|   15:07:40
  יהונתן דחוח הלוי  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

אסטרולוגיה - מדע או בדיה?

האסטרולוגיה מהווה מקור משיכה למיליונים בעולם והיא עדיין שנויה במחלוקת האסטרולוגים משתבחים בדיוק תחזיותיהם ואילו אנשי המדע רואים בה אמונה תפלה שיחות עם אסטרולוגית ואיש מדע
06/01/2007  |   יהונתן דחוח הלוי   |   מאמרים   |   תגובות

החילוניות והתקדמות המדע לא מנעו את התפתחותה של האסטרולוגיה. מאות מילונים ברחבי העולם מחכים בשקיקה לטורי האסטרולוגיה בסוף השבוע לראות מה צופנים להם הכוכבים לשבוע הקרוב. רבים פונים לייעוץ אסטרולוגי לפני קבלת החלטות, ובהם גם אנשי ציבור נכבדים, אנשי עסקים בכירים וראשי מדינות. מהו כוח המשיכה של האסטרולוגיה? מדוע היא כה פופולארית? ושאלת השאלות האם יש בה ממש?

התפתחות האסטרולוגיה

האסטרולוגיה נולדה ככל הנראה באזור עירק של ימינו לפני חמשת אלפים שנה. בממלכות בבל ואשור עשו שימוש בכלים של האסטרולוגיה כדי לחזות את העתיד באירועים היכולים להשפיע על הכלל. ההערכה הרווחת הינה שרק בתקופה ההלניסטית במאה הרביעית לפני הספירה החלה האסטרולוגיה להתפתח כחיזוי העתיד עבור אנשים, ולאו דווקא עבור הכלל, באמצעות הורוסקופ אישי המשרטט את תכונותיו של הפרט וגורלו על-פי תרשים של מיקומי הכוכבים בעת הלידה.

החכם ההלניסטי תלמי כתב את אחד הספרים החשובים באסטרולוגיה המערבית בזמן העתיק. התפיסה האסטרולוגיה של ימי הביניים סברה, כי העולם נובע מהאל והשפעתו ניכרת דרך מערך הכוכבים. באופן דומה, טענו האסטרולוגים המונותיאיסטיים, כי באמצעות תנועות הכוכבים שולט האל באירועים בכדור הארץ. ביקורת נוקבת קמה נגד האסטרולוגיה ויסודותיה הדטרמיניסטיים, לפיהם העתיד למעשה ידוע מראש ואדם אינו יכול לשנות גורלו.

האסטרולוגיה המערבית המודרנית מבוססת על מפות אסטרולוגיות המחושבות לרגע מסוים, בדרך כלל רגע הלידה של בן אדם. המפות מנותחות לפי מערכי הכוכבים ומיקומם באזורי השמיים. בניתוח המפה האסטרולוגית, ומכאן ההשלכה על גורלו של האדם, נודעת חשיבות רבה לחישוב הזוויות הנוצרות בין הכוכבים לפי סדר חשיבותם ומיקומי הכוכבים במזלות ובבתים. לגרמי שמיים משמעויות שונות לגבי תכונותיו של האדם. לדוגמה, השמש מסמלת את האישיות הכללית, המודעות והאגו. השפעתה לפי האסטרולוגים ניכרת בעיקר בערכי היסוד של האדם. הירח - מסמל את התת-מודע, עולם הרגשות והדחפים הרגשיים. השפעתו מיוחסת לאישיות, כאשר תכונותיו עשויות להתחרות באיכויות השמש.

גלגל המזלות באסטרולוגיה המערבית המודרנית בא לחלק את השמיים ל-12 חלקים שווים, החל מנקודת השוויון האביבית. המזלות באסטרולוגיה שואבים את שמם והגדרותיהם מקבוצות הכוכבים המקבילות להם, אם כי נדידתן של נקודות השוויון הביאה לכך שהמיקומים אינם חופפים יותר (כיום הבדל של כ-30° או סימן אחד שלם). המזלות באסטרולוגיה באים להגדיר תכונות בסיסיות לכוכבים בהתאם למיקומם בגלגל. כיום נפוץ השימוש הבלעדי במזל בו נמצאת השמש להגדרת תכונות אישיותיות לפי תאריך הלידה, במיוחד בעיתונים ובכתבי עת.

