|   15:07:40
דלג
  איילת פישביין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

העמלות המפוקפקות הנהוגות במגזר השלישי

החוק אינו מחייב את ארגוני המגזר השלישי לדווח כמה הוציאו על גיוס תרומות, מי התרים, וכמה אחוזים קיבל מהתרומה. התוצאה: ליד העמותות פורחת ומשגשגת כלכלה שחורה הנאמדת במאות מיליוני שקלים בשנה המתרימים משלשלים לכיסם עד 90% מהכסף שהם מגייסים
29/12/2006  |   איילת פישביין   |   תחקירים   |   תגובות
כסף. זה כל הסיפור

"הבטן הרכה והשחורה של המגזר השלישי" – כך מגדיר עו"ד איתן צחור, יועץ ומומחה לעמותות ומלכ"רים את תעשיית גיוס התרומות בישראל. כדי להמחיש את ההגדרה הוא מספר על מנכ"ל עמותה ידועה ומכובדת שבא להתייעץ אתו בקשר לתרומה שהביא לו אחד מגייסי התרומות. "הוא אמר לי שהוא אמור לקבל תרומה של ארבעה מיליון דולר, אבל גייס התרומות לא רוצה להוציא חשבונית בגלל שהוא מעדיף שהעיסקה בינו לבין העמותה תהיה ב'שחור'. יעצתי לו לא לקבל את הכסף והמנכ"ל זעם עלי, אבל אני הזדעזעתי מזה, שמנכ"ל עמותה כזאת מתעסק בכסף שחור".

במוקד הבטן הרכה והשחורה ניצבים גייסי התרומות שעובדים "לפי אחוזים". מקבלי התרומות מאושרים על כל תרומה שהם מקבלים ואינם בודקים בציציות הגייס כמה אחוזים מהתרומה הוא שילשל לכיסו. וכפי שעולה מסיפורו של צחור, יש גם כאלה שמוכנים לעבוד ב"שחור" כדי לא להפסיד את התרומה.

גייסי התרומות בציבור החרדי

בציבור החרדי - גיוס תרומות בחו"ל הוא משלח-יד מוכר. גייסי התרומות מכונים "משולחים". לכל מוסד יש לפחות "משולח" אחד שעוסק בגיוס תרומות בחו"ל. עמותות הציבור החרדי מפעילות עשרות "משולחים", שנוהגים לשלשל לכיסיהם בין 25 ל-30 אחוזים מהתרומות שהם אוספים.

לא מזמן התפרסם באחד מאתרי האינטרנט החרדיים בבריטניה מאמר ביקורת הומוריסטי על ריבוי ה"משולחים" מישראל, שסובבים בבתי הכנסת ומשדלים אנשים לתת להם תרומה לרכישת דירה, להכנסת כלה, לרכישת טיפול רפואי או לכל מטרה אחרת.

במאמר שכוון כלפי "'משולחים' לא מקצועיים" מסביר אחד ה"משולחים" ומתאר את ההבדל: ה"משולח" הלא-מקצועי אוסף בדרך כלל תרומות למען עצמו, או למען קרוביו. לעומתו, "משולח" מקצועי עובד בשביל מוסדות. לפני צאתו לחו"ל, ה"משולח" המקצועי עובר בין כמה ראשי מוסדות דת, בדרך כלל ישיבות, מקבל מהרב ייפוי כוח להופיע בשמו בפני תורמים וחותם על הסכם בדבר גובה האחוזים שיקבל מהתרומות. כל "משולח" מקצועי יוצא לחו"ל עם כמה ייפויי כוח ויש לו אנשי קשר בחו"ל שעוזרים לו לגייס תורמים לכל אחד מהמוסדות שהוא מופיע כבא-כוחם.

