|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

האם הרבנים יצליחו למנוע את הגלישה באינטרנט?

הרבנים החרדים החריפו בשבועיים האחרונים את מלחמתם באינטרנט ופסקו איסור גורף לגלוש ברשת בזה אחר זה נסגרו אתרים חרדיים וגולשים ירדו למחתרת אולם יש מעטים בציבור החרדי המעזים להודות בפה מלא שהגלישה ברשת היא חלק משמעותי מהיומיום שלהם חמישה גולשים מדווחים מהרשת
25/12/2009  |   TheMarker TheMarker   |   חדשות   |   תגובות
מאת: נתי טוקר  |    |  TheMarker  |  TheMarker.com  |  תגובות
הרבנים סגרו את הדלת בפני המאה ה-21 [צילום: פלאש 90]

אם תקלידו את המלים "יעקב גוטרמן" בגוגל, תאלצו לשוטט בין כ-7,500 דפי אינטרנט כדי לתהות על קנקנו של האיש. חלק גדול מהאזכורים של גוטרמן, המכהן כראש העיר החרדית מודיעין עילית, מפנה לאתרים ולפורומים חרדיים העוסקים בו - בחלק נכבד מהמקרים מזווית ביקורתית מאוד. אם נשווה את ה"פופולריות" של גוטרמן ברשת לראש עיר עם היקף אוכלוסיה דומה (כ-40 אלף), למשל יעקב פרץ מקרית אתא, נגלה שדווקא ראש העיר החרדי מוביל בגדול: פרץ זוכה רק לכ-3,800 תוצאות.

הנתון הזה הוא כנראה אחד הסיבות לכך שהרבנים החרדים הוציאו בשבועיים האחרונים איסור גורף לחרדים לגלוש באינטרנט. הגולשים אף ניצלו פעמים רבות את הבמה המקוונת שניתנת להם כדי לחסל חשבונות עם פוליטיקאי או עסקן שלא היה לרוחם. גוטרמן - שנבחר פעמיים לראשות העירייה ללא מערכת בחירות, אלא בהוראת הרבנים - סבל רבות מהגולשים החרדים.

"המלחמה נגד האינטרנט אינה חדשה. ברור שברשת יש בעיות רבות. אבל היא הגיעה לעוצמות אדירות כעת רק בגלל שהיו כאלה שלא אהבו את הביקורת המופנת כלפי עסקנים חרדים", מסביר איש תקשורת חרדי מנוסה.

בהוראה שפורסמה בעיתונות החרדית הורו הרבנים לסגור מיידית גם את כל האתרים והפורומים החרדיים "שמפיצים לשון הרע ורכילות של תועבות". המאבק הזה הניב תוצאות לא מבוטלות: בזה אחר זה נסגרו אתרים חרדיים חדשים, שהושקעו בהקמתם בשנה האחרונה מיליוני שקלים. באתרים שעדיין פעילים פרשו המנהלים והעורכים, ורוב העובדים שנותרו עובדים מהמחתרת בזהות בדויה. הרבנים גם הורו למפרסמים שלא להזרים תקציבי פרסום לאתרים החרדיים - ומנהלי המשרדים החרדיים עשו זאת בלי לשאול שאלות.

למרות זאת, המוני גולשים חרדים עדיין נמצאים באינטרנט באופן יומיומי, מתעדכנים בחדשות ובעיקר נעזרים בו לעבודתם. חלקם עושה זאת בהיתר מיוחד של הרב האישי, וחלקם טוען כי האינטרנט הוא עובדה מוגמרת שאי-אפשר להיאבק בה. לפי נתוני בזק, מספר הגולשים החרדים זינק בשנתיים האחרונות בכ-43% דרך תשתיות בזק בלבד.

חמישה גולשים נעמדו מול המצלמה וסיפרו על הקשר שלהם לעולמות הווירטואליים.

