|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

"חברותי וחברי המוסמכים"

הרצאתו של ד"ר שלמה כהן, ראש לשכת עורכי הדין, כפי שהוא עתיד להעלותה בטקס שייערך יום רביעי (4.6.03)
03/06/2003  |     |   מאמרים   |   תגובות

שופטות ושופטים נכבדים, שר המשפטים, עורכות ועורכי דין, חברותינו וחברינו המצטרפים היום לשורותינו ובני המשפחה, ברוכים הבאים.

חברותי וחברי המוסמכים, אתם מצטרפים היום לעולם המשפט, עם קצת רגשנות אפשר לומר למשפחת המשפט, כאשר העולם הזה והמשפחה הזו נמצאים במוקד תשומת הלב הציבורית.

אין זה מקרה שסוגיות של משפט זוכות לתשומת לב ציבורית כל כך נכבדה. החברה הישראלית נמצאת בשלבים קריטיים של עיצוב דמותנו כחברה וכעם. דפוסים המתגבשים בדורנו, בדור שקדם לו ובדור שיבוא אחריו, יקבעו את אופייה וטיבה של החברה שלנו להרבה דורות. המשפט נמצא במרכז התהליך הזה מניע אותו ומונע על ידו. אבל כאן אפשר להצביע על התפתחות מוזרה: בתקופה הקשה ובנסיבות הקשות שבהן קמה מדינת ישראל, היא חרטה על דגלה ועל מסמכי היסוד שלה את עקרונות שלטון החוק, השוויון בפני החוק וזכויות היסוד. גם בשנים הקשות ביותר הקפדנו, במידה ראויה לציון, על יישום עקרונות אלה. והנה, דווקא בשנים האחרונות, ואפילו בימים האחרונים, הולכת ומתגברת ההתקפה על עקרונות יסוד אלה מצד גורמים שונים.

ההתקפה על שלטון החוק ועל זכויות היסוד לעולם איננה מוצגת כנסיון לפגוע במישהו, כרצון להפלות בין שווים, כנסיון לכפות השקפות של קבוצה אחת על פני קבוצה אחרת. ההתקפה על שלטון החוק ועל זכויות היסוד מתהדרת תמיד בנימוקים פטריוטיים, מוסריים או תיאולוגיים. התקפה כזו מוצגת כאילו מדובר בויכוח לגיטימי בין השקפות עולם שונות וכשרות.

אין טעות גדולה מזו. הערכים של שלטון החוק, השוויון בפני החוק ובעיקר זכויות היסוד, עוסקים בכללי משחק ובהגנה על זכויות היחיד. אין בהם נסיון לקבוע איזו השקפת עולם מהותית (דתית, פוליטית, תרבותית, כלכלית או חברתית) עדיפה, או איזו השקפת עולם לגיטימית ואיזו איננה לגיטימית. עקרונות היסוד של החברה המערבית הדמוקרטית הנאורה, העקרונות של שלטון החוק, שוויון הכל בפני החוק וזכויות היסוד, נועדו אך ורק להבטיח את האוטונומיה של היחיד, ואת גבולות כוחו של השלטון. הם באים למנוע מן הרוב או מן השלטון לכפות השקפת עולם מהותית על היחיד. דבריו הקשים של יו"ר הכנסת לפני מספר ימים מלמדים שיש לחזור ולהדגיש - גם המחוקק איננו כל יכול. גם המחוקק אינו רשאי לפגוע בזכויות יסוד. וכאשר הוא עושה כן חובה על בית המשפט לרסנו ולהזכיר לו שהוא המחוקק איננו הריבון אלא נציגו הפועל בשמו ובעבורו במסגרות ובמגבלות שקבעה הכנסת עצמה בחוקי היסוד.

