|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

ארץ המחסומים

מדי יום רביעי יוצאות תמי כהן ורעיה ירון למחסומים באזור שכם וטולכרם במסגרת ארגון "נשות מחסום ווטש" ומנסות להקל עד כמה שניתן על סבל הפלשתינים בתורים הארוכים במחסומים יש משהו שקט ובעל עוצמה כאחד בנוכחות שלהן שם "לפעמים קשה נפשית לחזור ולנסוע מדי שבוע למחסומים, אבל נמאס לנו לשבת בבית ולקטר", הן אומרות מסע בארץ המחסומים, ארץ שנמצאת במרחק חצי שעת נסיעה מתל אביב
02/03/2007  |     |   מאמרים   |   תגובות
מחסום חווארה [צילומים: ניר יהב]
מחסום חווארה

   רשימות קודמות
  ח"כ משה שרוני כמשל
  מגלים את סוף הסיפור
  מנקה סווטלנה ופרזידנט קצב
  המועמדים: קפלינסקי, אשכנזי וגנץ
  הדו-פרצופיות של פרץ

לפני מספר שנים, באחת הפעמים הראשונות שבהן הגיעה תמי כהן למחסומים, פנה אליה גבר ישראלי מתוך מכונית וקרא לה. היא התקרבה אליו. "תגידי, למה לא שרפו אותך באושוויץ?", שאל אותה. נשמתה נעתקה. מרוב הלם, היא אפילו לא ידעה מה לענות לו. היא גמגמה כמה מילים והלכה משם, מבוהלת והמומה. "בפעם הראשונה אומנם לא ידעתי מה לענות מרוב הלם. בפעם השנייה והשלישית כבר ידעתי. כשהתחלתי להטיל ספק ביהדותו של מי ששאל אותי - ראיתי שגם הוא המום", אמרה.

תמי כהן ורעיה ירון עושות את זה כחמש שנים. מדי יום רביעי הן נוסעות למחסומים באזור שכם וטולכרם במסגרת ארגון "מחסום ווטש (watch)" ובאות לעבוד. הן עומדות בגשם ובשמש הקופחת, ממלאות דוחות, מסייעות עד כמה שניתן. הן לא נשים צעירות, תמי ורעיה, אך הן מלאות חיוניות. "כולם חושבים שאנחנו נגד החיילים ובעד הפלשתינים, אבל זה לא נכון", הן אומרות. "המטרה שלנו היא לסייע עד כמה שאפשר ולהקל ככל שניתן. קשה לראות את הסבל של הפלשתינים ולא לעזור". בני זוגן נשארים בבית, חלקם מביע תמיכה, חלקם מתנגד. בני הזוג של נשים רבות בארגון נמצאים בכלל בצד השני של המפה הפוליטית. למזלן של תמי ורעיה, בני זוגן תומכים בהם. רעיה מספרת שבעלה מטיח לעברה לפעמים שנשים אינן מבינות בביטחון, ואילו תמי מספרת שבעלה מסכים איתה רק בדיעבד. "אחרי חטיפתו של גלעד שליט אמרתי שדן חלוץ צריך להתפטר" היא אומרת. "בעלי צחק עליי. אחרי יומיים הוא אמר שצדקתי. ככה זה תמיד. עוברים יומיים והוא מקבל את מה שאני אומרת".

"המחסומים נועדו להפעלת לחץ"
מחסום בית איבא

בצמוד למחסום חווארה עובדים טרקטורים במרץ. הנשים במחסום מספרות שבקרוב אמור לקום שם טרמינל ענק למעבר סטרילי של פלשתינים, ללא מגע אדם. "למה באמצע השטח?", הן שואלות. "למה במרחק של 35 ק"מ מהגבול? למה לבזבז מיליוני שקלים על מעבר שבלאו הכי מתישהו יפורק?". הן מספרות שסגן שר הביטחון, אפרים סנה, שוחח איתן. "זה עניין ביטחוני", אמר להן. מול הסברים כאלה קשה להתמודד. "מה ביטחוני במחסום?", הן תוהות. "רק במקרים בודדים היו הברחות מטענים במחסומים. רוב ההברחות נעשות בשטחים שמחוץ למחסום. מדוע צריך מחסום בין שכם לבין הכפרים הסמוכים לו? מדוע פלשתינים צריכים להמתין שעות בשביל ללכת לרופא או לבית הספר?".