יחסה של היהדות לאסטרולוגיה הוא דו-ערכי, אם כי בלשון חז"ל אסטרולוגיה נקראת איצטגננות ויש לה קונוטציה שלילית. בתורת הקבלה של ימי הביניים ישנה קבלה רחבה יותר של תורה זו והתאמתה לרוח היהדות בכלל ותורת הקבלה בפרט, אשר לימים פיתחה מעין גרסה משלה לתורה זו ונקראת לרוב "אסטרולוגיה קבלית". בין אוהדי האסטרולוגיה ניתן למנות את הרמב"ן, הראב"ד ודון יצחק אברבנאל, לעומתם, הרמב"ם היה מגדולי מתנגדיה.

טובה ספרא: האסטרולוגיה מדע

בשיחה על "שלום טורונטו" מגנה במרץ האסטרולוגית טובה ספרא על הכלים שמעניקים גרמי השמיים לחיזוי עתידם של בני האנוש. בראייתה, גם ארגונים גדולים, כמו חברות ואף ממשלות, צריכות להסתייע באסטרולוגיה ככלי עזר בקבלת החלטות.

האם האסטרולוגיה מדע?

האסטרולוגיה היא מדע מדויק כמו האלגברה ממנו התפצלו המתמטיקה והאסטרונומיה. היסודות שלה עתיקים ואפילו ביהדות היא מוזכרת בשירת דבורה "כוכבים ממסילותם נלחמו עם סיסרא". גם בחלומו של יוסף יש אזכור משתמע לאסטרולוגיה כאשר יוסף מציין בפני אביו שהשמש והירח, סמלים בולטים באסטרולוגיה, משתחווים בפניו. שליטים רבים נעזרו באסטרולוגים לצורך קבלת החלטות.

כיצד התחברת לתחום האסטרולוגיה?

ניסיתי בדרכי שלי, חלקה בדרך רציונאלית, להבין את האסטרולוגיה. לאחר עיון ממושך הבנתי שהכוכבים בשמיים הם מעין המחשב הענק שאלוהים הציב. כאשר אדם נולד יש לו תמונת שמיים והיא בבחינת תעודת זהות, הקובעת את האופי ואת האפשרויות העומדות בפניו. לשם המחשה, אדם מקבל מכונית והוא צריך להתניע אותה. באמצעות פגישות עם אסטרולוג האדם יכול להכיר טוב יותר את היכולות שלו. האסטרולוג עוזר בתהליך קבלת ההחלטות ובעיקר בעיתוי הנכון של הוצאתן לפועל. אנשי עסקים נעזרים באסטרולוגיה כדי לדעת את המועד הטוב ביותר להנפקת מניות, לקידום פרויקטים כלכליים ועוד. יש אף פסיכולוגים המוצאים באסטרולוגיה כלים שימושיים בטיפול המקצועי.

מדוע נבחרה הלידה כנקודה החשובה באסטרולוגיה ולא למשל רגע ההתעברות?

הסיבה לכך פשוטה. רגע היציאה לאוויר העולם וההינתקות מהאם הוא הרגע המכריע בחייו של האדם. זו הנקודה הראשונה בה התינוק מתפקד כעצמאי ואינו תלוי עוד ברחם אימו. האסטרולוגיה קשורה גם לעניין גלגול הנשמות. עם אנשים שלהם רמת חשיבה גבוהה ניתן לשוחח על סוגיה זו והתשובות בעניינם נוגעות לעיתים לתחום תיקון הנשמה.

מניין הביטחון שהאסטרולוגיה עובדת?

מניסיון רב למדתי, שהתוצאות חד-משמעיות. אני יכולה לומר לאדם מסוים אם להנפיק או לא להנפיק מניות. על התחום המקצועי כיצד לעשות זאת הוא יצטרך לתת את התשובה המקצועית. תרומתי תבוא לידי ביטוי בסימון התקופה בה סיכויי ההנפקה יהיו טובים יותר. אתן דוגמה. אישה ביקשה את דעתי אם לקנות בית. המלצתי שלא לעשות כן. היא קנתה את הבית בניגוד ולהמלצתי ולאחר זמן נאלצה למכור אותו כפי שהזהרתי. במישור הפוליטי, טענתי על בסיס מפה אסטרולוגית של הרשות הפלשתינית, שהמו"מ עם הפלשתינית לא יצליח. בתחילת יוני בשנה בעברה הצבעתי על הסכנה בפתיחת חזית נוספת בצפון.