יו"ר הכנסת טוען שאסור לבית המשפט להתערב ב"תחומו המקודש של המחוקק", מכיוון שהדבר עלול לפגוע באמון הציבור בבית המשפט. גם לטענה זו אין יסוד. לפי סקרים חוזרים ונשנים, שיעור האמון של הציבור בבית המשפט הוא גבוה מאד - בין 80% ל-90%, שיעור דומה רק לשיעור האמון של הציבור בצה"ל. הציבור יודע להעריך את התנהלותו המקצועית, ההגונה והאמיצה של בית המשפט ובמיוחד את נכונותו של בית המשפט לרסן את השלטון - כל שלטון - כשהוא חורג מסמכותו או פוגע בזכויות יסוד. ולעומת זאת, לאסוננו, על פי הסקרים, שיעור האמון של הציבור במערכת הפוליטית הוא רק כ-17%. [אז איפה הסכנה לדמוקרטיה, אדוני יו"ר הכנסת?]

לשכת עורכי הדין ממלאת את תפקידה החשוב בהגנה על מערכת המשפט, כי דמוקרטיה אמיתית קיימת רק מקום שבו יש בית משפט מקצועי אמיץ ועצמאי. אנחנו שומרים על בית המשפט כי הוא שומר עלינו. על כולנו.

במערך הכוחות המשחקים על המגרש הדמוקרטי, יש לנו המשפטנים תפקיד מיוחד. שכן אנחנו אמונים על כללי המשחק. מבחינה זו, כל אחד מאתנו הוא שליח מצווה. בתרמיל שלנו, בצד עניינו של הלקוח שאותו אנחנו מייצגים, יש תמיד עוד מטען: חובתנו החברתית והמקצועית, להגן על שלטון החוק וזכויות היסוד.

מעמדנו זה, כשומרי החומות של שלטון החוק, איננו עומד בסתירה לחובתנו לייצג את לקוחותינו בנאמנות, בנחישות וללא מורא. היפוכו של דבר: השיטה המשפטית והחברתית שלנו מיוסדת על ההנחה שחרות פירושה מתח מתמיד והתמודדות מתמדת בין האזרח לבין הרשות. הרשות, השלטון, מצויידים באמצעים שלטוניים רבי עצמה.

הפיתוי לשימוש בכח הוא תמיד רב מאד. לכן המעלה החשובה ביותר של שלטון מתוקן היא ריסון עצמי. גם מערכת אכיפת החוק היא מערכת שלטונית. גם לה יש כח עצום ורב, גם עליה לרסן את עצמה, הן במעשים והן בדיבורים. כל אחד מאיתנו, אשר חרד לשלטון החוק ולהשלטתו באורח שוויוני, חפץ לראות השלטת החוק ואכיפתו בצורה עקבית, נחרצת, עניינית ושוויונית. אך מנגד עומד אדם עם זכויות יסוד. וזכויות היסוד נועדו להגן על הנקלים והמצורעים, לא רק על היפים והנקיים. חברה נאורה נמדדת בהקפדה קנאית על זכויות החלשים והמכוערים וביניהם במיוחד החשודים, העצורים והנאשמים.

אתם מצטרפים למקצוע מעניין ומרתק בתקופה קשה אך מעניינת ומרתקת. אמנם, השנתיים האחרונות קשות במיוחד בישראל. אבל לא רחוק היום שנצא מן המשבר לתהליך שלום ולצמיחה כלכלית מחודשת. למרות כל הקשיים, ישראל נמצאת בעיצומה של מהפכה כלכלית טכנולוגית ללא תקדים בתולדותיה. המגזר העסקי היצרני בישראל הופך במהירות לחלק מן הנוף של תעשיית ושירותי המחר בעולם. המהפכה הזו נוגעת במישרין לנו. אנחנו מלווים את הפעילות הכלכלית בישראל, ועלינו להתקדם יחד איתה. אנחנו עושים זאת מהר ויפה. במהפכה הזו שמור מקום מיוחד לעורכי דין מתחילים, למי שיעשה את המאמץ המיוחד הנדרש כדי להשתלב בה.

זוהי עת של שינויים ניכרים בכל תחום, גם באורחות המקצוע שלנו. לאחרונה בוטל האיסור על פרסומת של עורכי דין. המקצוע שלנו הופך תחרותי יותר ויותר כמקובל ברוב מדינות העולם. אל לנו לראות בכך חסם או נטל. ההיפך, זו הזדמנות לכל אחת ואחד מאיתנו למצות את יתרונותיו וכישוריו.