"צריך לומר את האמת - המחסומים נועדו לשמירה על מתנחלים, לגיוס משת"פים ולהפעלת לחץ על האוכלוסיה הפלשתינית", הן אומרות. "חיילים וקצינים רבים מודים בזה בפנינו. הפלשתינים יודעים מה מצפה להם במחסום ולכן הם לא עוזבים את הבית. כל צעד שהם עושים טעון אישורים, התרים ומסמכים. פשוט נמאס להם מההשפלה. אנשים לא פוגשים בני משפחה במשך שנים. אירועים משפחתיים אינם מתקיימים בגלל זה".

משם אנחנו ממשיכים למחסומים בית איבא וענבתא. גם שם השקט מקפיא. לא ברור עדיין מה מבהיל יותר - תנועה ערה של מאות מכוניות ואנשים המעוכבים שעות ארוכות במחסומים או הקיפאון המוחלט, היעדר התנועה. ברור לגמרי שכולם נצורים בשכם וממתינים לצאת משם - לרופא, לקניות, לשוק, לבקר בני משפחה, לפעמים לחזור הביתה. למחסום בית איבא מגיעה נערה בת 19 עם אחיה בן ה-14 ואחיותיה הקטנות. האח בן ה-14 שכח את תעודת הלידה שלו בבית, ובלי הוריו, הוא אינו יכול לעבור את המחסום, ולכן הוא חוזר חזרה לשכם. לא תמיד הן יכולות לעזור, נשות מחסום ווטש. למעשה, ברוב המקרים הן לא יכולות לסייע. "אבל אנחנו משפיעות. יש לנוכחות שלנו השפעה על החיילים הצעירים שם", הן אומרות. "החיילים גם הם קורבנות של המצב". בין לבין תמי מקבלת שיחות טלפון. פה היכו ועצרו כמה פלשתינים, ושם השתלטו על בית באמצע הלילה. היא מנסה לסייע עד כמה שניתן - מתקשרת למח"טים, למג"דים. את כולם היא מכירה.

"תוריד את הקול, אחרת אתה לא עובר"
המוניות הממתינות במחסום חווארה

המחסום הראשון שאליו אנחנו מגיעים הוא מחסום חווארה, שליד שכם. חווארה הוא המחסום הגדול ביותר בשטחים ועוברים בו בממוצע למעלה מ-6,000 איש ביום. לפעמים קשה לתפוס שבמרחק של כחצי שעה נסיעה מתל אביב נמצא עולם אחר, עולם עני, מיואש, מובס. ליד המחסום עומדים עשרות נהגי מוניות חסרי תעסוקה וממתינים. מרבית העיר שכם חסומה. אין יוצא ואין בא. צה"ל בפנים ואין לדעת מתי זה ייגמר. בינתיים, הם ממתינים. פה ושם מגיעים סטודנטים שמצליחים לצאת מהעיר הנצורה ואם יתמזל מזלם של הנהגים, הם יצליחו למלא את המונית שלהם בארבעה-חמישה סטודנטים ויסיעו אותם מרחק של 10 דקות לכפרים בסביבה. אולי יצליחו להרוויח 50 ש"ח. ביום טוב אולי 100 ש"ח. עימאד, אחד מנהגי המוניות, מספר לי עד כמה המצב קשה. הם ממתינים וממתינים שעות על גבי שעות ואיש לא בא. "העבודה שלנו מבוססת על שכם. היא המרכז", הוא מספר. "במקרה הטוב אני ארוויח 100 ש"ח. מתוך זה אצטרך למלא דלק במונית, לקנות אוכל לי ולמשפחה, כך שאני לא ממש מרוויח", הוא אומר.

מבחינת החיילים במחסום, מדובר באחד הימים הרגועים שהם חוו. העיר שכם בעוצר והם, לשמחתם, מחוסרי עבודה. פרט לכמה מכוניות פה ושם, ומספר מועט של אנשים שהצליחו לצאת מהעיר, אין עבודה. נשות מחסום ווטש עומדות ומתעדות הכול. כמות החיילים הנמצאים במחסום, התדירות שבה עוברים הפלשתינים, מהירות המעבר, אורך התורים של האנשים ושל המכוניות. על כל מחסום יוצא דוח מפורט. החיילות והחיילים במחסום אינם אוהבים את נשות מחסום ווטש. הם רואים בהן משת"פיות. הנשים, נדמה, רגילות להקנטות. הן מצטטות משפטים קבועים שאומרים להם החיילים. "אתן דואגות רק למחבלים" הוא אחד מהם. קשה להן, לנשות ווטש, עם התדמית הזו של "שונאות החיילים" ו"אוהבות הערבים". הן לא אוהבות איש ולא שונאות איש. על שני דברים הן מסכימות, כל 400 המתנדבות בארגון: יש להיאבק בכיבוש ולשמור על צלם אנוש של חיילי ושוטרי המחסומים.

