|   15:07:40
דלג
  ירון זליכה  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

"השחיתות שוחקת את הדמוקרטיה"

"במקום מסוכן כמו המזרח התיכון יש לשחיתות מחיר אף מעבר לכסף ולרמת חיים. במדינה קשת יום כמו ישראל יש לשחיתות השפעה ישירה על הרצון של אזרחים לתרום, על הרצון של סטודנטים להגר, על הרצון של חיילים לשרת ועל רצונם של בני עמנו לעלות למדינתנו" נאומו של החשב הכללי באוצר, ד"ר ירון זליכה, בכנס החשב הכללי השנת שנערך בירושלים (05.12.06)
05/12/2006  |   ירון זליכה   |   מאמרים   |   פרשת אולמרט   |   תגובות
ירון זליכה

האשם - "ראש הפירמידה"
מיכה לינדנשטראוס
דברי מבקר המדינה בכנס השנתי של החשב הכללי שקיפות וגילוי נאות ומעמדם בסקטור הציבורי והפרטי [י"ד בכסלו תשס"ו, 5.12.06]
לרשימה המלאה

   רשימות קודמות
  מהפך טכנולוגי במשרדי הממשלה

אפתח בפראפרזה קלה מתוך שירתו של נעים זמירות ישראל שדומה כי נכתב עבורכם: "אשרי האנשים אשר לא הלכו בעצת רשעים, ובדרך חטאים לא עמדו, ובמושב לצים לא ישבו. כי אם בתורת השם חפצם ובתורתו יהגו יומם ולילה. והיו כעץ שתול על פלגי מים, אשר פריו יתן בעיתו ועלהו לא יבול, וכל אשר יעשו יצליחו. לא כן הרשעים, כי אם כמוץ אשר תדפנו רוח. על כן לא יקומו רשעים במשפט, וחטאים בעדת צדיקים. כי יודע השם דרך צדיקים ודרך רשעים תאבד."

ישראל שנת 2006 הגיעה למקום ה-34 בטבלת השחיתות העולמית. כך קובע הארגון הבין לאומי האמון על הטבלה. TRANSPERENCY INTERNATIONAL שמנכ"ל הסניף הישראלי שלו, הגברת סוזאן תם, תופיע לפנינו מאוחר יותר. רבים אינם מבינים מה המשמעות למקומנו הנחות, אי שם מחוץ לעולם המערבי, קצת פחות מושחתים מירדן וקצת יותר מושחתים מאורוגוואי. פעם הכינוי דרום אמריקה היה השמצה ואילו כיום נשמע יותר כמו מחמאה.

רבים אינם מבינים את הקשר הישיר, החד-משמעי, המוכח במחקרים רבים שבין רמת השחיתות במדינה לבין רמת החיים ואי השוויון בה. ככל שמדינה מושחתת יותר כך רמת החיים של אזרחיה נמוכה יותר. כך הפערים מתרחבים יותר וכך העוני פורץ. דומה שבישראל נקבע אף שיא חדש. רמת החיים מהנמוכות במערב ומנגד רמות הפערים, אי השוויון והשחיתות הגבוהים ביותר.

אולם, במקום מסוכן כמו המזרח התיכון יש לשחיתות מחיר אף מעבר לכסף ולרמת חיים. במדינה קשת יום כמו ישראל יש לשחיתות השפעה ישירה על הרצון של אזרחים לתרום, על הרצון של סטודנטים להגר, על הרצון של חיילים לשרת ועל רצונם של בני עמנו לעלות למדינתנו. העיתונאי ארי שביט קושר בין רמת השחיתות לבין יכולתנו להתעמת עם אויבינו.

לסיכום, השחיתות יוצרת מרירות אזרחית, ושוחקת את בסיס הדמוקרטיה.

לצערי, קשר זה, בין השחיתות לבין כושר העמידה של הציבור, אינו מובן לחלקים גדולים מהציבור. רבים אינם מבינים את האמת הפשוטה, האמת המחקרית, האמת הסטאטיסטית לפיה השחיתות אוכלת את הבית מיסודותיו. ברקע לקשיי ההבנה עומדים שני יסודות. היסוד הראשון הוא מדוע קיים קשר בין הגורמים , היסוד השני הוא חוסר ההבנה מהי שחיתות.

