כבוד ראש העיר ירושלים, ידידי אורי לופליאנסקי,
סגן ראש הממשלה, השר שאול מופז,
שר האוצר, אברהם הירשזון,
יו"ר הסוכנות היהודית וההנהגה הציונית, מר זאב ביאלסקי,
יו"ר חברת סיטי פס, יאיר המבורגר וראשי החברה,
מנכ"ל עיריית ירושלים, איתן מאיר,
אנשי חברת סיטי פס השותפים מחוץ לארץ שהצטרפו לאירוע הזה,
נציגי כל המשרדים,
אורחות ואורחים יקרים,
נאמר כמעט הכל על הפרויקט הזה. אכן לפני שנים הגענו למסקנה שזה המפתח לתנופת הפיתוח של ירושלים המודרנית. הפרויקט שאנחנו עושים היום, לכבודו התכנסנו היום - הנחת האבן הראשונה למסילה. זו המסילה לקו הראשון בלבד, קו של ארבעה עשר קילומטרים, שמתחיל אי שם בשכונותיה הצפוניות של ירושלים, על יד נווה יעקב ופסגת זאב ועובר דרך מרכז העיר אל רחוב כיכר צה"ל ורחוב יפו.
עד היום נעשו פרויקטים אדירים שלא דובר בהם כאן, כי היריעה קצרה מלהחיל את כל מה שכבר נעשה, אבל נעשו דברים אדירים: המנהרה שעוברת מתחת לכיכר צה"ל, גם היא חלק מההיערכות לרכבת הקלה. ההרחבה של רחוב יפו ואזורי השוק, הפינויים של מאות מבנים שנעשו שם. ההרחבה של אזור הר הרצל, רחוב קרן היסוד, דרך חברון, אפשר למנות בלי סוף את כל המבצעים האדירים שכבר נעשו עד היום כתוצאה מהכנת התשתית שתאפשר את השלב הזה, שהוא תחילת השלב האחרון בבניית הרכבת הקלה. אני חושב שזה היה מבצע אדיר שללא ספק גם הגדיר כיוון לפיתוח התשתיות של מדינת ישראל בהיקף שלא היה כמוהו בעבר.
אני יכול לומר שאני גאה מאוד על כך שירושלים היא המובילה של הפרויקט הזה מכמה וכמה סיבות, ראשית, כי ירושלים היא בירת ישראל ונכון וראוי שהבירה תהיה זו שמובילה את הפיתוח הגדול והמשמעותי בכל התחומים. כמו שעשתה בתחום פיתוח תשתיות הכבישים, הגשרים והמנהרות בירושלים בעשור האחרון.
מעבר לכך, גם בגלל החוויה האישית שהייתה לי לעבוד עם כל האנשים שהיו מעורבים בריכוז העצום של העבודה הזאת. בדרך כלל מביאים את הממשלה ואת הגופים הציבוריים כדוגמא לכך שיש חוסר יעילות, שהשוק הפרטי הרבה יותר יעיל, שהממשלה היא לא כל כך יעילה והיא לא יודעת לעבוד. אני רוצה לומר לכם, הנושא הזה של תוכנית אב לתחבורה בירושלים ופיתוח הרכבת הקלה זה מקרה מובהק וראוי לציון של יכולת לשלב את כל הגופים הציבוריים לעבודה יעילה, מדויקת, חסכנית ומקצועית ברמה הגבוהה ביותר ועל כך כל הגופים הללו ראויים להערכה.
אני רוצה לציין פה כמה שמות, אני יודע שאני שם את נפשי בכפי, כי וודאי יהיו אחדים שיעלבו, אבל בכל זאת כמי שעבד עם האנשים וליווה את הפרויקט הזה מיומו הראשון, אני רוצה לציין כמה וכמה אנשים: בראש ובראשונה את ראש העיר אורי לופליאנסקי, שהיה ממלא-מקום וראש וועדת תכנון ובניין. הוועדה אשר אישרה בפועל את התוכניות ועזרה לקדם את התוכנית.
איתן מאיר, מנכ"ל עיריית ירושלים, בשבילו זה מפעל חיים. כעסו עליו, אמרו שהוא גם אחראי על הפרויקט הזה מטעם העיריה, וגם המשנה למנכ"ל העיריה. אין אדם מאושר ממנו עכשיו בינינו כאן ועוד לא יהיה מאושר כמוהו, ביום שבו אנחנו נחנוך את הקו הראשון מתוך שבעה קווים, זה הולך לחצות את ירושלים שתי וערב לכל הכיוונים ומכל הזוויות. אין ספק שזה מפעל חיים מדהים שלא היה אפשרי אלמלא המנהיגות של איתן מאיר לכל אורך הדרך.
יחד איתו מהעיריה, מהאגפים השונים של העיריה, קוקי, שהוא עכשיו מנכ"ל חברת סיטי פס, שהיה מנכ"ל חברת מוריה שעשתה את כל עבודות הפיתוח שאת חלקן רק הזכרתי עד עכשיו, בתנופה, במהירות, ביעילות, בחיסכון. כל הכבוד לקוקי.