"מכל דבר אפשר להפיק את הטוב ליהדות"

קשה לדעת מי הם לקוחותיו של עו"ד מרדכי ציבין ברחבי העולם. יום שגרתי שלו כולל מסע דילוגים - וירטואלי, טלפוני או פיזי - במדינות רבות. כך למשל, הוא ייצג את עומר היסאם, מיליארד סורי שתורם לחיזבאללה, ושנעצר ברומניה בחשד למעורבות בחטיפת עיתונאים בעירק. מדוע? "כדי לסייע בהעלאת עצמותיו של אלי כהן לישראל", הוא טוען. "זו פרשה שידועה למוסד".

רק השבוע הוא הגיש בקשה לתובע הכללי של בלגיה לעצור אנשי חמאס במדינה, "כמכת נגד לאינתיפאדה המשפטית שמנהל החמאס נגד אנשי צבא ופוליטיקאים מישראל". חלק מהפעילות העולמית שלו מנהל ציבין באמצעות הרשת.

  • מהו דף הבית שלך?

"אין לי ממש דף הבית. אני גולם טכנולוגי שפיספס את מהפכת המחשוב ועדיין מסתובב עם ערימות פתקים בכיסים. על שולחני יש מחשב שמשמש בעיקר לאימיילים. לשמחתי, רעייתי-שותפתי עו"ד נחמה ציבין וצוות המשרד מסייעים לי בהתנהלות האינטרנטית".

  • אילו אתרים מופיעים ברשימת המועדפים שלך?

"עיתונות ישראלית ומהעולם, חשבון בנק, אל על, אתרים משפטיים ושל ארגוני זכויות אדם, אתרי ספרות קודש ואתרים העוסקים בשירה וספרות ישראלית".

  • יש לך הרגלי גלישה?

"אני גולש כשאני צריך".

  • מהי עמדתך לגבי האיסור לגלוש באינטרנט?

"בעיית האינטרנט ברורה לי לחלוטין, אך כנראה שזו גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה. באופן כללי אני גדלתי על שיטת חב"ד הגורסת כי מכל דבר ניתן להוציא את הטוב שדרכו ניתן להפיץ יהדות".

"יש לי 5,000 חברים בפייסבוק"

כל זמר מתחיל יודע שבלי אתר אינטרנט מושקע, כולל פורום מעריצים מושבעים, קשה מאוד לפתח כיום קריירה משגשגת.

גם הזמר גד אלבז מנהל פעילות עניפה באינטרנט. הוא אומנם אינו מגדיר את עצמו חרדי אלא דתי, אך חלק גדול ממעריציו נמנים על המגזר הזה. בכלל זה יש לו אתר, כרטיס בפייסבוק ובמייספייס וקליפים ביוטיוב, בעיקר מההופעה בקיסריה.

"יש לי כיום את המספר המקסימלי של חברים בפייסבוק - 5,000 איש - ועוד 6,000 בקשות שאני לא יכול לאשר, ובנוסף יש לי בערך 6,000 אוהדים באתר", מספר אלבז. "יש לי שם גם הרבה חרדים מעריצים, אבל גם דתיים וחילונים שאוהבים את המוזיקה שלי. בהתחלה ניהלתי את הכרטיס שלי בפייסבוק בעצמי, אבל לאחר מכן ראיתי שזה גוזל לי זמן והעברתי את הניהול של הכרטיס לידי האמרגן שלי. אני מעדיף להתעסק במוזיקה, וכשיש דברים מעניינים הם שולחים לי".

  • מהו דף הבית שלך?

ynet

  • אילו אתרים מופיעים ברשימת המועדפים שלך?

"וואלה, הבנק שלי, הג'ימייל שלי והאתר www.gadelbaz.com"

  • מהם הרגלי הגלישה שלך?

"אני גולש באינטרנט לצורכי עבודה, כמו אימיילים".

  • מהי עמדתך לגבי האיסור לגלוש באינטרנט?

