נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, אמר (יום ה', 2.7.09) כי המשק העולמי עבר את שיא המשבר הפיננסי, אך המשבר הריאלי עדיין נמצא בתהליך התפתחות, גם בעולם וגם בארץ, ולפיכך צפויה עלייה באבטלה והצמיחה השלילית תימשך ברוב המדינות. מנגד, לדבריו, מדינות אסיה ושווקים מתעוררים נוספים מתמודדים טוב יותר עם המשבר הריאלי לעומת מדינות אחרות.
הנגיד נשא דברים במסגרת פורום קיסריה, הנערך השנה במלון רויאל ביץ' באילת.
"עברנו את החלק הקשה של המשבר הפיננסי, השווקים משתפרים, הבורסה עולה. אולם, בצד הריאלי המצב מורכב יותר. עדיין לא רואים את השיפור. אנו מצפים שזה יקרה אך חשוב לזכור כי אנו נושפע בעיקר ממה שיקרה במשק העולמי ושם המצב משתפר", אמר פישר.
פישר אמר כי המשבר הפיננסי שהחל בעולם המפותח משפיע, בין היתר, על מערכות הבנקאות במדינות פחות מפותחות ומדינות מתעוררות. "ברוסיה ובברזיל למשל יש בעיות לא פשוטות במערכת הבנקאית, על-רקע זה ברור כי גם בישראל קיים הכרח בשמירה על המערכת הבנקאית".
לדבריו, ההשלכות של מה שקרה בכל משקי העולם בנושא האסדרה וארגון מערכות הפיקוח, ישפיעו על הרפורמות בתחומים אלה בשנים הבאות.
"בארה"ב ובאנגליה כבר החלו ברפורמות אסדרתיות, למרות שלדעתי זה מוקדם מדי, ויש צורך להמתין עד שנבין יותר לעומק את הגורמים וקשרי הגומלין בין המערכות השונות וחלקם בהתפתחות המשבר", אמר.
הנגיד הסביר כי בתגובה למשבר מדינות רבות נקטו במדיניות פיסקלית מרחיבה אולם בישראל ההרחבה הפיסקלית לא עוברת את הרמה הנגזרת מהמייצבים האוטומטיים וההוצאה הממשלתית קטנה ביחס לתכנון הקודם. תוספת זו ממומנת באמצעות העלאת מיסים
הוא טען כי בגלל שבמחצית הראשונה של השנה לא היה תקציב מאושר, השתמשה הממשלה בתקציב של "אחד חלקי שניים-עשר", שהוא קטן יותר מהתוואי הנגזר מהתקציב שאושר בממשלה. ביצוע התקציב במחצית השניה של השנה, לדבריו, יהווה הרחבה פיסקאלית מסוימת. כך, הוצאות הממשלה יגדלו בקצב של 6% במחצית השניה של השנה. הנגיד ציין כי הוא מקווה שהאוצר יבצע את כל ההוצאות שתוכננו על ידו - דבר שעשוי לתת תמריץ חשוב לפעילות בארץ.
"בוחנים כל העת את האיום האינפלציוני"
פישר אמר כי לעליה בשיעור המע"מ ולשינויים הצפויים במחירים המפוקחים תהיה השפעה אינפלציונית בחודשים יולי-אוגוסט. יחד עם זאת, הוא אמר כי בהחלטות הריבית הצפויות ימשיך בנק ישראל להתמקד בציפיות לאינפלציה לשנה קדימה שנמצאות בתוך יעד האינפלציה של בין 1% ל-3%. "אנו בוחנים כל העת את האיום האינפלציוני נוכח שתיים מהמטרות שלנו: שמירה על יציבות מחירים ותמיכה בתעסוקה ובצמיחה. בהתאם לכך, צמצום ההרחבה המוניטרית ייעשה באופן הדרגתי ובעיתוי המתאים ולא מוקדם ממה שצריך. יחד עם זאת צריך להדגיש כי אין לנו כוונה לעבור מהמצב הנוכחי למצב של אינפלציה".
בהתייחסו לחוק בנק ישראל החדש, אמר פישר כי למרות העיסוק המוגבר בנושא מיקום הפיקוח על שכר עובדי בנק ישראל, רובו של החוק עוסק בנושאים אחרים החשובים למשק הישראלי. הנגיד הדגיש חמישה מהנושאים החשובים שבחוק: הגדרה ברורה של מטרות ויעדי בנק ישראל; הקמת ועדה מוניטרית שתקבל את ההחלטות המוניטריות לעומת המצב הנוכחי בו סמכות זאת מרוכזת בידי הנגיד; הקמת מועצה מנהלית במקום שכל הניהול יהיה בידי הנגיד; הגדרת סמכות הבנק כמלווה של מוצא האחרון לבנקים ולמוסדות פיננסיים שאינם בנקים והגדרה ברורה של מה יהיו תחומי הפעילות של בנק ישראל ושל משרד האוצר בשווקים, תוך שיתוף פעולה בין שני הגופים הללו. "כך, צפויה לרדת רמת החיכוך בינינו לבין האוצר", הסביר פישר.
- לחצו כאן לצפייה בנאום הנגיד בפורום קיסריה