יחד איתו יעקב אביסר, שהיה מנהל אגף התחבורה בירושלים, עכשיו הוא המשנה למנכ"ל, אי אפשר שלא לראות אותו, אפילו שהוא יושב הוא הכי גדול פה ואני כמובן עוד צריך לציין גם את מהנדס העיר, אורי שטרית וגם את גזבר העיר אלי זיטון, שאני לא בדיוק רואה אותם כאן אבל הם היו חלק בלתי נפרד.
במשרד האוצר זכורים לי במיוחד שני אנשים, עופר לינצ'בסקי שיושב כאן - היום הוא מנכ"ל הרכבת והוא עושה עבודה טובה וחשובה. ודודו גרשונוביץ', איש החשב הכללי שהיום הוא נמצא במקום אחר, אבל אז הוא היה ראש וועדת המכרזים, שאלמלא היא - היה קשה מאוד לזוז קדימה. הוא כמובן ראש חץ של משרד האוצר בפרויקט אבל זה היה ראש חץ יעיל, מקצועי ולא קמצן, בניגוד לאופי של אנשי האוצר בדרך כלל.
אי אפשר היה לעשות את הפרויקט הזה ללא משרד התחבורה. רבותי שיהיה ברור, בסופו של דבר הגוף המקצועי שמכוון את הפעילות בתחומים הללו במשרדי הממשלה מטבע הדברים, זה משרד התחבורה, היו שמה בעצם שניים מרכזיים, אני רוצה לציין את שניהם: אחד זה אלכס לנגר, המשנה למנכ"ל. ידידי אלכס לנגר, איש מקצוע מן המעלה העליונה שעשה עבודה יוצאת מן הכלל והשני שאי אפשר שלא להזכיר אותו, הייתי אומר אולי המומחה, אולי גדול המומחים בארץ לתחבורה, מומחה בקנה מידה בינלאומי. לצערי הוא לא יכול היה להמשיך בפעילות בפרויקט, אבל בלעדיו לא היה פרויקט הרכבת הקלה בירושלים. מי שעמד בראש תוכנית האב לתחבורה בירושלים, ד"ד משה הירש שנמצא כאן. אני רוצה לציין את חברת סיטי פס שבסופו של דבר היא מובילה את הביצוע בפועל ואני מאוד שמח על כך משום שזו חברה רצינית, סולידית שמורכבת באמת מטובי אנשי היוזמה הפרטית בשוק הישראלי. אני רואה כאן לפני את יאיר המבורגר, את אביגדור קלנר את רמי נוסבאום ואני בטוח שישנם עוד אחרים.
אני חייב לציין עוד את החברה הזרה שבעצם הייתה החברה הדומיננטית כמעט מהרגע הראשון בין החברות, חברת אלסטרום שזכתה בסופו של דבר ושהציגה בפנינו את הפנים היפות של התעשיה ושל העסקים הצרפתיים ואני מאוד שמח על כך, משום שאנחנו לפעמים כועסים על צרפת. אז תדעו לכם צרפת זאת ארץ גדולה יש בה חברות נהדרות ואנשים נהדרים וטוב שנזכור גם את זה.
אני לא יכול לומר את הדברים האלה בלי לציין מישהי שייצגה את החברה הזאת, צילה דריה. צילה, יחד עם בעלה זכרו לברכה יעקב, בעצם היו היזמים שהובילו, שעיצבו, שהנחו ושהדריכו את חברת אלסטרום שבסוף זכתה במכרז והם עשו עבודה מקצועית, מזהירה ואני מאוד מאוד שמח שצילה יכולה להיות כאן היום ולחגוג את האירוע הזה.
אני כבר סופר את הימים כדי שנגיע לראשית חודש ינואר, האמת היא שבמקור חלמנו על תאריכים אחרים ותכננו את זה לתאריכים אחרים, אפילו הייתה לי איזה שהיא אשליה, שאני עוד אספיק בהיותי בעיריית ירושלים לחנוך את הקו הראשון, אבל האמת היא שאני עזבתי מוקדם מכפי שתכננתי - כך שזה מקזז חלק מההפרשים.
כך או כך, ביום שהרכבת הקלה תיסע מאזור נווה יעקב בכל הדרך עד לכאן ואולי בהמשך גם, במסגרת הקו הראשון, בשולים שאנחנו רוצים להוסיף או מתכננים להוסיף עד הדסה. ירושלים תהיה עיר אחרת לחלוטין, עיר מודרנית יותר, עיר מפותחת יותר, עיר שהמרכז שלה נראה באופן שונה לחלוטין מכפי שהוא נראה היום והיא תביא הרבה מאוד גאווה ושמחה למדינת ישראל ולכל מי שאוהב את ירושלים, שחי בירושלים ושכמהה לראות אותה עושה את הצעד הגדול הזה קדימה.
בבוא היום, זה ייקח עוד כמה שנים, תל אביב תהיה אחרי ירושלים ואחרי זה עוד ערים נוספות בארץ ואין ספק שבתחום פיתוח תשתיות התחבורה מדינת ישראל עשתה צעד ענק בשנים האחרונות והיא עכשיו על סף הצעד השני הענק שיביא אותנו לפי דעתי להישגים שישפיעו על כל אורחות ואיכות חיינו.
שיהיה בהצלחה.