|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

פסח 2007: מתחננים לאוכל

ערב פסח 2007, בעמותת "לתת" אין יום ואין לילה כמויות חבילות המזון המחולקות בלתי נתפסות העוני הוא לא הקשיש המחטט בפחי רחוב אלא השכן ממול שלפתע, באמצע חייו, פוטר מעבודתו, התגרש או חלה מעבדות לחירות?
30/03/2007  |     |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות

   רשימות קודמות
  חברון: העיר ללא חנויות
  ארץ המחסומים
  ח"כ משה שרוני כמשל
  מגלים את סוף הסיפור
  מנקה סווטלנה ופרזידנט קצב

לפני מספר חודשים הגיע צוות מתנדבים של עמותת "לתת" לבית בדרום תל אביב כדי לחלק חבילת מוצרי מזון למשפחה המתגוררת שם. לאחר שנפתחה הדלת גילו המתנדבים בית חשוך ואפלולי. כששאלו המתנדבים מדוע הבית חשוך, השפיל אבי המשפחה את ראשו ואמר להם שלפני ימים ספורים נשרפה הנורה וכרגע אין לו כסף להחליף אותה בחדשה. המתנדבים הנדהמים מיהרו לחנות הסמוכה וקנו למשפחה נורה בחמישה שקלים. הכרת התודה שהביעו בני המשפחה בעבור הנורה הקטנה מלווה את המתנדבים עד עצם היום הזה.

זהו רק אחד מתוך עשרות הסיפורים שמספר שלום פורטוביץ', מנהל מרכז חלוקת המזון של האגודה לקידום חינוך ביפו. המרכז, הפועל בשיתוף פעולה עם מחלקת הרווחה בעיריית תל אביב, עובד סביב השעון כדי לספק לקראת פסח את כל אריזות המזון למשפחות הנזקקות, בעיקר בדרום תל אביב. בחודש רגיל מספק המרכז, העובד גם בתיאום ובשיתוף פעולה עם עמותת "לתת", כ-700 אריזות מזון בממוצע. לקראת חג הפסח ישנה עלייה משמעותית בדרישה לחבילות מזון. עד ליל הסדר ידאג המרכז לספק אריזות מזון לכ-1,100 משפחות נזקקות. באריזות המזון אפשר למצוא מוצרי מזון בסיסיים כגון שמן, עוגה, יין, מרק עוף, ממרחים, קופסאות שימורים, מצות, מים וקצת חטיפים, בשביל הילדים. פורטוביץ' מורגל בערבי חג. "אפילו בערב החג עצמו מתקשרים אליי אנשים ומתחננים לעזרה. אומרים לי: 'תעשה טובה, תביא לי משהו. אין לי כלום לערב החג".

"פה אני נחשף לישראלי היפה", מספר פורטוביץ'. "לאותו ישראלי שלא מחפש קרדיט ורק רוצה לתרום. בפסח הנוכחי יש עלייה של 25% בכמות המתנדבים מאשר פסח שעבר. המתנדבים יודעים שאם הציבור עצמו לא ידאג לכך, המשפחות הנזקקות לא יקבלו כלום". "מה שמשותף למתנדבים הוא שהם עושים את זה ללא תמורה", הוא אומר. הילי זיו, דוברת "לתת", אומרת כי רבים מהמתנדבים בעמותה הם אנשים שמקבלים סיוע ממנה. "הם אומרים לי שכך הם עדיין מתביישים לקחת, אבל קצת פחות".

"לא רק כאלה שמחטטים בפחים"

לפני כשבועיים עתר ארגון לתת לבג"צ וביקש לקבוע שהמדינה היא זו שחייבת לממן את חלוקת המזון היומית ל-200,000 המשפחות הנזקקות כדי שיוכלו לשרוד. ביסוד העתירה, אשר הוגשה באמצעות עו"ד מיכאל בך, עומדת הטענה, כי "ביטחון תזונתי מינימלי" הינו זכות יסוד חוקתית לה זכאי הציבור הנזקק במדינה, כשמנגד עומדת חובתה של המדינה לדאוג לכך באמצעות חלוקת חבילת מזון בסיסית שתאפשר קיום פיזי מינימלי לנזקקים.