שיטה נפוצה היא ערבי גאלה. ה"משולח" שוכר אולם ומביא מרצה שמסוגל למשוך קהל גדול. התרומות נאספות דרך מכירת כרטיסים במחירים מפולפלים. אחד המרצים היותר מבוקשים על-ידי ארגוני חבד בעולם הוא רבה של תל אביב, ישראל לאו. הרב טוען כי הוא אינו מקבל כסף לכיס מהופעותיו. עם זאת - כך מספר ה"משולח" המקצועי – מקובל לתת למרצים שכר של כמה אלפי דולרים להרצאה. ההוצאות הנלוות, כגון: שכירת האולם, הכיבוד, כרטיסי הטיסה של ה"משולח" ושל המרצה, והוצאות השהייה בחו"ל, הכל משולם מכספי התרומות.

כאשר ה"משולח" שב ארצה, הוא מוסר לרב את התרומות לאחר שקיזז מהן את ההוצאות ואת שכר הטרחה שלו. לעיתים, הוא מקזז מהתרומות תשלום מיוחד לרב עצמו. בספרי המוסד התרומה נרשמת "נטו" ללא הוצאות המרצה, ללא שכר ה"משולח" וללא התשלום המיוחד שניתן לרב.

אולמרט היה מרצה מבוקש בערבי התרמה

כלכלת התרומות המתנהלת באמצעות ארגונים ללא כוונת רווח [מלכ"רים או עמותות], אינה מאפיינת רק את העולם החרדי. עמותות חילוניות וביניהן אוניברסיטאות, מכוני מחקר וקרנות למיניהן, אוספות תרומות באמצעות שליחים תמורת אחוזים מהתרומה בדיוק כמו בציבור החרדי.

טכניקות ההתרמה דומות בשני הציבורים. כך למשל, בקורס גיוס משאבים בחו"ל, שמתקיים ביחידה ללימודי חוץ של הטכניון, רשימת טכניקות ההתרמה כוללת: "התרמה יחידנית, התרמה בחוג בית, ערב הוקרה, התרמה בקהילה, יום התרמה טלפוני, אירוע ספורטיבי, שיגור משלחות לישראל באמצעי התרמה, צוואות, ירושות, עזבונות, טכנולוגיה ומערכות ממוחשבות לגיוס משאבים". גם הציבור הכללי נוהג לגייס לערבי התרמה בחו"ל מרצים מבוקשים מהארץ. אהוד אולמרט, למשל, כשכיהן כראש עיריית ירושלים, הירבה לנסוע לחו"ל לצורך כך. גייס הכספים שלו, צבי רביב, טען כי אולמרט שבה את לבם של יהודי העולם בהרצאותיו.

כלכלה שחורה בעידוד המדינה

המדינה מעודדת את כלכלת העמותות בין אם על-ידי תמיכות כספיות בין אם על-ידי מתן פטור ממס או מתן החזר לתורם בגובה 35 אחוז מהתרומה. היא מעודדת בד-בבד גם את הכלכלה ה"שחורה" שצומחת בתהליך גיוס התרומות.

עו"ד צחור טוען כי "תחום גיוס התרומות בארץ הוא פרוץ לחלוטין". לדבריו, דווקא בעמותות בציבור החרדי נושא גייסי התרומות הוא בעייתי פחות: "במגזר החרדי עושים את דבר הרב. גייסי התרומות לוקחים את האחוזים, שהרב אומר להם לקחת ולא מעזים לקחת שקל אחד יותר. דווקא במגזר החילוני יש יותר 'מסחרה'. גייסי התרומות יכולים לקחת גם 90% מהתרומה בלי לדווח לאיש. העמותות שמחות על הכסף ואינן שואלות יותר מדי שאלות. נניח שגייס תרומות נוסע לחו"ל וחוזר עם 4 מיליון דולר. העמותה תאמר 'תודה' ותשתוק ובוודאי שלא תבדוק כמה כסף באמת גייס המתרים וכמה אחוזים הוא לקח לעצמו. לא איכפת להם והם לא מבקשים הסברים. העיקר שהמתרים הביא איתו את הכסף".

צחור מפנה אצבע מאשימה בעניין זה כלפי רשם העמותות והחשב הכללי באוצר. לטענתו, העובדה שהחוק לא מחייב עמותות ומלכ"רים למסור דיווח על ההוצאות לצורך גיוס תרומות ולמסור את שמות המתרימים – יוצרת פתח לכלכלה שחורה. "המצב היום , שבו אין דיווח נפרד על ההוצאות לגיוס תרומות - משרת את האינטרס של גייסי התרומות. המוזר הוא שמחייבים עמותות למסור את רשימת התורמים, ולא את רשימת המתרימים".

