|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

נותנים בסתר - בלי לרוץ אחרי הקרדיט

מערכת Nfc איתרה כמה מנהלים/בעלים של חברות גדולות שמקום מושבן בצפון, המנצלים את יכולתם הארגונית ואת המשאבים העומדים לרשותם, ומסייעים, בשקט בשקט, לאותן משפחות שבאמת זקוקות לכך: עולים חדשים, קשישים ונכים שמתגוררים בצפון ומזה שלושה שבועות אנוסים להישאר במקלטים צבי מרום הוא אחד הבולטים שמהם ניר מירקין ואייל שמואלי נאלצו לתמרן כדי להמשיך ולהחזיק את המפעלים פתוחים
18/08/2006  |   News1 News1   |   מאמרים   |   מלחמה בשתי חזיתות   |   תגובות
מרום. עזרה לזולת. בלי דיבורים

בצל הלחימה שניהלו כוחות צה"ל בגבול הצפוני, ספגו תושבי ישובי קו העימות מהלומות קשות: בגוף, בנפש, בכיס ואף בעתידם. הרשויות המקומיות, המדינה ושאר גופים רשמיים שתפקידם להגיש סיוע, הגישו סיוע מוגבל מאוד. לעזרתם נרתמו כמעט כל מי שידם משגת להגשת סיוע כמו: מזגנים, חלוקת מזון, בידור, תעסוקה לילדים ועוד ועוד. למערכות העיתונים הגיעו הודעות לעיתונות, לרוב מגופים עסקיים שעשו מעשה טוב ותרמו מיכולתם ורוצים מעט קרדיט על כך.

אך יש מי שתורמים בשקט. מערכת Nfc איתרה כמה מנהלים/בעלים של חברות גדולות שמקום מושבן בצפון, שניצלו את יכולתם הארגונית ואת המשאבים העומדים לרשותם, וסייעו, בשקט בשקט, לאותן משפחות שבאמת זקוקות לכך: עולים חדשים, קשישים ונכים שמתגוררים בצפון ובמשך חודש נאנסו להישאר במקלטים.

"הייתי מעדיף לתת עוגות וגלידה"

צבי מרום, בעל השליטה ויו"ר באטם תקשורת מתקדמת בע"מ, הוא אחד מהם. מאותם אישים שלא צריך לשדל כדי להושיט יד. לעזור. מרום אמר בראיון ל- Nfc, כי היה שמח אילו היה צריך להביא עוגות וגלידה ולא לתקן אסלות, אבל זה מה שנדרש ממנו כעת. זה מה שהאנשים האלה באמת צריכים.

"בצפון - המון אנשים משכבות חלשות יותר נפגעים קשה מאוד... למשל עולים, במיוחד מאתיופיה. ישנם אנשים מבוגרים שהם קשי תנועה... במקרים רבים אנו רואים שהעבודה שנעשתה על-ידי השלטון המקומי היא לא טובה - מקלטים לא מוכנים וכו'". מרום הוסיף: "דוגמה נוספת היא טיטולים, כי הרי אמא ל- 7 ילדים, לא יכולה ללכת ולעשות קניות בצפת".

בארגונים שצבי מרום פעיל בהם, מבצעים שורה של פעילויות, שעיקרן פעילויות וולנטריות, חלקן על בסיס אישי, חלקן מפעלי, חלקן כספי. עבורו ועבור קולגות שלו, הסיוע אינו מסובך. "אנו ארגונים גדולים שקל לנו מבחינה לוגיסטית להתארגן ומהר", אמר ופרט:

"הבסיס הכספי זה קל - אתה נותן כסף לעמותות שעוזרות לאנשים. הבסיס הוולנטרי - מרבית האנשים שלנו עושים פעילות וולנטרית במסגרת גופים שהתארגנו אד-הוק או קיימים - כמו למשל בוגרי אוניברסיטת תל אביב שאוספים כסף ונוסעים ועוזרים".

דוגמה נוספת: מנהל הכספים של החברה שיצא עם קבוצה של אנשים למרכז קליטה לעולים חדשים מאתיופיה בשכונת הדר בחיפה, מרכז שנפגע קשה מהקטיושות ולא מקבל עזרה ראויה. מרום מספר, כי עובדי מרכז הקליטה כולם ברחו מהעיר ואינם מגיעים לעבודה, והעולים נשארים חסרי אונים. הם זקוקים לחיתולים, מאווררים, מזון ואין מי שיסייע להם.