מאחורי המילים המשפטיות הגבוהות הללו מסתתרות שאלות חשובות הנוגעות להפרטה, לדאגה, לסולידאריות. הילי זיו, דוברת "לתת", מגדירה זאת כ"אקמול לחולה סופני". לדבריה, העמותות יכולות לפתור בעיות נקודתיות אבל בעיית העוני אינה נפתרת, המדינה התנערה לגמרי מאותם עניים. פורטוביץ' חוזר כמה פעמים באוזניי על המנטרה: "אם לא ניתן – לא יהיה". אילמלא המתנדבים, קשה לתאר איך היו נראים המקררים בבתיהם של אותם נזקקים. "הטלפונים פה לא מפסיקים לצלצל. אנשים שעבדו במשך שנים ופוטרו, הופכים ברגע אחד להיות עניים", הוא מספר. "אנשים שעבדו במשך שנים מתביישים לבקש אוכל. רבים מהם בוכים, מרגישים נבוכים".

למדינה יש קו עוני שאותו היא מזיזה מדי פעם. מעין נתון סטטיסטי שהנוסחה למציאתו היא מחצית מהשכר החציוני במשק. מדובר כיום בכ-1,870 ש"ח. ברגע שמישהו מרוויח שקל אחד מעל משכורת זו, הוא לא נחשב עני. "ההסתכלות שלנו על עוני היא סוציולוגית ולא סטטיסטית", אומרת זיו. "אנחנו מבקשים להמחיש את הפן האישי של העניים, מעבר לנתונים מדעיים יבשים". ב"לתת" ובעמותות נוספות יודעים לספר על ציבורים שלמים שקרסו והתמוטטו, על מעמד ביניים שהפך בן-לילה לנזקק. "אנשים עדיין לא הפנימו. לא מדובר באנשים שמחטטים בפחים ברחוב. מדובר באנשים נורמטיביים שלפתע 'נתקעו'. עוכבה להם משכורת, פוטרו ממקום העבודה, לא מצליחים למצוא מקום עבודה חדש, אמהות חד-הוריות שחייבות להיות עם הילדים שלהם, קרה אסון במשפחה".

המצב בצבא זהה. סא"ל שמעון רתם את חיילי בסיס עמיעד, שעליו הוא מפקד, לחלק מזון לנזקקים. הוא מספר על מעמד ביניים שרבים מאנשיו הפכו עניים. "מדובר אומנם במספרים נמוכים, אבל אין ספק שרואים אנשים שהשתכרו משכורת בסיסית אשר מבקשים עזרה. מדובר באנשים שנקלעו לקשיים כלכליים ככה פתאום". סא"ל שמעון מספר שכבר עשר שנים הוא וחייליו עושים את זה, והמצב רק הולך ומידרדר. "בשנים הראשונות חילקנו בין 500-700 חבילות. לפני שנה חילקנו 1,000. היום אנחנו מחלקים כ-1,400 חבילות מזון. זו בעצם תוספת של 300 משפחות".

"מדובר במלחמה יום-יומית"