באחרונה הגיש צחור עתירה לבג"צ נגד החשב הכללי באוצר. הוא טען שיש ליצור הפרדה בין סוגים שונים של הוצאות בעמותות ובמלכ"רים ולהגדיר סעיף מיוחד להוצאה לאיסוף תרומות. "נושא גייסי התרומות צריך לעבור רוויזיה גם מבחינת מס הכנסה, גם מבחינת הנהלים וצורות הדיווח וצריך לאסור על התקשרות עם גייסים ללא תעודות וללא חשבוניות" - הדגיש צחור.

גייס התרומות שילשל לכיסו 90 אחוז מהתרומות

יש בארץ כ-30 אלף עמותות. רשם העמותות בודק בכל שנה אלפי עמותות. בשנת 2005 למשל, נבדקו 2,500 עמותות בדיקה שוטפת. 767 נבדקו בדיקת עומק; ב-1,942 עמותות נמצאו ליקויים מהותיים. בכמות כה גדולה של עמותות, אין לאף אחד מוטיבציה להכביד על הבדיקה עם נושא גיוס התרומות. כך למשל, למרות שלפי התקנות עמותה צריכה לדווח על כל תורם מעל 20 אלף שקל, עם זאת כל מי שמעיין בתיקי העמותות יכול לראות שרשימות התורמים לוקות בחסר. לא אחת, העמותות טוענות שצריך לכבד את רצון התורמים לשמור על עילום שם. צחור דווקא מצדיק טענה זו ומדגיש שהבעייה אינה בתורמים, אלא במתרימים.

צחור אינו מקבל את טענת העמותות לפיה אם התורמים יידעו כמה הן מוציאות לצורך איסוף התרומות – הם פשוט יפסיקו לתרום. לגישתו, אם תהיה שקיפות בנושא ההוצאה לתרומות, ניתן יהיה להסביר זאת לתורמים ויימנעו עיוותים כגון עמותה ששבה גייס התרומות שלשל לכיסו 90 אחוז מהתרומות.

בארה"ב, ההוצאות לצורך גיוס תרומות הן נושא מוכר שגם התורמים התרגלו לקבל אותו. השיעור המשוקלל לגיוס תרומות גדולות בארה"ב עומד על גובה מינימלי של כ-15 אחוזים מסכום התרומה. הוגדרו חמישה סוגי הוצאה לצורך התרמה. ההוצאה המוכרת לצורך גיוס תורם משמעותי חדש – 106 אחוזים. ההוצאה לצורך חידוש תרומות מתורמים קבועים - כ-82 אחוזים. ההוצאה לצורך אירוע התרמה מיוחד - כ-25 אחוזים. ההוצאה לצורך התרמה למטרות הוניות - כ–14 אחוזים, והוצאה לתרומות ומתנות לא קבועות - 4 אחוזים.

תגובות

  • רשם העמותות - מאשר כי עמותות אינן מחוייות על-פי חוק העמותות לדוווח מי הם האנשים הפועלים מטעמן לגיוס תרומות. הרשם מסביר כי הפיקוח על גיוס התרומות נעשה על-ידי העמותות עצמן, ואם הן משלמות לגייסי התרומות על-ידי הורדת אחוזים מהתרומה – כי אז אין בידי רשם העמותות כלים, או סמכויות שיאפשרו לו לקבל מידע על כך.

עם זאת, כך מסר הרשם, "לעתים במסגרת בדיקות יזומות מטעם רשםן העמוות, או בעקבות תלונות עולים חשדות בקשר לרישום כוזב או אי רישום של תרומות. כאשר עניין מעין זה עולה הוא נבדק ככל שיש בידי רשם העמותות סמכויות רלוונטיות ובמידת הצורך מועבר אף לבדיקת רשויות רלוונטיות נוספות כגון המשטרה ורשת המסים".