אחד הפלשתינים נבהל מכך שהחיילים אינם מכניסים את אשתו והוא מרים מעט את הקול. "למה אתם לא מכניסים אותה? היא כל יום עוברת", הוא אומר לחיילים. פניו של קצין צעיר בדרגת סגן-משנה מאדימות. "תוריד את הקול", הוא דורש. "למה אתם לא מכניסים אותה?", ממשיך הפלשתיני. הקצין מתרגז. "אתה ממשיך לצעוק? אין בעיה. אתה לא עובר", הוא זורק לעברו בזעם והולך הצידה לעיסוקיו. הפלשתיני נשאר חסר אונים, ממתין לתשובה. במקרה כזה נכנסות נשות מחסום ווטש לפעולה. כנראה שהיעדרה של נוכחות גברית משפיעה על החיילים ועל השוטרים במחסומים. יש משהו עדין ואסרטיבי גם יחד בנוכחות הזו, שלהן. השקט, מסתבר, חודר הרבה יותר עמוק מרעש וצלצולים.

מגיל 25 ועד 79
רעיה קונה שקית עם גרגרי חומוס. המחיר: שקל אחד

מדובר ב-400 נשים. מדי יום, פעמיים ביום, הן יוצאות למחסומים המפוזרים בגדה - מג'נין ועד חברון. הן עומדות ומתעדות הכל. מנסות להכיל את המראות הקשים. מנסות להקל עד כמה שאפשר על סבלם של הפלשתינים. הן עונדות תג שעליו כתוב בעברית, ערבית ואנגלית "לא למחסומים, נשים למען זכויות אדם". בשנת 2001 נוסד הארגון. טווח הגילאים רחב. במסגרת הארגון פועלות נשים צעירות בנות 25 ועד לסבתות בנות 70. המבוגרת מכולן היא גם המפורסמת מכולן. זוהי דליה גולומב, בת 79, גרושתו של איש מפא"י, אשר ידלין, בתו של מפקד ההגנה, אליהו גולומב, ואחייניתו של ראש הממשלה השני, משה שרת. "נמאס היה לנו לשבת בבית ולקטר", תמי ורעיה מספרות. מדי שבוע הן חוזרת כשלבן מלא במועקה ובתסכול. "לפעמים קשה נפשית לחזור ולנסוע מדי שבוע למחסומים", הן אומרות. "אבל אנחנו ממשיכות ונוסעות. במקום לקטר, אנחנו נוסעות".

זהו לא סיפור על טובים ורעים. החיילים אינם הרעים והפלשתינים אינם הטובים. זהו סיפור על זכויות אדם, על כבוד עצמי, על הזכות לחיים נורמליים. במרחק של חצי שעה מתל אביב נמצא עולם אחר, עולם שבו פחית קולה עולה שקל אחד, שנהג מונית מרוויח במקרה הטוב 70 ש"ח ליום, ושזקנים צריכים להמתין במחסום ולקבל אישור מחייל בן 18 כדי ללכת לבדיקה רפואית בכפר המרוחק כעשר דקות מהעיר. מי שלא ביקר במחסום, כנראה אינו יודע במה באמת מדובר. זהו לא סיפור על טוב ורע, על שחור ולבן, על שמאל וימין, על פרץ ואולמרט. זהו סיפור על היגיון, על חוסר היגיון, על קיבעון, על מוסכמות יסוד ועל שבירת מוסכמות יסוד. ואולי בכלל זהו סיפור על כוחן של נשים.

השעה היא שעת בין-ערביים ואנו נוסעים בכבישים בין הרי השומרון היפים והירוקים. יום נוסף הסתיים ונשות מחסום ווטש שבות לביתן בתל אביב. הנוף מדהים, הצמחייה עוצרת נשימה והאוויר צלול כמו מי מעיין. השקיעה צהובה-אדומה ומרהיבה ביופייה. אנחנו עוברים את המחסום לכיוון ישראל ונהיה חשוך. נהיה חשוך מאוד.