ברצוני להרחיב על אודות שני היסודות. ראשית, מדוע קיים הקשר? משקיעים מדירים רגליהם ממדינה שנתפסת כמושחתת. הם מעדיפים להשקיע במקומות אחרים, להשתתף במכרזים אחרים ולפתח עסקים בנישות שהסקטור הציבורי רחוק מהן. במדינות כמו ישראל שהסקטור הציבורי מרכיב למעלה ממחצית המשק פירוש הדבר ללכת למדינות אחרות. האם תתמהו איפוא כי ההשקעה הפרטית במשק היא מהנמוכות בעולם המערבי וכי במרבית השנים, מאז התחלנו במחצית העשור הקודם להתדרדר בסולם השחיתות, הייתה ההשקעה הפרטית שלילית. שנה אחר שנה?

צריך לזכור שהמכרזים הציבוריים מחייבים השקעה עצומה מצד המשתתפים. השקעה של ממון ובעיקר של משאבים ניהוליים. מכרז הוא לא תחרות ספורט. כשהיינו ילדים אמרו לנו שההשתתפות היא העיקר. במכרז מסחרי הזכיה היא העיקר. אף אחד לא ישקיע כספים ותשומות רק כדי להיות תפאורה לאותו זוכה, שמראש היה קרוב לצלחת.

אך גם צרכנים אינם טומנים ידם בצלחת . לשחיתות יש קשר עם אי וודאות. להשקעה יש קשר עם פריון. ולשניים הללו יש קשר הדוק מאוד עם צריכה. ההתנהלות הזו פוגעת קשות בצריכה הפרטית. האם תתמהו איפה שרמת הצריכה במשק היא מהנמוכות בעולם המערבי ובפערים אדירים?

מכאן קצרה הדרך לאי שוויון. צריכה היא יצרן מקומות העבודה החזק והחשוב מכולם. כאשר נפגעת הצריכה, נפגעים ענפי המסחר והשירותים שמקומות העבודה בהם השוויוניים ביותר. שוויוניים בפריסה הגיאוגרפית, שוויוניים ברמת השכר, שוויוניים באופק וביציבות הכרוכה בהם.

ומה באשר ליסוד השני? מהי שחיתות?

שחיתות היא כאשר גורמים בלתי מוסמכים מתערבים במכרזים למען מקורביהם. שחיתות היא כאשר המדינה מחלקת את כספי הציבור באופן לא שקוף, לא שוויוני ומפלה. שחיתות היא כאשר כספים מוצאים ללא בקרה ופיקוח. שחיתות היא כאשר בן של פוליטיקאי בכיר מאיים על עובד ציבור שראשו בסכנה. שחיתות היא כאשר ישנם אנשים המקבלים כספים מבעלי עניין בתמורה לפעולה או לאי פעולה של מקורבם בצמרת. שחיתות היא כאשר אנשים פועלים בניגוד עניינים פסול. שחיתות היא כאשר מדינה מעלימה מסים מעצמה. שחיתות, היא העלמת עין משחיתות והתקרנפות.

רבים אומרים שהשחיתות היא חלק אינהרנטי מהטבע האנושי. יש כאלה האומרים כי המטיפים נגד השחיתות הם חבורת צדקנים רואי שחורות. ובכן, לא נכון. מי שאומר כך הוא חלש דעת או חלש אופי או גרוע יותר, מי שדעתו הוחלשה בכוונה על-מנת שלא יפריע לשיירה ויש גופים ישרים רבים אך כולם נפגעים מהשחיתות. יש האומרים שכולם מושחתים על-מנת ליצור זילות וערפל שמאחוריו הם יסתתרו. יש אומרים שלשחיתות אין תרופה. היא תמיד הייתה ותמיד תהיה אמירה שטחית.

לשחיתות יש תרופה שתמיד עובדת. שקיפות וגילוי נאות, נושא הכנס שלנו. לא בכדי, המשפט החשוב ביותר בעולם החשבונאות הוא מושג הגילוי הנאות. גם שמו של בעל המקצוע החשבונאי מרמז על אותה מטרה: רואה חשבון. מלשון ראייה. מטרת החשבונאות, מטרתנו אנו חשבי המדינה, היא שהציבור הרלוונטי יוכל לראות את החשבונות ולהיווכח במו עיניו כי הגוף מתנהל ביושר וביעילות.