"צריך למשל להיזהר מפייסבוק. זה מסוכן. לא כדאי שאדם נשוי ייכנס לשם, עדיף שישקיע את הזמן בלשוחח עם אשתו. עם זאת, אם אדם לוקח מהאינטרנט את הדברים הטובים והוא לא מכור לזה, זה משהו אחר. בכל מקרה, אם אדם לא נמצא בדרגה רוחנית גבוהה שהוא פרוש מהעולם הזה, אלא הוא קורא עיתונים ושומע רדיו, מן הסתם הוא גם יהיה באינטרנט".

  • האם לדעתך החרדים אכן יתנזרו מהאינטרנט?

"לא נראה לי שתהיה נסיגה בקרב הגולשים, מי שכבר נמצא שם יישאר. הקב"ה ברא את העולם שיהיה בו גם מהטוב וגם מהרע, ואפשר לכלול ברשת שיעורי תורה של רבנים ומוזיקה חסידית".

"גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה"

תפקידו של הפרסומאי החרדי היה בעבר פשוט מאוד: לקחת את המודעה שמיועדת לעיתונים החילוניים, לצנזר את הנשים ולחבוש על ראשם של הגברים כיפה - עם תוכנת הפוטושופ, כמובן. אבל הפרסומאי החרדי של השנים האחרונות כבר מדבר על אסטרטגיות ייעודיות למגזר וקראייטיב שפוגע בנקודות הרגישות שלו.

חלק גדול מההתמחות הזו עשתה יהודית יפרח, כמו פרסומאים חרדים אחרים, באמצעות המידע שקיים באינטרנט.

"האינטרנט מהווה עבורנו כלי בסיסי לפעילות השוטפת במשרד", היא מספרת. "נכנסו למגזר החרדי בעלי מקצועות חופשיים רבים, ואין להם ברירה אלא להיות באינטרנט. הגרפיקאים אצלנו, לדוגמה, מאוגדים תחת פורום גדול של מעצבים חרדים שמתייעצים ביניהם, ולא היה להם מקום אחר לעשות את זה".

  • מהו דף הבית שלך?

"בנק לאומי. אני עושה חשבון נפש כל בוקר באתר הזה".

  • אילו אתרים נמצאים ברשימת המועדפים שלך?

"אתרי חדשות. אנחנו גם גולשים לאתרים החרדיים כדי לבדוק את הדופק".

  • מה הם הרגלי הגלישה שלך?

"יש אצלנו מנהג במשרד כל בוקר שברבע שעה הראשונה מתעדכנים בחדשות. במהלך היום אנחנו לפעמים שומעים על ידיעה שעלתה באתר חרדי ונכנסים להתעדכן - באמצעות אינטרנט מבוקר. גם בבית יש לי אינטרנט מבוקר, אך אין לי זמן לגלוש. אני רק בודקת מיילים".

  • מהי עמדתך לגבי האיסור לגלוש באינטרנט?

"בעיקרון אנחנו מכבדים רבנים ואני באופן אישי שומעת בקולם. עם זאת, לעצור את הגלישה זה בלתי מתקבל על הדעת, זו גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה.

"צריך להבין שהפורומים החרדיים נהפכו למוקד גם לאינפורמציה חיובית - אך גם שלילית. הרבה פעמים אנשים לא הצליחו לרסן את עצמם ופירסמו שם דברים לא ראויים. אבל מצד שני, זה גרם להרבה אנשים להתעדכן דווקא באתרים חרדיים, ולא לגלוש לאתרים חילוניים".

  • האם לדעתך החרדים אכן יתנזרו מהאינטרנט?

"אני מאמינה גדולה באינטרנט המסונן. אין סיבה בעולם שאנשים לא יתחברו דרך ספקים מבוקרים".