"היה עדיף אם הרשויות היו עושות, אבל אם לא הן אז אנחנו"

"הבסיס המפעלי - מרום מציין, כי הפעילות נובעת מזה שלכל מפעל יש כוח ארגוני. ולנו, כמו לקבלני המשנה שלנו, יש כוח ארגוני שמאפשר להוציא רכבים, להביא ילדים לפעילות, לפתוח קייטנות... מאפשר לעשות דברים שכמובן היה טוב אם השלטון המרכזי או המקומי היה לוקח את זה על עצמו ואנו רק היינו מוסיפים על זה, אך זה לא המצב... ולכן אנו עושים הרבה פעילויות".

מרום מספר לדוגמה, על תרומה גדולה של כסף שהגיעה מתורמים באנגליה ונועדה למימון רכישת מטפי כיבוי. "כוח כיבוי האש סובל מאוד קשה מהמצב, הם עובדים קשה בגלל הקטיושות... צריך להיות כושר כיבוי אש מקומי ואם יש לך מטף טוב זה יעיל ועוזר". מרום מוסיף: "כמה שזה נשמע משונה, למרבית האנשים אין מטפים ולא יודעים להפעיל מטפים".

מרום מספר, שיש פעילות נון-סטופ, מרבית שעות היממה מנכ"לים, עובדים ומנהלים יוצאים לאזורי העימות. "אני אישית יוצא בשעות מוקדמות מאוד בבוקר ודואג לדברים... למשל: להגיע בבוקר ולחלק ארוחות, מספיק מוקדם כדי שיגיעו לפני ארוחת הבוקר".

מותח ביקורת על עבודת הרשויות

"יש עמותות כמו חב"ד או "יד שרה" - לעבוד דרכן זה קל לנו, אבל אנחנו גם מסדרים ודואגים בעצמנו - אחרי שבוע ראשון של פעילות בצפון, כשהיה ברור לנו שזה יימשך עוד הרבה זמן והמצוקה של אנשים הסתברה כאמיתית ושאין ארגון מספיק טוב לתמוך בהם... באופן טבעי, מפעלי תעשיה הם סוג כזה של ארגון שקל מאוד שאם המנכ"ל אומר לעשות משהו אז עושים, ולכן אנחנו יכולים לעשות את זה... יש כאן גם אפקט מנהיגותי - אתה מסביר לעובדים שזה זמן קשה... אז אנשים באים לעבודה...".

"הרבה מהעובדים הם תושבי יוקנעם והאזור בעצמם והם סופגים מהלומות בעצמם, אבל בסופו של דבר, רוב האנשים במדינה הם חיילים בדימוס או קצינים בדימוס ובהסברים נכונים, כל אחד מטה שכם".

צבי מותח ביקורת על עבודת הרשויות, שאת המטלות שלהן הוא ואנשים נוספים נאלצים למלא: "המקלוט, למשל. היה נחמד כמובן אם חלק מהמקלטים היו נראים יותר יפה וצבועים בצורה עליזה, אבל דברים בסיסיים יותר כמו שאין שירותים או שיש פגמים במקלט - זה דבר שהוא לא בסדר, כי זה עושה את החיים של האנשים שגרים שם לגיהנום".

"לתקן אסלה או להחליף אסלה זה באמת לא בעיה, ואיש אחזקה של מפעל כמו שלי עושה את זה בחמש דקות. אבל האנשים האלה שגרים שם לא יודעים לעשות את זה. חלק מהרשויות שאני נתקל בהן, הייתי מצפה שבאותה זריזות שהם רושמים דוח תנועה הם יכולים לשלוח פקח פעם בשבוע לבדוק שהשירותים בסדר".

"רוב התקלות הן אידיוטיות - מאווררים, לוח חשמל לא תקין - וקלות מאוד לפיתרון ומראות על חוסר תשומת לב ראויה, ואני מקווה מאוד מאוד שהלחימה בצפון תעלה את רמת המוכנות ויהיה חשבון נפש אצל כל מי שאמור לתת את המענה במקומנו".