מטרת רואה החשבון היא לראות ולהראות. לשקף את המציאות כהווייתה, חמורה ככל שתהיה. במילים אחרות, העלמת עיניים אינה אופציה עבורנו והיא שקולה, מנקודת ראותנו למעשה הפסול בעצמו. במקצוע שלנו אם אתה לא חלק מהפתרון אתה חלק מהבעיה.שנים רבות אתם עשיתם גדולות ונצורות על-מנת לתת פתרונות לבעיה.

השופט לואי ברנדייס מבית המשפט העליון של ארה"ב טבע את המשפט שרבים אוהבים לצטט אולם פחות אוהבים ליישם: אור השמש הוא המטהר הטוב ביותר ואור המנורה הוא השוטר הטוב ביותר. ללמדנו, ששקיפות היא שומר הסף האולטימטיבי.

למרבה הצער, המלחמה בשקיפות השתוותה בעוצמתה השלילית ולעיתים אף גברה על המלחמה בשחיתות. תחת כנפי החושך הצטיינה הממשלה בתרבות מכרזים קלוקלת, במתווה נפתל ומסובך של הוראות המאפשרות מרווח עצום של שיקול דעת ומינימום שקיפות, בפטורים נרחבים מחובת מכרז, בחריגות מס גדולות, בחובות בפיגור בהיקפים עצומים, בהעדפות ובמינויים פסולים ובקשרים, לא בריאים, בין המגזר העסקי לבין המגזר הציבורי.

במהלך השנים, פעלתם ללא ליאות במישורים רבים ומקבילים. באומץ, בכישרון, בנחישות וביושר. עליכם גאוותי ומכם מקור כוחי. אינני אומר זאת רק כאן בפורום הרחב הזה אלא גם בפורומים סגורים ובכל הזדמנות. את המלחמה הזו על שלטון החוק אף אחד לא מנהל לבד.

ראשית, פרענו את כל חובות המדינה העצומים שהצטברו לפיגורים של מיליארדים. שיננו את כל נוהלי העבודה של הממשלה כך שמאז ה 1.1.2004 אין הממשלה חייבת אגורה אחת בפיגור. שנים רבות היה מוסר התשלומים של הממשלה גרוע, חצוף ועז מצח. במאמץ ניהולי ותפעולי אדיר שיניתם את השיטה.

שנית, טיפלנו במשותף עם רשות המיסים בכל חריגות המס שהתגלו בממשלה ומאז ה 1.1.2005 ואילך אנו משלמים מס כחוק.

שלישית, שינינו מהיסוד את תת תרבות המכרזים הממשלתיים. מי לא זוכר את תרבות המכרזים האיומה שאפיינה את חלק מהתקשרויות המדינה בעבר. תרבות אשר הפכה את ההודעה על זוכה במכרזים רבים לנקודת פתיחה במו"מ אינסופי במקום לנקודת סיום. בכך נהפכה המערכת החוזית הממשלתית בחלקה לסדרה של המלצות לא מחייבות. גופים שונים היו מגישים הצעות נמוכות באופן לא ריאלי, זוכים במכרז, ולאחר מכן מוצאים מסילות משונות על-מנת להביא לפתיחת החוזים שוב ושוב, ותמיד לטובתם.

הקשר בין העלות הסופית למדינה במונחי כסף, לוחות זמנים ואיכות לבין התוצאה הפורמאלית של אותם מכרזים הלך ונחלש עד שכמעט נמוג.

תוצאת ההתנהלות הסתכמה בהפסד כפול למדינה. גופים רבים נסוגו מהשתתפות במכרזים הממשלתיים. זאת, לאחר שחשו, כי סיכוייהם לגרום לשינויים דומים בחוזה לאחר חתימתו אינם כה גבוהים ובה בעת, הלכה ונוצרה תדמית שלילית והבנה לא פורמאלית אך מפלה שחוק חובת המכרזים הוא ההלכה, אך למעשה, קיום חוזה עם המדינה הוא אופציה בלבד עבור הזוכים.

בכך הפכו חלק מהמכרזים הממשלתיים למכרזים לא אטרקטיביים בעיני רבים, לא שוויוניים, לא תחרותיים ומאוד יקרים.