האם את סבורה שצריך לשלב אסטרולוגים במוסדות הממשל?

צריך לשלב את האסטרולוגיה בפוליטיקה, בגופי המודיעין ובכל ארגון העוסק בקבלת החלטות. האסטרולוגיה יכולה לעזור מאוד בקביעת מועד לעריכת הבחירות ובקבלת החלטות פוליטיות. ערב הבחירות הקודמות ידעתי שקורה משהו לשרון. לאחר מכן הערכתי, כי אולמרט יתאכזב מתוצאות הבחירות ותהיה הפתעה אלקטוראלית, כפי שהסתבר עם הגימלאים. היום אני אומרת שאולמרט לא ישלים את הקדנציה ולברק אין סיכוי להיבחר שוב כמנהיג העבודה.

האם האסטרולוגיה יכולה לעזור כדי לשפר את סיכויי ההצלחה בלוטו?

אני מאמינה שקבלתי את היכולת כדי לעזור לאנשים. אסור להשתמש ביכולת זו לדברים מסוג זה. אינני מוכנה לייעץ בנושא מניות ואינני חושבת שלשם כך נועדה האסטרולוגיה. צריך להשאיר משהו בשביל החלום.

אבי בליזובסקי: האסטרולוגיה הבל הבלים

אבי בליזובסקי, עורך אתר האינטרנט "הידען" (hayadan.org.il) העוסק בתחום המדע, רואה באסטרולוגיה אמונה תפלה חסרת כל ערך שאינה עומדת בכל מבחן מדעי אמפירי. בראיון ל"שלום טורונטו" אומר בליזובסקי כי לסידור האקראי של גרמי השמיים אין כל השפעה על גורלו של אדם ומאפייני אישיותו. הוא מונה שמונה טיעונים שהעלה במאמר באתר "הידען", שכל אחד מהם הוא מדגיש, מפריך את "אמיתות" האסטרולוגיה. לדוגמה, כאשר האסטרולוגיה הומצאה רק חמישה כוכבי לכת היו ידועים לבני האדם ולא נכללו בהם אורנוס, נפטון ופלוטו.

האסטרולוגיה אינה מעודכנת. כיום האסטרולוגים משתמשים באותה המפה (פרט לכוכבי הלכת) שבה השתמשו האסטרולוגים לפני אלפיים שנה. הבעיה היא שציר הסיבוב של כדור הארץ סביב עצמו, מסתובב אף הוא במחזור בן 25 אלף שנים לערך (תנועה הידועה כתנועת הנקיפה). פירוש הדבר, שהמזלות כבר אינם מסודרים באותה הצורה. כל המזלות נמצאים כיום במרחק של כחודש ממקומם המקורי, משום שהם נעו ב-15 מעלות במשך אלפיים השנים האחרונות, כך שאם אתה קשת, אתה קרוב לודאי עקרב.

יתר על כן, כדור הארץ אינו במרכז העולם. נכון, הדבר ברור ומובן מאליו, אך משום מה, האסטרולוגים לא שינו את הנתונים על פיהם הם עובדים. הם עדיין מכינים את המפות שלהם, מתוך הנחה מתמטית שכדור הארץ נמצא במרכז היקום. כמו כן, המזלות - אותם מערכי כוכבים אינם קיימים במציאות. הדרך שבה הכוכבים נראים בשמים (שור או דג) אין לו שום משמעות במציאות. הכוכבים שאנחנו רואים אינם נמצאים אחד ליד השני והם מרוחקים לעיתים עשרות או מאות שנות אור (אלפי טריליוני קילומטרים).

מרבים האנשים קוראים את ההורוסקופ שלהם בעיתון הבוקר. אין שום התאמה, אפילו לא בתוכן הכללי של תחזיות אסטרולוגיות מעיתונים שונים לגבי בני אותו מזל. אם האסטרולוגיה אכן עובדת, כל עיתון ייתן בדיוק את אותה תחזית, לפחות בקירוב, כפי שקורה עם תחזית מזג האוויר.