  • רשות המיסים - "גיוס תרומות באמצעות שליחים הינו עיסוק חוצה מגזרים, ענפים וגופים במשק. מוסדות דת נבדקים ככל הגופים במסגרת תוכניות העבודה השוטפת של יחידות הרשות, וכשקיים מידע ספציפי הוא נבדק לגופו".

  • החשב הכללי באוצר סירב להגיב.

תאריך:  29/12/2006   |   עודכן:  29/12/2006
איילת פישביין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העמלות המפוקפקות הנהוגות במגזר השלישי
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לאיילת פישביין-
30/12/06 07:53
2
זה תרומות. לא עסקו.
30/12/06 08:51
3
ג.ר.
30/12/06 09:44
4
מתן בסתר
30/12/06 09:58
5
מודה ועוזב
30/12/06 11:20
6
אמיר --- חיפה
30/12/06 11:51
7
אמיר --- חיפה
30/12/06 11:52
8
תורמת לשעבר
7/01/07 14:37
9
החקלאי
13/01/07 10:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מי ומי בפרשה:
24/12/2006  |  מוטי אקסמיט  |   תחקירים
תחקיר: לפתחם של אנשי שלטון אורב פיתוי לקבל מתנות או שירותים בחינם. המחוקק הישראלי היה ער לעובדה זו, וכדי לשמור על טוהר המידות של השירות הממשלתי, הוא התיר קבלת מתנות "פחותות ערך", אבל אסר קבלת מתנות יקרות ערך, לרבות קבלת שירותים במתנה. היועץ המשפטי לממשלה הנחה את שרי הממשלה להימנע מלהשתמש בשירותיהם של יועצי חינם, ואם הם משתמשים באופן קבוע בשירותיו של יועץ חינם כלשהו - עליהם להסדיר את העסקתו ולמנוע סיכון של ניגוד עניינים. הנחיה זו תקפה גם ברשויות המקומיות. למרות החוק ולמרות ההנחיות, גורמי האכיפה, ובהם היועמ"ש ונציב שירות המדינה, אינם ששים להתמודד עם התופעה ההולכת ומחמירה. וכך, קשרי הון-שלטון מתקיימים ומנוצלים לרעה.
22/12/2006  |  איילת פישביין  |   תחקירים
ועדת הניהול של מכון ויצמן למדע בראשות עו"ד אברהם בן נפתלי, הגישה באחרונה להנהלת המכון את ממצאי הבדיקה שערכה בדבר קשריו של פרופ' אילן חת, הנשיא היוצא של המכון, עם החברה האמריקנית AISETIP העוסקת בסחר בזכויות יוצרים של מחקרים מדעיים.
15/12/2006  |  איילת פישביין  |   תחקירים
חשיפה: פרשת חדשה שבה מעורבים בכירים מתחום הספורט נחשפת עתה בתחקיר שלהלן. עיקרה: שוחד תמורת מכירת משחקים. בשבועות האחרונים פנינו לקבל תגובות מהאישים ששמם נזכר בפרשה. התגובות לא ניתנו, אך בשטח החלו התזוזות, וגם נורתה היריה הראשונה (13.12.06): השוער אושרי לוי שוחרר במפתיע מהפועל כפר-סבא, וזאת לאחר שעלו חשדות נגדו על-ידי הצוות המקצועי, לפיהן מילא טופס ווינר על המשחק, וכי הוא "מכר", על-פי החשד, את המשחק מול מכבי חיפה - משחק שהסתיים בתוצאה 3:3. לאחר אותו המשחק נזף המאמן אלי אוחנה בשוער, וזאת לעיני כל השחקנים.
13/12/2006  |  מוטי אקסמיט  |   תחקירים
תחקיר: האיש הכי חזק במוסד בתי הדין הרבניים הוא זלמן. זלמן קויטנר הוא מנהל פניות הציבור, וכבר שנים נחשב לאחד החזקים בשרות הציבורי. עיקר כוחו ניכר במיוחד בשנים בהם לא קיים משרד הדתות. שנים בהן צבר המוסד עוד כוח, והרבה. לא מעט בזכותו של מנהל פניות הציבור.
08/12/2006  |  מוטי אקסמיט  |   תחקירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il