מאז ועד היום הרבה דברים השתנו. העלתם לראש סדר העדיפויות את מאמצנו להגביר את החסכון, היעילות והיושרה בעבודת הממשלה ביחד, שינינו מהיסוד את תרבות המכרזים והחזרנו את ההרתעה הנדרשת לאכיפת דיני החוזים הממשלתיים. והפלא ופלא, מתפילי מים, בוני תחנות כוח וקבלנים נאלצים לעמוד בהתחייבויותיהם או לעמוד בפני חילוט ערבויות וביטול החוזים. השינויים הללו סייעו למהפכת התשתיות שהובלנו. מאז פרויקטים בהיקף של עשרות מיליארדי ש"ח מוקמים לנגד עינינו: רכבות קלות, מתקני התפלה, כבישים, נתיבים מהירים ואף בית סוהר פרטי.

אולם לא רק לתחום התשתיות סייעה המהפכה. במסגרת שינוי תרבות החוזים החילונו טיפול שורש יסודי למיגור הפרות ההסכמים על-ידי חברות קבלן החתומות בהסכמים עם הממשלה להעסקת עובדי שמירה וניקיון.

במסגרת זו, הובילה השנה יחידת הביקורת של החשב הכללי בביקורת יסודית של ההתקשרויות ובשנה הבאה יופעלו משרדי רו"ח בסריקת כל התקשרויות הממשלה בתחום זה. מאמצנו בתחום זה כבר נושאים פרי ובקרוב יוחזרו לדרישתנו כספים לעובדי קבלן רבים. עובדים שנושלו באחת החברות הגדולות בתחום השמירה וזכויותיהם יושבו כתוצאה מממצאי הביקורת החמורים.

רביעית, סרקנו את כל מערך החוזים וההתקשרויות של הממשלה. 300 אלף חוזים. זאת, על-מנת לאתר התקשרויות שלא מוכרזו למעלה משלוש שנים. לא אכנס לתוצאות המבצע שכן יקח לי שעות רבות על-מנת לתאר את הליקויים. אסתפק באמירה כללית. אתם עסוקים כבר חודשים רבים בהוצאת כמויות גדולות מאוד של מכרזים. מכרזים לספקים, ליועצים, לרואי חשבון, לעורכי דין, לבנקים ולספקים אחרים ששפר עליהם גורלם לפני 10,5, ולעיתים 30 שנים. עת בה התקשרו עם המדינה, לעיתים אף בלי מכרז, ואף לא אחד לא טרח עוד לבחון את ההתקשרות עימם מחדש. או חס וחלילה, להעמידה למכרז.

במסגרת זו העמדנו למכרז גם את השירותים הבנקאיים שרוכשת כיום המדינה לעובדיה ללא מכרז מבנק יהב. העלות למדינה של רכש השירותים נאמדת בכ-100 מלש"ח בשנה. חשוב לי להדגיש לאור דיסהאינפורמציה הרבה שהופצה: אנחנו ביקשנו לרכוש את אותם השירותים, אותן ההטבות בדיוק, בלי כל פגיעה אף לא בעובד אחד, אך במכרז שיצמצם את העלויות למדינה. מניסיוננו ניתן לחסוך עשרות מליוני שקלים מכספי משלם המסים, בד בבד עם שיפור השירות לעובדי המדינה.

אינני רוצה להרחיב בדבר האירועים שליוו וממשיכים ללוות את המכרז. עוד יהיה זמן ומקום. אולם, אבטיח לכם כי לא נוותר ונוודא שחוק חובת המכרזים לא ישוב להיות חוכא ואטלולא בידי גורמים בעלי ענין.

עוד ישמנו את רפורמת הענק שיזמו קודמי בתהליך הנפקת אגרות החוב של המדינה והשלמנו את ביסוס עצמאותה המלאה של המדינה בתחום גיוס המט"ח לממשלה.

חמישית, ערכנו ביקורת עומק, לראשונה בתולדות מדינת ישראל בתחום השכר והנלוות לשכר. מי היה מאמין כי מעולם לא נערכה בקורת יסודית על תקציב 60 המיליארדים שהממשלה משלמת כשכר ונלוות לשכר? נוהל עבודה, שכל חברה עסקית מבצעת בשגרה והוא מחוייב המציאות המתין עד לשנת 2005 על-מנת שיקבע גם במדינה.

