בתוקף סמכותו לפי חוק העונשין מתיר שר האוצר למפעל הפיס לערוך הגרלות בהתאם לתנאים שנקבעו. בינואר 2006, כשנה לפני מועד חידוש ההיתר, ביקש היועץ המשפטי לממשלה דאז,
מני מזוז, ממשרד האוצר לנסח אותו כך שימזער את התופעות השליליות המאפיינות הימורים. הדבר לא נעשה, בהיתר לא הוגדרו מונחים שמשמשים בו ובחלק מהסעיפים לא פורטו אמות מידה ברורות שמאפשרות את יישומן ופיקוח נאות על קיומן.
בנובמבר 2008 הודיע מנכ"ל הפיס למנכ"ל האוצר דאז, כי מפעל הפיס החליט לבצע שינויים במתכונת הגרלות הלוטו, בלא לתת פרטים. בפברואר 2009 החל מפעל הפיס להפעיל את הלוטו החדש בלי שקיבל אישור מראש ובכתב. רק חודש לאחר מכן - בעקבות פרסומים בתקשורת - דרש האוצר מהפיס מידע על הלוטו החדש, ובאפריל הורה להפסיק את שיווקו. הפיס צפצף והמשיך לשווק את הלוטו החדש עד אוקטובר, תוך עבירה פלילית של ניהול הימורים אסורים. האוצר איים לנקוט בצעדים, אך לא עשה דבר - ואף אישר את קיום ההגרלות השוטפות.
במרס 2008 פרסם מפעל הפיס את תוכנית "מנוי פיס 2008", שכללה שינויים מהותיים במספר הפרסים, בסכומיהם, במספר הזוכים ובסיכויי הזכייה, בלי לקבל את הסכמת משרד האוצר. גם כאן, קובע המבקר, עריכת ההגרלות הללו הייתה עבירה פלילית. משרד האוצר מצידו התעלם מן הפרסומים בנושא וכך לא מנע מהפיס לפעול ללא היתר.
הפיס ביצע רק 31% מהביקורת שהוא מחויב לבצע
האוצר התיר הפיס להפעיל את הגרלת הקזינו - הגרלה אלקטרונית מדי חצי שעה, המשודרת על גבי מסכים בנקודות המכירה. לקראת חידוש ההיתר ב-2007 עשתה המשטרה בדיקה אצל מפעילי הקזינו ומצאה, כי בחלק מנקודות "יש פעילות פלילית", בחלקן הייתה תנועת עבריינים ובאחת מהן נמצאו שלוש מכונות מזל בלתי-חוקיות. משרד המשפטים לא העביר את הממצאים לאוצר, וכך נמשכו הכשלים.
ההיתר קובע שמפעל הפיס יפעיל "לקוח סמוי" לבקרה על שמירת ההוראות וההנחיות בהגרלות. מפברואר 2009 עד מרס 2010 עשה מפעל הפיס רק 21% מהביקורות שבהן הוא מחויב על-פי ההיתר. במשך שלוש שנים הוא לא ביצע כלל ביקורת באמצעות לקוח סמוי ב-40 נקודות מכירה מבין 150 שבהן מוצבים מסכי קינו.
בהיתר נקבע, שהפיס יתן זיכיון למכירת מוצריו רק לאחר שהמשטרה תודיע שאין מניעה לכך מטעמים הנוגעים לשלום הציבור וביטחונו, לרבות עבר פלילי של מבקש הזיכיון. בשנים 2010-2007 חתם מפעל הפיס הסכמים עם 1,117 זכיינים חדשים, אך לא ביקש מהמשטרה את הפרטים הנחוצים. הפיס גם לא בודק בצורה שוטפת מול המשטרה האם מישהו מזכייניו הפך להיות גורם פלילי. את ההגבלה לפיה ההגרלות מותרות מגיל 18 ומעלה, הצניע הפיס ככל יכולתו. האוצר, כמעט מיותר לציין, לא אכף על הפיס את קיום התנאים הללו.
לפי ההיתר, על הפיס להימנע מפרסומת מסיבית ואגרסיבית שיש בה כדי לעודד התמכרות להגרלות. בפועל, הפיס מפרסם את מוצריו על גבי מסכים המותקנים במבחר נקודות מכירה בקניונים ובאיזורים המאופיינים בתנועה רבה של קהל ובני נוער. משרד האוצר לא קבע מדדים לקביעת הפרסומות המותרות ולא הפעיל בקרה על היקף הפרסום וסוגו.
לאזן בין התועלת והנזקים שבהגרלות
במשרד האוצר אין רפרנט לניהול הרגולציה על מפעל הפיס. סמכותו לתת היתר למפעל הפיס לקיים הגרלות מחייבת אותו לפקח על הפעולות הנעשות מכוח אותו היתר. אולם משרד האוצר לא הפעיל הליכי פיקוח ובקרה לשם בחינת עמידתו של מפעל הפיס בתנאי ההיתר ולא היה מודע לחלק גדול מההפרות.
בהמלצותיו צופה המבקר קדימה: "מן הראוי שמשרד האוצר ייערך לאלתר לחידוש ההיתר בסוף 2011 ויעשה זאת לאחר בדיקת הסיבות לאי-מילוי תנאיו בשנים קודמות, תוך מציאת מענה שיעלה בקנה אחד עם מטרות החוק. על משרד האוצר לגבש מדיניות ברורה לאיזון התועלת שמפיק הציבור מרווחי ההגרלות עם ההפסד החברתי-כלכלי העלול להיגרם כתוצאה מריבוין; מדיניות מאוזנת כזו יש להביא לידי ביטוי בהיתר מתוקן. כמו-כן, עליו לקיים מעקב ובקרה על הפעלת ההגרלות על-פי ההיתר.
"על מפעל הפיס לשית את ליבו לכך שבתחום ההגרלות וההימורים הקו בין מותר לאסור דק הוא. עליו להקפיד לפעול אך ורק בהתאם להנחיות ההיתר כדי שקו זה לא ייחצה באופן שיהווה הפרה של הדין".