לקחים לעתיד

"יש כאן מקום גם לארגונים כמו התאחדות התעשיינים ואחרים, שצריכים להבין שאנו מצויים בעימות מתמשך ולהכין תוכניות של עזרה הדדית, של התארגנות, זה אפשרי לעשות את זה במאמץ קטן כי אנחנו גופים מאוד מאורגנים...".

מרום נערך, מבעוד מועד, גם לשבוע הרביעי של המלחמה. "לשבוע הבא כבר יש לנו תוכניות יותר גדולות למשל קייטנה. למשל רכבי אספקה כדי שהשרשרת הלוגיסטית תעבור יותר מהר. אנו מאורגנים יותר בהכנת חבילות מסוגים שונים, יודעים מתי יוצאים בבוקר ומחלקים כדי שיגיע לפני ארוחת בוקר, מאורגנים כבר עם כמה שיפוצניקים... זה רק עניין של שיטות וארגון עבורנו".

הלקח לעתיד שצבי מרום מוצא בשלושת השבועות האחרונים הוא שדברים צריכים להיות מתוכננים מראש. יש פתגם לטיני שאומר: 'אתה רוצה שלום תתכונן למלחמה'".

אייל שמואלי: נקווה שהפירגון יביא עסקים

אייל שמואלי, בעליו של מפעל העוסק בהזרקות פלסטיק הממוקם במעלות סיפר ל- Nfc על ההתמודדות עם קשיי הרקטות והטילים. "המפעל מעסיק תושבים ממעלות והסביבה ומתחילת המלחמה רק כ- 20% מהם מגיעים מדי יום למפעל. בימים של נפילות מגיעים רק 50% מהם", הוא מספר.

הראיון עימו נערך בשבוע השלישי למלחמה. שמואלי מספר: "אנחנו משתדלים להוציא את העובדים ולהפעיל אותם בתוך המקלטים. מאחר שמרבית הפועלים לא עובדים, מחליפים אותם אנשי ההנהלה אשר עומדים מאחורי המכונות. "הצוות הניהולי עושה תורנויות במפעל ואנחנו עושים כל מה שצריך לעשות. כשהעובדים לא באים המנהלים יורדים לעבוד על המכונות".

שמואלי אומר, כי על-מנת להתמודד עם ההזמנות השונות הוא העביר עבודות לקבלני משנה באזור המרכז.

שמואלי, המתגורר בכפר ורדים, שלח את בני משפחתו לנגב, אך הוא עצמו נשאר בצפון וממשיך להגיע מדי יום למפעל. "מסביב היו נפילות, אך הן לא פגעו במפעל". יש לנו מקלט בתוכו עובדים, אבל אי-אפשר לעבוד שם כמו שצריך".

"יש לקוחות שמפרגנים לנו, שולחים חבילות, מכתבים, חבילות עם שוקולד", הוא מספר. להערכתו, הכלכלה והתעשיה בצפון תזכה לדחיפה רבה לאחר סיום המלחמה. "הכלכלה באזור תבוא לידי ביטוי ותתפתח אחרי המלחמה, בגלל שיש עורף רחוק שמפרגן ויפרגן לתעשיה בצפון".

"אנחנו מקבלים פידבקים טובים וזה יזרים עבודה לצפון. אני חושב שזה יהיה מנוף חזק לעובדים בצפון", הוא אומר ומוסיף: "זו לפחות התקווה". "עם ישראל מתגלה בגדולתו בשעות שכאלה - כך גם בביזנס", הוא מוסיף.

ניר מירקין: שתי פגיעות ישירות במפעל

ניר מירקין, תושב מצפה הילה, מנכ"ל ובעלים של מפעל ארדונן במעלות, מפעל העוסק בייצור זיווד אלקטרוני לתעשיית היי-טק בעיקר, מספר: "אנחנו במצב מלחמה בשלושת השבועות האחרונים. המצב מאד קשה, אנחנו מנסים לתמוך בלקוחות שלנו, ובמקביל, כמה שפחות לסכן את העובדים".

עד לפני שבועיים, הוא אמר ל- Nfc בשבוע השלישי של המלחמה, "ניסינו להפעיל את המפעלים באזור מעלות עם חלק מהעובדים במהלך היום, וכבר שבוע וחצי אנחנו מנסים להפעיל את המפעל בלילה, ללא הצלחה. רוב העובדים למעשה עזבו את היישוב וירדו לכיוון דרום, חלק לת"א, חלק לבאר שבע וחלק לאילת. אנחנו מנסים להיות בקשר עם העובדים. בימים רגילים, במפעל עובדים 90 איש. בשבועיים האחרונים אנחנו עומדים על כ- 15 עובדים. בימים האחרונים כולם ירדו דרומה".