שישית, הטמענו כלי בקרה מודרנים על תקציבי הפיתוח של הרכבת, מע"ץ וכעת גם אגד ודן. חברות הבקרה הבינלאומיות שהכנסנו מצאו ליקויים וחריגות של מיליארדים לפני שהכספים ישפכו כחלב אבוד. אנחנו לא בכינו על החלב. אנחנו טרחנו על-מנת שהחלב ישאר בכד.

שביעית, שינינו מהיסוד את מערך הבקרה אחר תחום התמיכות וחשפנו מאות מיליוני שקלים של תמיכות כפל, הונאות, ליקויים ושאר מריעין בישין. רק לפני שבועות אחדים אישר היועץ המשפטי לממשלה בקשתנו לפסול שורת קריטריונים לא שוויוניים ומפלים שבאמצעותם שילמה המדינה, שנים רבות , מאה מליוני שקלים מידי שנה בהקצאות לא חוקיות.

שמינית, השקענו משאבי זמן וכסף גדולים לשנות את תשתית מערכות המידע הממשלתיות מהיסוד. הטמענו מערכת לניהול משאבים אינטגרטיבית, מערכת ה- ERP מרכב"ה, שבאמצעותה נוכל לתעד ולבקר אחר מכלול הנכסים, ההתחייבויות, ההתקשרויות והתמיכות של הממשלה. אנו גאים בשלל תארי ההצטיינות שקיבלנו בגין הפרויקט ובראשם, מצטייני המחשוב בישראל לשנת 2005, וסבורים כי בכך הנחנו תרומה חשובה להגברת השקיפות.

תשיעית, במסגרת הרפורמה החשבונאית שינינו מהיסוד את הדרך שבה נערכים הדוחות הכספיים של המדינה. בעבר הוכנו הדוחות שלא על-פי כללי החשבונאות המקובלים. יתירה מזו , הם הוכנו שלא לפי כללים כלשהם.את החזון התוו עובדי האגף והחשבים הכללים הקודמים ולנו הייתה הזכות להפוך את החזון למציאות.


עשירית, חשפנו כי מרבית נכסי המדינה כלל אינם רשומים באופן מסודר. תחת אי הסדר הסתתרו כשלים חמורים בניהול הנכסים עד אשר נאלצנו לכתוב בדוחות הכספיים הרשמיים של המדינה כלהלן:

מצבת הנכסים המוצגת בדוח לא כוללת עדיין נכסים ששווים או עלותם מהותיים ביותר כגון: כל נכסי התשתית, כל השקעות המדינה במערכת הביטחון, כל קרקעות המדינה, כל נכסי המורשת, כל הנכסים בחו"ל ונכסים בלתי מוחשיים לרבות קנין רוחני רב. מצבת הנכסים המובאת בדוח אינה מייצגת איפוא את מכלול הנכסים של מדינת ישראל אלא את מקצתם בלבד. כך קובעים הדוחות הרשמיים של המדינה.

במשך שנים התפלאו איך נכסי מדינה נעלמים, הכיצד קורה כי גורמים זרים מוכרים נכסי מדינה ואף, איך יתכן כי המדינה רוכשת נכסים שהם מלכתחילה שלה כבר דורות?

הסוגיה האחרונה לא יכולה שלא להזכיר לי בצער רב את פרשת בתי הזיקוק. לו היו נרשמים נכסי בז"ן על שם המדינה לפני שנים רבות לא יכלו החברה לישראל ובעלי השליטה בה לטעון טענות סרק כי הנכסים אינם של המדינה.

בכך, היתה נמנעת התחושה הקשה שאוחזת בכולנו וכלשונו של כבוד המשנה לנשיא מישאל חשין: "ההסכמים פוגעים קשות במוסר הציבורי האמור להנחות את רשויות המדינה בפעילותן. המדינה קלעה עצמה, במעשיה ובמחדליה, לדרך ללא מוצא. התנהלות המדינה בפרשה גובלת באוזלת יד של ממש" ומסכם כבוד השופט בשאלה הקשה: כיצד יתכן שהמדינה נאלצת לשלם לגוף פרטי הון עתק עבור רכוש שבחלקו העיקרי היה של המדינה עצמה? השאלה נותרה בכלל האויר באין משיב.

