במרוצת השנים הלך וגדל הביקוש למעונות יום לפעוטות - המאפשרים לאוכלוסיות מוחלשות ולאימהות לצאת לעבודה - אך לא התפתח היצע מתאים. אף שמשרד התמ"ת מקבל מ-2008 תקציבים לבניית מעונות ולהרחבתם, בפועל נעשה מעט בנושא: מרבית התקציבים לא נוצלו והוקמו מעונות בודדים. כך מגלה (ג', 17.5.11) דוח
מבקר המדינה.
המבקר העיר לתמ"ת שהמצב הקיים טומן בחובו אי-שוויון: בעוד שבמקומות מסוימים ההורים יכולים ליהנות מסבסוד שכר הלימוד של ילדיהם במעון אם נמצאו זכאים לכך, או שלכל היותר ישלמו מחיר מרבי וייהנו משהיית ילדיהם במסגרת מפוקחת, הרי שבמקומות אחרים, שבהם אין מעונות מוכרים או שההיצע אינו עונה על הביקוש, מופלים ההורים לרעה ואינם יכולים ליהנות מכל אלה, גם אם הם זכאים לסבסוד לפי מצבם החברתי-כלכלי. בנסיבות אלה ייאלצו מקצתם לשלוח את ילדיהם למסגרות שאינן מסובסדות או שאינן מפוקחות על-ידי גורם כלשהו, או לחלופין יימנעו מלצאת לעבודה.
בעיות נמצאו גם בסדרי הבקרה על דיווחי הנוכחות שהובילו לסבסודי יתר. לפי ההסכם בין התמ"ת והמעונות, על המעון להעביר בתום כל חודש דוח נוכחות עדכני של הפעוטות, בין השאר כדי שלא יועברו תשלומי סבסוד שלא לצורך בגין פעוטות שאינם שוהים עוד במעון. משרד המבקר בדק את התנהלות האגף בנושא והעלה שבשנת הלימודים התשס"ט (2009-2008) רק כ-7% מהמעונות העבירו את מלוא הדוחות, וכ-22% מהמעונות לא העבירו דוחות כלל. במעונות שלא העבירו דיווחים, לא היה לאגף מידע עדכני בדבר עזיבות של פעוטות שניתן סבסוד בעבורם.
מטרת סבסוד, כאמור, הינה לעודד השתתפותן של אימהות בשוק העבודה. במסמך של בנק ישראל בנושא משנת 2007 צוין שמאז החלתן של התוספות התקציביות לאגף למעונות יום, לא נערך מחקר מקיף על מתווה הסבסוד, ולא גובשה תוכנית מעקב לבחינת האפקטיביות שלו. נכון לסוף הביקורת, לא נמצא שהמשרדים הרלוונטיים, התמ"ת והאוצר, ביצעו מעקב.
כאמור, זה שלוש שנים שהתמ"ת ואגף המעונות מקבלים תקציבים לתמיכה בבניית מעונות והרחבתם בכל הארץ, אך הביקורת העלתה שבסופו של דבר נעשה מעט מאוד לקידום הנושא: בשנים 2010-2008 הוקמו שישה מעונות בלבד בהשתתפות התמ"ת בסכום של כ-6 מיליון ש"ח, אף שב-2008 ניתן למשרד תקציב של 23 מיליון ש"ח, שאותו ייעד להשתתפות בבניית יותר מ-20 מעונות. בנוסף, ב-2010 ניתן תקציב של 30 מיליון ש"ח, אך המבחנים לקבלת נתח ממנו טרם פורסמו, והוא לא נוצל. באותה שנה תקציב של 8 מיליון ש"ח לשכירה ולשיפוץ מבנים והסבתם למעונות הוקצב אף הוא, אך טרם הושכר ולו מבנה אחד שישמש מעון.
"על התמ"ת והאגף מוטלת חובה לשמור על הקופה הציבורית ולצמצם תשלומי-היתר. לפיכך עליהם להטמיע בהקדם, בשיתוף עם חשב התמ"ת והחשכ"ל, מנגנון בקרה שיבחן אם מקבלי התמיכה עומדים בתנאי הזכאות, וכן עליהם לעקוב בקפדנות אחר דיווחי המעונות בדבר עזיבות של פעוטות. בד-בבד, לנוכח הרחבת הסבסוד המתמשכת, ישנה חובה לבחון יעילותו של מתווה הקצאת המשאבים", קובע המבקר.