תאריך:  02/03/2007   |   עודכן:  02/03/2007
ניר יהב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ארץ המחסומים
תגובות  [ 28 ] מוצגות   [ 27 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אילן פפה
2/03/07 12:07
2
מנחם ירקוני
2/03/07 12:20
3
דורון ט
2/03/07 13:15
4
פחימה
2/03/07 13:40
5
european hotes
2/03/07 14:31
6
הניה
2/03/07 14:34
7
vזהבה
2/03/07 14:44
8
אביטל
2/03/07 15:09
9
מוסר וערכים
2/03/07 15:37
 
מבין ענין
2/03/07 18:55
10
Florida Jack
2/03/07 15:43
11
יפה הירקנית
2/03/07 15:46
12
זביידה והניה
2/03/07 16:24
13
א מ רול
2/03/07 18:01
14
oded
2/03/07 18:57
15
דוד צימרמן
2/03/07 19:23
16
עמיקם הר ציון
2/03/07 19:58
17
J.B
2/03/07 20:19
18
ש.נ
2/03/07 21:23
19
אחמד
2/03/07 21:33
 
solomon
3/03/07 04:27
20
יהב והגחבות טובים מאוד לרוצחי יהודים.
2/03/07 21:51
21
GG Verm
3/03/07 07:50
22
מתנחל מהערבה
3/03/07 08:54
23
מיקי ג.
3/03/07 10:08
24
לוחם במחבלים
10/03/07 12:34
25
גיגיג
16/03/07 13:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בין המונחים הנשמעים תדיר בשיח הציבורי אצלנו, 'השואה' היא, כנראה, המונח הטעון ביותר. הרי מדינת ישראל קמה, בין השאר, תחת הסיסמה: 'לא עוד שואה' ומצד שני היא מואשמת שוב ושוב בכך שהיא גזענית כמו אלה שביצעו את השואה בעם ישראל, ואף נוקטת פעולות דומות לאלה של הגרמנים מבצעי השואה ר"ל.
02/03/2007  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
אינני יודע אם חברת הכנסת בעלת תארים או לא, אותי מעניין ניקיון הכפיים של מפלגה ושל העומדים בראשה.
02/03/2007  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
בשוק האיכרים הססגוני של לוס אנג'לס מיוצגים מאכלי העולם כולו בתערוכה קולינארית מתמדת: יותר מ-100 הדוכנים הפרוסים בו, מציעים מסושי ועד גפילטע-פיש, לכל כיס ולכל טעם. מה המשותף לרגלי צפרדעים, פיצה, יורקשייר-פודינג, סלט יווני וגפילטע פיש? - את כולם, מסתבר, ניתן למצוא, תחת קורת-גג אחת, בשוק האיכרים של לוס אנג'לס. בשוק הססגוני הזה מצוי מצבור ענק, של יותר ממאה דוכני-מזון, מסעדות ומזללות, המציעים את מאכלי כל העולם כולו.
02/03/2007  |  ראובן לייב  |   מאמרים
היה זה אחד השבועות המוצלחים של יו"ר הליכוד בנימין נתניהו. שתי היריבות הגדולות, קדימה וישראל ביתנו חטפו, אחת בפרשת טרטמן, השנייה בפרשת יומני אולמרט. ובתוך כל אלה, השטח בליכוד מתחיל להתעורר כמו שלא היה ער כבר הרבה זמן, מאז המפלה בבחירות האחרונות.
01/03/2007  |  מתי טוכפלד  |   מאמרים
בהודעה רשמית שפרסמה אמש (ד', 29.2.07) הפנתה תנועת החמאס קריאה לפעילי הזרוע הצבאית להיות "במוכנות גבוהה ובכוננות עליונה להגיב על התוקפנות הציונית המתמשכת ולהגן על העם הפלשתיני". תנועת החמאס, נאמר בהודעה, "רואה בחומרה את התוקפנות הישראלית המתמשכת נגד בני עמנו הפלשתיני בגדה המערבית, אשר האחרונה שבהן פעולת הרצח אשר עלתה בחיי לוחמי הג'יהאד מפלוגות ירושלים הזרוע הצבאית של הג'יהאד הפלשתיני בג'נין".
01/03/2007  |  יהונתן דחוח-הלוי   |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il