בשנים האחרונות הגברנו מאוד את המאמצים לרשום את נכסי המדינה. קודמיי החלו ובמהלך כהונתי האצנו את ביצועם של סקרי נכסים בכל רחבי הארץ. עוד השלמנו את המיפוי של חשבונות החייבים למדינה, סכום פעוט של למעלה מ-10 מיליארד ש"חואנו בראשיתה של רפורמה יסודית בדרכי הטיפול והגביה.

אנו בעיצומה של רפורמה נוספת לרישום וניהול זכויות המדינה בנכסי הקנין הרוחני העצומים. נכסים אשר עד לפני חודשים אחדים היו בהפקר מוחלט. במסגרת ביקורת שאנו עורכים בימים אלו חשפנו נכסי קנין רוחני שנרשמו על שם אנשים פרטיים ועוד ועוד.

השינויים הרבים, שאך מקצתם פרסתי בפניכם, ניערו את הפעילות הכספית בממשלה באופן שהחריד מרבצן חיות פרה היסטוריות אימתניות שבמשך שנים הקיזו במחשכים את דמה של המדינה. קואליציית הנהנים שלא בדין מקופת המדינה הכריזה מלחמה שערה נגדנו ואליהם חברו גורמים רבי עוצמה.

אין זה סוד שאני עובר ימים קשים.
אין זה המקום לספר לכם מה עברתי: החל באתגרים והתנגדויות, דרך השמצות ורדיפות אישיות וכלה באיומים. איומים הנמשכים בעודי מדבר בפניכם. לא נרתעתי ולא הסתרתי פנים, במאמצנו המשותף להביא את אור השמש לפינות החשוכות ביותר של הפעילות הממשלתית. את התוצאות של מאמצינו אנו רואים מידי יום בדמות חסכונות עתק של מיליארדים רבים מכספי משלם המסים ושיפור דרמטי בשקיפות קבלת ההחלטות, הלחצים והתהליכים הפסולים. היום איש לא יכול לומר, לא ידעתי.

אתם, כולכם, שנים רבות צוות אחד אשר פועל בעקביות ובנחישות לאותה מטרה של שקיפות ושל הגינות. הציבור, שבעבורו ולקופתו חסכתם מיליארדים על גבי מיליארדים, לא תמיד יודע ולא תמיד מבין. אלה שנהנו מהמצב הקודם, אלה שהיה להם נוח בהסדרים הקודמים - קל להם להרעיש עולמות ולהוציא דיבתנו רעה. אנו נתונים תחת מתקפה. זה לא נעים, אני יודע, אבל זה רק צריך לחזק אותנו ולעודדנו להמשיך. אם היינו נוחים להם, אולי אפילו היינו מקבלים מחמאות בעיתונות. בחורים טובים. מבינים ענין היו אומרים. אבל אז היינו יודעים בסתר ליבנו כי מעלנו בתפקידנו ובאמון שניתן בנו. אנו את שלנו נמשיך לעשות, ביחד וכצוות נוכל להגיד, שבמשמרת שלנו, לא הצליחו לעבור אותנו.

יש הנוהגים לסיים דבריהם בברכה המסורתית: "ה' עוז לעמו יתן, ה' יברך את עמו בשלום". אעדיף לסיים בשירו של מוקי. "כולם מדברים על שלום, אף אחד לא מדבר על צדק"

תאריך:  05/12/2006   |   עודכן:  05/12/2006
ירון זליכה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"השחיתות שוחקת את הדמוקרטיה"
תגובות  [ 53 ] מוצגות   [ 42 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הזקנה מהבסטה
6/12/06 00:50
 
שלום לוד
6/12/06 13:58
2
jaki
6/12/06 02:25
3
מבין
6/12/06 08:30
 
כל הכבוד לזליכה
6/12/06 13:12
4
מכיר ויודע
6/12/06 08:30
 
אז מה עדיף?
6/12/06 13:11
5
NAPOLION BONAPARTE
6/12/06 08:35
6
לוי דודו
6/12/06 08:54
7
יעקב נצר
6/12/06 09:00
8
רות כהן
6/12/06 10:00
9
עובד האוצר
6/12/06 12:15
10
רמי.ב.
6/12/06 12:43
11
רמי.ב.
6/12/06 12:43
12
דבורה הנביאה
6/12/06 13:02
13
הלוחם בשחיתות
6/12/06 13:09
14
אברום
6/12/06 13:49
15
אזרח ותיק,אחד העם
6/12/06 13:57
16
הצעצוע של זליכה
6/12/06 14:21
17
מנחם פ
6/12/06 15:09
18
האמת האמיתית
6/12/06 15:25
 