כשאנחנו מגיעים לבית התמחוי "מורשת יהדות בוכרה - המרכז לגמילות חסדים והכנסת אורחים" שבשכונת שפירא בדרום תל אביב, מקבל את פנינו מי שמפעיל את המקום, חבר מועצת עיריית תל אביב אלי אמינוב. בית התמחוי מעניק, לצד ארוחה חמה לעשרות האנשים המגיעים מדי צהריים, גם חבילות מזון לנזקקים. אנשים קשי יום מגיעים לקבל ארוחה חמה בצהריים. אמינוב ארגן עבורם גם מעין שוק מאולתר של בגדים ונעליים שממנו הם יכולים לבוא ולקחת כדי צורכם. התמונה של זקנה המבקשת מרק נוסף, או התמונה של זקן הלבוש בגדים מרופטים ומחפש לעצמו חולצה מבין ערמות החולצות, נצרבות עמוק במוח. זהו העוני המחפיר, המבייש, המטריד את המנוחה. קשה שלא לתהות כיצד מגיעים אנשים למצב כזה. אמינוב מספר על המצוקה הקשה שבה הוא נתקל מדי יום ביומו. הסיפור שהוא מספר זהה לחלוטין לסיפורים שמספרים שאר מפעילי עמותות ובתי תמחוי. "המצב הולך ומחמיר. בשנים האחרונות קוצצו קצבאות רבות. עסקים קטנים קרסו, נשים שבעליהם חלו נותרו ללא כסף לתרופות, אנשים נזרקו לרחובות כי לא עמדו בכובד המשכנתא".

ל', אשר הגיעה לבקר את אמינוב, היא אישה נאה בשנות השלושים לחייה. אישה מרשימה ואינטליגנטית. "עד לפני כמה שנים ניהלתי פאב בתל אביב", היא מספרת. "עכשיו אני בתהליכי גירושין. שלושת הילדים אצלי ואני לא מצליחה למצוא עבודה. אף אחד לא מוכן לקבל אותי לעבוד כי אני צריכה להיות בצהריים עם הילדים. הם ילדים קטנים". ל' משתגעת כבר בבית. במשך חודשים היא מחפשת אחר עבודה, לשווא. הדמעות עומדות לה בעיניים כשהיא מתחילה לדבר על הילדים שלה. קשה להאמין איך בנאדם נורמטיבי מן היישוב נופל למצב הזה. לא מדובר בנפילה, אלא ממש בקריסה, בהתמוטטות. "כל ממשלות ישראל לדורותיהם אחראיות למחדל הזה", אומר אמינוב. "זה חשוב כמו המצב הביטחוני. הרי מדובר במלחמה יום-יומית".

1.6 מיליון עניים בישראל

ארגון "לתת" מפעיל עוד עשרות מרכזי חלוקת מזון ברחבי הארץ והוא מאגד בתוכו כ-90 עמותות סיוע. בארגון פועלים יותר מ-3,000 מתנדבים. הם אלו שמסתכלים לעני ולנזקק בלבן של העין. הארגון מפעיל תוכניות רבות בתחומי חלוקות מזון, סיוע הומניטארי, חינוך, בריאות. לקראת הפסח הפעילות אינטנסיבית יותר. עד לתחילתו של סדר הפסח עצמו הם עמלים ללא הפסקה כדי להעלות חיוך על פניהם של עשרות אלפי משפחות ברחבי הארץ. המספרים, לפי "לתת", הם מזעזעים. לפי דוח העוני האלטרנטיבי שפרסם הארגון, בישראל חיים כ-1.6 מיליון בני אדם מתחת לקו העוני, בתוכם כ-770,000 ילדים ונערים. דוח העוני מעלה גם שאחד מכל חמישה נזקקים הוא בן מעמד הביניים לשעבר.

סדר פסח הקרוב יהיה עצוב בבתים רבים בישראל. לצד אלו שקיבלו חבילת מזון מהעמותות השונות, העומדות לפני קריסה מוחלטת, יהיו רבים שיתביישו לבקש, שייכנסו לחובות אדירים רק כדי לא להודות בפני שירותי הרווחה ובפני עצמם, שהם עניים. ואותו אדם, שנאלץ לפני מספר שבועות לשבת עם משפחתו בחושך מוחלט משום שלא היה לו מספיק כסף לרכוש נורה, יחשוש בסדר פסח מכך שהנורה החדשה תישרף לפתע, כי אז הוא יישב וודאי בחושך, עם משפחתו, ויתקשה לקרוא את סיפור יציאת מצרים. אותו סיפור המספר על היציאה מעבדות לחירות. מחושך לאור.

