"אצלי גדלו לא מעט עורכי דין טובים" - אמר לי בעצב אחד מבכירי עורכי הדין בארץ, בעל משרד, ומנה בפני שמות של משרדים שבראשם עומדים היום עורכי דין ידועים. "את כל אלה גידלתי והצלחתם היא הצלחתי. עד היום אנחנו בקשר ולעיתים, כשהם עומדים מול דילמות מקצועיות או תיקים מורכבים, הם באים להתייעץ איתי. למרות זאת, כשעורך דין שגדל אצלי מחליט לעזוב, אני מרגיש שלוקחים משהו ממני. עם זאת, תמיד אתן לו את ברכת הדרך ודלתי תישאר פתוחה בפניו".
"כבר חמש שנים אני עובדת במשרד הביטחון" - סיפרה לי עורכת דין בכירה. "קודם לכן עבדתי במשרד פרטי. כאן אני מרגישה שאני מועילה יותר כשאני עובדת למען המדינה. קודם הרגשתי שאני עובדת בשביל שהבוס שלי יוכל לקנות אוטו מפואר יותר".
"אם הוא רוצה להיות שותף ולקבל יותר כסף, שידאג להביא לקוחות ואז הוא יתוגמל על כך. אני ה- rainmaker היחידי במשרד הזה, וכל פעם שנושא התגמול עולה, הוא אומר שהוא לא יודע לשווק, הוא רק יודע לעבוד" (בעל משרד).
כשהגעתי לפגישה השבועית במשרד שזכה יום קודם בתביעה ענקית ושכר טירחה עצום, התבדחתי עם עורכי הדין שישבו סביב שולחן הישיבות על היעדר אוירה חגיגית בעקבות ניצחון המשרד בתיק גדול, ועל כך שה"עוגה גדלה כל כך" בזכות שכר הטרחה שהמשרד עומד לקבל. "נכון, העוגה גדלה - אמר לי אחד מעורכי הדין הבכירים במרירות, אבל רק אחד משמין!".
המשפטים שלעיל משקפים במידה מסוימת את הקוטביות בין עובדים ומעסיקים הקיימת בכל מערכת היררכית. כמו בכל ארגון, גם במשרד עורכי דין קיימים קונפליקטים, ולכל אחד מהצדדים - שותפים בכירים, שותפים זוטרים, עורכי דין שכירים, מתמחים ועובדי אדמיניסטרציה, כקבוצה או כיחידים - ישנן העדפות ושאיפות שאינן דומות ואפילו מנוגדות לאלו של בעלי עניין אחרים במשרד. הישרדות המשרד היא תוצאה של הרצון המשותף של כל בעלי העניין לקיים את המערכת, ע"מ שזו תאפשר הפקת תועלת של כל המעורבים בפעילות.
כשעורך דין בעל מעמד ואיש מפתח במשרד עוזב, הנזק הנגרם הוא גדול לאין שעור. משימת גיוס עורך דין מנוסה ובעל ידע ייחודי היא קשה ביותר ולעיתים בלתי אפשרית. בד"כ עורכי דין כאלה אינם פנויים. יתרה מזו, גיוס עורך דין בכיר מ"בחוץ", מהווה איום עבור עורכי הדין האחרים שבמערכת. עורך דין חדש, ללא כל קשר לניסיונו, צריך ללמוד את התיקים, לבנות יחסי אמון עם הלקוחות ו"להיכנס לנעליים" של קודמו.
הלקוחות מצדם, אינם מוכנים לקבל עורך דין חדש באמצע טיפול בתיק ובמקרים רבים, כאשר היחסים בין בעלי המשרד והפורשים מסתיימים בצורה קורקטית, הם מתבקשים להמשיך בטיפול בו. במקרים אחרים ולשמחתם של הפורשים, חלק מהלקוחות שבטיפולם יעדיפו לעזוב את המשרד יחד איתם.