אין מקומות שמורים במקצוע הזה. הרוב המכריע של המשפטנים הבולטים והמוכרים היום, לא קיבלו את מעמדם בירושה מאביהם או מאמם. באמתחת של כל אחת ואחד מכם מונח שרביט הפרקליט הבכיר ביותר או השופט הבכיר ביותר. אבל, בתחום צפוף ותחרותי כמו שלנו, המלאכה והמאמץ מוטלים על כל אחת ואחד מאתנו. עבודה יסודית, התפתחות ולימוד מתמידים, ובעיקר התמחות, התייחסות רצינית למקצוע וללקוח, וכמובן גם הרבה מזל, כל אלה הם המפתח להצלחה.

אתם מצטרפים היום ללשכת עורכי הדין. הלשכה נמצאת בעיצומה של מהפכה, בהרחבת השירותים לחבריה, בעיקר הצעירים שבינינו, בנקיטת עמדות ציבוריות נחרצות, בהגנה על שלטון החוק ובפיתוחו, בהגנה על זכויות יסוד, בחיזוק כושרנו המקצועי כפרקליטים, ובניהול הדברות עניינית, מקצועית, ביקורתית אך כנה עם השופטים.

כאשר אנחנו מתכננים את פעילות הלשכה, אנחנו נותנים את דעתנו במיוחד לעובדה שיחד עמכם הצטרפו אלינו בעבר הקרוב, ויצטרפו בעתיד הקרוב, עורכי דין חדשים רבים. משום כך הרחבנו מאד את אפשרויות ההכשרה המקצועית שמקנה הלשכה, הקמנו שירותי השמה משוכללים, אנו עוסקים בהגנה על תנאי ההעסקה של עורכי דין, הנהגנו לאחרונה מערך חונכים, עורכי דין ותיקים המסייעים לעורכי דין צעירים בראשית דרכם. בלשכה פועלת ועדה נמרצת של עו"ד צעירים המגנה על עניינם של עו"ד צעירים ומפעילה כינוסים והשתלמויות. כל אחת ואחד מכם מוזמן להצטרף אליה ולכל ועדה או צוות אחר בלשכה. הדלתות פתוחות.

זוהי לשכה חיה ותוססת: היא פעילה בכל תחומי מקצוענו ומעבר להם. זוהי לשכה אסרטיבית אשר מביעה עמדות במגוון רחב של נושאים משפטיים: צרכנות וזכויות אדם, הגבלים עסקיים ואלימות במשפחה, חוזים, נזיקין, עונשין ומקרקעין. לאחרונה השקנו את תוכנית "שכר מצווה" סיוע משפטי בהתנדבות למעוטי יכולת. כאלף עורכי דין כבר הצטרפו לפעולה חשובה זו. גם אתם מוזמנים להצטרף. אלה פעילויות שאין שכר בצידן, אבל יש בהן נחת רבה, סיפוק והזדמנות יוצאת מן הכלל לתרום תרומה סגולית, לפעמים משמעותית מאד, בנושאים רבים וחשובים. אחרי הכל נזכור כולנו למה פנינו למקצוע זה מלכתחילה - כי קיווינו שנוכל להשפיע, שנוכל לעזור.

בימים קשים אלה חשוב גם לחזור ולספר שבתוך מקצוענו מתקיים שיתוף פעולה הדוק בין יהודים ערבים ודרוזים. רבים מבין המוסמכים היום הם חברים ערבים ודרוזים. לכם שלוחה ברכה מיוחדת.

תָחִיָה כָאלִיסָה וָותָמָנְיָאתֻנָא בִּלְנָגָ'אח לִזוּמָלָאוּנָא אָלְג'וּדוּד.

תָחִיָה וָואִגְ'לָאל לִאָבְּנָא אִלְעָאִילָה אָלָדִ'ינָה רָאפָקוּ וָוסָאעָדוּ.

עורכי דין יהודים ערבים ודרוזים מקיימים שיתוף פעולה הדוק הן ברמה המקצועית היום יומית, בשיג ושיח במשא-ומתן ובהליכים משפטיים, והן בתוך מוסדות הלשכה. בכל אחד מאלה מתקיימים בינינו יחסים ענייניים מקצועיים וחבריים. הלוואי שנצליח להנחיל אוירה כזו למגזרים נוספים בחברה הישראלית.