"האינטרנט בשבילי הוא רק לצורכי עבודה"

ח"כ לשעבר שלמה בניזרי, שנשלח לכלא בספטמבר, אומנם לא זכה לתמיכה ציבורית רחבה כמו ידידו אריה דרעי, אבל גם לכבודו הייתה תהלוכה מרשימה מביתו בירושלים עד לבית הכלא. מי שלא בא לעודד את האסיר שבדרך, יכול היה לצפות בתהלוכה בשידור חי באינטרנט.

מי שיזם את השידור, בין היתר כאמצעי לשיווק עצמי, הוא מנחם דוד לזר - באמצעות הטכנולוגיה של חברת שרלייב, שהוא המנכ"ל שלה. לזר מספר כי השירות מאושר על-ידי הרבנים, והוא מיועד לארגונים ("לא רק חרדים") המעוניינים להעביר בשידור חי כנסים גדולים למשתתפים בעולם.

שירות נוסף הוא שידור חי של חתונות חרדיות לקהל צופים גדול של אורחים בחו"ל שנבצר מהם להשתתף בשמחה. בקרוב יהיה אפשר לאחל גם מזל טוב בפייסבוק תוך כדי החתונה.

  • מהו דף הבית שלך?

האתר של החברה www.sharelive.tv

  • אילו אתרים נוספים מופיעים ברשימת המועדפים שלך?

"אני נכנס מדי פעם לאתרים החרדיים, רק כדי לראות מי נפל ומי שרד. אבל בעיקרון אני נעזר באינטרנט רק לצורכי העבודה".

  • מהי עמדתך לגבי האיסור לגלוש באינטרנט?

"המגזר החרדי תמיד פועל לפי מה שפסקו רבניו. לפני שהקמתי את העסק קיבלתי אישור מחמישה רבנים להפעיל אותו באופן שיהיה כשר".

  • האם החרדים אכן יתנזרו מהאינטרנט?

"ברור שיהיו שינויים. בינתיים כל מה שקשור לשידורים שלנו לאתרים החרדיים שהם בגדר בילוי הקפאנו - עד שנראה כיצד יתפתחו העניינים".

"התחלתי לגלוש כתעסוקה לשעות פנאי"

אחד ממוקדי המשיכה של החרדים באינטרנט הם הפורומים החרדיים הסגורים - בהם מדווחים הגולשים על אירועים פנים-מגזריים ודנים בסוגיות שעולות על הפרק.

בפורומים אלה, שלא פעם התפרסמו בהם דברים שככל הנראה לא היו לרוחם של הרבנים, התחילה את דרכה האינטרנטית יהודית דלפקוביץ'. "כמו אצל רבים, הגלישה באינטרנט התחילה אצלי כסוג של תעסוקה לשעות הפנאי", היא מספרת. "כשהתחיל עידן הווב 2.0 והפורומים התחילו לפרוח, זה היה מעניין ומסקרן. הייתי בין המשתתפים הפעילים של פורום בחדרי חרדים בראשית דרכו, שמאז גדל ונהפך לפורטל ענק. מאוחר יותר עלתה לאוויר הרשת החברתית של TheMarkerCafe, שהתחברתי אליה מאוד ואפילו פתחתי שם בלוג אישי".

  • מהו דף הבית שלך?

"האתר האישי שלי buzzilcom.com. אין יום שעובר בלי שאני מבצעת בו שינויים".

  • אילו אתרים מופיעים ברשימת המועדפים שלך?

"אתרי חדשות ובלוגים בענייני מדיה חברתית וקידום אתרים, וכן רשתות חברתיות ופורומים".

  • מהי עמדתך לגבי האיסור לגלוש באינטרנט?

"דעת הרבנים זו דעת תורה ומחובתנו להישמע לה. גם אני כשהתחלתי לעסוק באינטרנט לצורכי עבודה שאלתי רב. הציבור החרדי נשמע לקול רבניו, ולכן לא בטוח שיש כדאיות להפעלתם של פורטלים חרדיים. האתרים שייסגרו מייד הם אלה שידוע שבעליהם חרדים, אך יש לי הרגשה שגם לכך יימצאו פתרונות יצירתיים. לא מעט אנשים חרדים משתמשים ברשת לפרנסה, בכך לא יהיה שינוי".

