיקה הנוספת. התוצרים של הליך רב-היקף זה נבחנו בסדרה ארוכה של דיונים שקיימתי בלשכתי, בהשתתפות חברי הצוות ומשתתפים נוספים מפרקליטות המדינה ומשרד המשפטים, והתוצרים של עבודה מקיפה זו באו לידי ביטוי בחוות הדעת המקיפות, לגבי כל אחד מהאירועים בנפרד, ובהחלטה זו.

בסופו של דבר, לאחר הליך ארוך ומורכב זה הגענו כולנו לכלל מסקנה, כי אכן לא קיימת תשתית ראייתית מספקת להגשת כתבי אישום פליליים באירועים השונים שנחקרו. אמנם, לא בכל נקודה ונקודה הסכמנו עם עמדות מח"ש, והדברים פורטו בחוות הדעת השונות. אך בסופו של דבר לא נמצאה עילה לשנות מההחלטה שלא להגיש כתבי אישום בפרשה זו.

  • לא אוכל לסיים החלטה זו מבלי להביע צער כן על מותם של שלושה עשר ההרוגים באירועי אוקטובר 2000, ולהביע תנחומים והשתתפות בצערן ובאבלן של המשפחות על יקיריהן.

כפי שציינה ועדת אור, בדבריה שהובאו בפתח הדברים, "באירועי אוקטובר 2000 רעדה הארץ." המהומות שהתרחשו בחודש זה היו חסרות תקדים, והאירועים היו חריגים ויוצאי-דופן, שלא היה כדוגמתם מאז קום המדינה. העובדה כי אזרחים נהרגו במהלך אירועים אלה, חייבה השקעת כל מאמץ לחקירת האירועים בנסיון להגיע לחקר האמת. ואכן האירועים נחקרו תחילה על-ידי ועדת חקירה ממלכתית, ולאחר מכן על-ידי מח"ש. גם לאחר סיום חקירת מח"ש ופרסום תוצאותיה, החלטתי כאמור, בשל חריגות האירועים ותוצאתם הטרגית, על קיום בדיקה נוספת, יזומה, על-מנת להבטיח שאכן מוצו עד תום כל אפשרויות החקירה. בהתאם לכך נערכה בדיקה יסודית ומעמיקה, בהיקף חסר תקדים, אשר תוצאותיה ומסקנותיה היו כמפורט לעיל ובחוות-הדעת המפורטות המצורפות להחלטה זו."

(עד כאן ציטוט הקטעים מהחלטת היועמ"ש)

תאריך:  27/01/2008   |   עודכן:  28/01/2008
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סופית: מזוז החליט לסגור התיק בפרשת אירועי אוקטובר
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אותם=החלטה נכונה!
27/01/08 17:16
2
דני 323
27/01/08 17:19
3
elkrief
27/01/08 17:28
4
שמאלן
27/01/08 17:38
 
ימין
28/01/08 09:40
5
בן ימין
27/01/08 17:49
6
זוכר הכל
27/01/08 19:21
7
ועכשו לסגור...
27/01/08 19:36
8
נורמת השקר בשיאה
27/01/08 19:51
9
הניּה
27/01/08 20:09
10
המרד הערבי ב-2000
27/01/08 20:53
11
מב"י
28/01/08 00:53
12
שם טוב מוחמד
28/01/08 09:35
13
הרשלה
4/10/08 21:26
פורום: ועדת אור (לאירועי אוקטובר) כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הנציג בישראל של קבוצת סמפורנה הבינלאומית, גבריאל פרל, התפטר היום (27.1.08) מתפקידו. לא נמסרה הסיבה להתפטרות. פרל הצטרף לדירקטוריון הראל לפני כשנה, כאשר קבוצת סמפורנה, שמשרדיה הראשיים נמצאים באינדונזיה, רכשה 20% מקבוצת הביטוח והפיננסים הראל.
27/01/2008  |  אלעזר לוין  |   חדשות
עתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון בנוגע לקידומו של חושף השחיתות במשטרה, סגן ניצב אפרים ארליך (קרמשניט), תובא בהקדם לדיון בפני הרכב של שלושה שופטים. כך קבעה (יום א', 27.1.08) שופטת בית המשפט העליון, עדנה ארבל.
27/01/2008  |  רותי אברהם  |   חדשות
למעלה מ-40,000 ישראלים יצאו לחופשת סקי ברחבי העולם במהלך חודשי החורף, כך עולה מהערכות של מרכז הסקי והסנוב ורד, שלג. נתון זה מצביע על עלייה של כ-30% לעומת שנים קודמות במספר הגולשים.
27/01/2008  |  שרון קביליו  |   חדשות
במסיבת עיתונאים בניו-יורק, חשפה חברת וירג'ין-גלאקטיק את העיצוב הסופי של ספינת החלל המסחרית SPACESHIP TWO, ואת ספינת-האם שתשגר אותה WHITH KNIGHT TWO. וירג'ין-גלאקטיק היא מקבוצת וירג'ין של המיליארדר ויזם התעופה ריצ'ארד בראנסון, שמפעילה את חברת התעופה המצליחה וירג'ין-אטלננטיק.
27/01/2008  |  דרור מרום  |   חדשות
שלושער של יוסי בניון הציל אמש (שבת) ליברפול ממבוכה גדולה מול האבנט אנד ווטרלוביל החובבנית שהובילה פעמיים מול המרסיסיידרס, אבל נוצחה לבסוף 5:2 ונשארה רק עם המחמאות.
27/01/2008  |  ONE  |   חדשות
רשימות נוספות   /   ועדת אור (לאירועי אוקטובר)  /  מי ומי  
אירועי אוקטובר - החלטת מזוז ביום א'  /  רותי אברהם
ברק: לשלב ידיים לקראת בחירות  /  ניר יהב
פיצוי למשפחות הרוגי אוקטובר  /  ענבל אביב
דוח ועדת אור - הנוסח המלא  /  -
מח"ש התקפלה  /  עו"ד אברהם פכטר
מח"ש וטנגו  /  מוחמד דראושה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il