שלום אזרד
7/12/06 14:40
 
המעמיד דברים על דיוקם
10/12/06 08:35
19
מואס בשחיתות
6/12/06 16:20
20
טוב שנבלם
6/12/06 17:58
 
זליכה, העם איתך
6/12/06 20:16
21
פטריוט ישראלי
6/12/06 20:07
22
אלמגור נתן
7/12/06 02:39
23
duducohn
7/12/06 03:14
24
bulder
7/12/06 10:20
25
דולי גלבוע
7/12/06 13:06
26
shalomazrad
7/12/06 14:37
27
לשכת עורכי הדין המושחתת
8/12/06 00:32
28
יעלה75
8/12/06 01:10
29
שלמה אידן
8/12/06 11:35
30
מושחת בעצמו
8/12/06 15:36
31
דודי מתל אביב
9/12/06 02:00
32
הופמן אדם
9/12/06 17:18
33
הופמן אדם
9/12/06 17:24
34
גבריאל
10/12/06 12:19
35
שושי
10/12/06 14:05
36
לו לראש
11/12/06 08:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אירן השיעית פועלת לבסס את מעמדה כמעצמה אזורית בדרך להפיכתה למעצמה גרעינית בעלת משקל בזירה הבינלאומית. היא קוראת תיגר בגלוי על ארה"ב והמערב בניסיון לסלק את הנוכחות האמריקנית מעירק ולהשיג הגמוניה באזור המפרץ הפרסי, המתבססת גם כוח צבאי אדיר, ההולך ונבנה מזה מספר שנים באירן. ההנהגה האירנית מדברת על "מזרח תיכון חדש" בתגובה לתוכנית האמריקנית, מזרח תיכון איסלאמי ברוח המהפכה האיסלאמית מבית מדרשה של אירן.
05/12/2006  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
עונת האופרה החדשה לשנת 2006-2007 נפתחה במשכן לאומנויות הבמה בתלֹאביב עם הצגת "ארמיד". סיפור על נסיכה יפהפייה מדמשק, המתאהבת אנושות באויבה בנפש האביר הצלבני, רנו. הנסיכה היא טורפת גברים ורגילה להקסימם ביפי עיניה, ובכך להפכם לשפוטי אהבתה וממלכתה.
05/12/2006  |  לאה טרן  |   מאמרים
בשנים האחרונות אנו עדים לפסקי דין המקלים בעונשם של עבריינים ופושעים אשר הורשעו במעשים חמורים של פגיעה בבני אדם, (בגופם ובנפשם) - פגיעה קשה ובלתי הפיכה אשר תוצאותיה ילוו את הקורבנות למשך כל חייהם.
05/12/2006  |  טל רבינוביץ'  |   מאמרים
רבים נזעקו לאחרונה להלין על הבנקים בעקבות תוכנית הבנקים להעלאת תעריפי השירות. מעבר לשירותים עבורם מבקשים עתה הבנקים להעלות התעריפים ישנן תופעות מקוממות נוספות, חמורות לא פחות, אך אנו נוטים לקבלן כדבר המובן מאליו.
05/12/2006  |  שלמה טל  |   מאמרים
בעקבות הילכת מפלסים נוצרה הזדמנות זהב לעסקות מקרקעין, ללא חבות במס שבח ומס רכישה מצד המממן המעונין להשתתף ברווחי העסקה ללא תשלום המסים הללו, אלא רק מס הכנסה על רווחי המימון. אולם רבים פסקי הדין בהם נכשלים המממנים בלקיחת סמכויות מיותרות בביטחונות לעסקה ובכך חורצים את גורלם לתשלום מס רכישה ומס שבח. ננסה להתוות לאלו מבין המממנים, אשר עדיין לא התייאשו מכניסה בשער הזהב של הלכת מפלסים, את העקרונות העיקריים הצריכים להנחותם בניסוח חוזה מימון פרויקט מקרקעין.
05/12/2006  |  עו"ד אברהם אלתר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il