תאריך:  25/12/2009   |   עודכן:  25/12/2009
נתי טוקר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם הרבנים יצליחו למנוע את הגלישה באינטרנט?
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירון זכאי
27/12/09 02:12
2
נו אז מה
27/12/09 17:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות

הם שני הכוכבים הגדולים של המשחק מאז מייקל ג'ורדן. הם שני האייקונים הגדולים ב-NBA, שני אנשים בעלי חיים שונים לחלוטין, בערים מנוגדות להפליא, שני שחקנים בעלי תפיסת משחק קוטבית. מחוץ למגרש הם חברים, עליו חסרי רחמים. לאחד 4 אליפויות ורעב בלתי פוסק, השני הגיע ב-7 שנים לסדרת גמר אחת בלבד עד כה, אבל עשוי לשנות את מאזני הכוחות בליגה ביולי 2010. הלילה זה קורה. המפגש בין קובי בראיינט ללברון ג'יימס, הלייקרס מול קליבלנד במשחק חג המולד (חצות, ישיר ב-5+LIVE, תקציר כאן באתר).


25/12/2009  |  אייל גרוסברד  |   חדשות
"שופרסל הבינו שהם לא יכולים להתחרות איתי במחירים הזולים, בטיב ובשירות, הם עברו שלב ומנסים למנוע בכל מחיר פתיחת סניפים חדשים שלי", כך אמר ל-TheMarker רמי לוי, הבעלים של רמי לוי שיווק השקמה. את הדברים אמר בהמשך לפסק דין שניתן שלשום בבית במשפט המחוזי בחיפה, בו דחה בית המשפט את תביעת לוי כנגד חברת חאמד סנטר, עמה ניהל משא ומתן להשכרת שטחים במרכז מסחרי שהיא בונה, לאכיפת טיוטת הסכם שהוחלפה ביניהם כהסכם מחייב.
25/12/2009  |  עדי דברת-מזריץ   |   חדשות
צמיחת המשק ברבעון האחרון של השנה עשויה להיות גבוהה יותר באופן משמעותי מהגידול בתמ"ג ברבעון השלישי, כך מעריכים (יום ו', 25.12.09) כלכלני בנק לאומי בסקירתם השבועית.
25/12/2009  |  עופר וולפסון  |   חדשות

דודי סלע הגיע לגמר אליפות ישראל לאחר שנתיים ברציפות שלא זכה בתואר. מולו התייצב אמיר ויינטרוב המדורג 4, שהפתיע את הראל לוי בחצי הגמר. גם היום (שישי) ויינטרוב נתן לדודי פייט ראוי, אך לבסוף נוצח 3:6 ו-5:7. אצל הנשים, גברה כצפוי שחר פאר על יוליה גלושקו בשתי מערכות חלקות.

"לאמיר לא היה מה להפסיד, והוא שיחק מצויין", פירגן סלע לחברו בסיום. "ידעתי שהוא ייתן לי הזדמנות לשבור ולקחתי אותה בשתי ידיים. אני עובד עם עמוס מנסדורף לקראת העונה הקרבה ויוצא להודו בשבוע הבא". 


אמות השקעות תרכוש מישראלום, בשליטת ברונפמן-פישר, את בניין פלאפון בגבעתיים ואת בנייני קרגל בלוד. היא תשלם 262.5 מיליון שקלים. שתי החברות הגיעו (יום ד', 23.12.09) להסכם עקרוני על העסקה, וביום ה' (24.12.09) דיווחו עליה רשמית. העסקה תניב לאמות תשואה של 8%, וישראלום תרשום רווח הון קטן של 10 מיליון שקלים. המדובר בנכסים הבאים:
25/12/2009  |  אלעזר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il