"אנחנו מאד מעריכים את הלקוחות שלנו שעוזרים לנו כמה שניתן. אנחנו יודעים שהם עוברים תקופה קשה, כמונו. אנחנו משוכנעים שבגמר הלחימה, נוכל לחזור לשיגרה והם יהיו סבלנים ויעזרו לנו, על-מנת שנוכל לכסות את ההפסדים שנובעים מהפסקת הייצור".

שתי פגיעות ישירות במפעל

"בשבוע האחרון ספגנו שתי פגיעות ישירות במפעל - הראשונה ביום שבת בצהריים במתחם המפעל, וכמה ימים לאחר מכן ב- 10:00 בבוקר פגיעה ישירה במשרדים. 20 דקות לפני זה פינינו את כל העובדים מהמפעל".

"החיים במעלות הפכו בלתי נסבלים. כמות הנפילות היא מעבר לכל דמיון. מעולם לא נתקלנו בכל כך הרבה נפילות ברדיוס כל כך קטן. כרגע המפעל מושבת, אנחנו מנסים להשמיש אותו לאט לאט עם עזרה של 'מבני תעשיה', אשר להם שייך המבנה. רוב העובדים ממעלות, מחורפיש ומכפר ורדים.

העובדים רוצים לחזור לעבוד, ומצד שני הם חוששים לשלומם, ואני יכול להבין את זה. אנחנו לא מפעילים לחץ על העובדים לחזור לעבוד, כי אנחנו מבינים אותם. גם לנו לא קל".

הראיון עם ניר מירקין נערך כאמור בשבוע השלישי למלחמה. המפעל חזר מאז לעבודה מלאה.

תאריך:  18/08/2006   |   עודכן:  18/08/2006
ע. אביב, ע. שיקלר, נ. יהב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נותנים בסתר - בלי לרוץ אחרי הקרדיט
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
duducohn
18/08/06 19:42
2
ששון
19/08/06 10:22
 
צבי מרום
20/08/06 11:23
3
ה
23/08/06 14:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז החליט, לאחר חקירה ובדיקה, כי נגד שר המשפטים, חיים רמון, יוגש כתב אישום בגין ביצוע מעשה מגונה בחיילת...
18/08/2006  |  טל רבינוביץ'  |   מאמרים
אין גוף במדינה דמוקרטית שאי אפשר להחליף. המדינה רשאית לבדוק ולמצוא פגמים וּפגעים בתחומי ריבונותה, היא רשאית לתקן את הפגמים הטעונים תיקון, וכן לשרש את הפגעים הרעים שלא יצלחו עוד. זוהי מלאכת ניהוּל מדינה. היא יכולה להיות מלאכת-מחשבת ולחילופין מלאכת-מחשבת-עִיוְעִים. פותחים וסוגרים מפעלים, תאגידים, חברות. מחליפים אנשים. מֵשנים כיוון!
18/08/2006  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
עוד בטרם נקברו אחרוני החללים של מלחמת אוסלו השנייה, שהרי כל בעיותיה וקורבנותיה של ישראל ב-13 השנים האחרונות מקורם בהרפתקה של פרס וביילין ששידרה לאויב כי הטרור משתלם, וכבר סערה הארץ בעניין משני כביכול: מכירת מניותיו של הרמטכ"ל חלוץ ביום פרוץ המלחמה.
18/08/2006  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
ושוב כאילו לא למדנו דבר, ושוב עדר העיתונאים והפרשנים הסומים שוטפים את מוחותינו בקונספציה חדשה של התכוננות למלחמה הקודמת, המבוססת כולה על לקחי המחדלים שגרמו לתוצאות הקטלניות של מלחמת לבנון השנייה, אותם מחדלים שבעיוורונם התעלמו מהם רק לפני חודש ימים.
18/08/2006  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
מסתבר שאחד הסממנים המייחדים את מלחמת "בין המצרים" ומבדילים משאר מלחמות ישראל, הוא שייכותה לצפון, והתנתקותה מהמרכז;
18/08/2006  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il