כשעורך דין ותיק עוזב, לא רק היחסים עם הלקוחות מתערערים, אלא גם האווירה במשרד נפגעת. יש כאלה שיביטו בקנאה בעמית שהיה לו די אומץ לקום וללכת. לפעמים התופעה מתפשטת ועורכי דין עוזבים בזה אחר זה, כשהם משלבים כוחות לצורך הקמת משרד חדש. משימת הקמתו של משרד היא משימה מאתגרת, אך היא כרוכה בסיכונים כספיים גדולים. ההשערה היא ששניים מתוך חמישה משרדים חדשים, מצליחים לשרוד אחרי חמש שנים. באופן פרדוקסלי, כל משרד חדש המתפתח וגדל, יצטרך להתמודד בסופו של דבר, עם עורכי דין שכירים ועם שותפים צעירים, שתהיינה להם אותן הדילמות שתוארו.
האתגר הוא כיצד לשמור, לתגמל ולפתח כשרונות מקצועיים. טיפול נאות בשימור עורכי דין טובים מצריך תשומת לב ניהולית בתחום המדידה, הבקרה, ההערכה והתגמול.
טיפים לשימור עובדים:
• שתף את עורכי הדין השכירים במתרחש במשרד, כגון כניסה של לקוח חדש וקבלת החלטות אסטרטגיות. לעובדים חשוב לדעת מה מתרחש במשרד ולהשתתף בתהליכים הארגוניים. ("מהעיתון נודע לי שאנחנו מתמזגים" - אמר לי עו"ד צעיר).
• קיים שיחות הערכה שלוש פעמים בשנה. אל תחכה ל"שיחת סוף השנה" או ל"שיחת שכר", ע"מ להשמיע ביקורת או לתת תשבוחות.
• זמן ישיבות תכופות ובמועדים קבועים מראש. הישיבות תהיינה משני סוגים: ישיבות שבהן עורכי דין ידווחו על ניהול התיקים בפני עמיתיהם. ישיבות לימוד והכשרה מקצועית: דיון על פסיקה חדשה, דווח על השתלמות וכו'.
• התייחס לאירועים החשובים בחייהם האישיים של העובדים שלך.
• כשעובד עוזב או מתקבל לעבודה, ציין זאת בצורה מכובדת.
• ארגן טיולים, ארוחת ערב משותפת או כל פעילות חברתית אחרת המביאה לגיבוש.
• שבח את העובדים שלך באופן אישי ולפני עובדים אחרים ולקוחות.
• אם אין בכך צורך, אל תתלווה לכל מפגש של עורך הדין השכיר עם לקוחותיו, מחשש שיגנוב ממך את הלקוחות.
• גם כשעורך הדין השכיר "מפשל", אל תלבין את פניו ברבים.
• היה נדיב עם הציוד המשרדי שלו זקוק כל עובד לביצוע עבודתו.
• צור מקום עבודה נוח ונעים. תנאים טובים מאפשרים עבודה יעילה יותר.
• עודד תחרות חיובית בין העובדים. תחרות יתר עלולה לגרום ליחסים מתוחים ולקונפליקטים שבסופו של דבר ישפיעו באופן שלילי על העבודה.
• קבע יעדים שיהיו ניתנים להשגה ומדידים, בעזרתם של המעורבים בדבר.
• צור מערכת תגמול הוגנת ושקופה. בד"כ, בונוסים ותגמולים הניתנים בסתר, ידועים בסופו של דבר לאחרים והדבר יוצר תחושת קיפוח ודה-מורליזציה.
• דאג שעורכי הדין ינהלו אורח חיים בריא: יציאה לחופשות, ספורט וכו'. יש קורלציה בין חיים אישיים מאוזנים והצלחה בעבודה.
יש להביא בחשבון שכסף, החשוב לכל עובד, אינו מהווה תנאי יחידי לשימור עורכי דין מוכשרים. חשובים לא פחות מהתגמולים הכספיים, התרבות הארגונית, היחסים הבין אישיים, ההפרייה ההדדית והאפשרות ללמוד ולהתפתח. אלה, בסופו של דבר, יוצרים מחויבות ונאמנות. יש לזכור שגורמים אלו אינם מתפתחים מעצמם, ועליהם להיות חלק אינטגרלי מהאסטרטגיה של המשרד.