עוד מציין בליזובסקי, כי אור שיצא מכוכבים רחוקים יגיע לכדור הארץ לאחר אלף שנה. "כיצד", הוא מקשה, "יכול כוכב זה להשפיע על אדם שחייו מסתכמים בשמונים שנה בממוצע ולא היה חי בעת שנוצר האור המשמש לצורך המפה האסטרולוגית?". בליזובסקי סבור שהנהייה אחר האסטרולוגיה קשורה לחיפוש האינסופי של האדם אחר משמעות החיים והוא מנוצל ע"י בעלי עניין. הוא מציין לחיוב את עיתון הארץ שנגמל מההרגל לשלב טור של אסטרולוגיה בעיתונו ולא נכנע לדרישה הציבורית.

בסיום דבריו מבקש בליזובסקי להפנות "מסר חשוב" לדור הצעיר. "חבל שנבזבז מוחות כל כך מבריקים ונמלא אותם בשטויות ובפרטים שאין בהם כל תועלת. למדו את הילדים מדעים ושפות על-מנת שיוכלו להועיל לאנושות", הוא מסכם.

תאריך:  06/01/2007   |   עודכן:  06/01/2007
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אסטרולוגיה - מדע או בדיה?
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חה
6/01/07 12:06
2
אלי-נתניה
6/01/07 13:29
3
סטודנט סקרן
6/01/07 13:39
4
נחום שחף
6/01/07 14:18
 
צלכי
6/01/07 21:55
5
מישל חייק
6/01/07 15:16
6
טובה ספרא
6/01/07 17:19
7
ISHCON
6/01/07 20:12
8
רימה ותולעה
6/01/07 22:26
9
ג'יימז ראנדי
7/01/07 03:18
10
עליזה
15/02/07 09:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בחיים הציבוריים-פוליטיים במדינת ישראל בוחשות כמה נשים קרייריסטיות שהמשותף להן הוא התנהלות כוחנית, כל אחת בתחומה. אורחות היומן השבוע הן רחל תורג'מן, אשת סודו של עמיר פרץ; ג'ודי ניר-מוזס-שלום, רעייתו של סילבן שלום ובת למשפחת ברוני התקשורת; ורבקה פאלוך, יועצת ראש הממשלה לענייני חרדים.
06/01/2007  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
לאחרונה פורסם פסק דינו של בית המשפט המחוזי בעניין חיים קרן, לפיו "פיצוי מיוחד" שקיבל תובע ייצוגי נחשב תמורה ב"עסקת אקראי בעלת אופי מסחרי" ועל כן חייב במס הכנסה. ניתן לשער כי פסיקה זו תגרום גם לחיוב התובע הייצוגי במע"מ ובביטוח לאומי. סך שיעור המס הכולל לפיצוי מיוחד, עשוי אם כן להגיע כדי שבעים אחוזים!
05/01/2007  |  לוקר ואפלבאום  |   מאמרים
בשנת 1990 ציינה ועדת החקירה הממלכתית לבדיקת תפקודה ויעילותה של מערכת הבריאות בישראל (ועדת-נתניהו) כי המגמה הרווחת בעולם בתחום הפסיכיאטריה היא להעביר חולים לטיפול קהילתי ולצמצם את מספר המיטות במחלקות הפסיכיאטריות. הוועדה הצביעה על ירידה במספר המאושפזים בבתי-החולים הפסיכיאטריים בישראל וקבעה כי ירידה זו לא לוותה בפיתוח מקביל של השירותים הקהילתיים.
05/01/2007  |  מיכל ט. מזרחי  |   מאמרים
במסמך זה מוצגים בקצרה מחקרים שעסקו בהשלכות הבריאותיות של השימוש בטלפונים ניידים על המשתמשים בהם בכלל ועל ילדים ובני נוער בפרט, וכן סקירה של המצב החוקי בישראל ובמדינות אחרות - בריטניה, פולין, נורבגיה, שווייץ, הולנד, ספרד, אוסטרליה ואירלנד.
05/01/2007  |  גלעד נתן  |   מאמרים
גם אנחנו הכינונו סיכום של השנה האזרחית 2006 ושל תחזיותינו לשנה הבאה עלינו לטובה:
05/01/2007  |  ירון אורנשטיין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il