אני רוצה להודות בשמי ובשמכם לצוות שהכין את הערב היפה הזה: לעו"ד ארנה לין ולצוות הלשכה: המנכ"ל חיים קלוגמן, גב' רחל אופיר ומר אורי אלפסי. אני רוצה להודות גם לועדת הבחינות וליו"ר ועדת ההתמחות עו"ד יהושע ננר. כולם עבדו קשה כדי שנוכל לחגוג את הצטרפותכם לשורותינו.

ולבסוף כמה מילים לבני המשפחות ובעיקר להורים. לכם, כמו לנו, זהו יום חג. אתם רואים את בניכם, בנותיכם, בני או בנות זוגכם, עוטים היום את גלימת הפרקליט ואתם חולקים עמם את שמחת ההצלחה.

אתם זכאים למלוא הנחת בעניין זה. איש איננו מצליח רק בכוחותיו הוא. מאחורי כל הצלחה יש משפחה תומכת, עוזרת ומועילה, אשר נאלצת מפעם לפעם לשאת גם בנטלים ובעול בלתי מבוטלים. הנחת והגאווה שאתם חשים היום הם שלכם, בזכות ולא בחסד.
בהצלחה.

___________
ד"ר שלמה כהן, ראש לשכת עורכי הדין

תאריך:  03/06/2003   |   עודכן:  03/06/2003
ד"ר שלמה כהן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני שבוע נסעתי למחנות ההשמדה בפולין, דווקא - לא לחופשה באילת. החזיון האורקולי הראשון שקיבל את פני בנתב"ג, ברמזור שלפני הפניה למגרשי החניה, היה קמפיין קידום התיירות לאילת.
03/06/2003  |  חנה בית הלחמי  |   מאמרים
משאבות אינסולין
02/06/2003  |  ד"ר חוליו וינשטיין  |   מאמרים
בכנס השנתי של לשכת עורכי הדין באילת, שזה עתה הסתיים, נדונו נושאים רבים מהם אקדמאים גרידא וחלקם הנוגעים לחיי היום יום - דוגמת חופש הדיבור, עתונות וחברה, תפקידה של העיתונות במדינה דמוקרטית - נושאים שיכולים בעצמם למלא כנס שבועי. ייתכן שמפאת חוסר זמן דיוני, או חוסר רצון אקדמי לוחמני, לא נדונו נושאים אלה בצורה ממצה, חדה, ענינית עם מסרים ברורים שניתן לאמצם לעתיד.
02/06/2003  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
מחלת הסוכרת היא המחלה האנדוקרינית והמטבולית השכיחה ביותר. שיעור ההימצאות באוכלוסיה הוא כ-3%-5%. המחלה מתאפיינת בשינויים מטבולים ובסיבוכים ארוכי טווח המערבים מספר איברים בגוף. אוכלוסיית החולים במחלת הסוכרת איננה הומוגנית וידועות מספר תסמונות סוכרתיות שהעיקריות הן: סוכרת מסוג 1 וסוכרת מסוג 2.
02/06/2003  |  ד"ר נעים שחאדה  |   מאמרים
קראתי את הספד אימא של ריצ'ל קוריי המבכה את מותה של הבת ב"פעילות השלום" ברפיח. ואכן, מכתב האם נוגע ללב. אני מאמין לה. אבל האם היא יודעת את האמת? האם היא יודעת למה שימשו אותן מנהרות עליהן הגנו אותם "פעילי שלום".
02/06/2003  |  נחום שחף  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
חיים רמון
חיים רמון
מתוך כ-120 טילים בליסטיים שאירן ירתה לעבר ישראל כ-8 אחוזים הצליחו לחדור את מערך ההגנה הישראלי    לפחות תשעה טילים בליסטיים פגעו במטרותיהם: בסיס נבטים, בו מוצבות כל טייסות ה-F-35 של ...
בלפור חקק
בלפור חקק
הספר מסכם קריירה מפוארת כאיש תקשורת בכיר, שזכה להישגים רבים בשל כישרונותיו אך ידע כל חייו שיש משימה אחת שלא יוכל לברוח ממנה: לקום לספר את הסיפור המשפחתי, להסיר את כתם הנידוי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il