לתרומות:
"לתת" - 1-700-50-40-33 או 03-6833388
או דרך כתובת האינטרנט: www.latet.org.il
תאריך:  30/03/2007   |   עודכן:  30/03/2007
ניר יהב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פסח 2007: מתחננים לאוכל
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מודח מנחלה
30/03/07 10:12
2
duducohn
30/03/07 10:22
3
ולדימר
30/03/07 11:47
 
לילו
30/03/07 23:46
4
גל תדמור
30/03/07 13:07
 
עשיר
30/03/07 16:48
5
ג'ק האדום
30/03/07 14:48
6
זונדה חברתית
30/03/07 21:47
 
elijah
31/03/07 01:26
7
פריצי 54
31/03/07 05:02
8
צייד הטורפים
31/03/07 11:39
9
ש.נ
31/03/07 22:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במרבית השנים, יוצא שקוראים את פרשת "צו" בשבת שלפני חג הפסח. וככה זה מתחיל:
30/03/2007  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
לא בכל יום מצליחה חברת כנסת מהאופוזיציה לשגע את ראש הממשלה, את שר הביטחון ואת צמרת צה"ל, ולהעמיד את כל המערכת על הרגליים. זהבה גלאון ממרצ עשתה זאת השבוע, בסיוע שופטי בג"צ. ועדת וינוגרד נאלצה, בניגוד לרצונה, לפרסם את הפרוטוקולים של הנחקרים בוועדה, ובלשכת ראש הממשלה לא יכולים להסתיר את המצוקה הנובעת מכך. בשבוע שעבר התפרסמו עדותם של שלושה נחקרים, ודי היה בכך כדי לגרום לזעזוע. מה עוד שמדובר בשלושה נחקרים זוטרים יחסית, הפאניקה האמיתית היא כשיתחילו להשתחרר עדויותיהם של הדגים השמנים. המטרות האמיתיות של וינוגרד.
29/03/2007  |  מתי טוכפלד  |   מאמרים
מנכ"ל אמנות לעם, גדעון שירין, הודיע על התפטרות בשל הצרת צעדי העמותה (אמנות לעם) בידי מנכ"ל משרד התרבות, איתן ברושי. יו"ר אמנות לעם, אלעזר שטורם, אמר בתגובה להתפטרות כי יכנס את ההנהלה הציבורית לישיבת חרום. הכוונה לסגור את מדור קולנוע, מדור ספרות ומדור אמנות פלסטית מוצגת כחלק ממהלך אסטרטגי והיא אחת המסקנות בעבודתו של צוות חברי הנהלה, בראשות חברת ההנהלה רונית דולב, שהיא בעלת משרד לייעוץ ארגוני אסטרטגי. שטורם שואל את עצמו "אם בכלל צריך את הגוף הזה כיום."
29/03/2007  |  לימור שיפוני  |   מאמרים
סיפור הניסים והנפלאות של יציאת מצרים, כפי שהוא מובא בהגדה של פסח, הינו ללא ספק הביטוי הנשגב ביותר להיסטוריה של העם השואף לצאת מעבדות לחרות. לכל אחת משלל ההגדות המצויות בשוק יש ייחוד משלה: יש הגדה בכתב-יד ויש הגדה שהיא מודפסת; יש כזו שבנוסח בבל ואחרות - בנוסח אשכנז; יש הכתובה בכתיב חסר ולעומתה - הגדה בכתיב מלא; ויש, אפילו, הגדה מוזרה, בעלת שלוש קושיות, לעומת ההגדה המקובלת, בת ארבע הקושיות.
29/03/2007  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בהיותנו מדינה קטנה המוקפת אוייבים, ובתוכנו אזרחים רבים שאינם יהודים, שמנהיגיהם תומכים בפומבי באויבנו, אזי חובה על הציבור היהודי, לכונן מערכת משפט שתשקף ותבטא את האינטרס של העם היהודי. לעניין המשפט הפרטי, כאן - העיקרון המנחה אמור להיות עשיית צדק - וצדק בלבד.
29/03/2007  |  עו"ד דב אבן-אור  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il