פרויקט חדש של משרד התמ"ת יסייע לצרכנים שנפגעו לתבוע עסקים בבתי משפט לתביעות קטנות. שר התמ"ת
שלום שמחון הורה (יום ב', 19.12.11) להקצות למועצה לצרכנות 344 אלף שקל לארבעה חודשים לצורך התנעת פרויקט להגברת האכיפה האזרחית בצרכנות. שמחון הודיע כי בשנה הבאה יתוקצב הפרויקט במלואו, בהיקף עלות של 1.8 מיליון שקל.
במסגרת הפרויקט יתוגבר מערך הסיוע המשפטי במועצה לצרכנות לצורך הכנת כתבי תביעה עבור צרכנים שמבקשים לפנות לבית משפט לתביעות קטנות. המערך יתוגבר בסטודנטים למשפטים שיתווספו לשניים העובדים כיום. בנוסף, ייערך מסע הסברה לעידוד הציבור לפנות לבית המשפט לתביעות קטנות שהיא ערכאה ידידותית יותר לצרכן.
לא זוכה להיענות גדולה
בית המשפט לתביעות קטנות, למרות היותו כאמור ערכאה ידידותית מבחינת פרוצדורות, שאין צורך (ואף נאסר ככלל) להיות מיוצג בה על-ידי עורכי-דין, עדיין איננו זוכה להיענות גדולה מצד הציבור ובכלל זה גם ציבור הצרכנים. הרתיעה מערכאות שיפוטיות, בלוויית קשיים וחסרים במיומנויות השפה הנדרשות, גורמים לצרכנים רבים לוותר על פנייה לבית משפט זה. כך מצליחים בתי-עסק רבים לזכות במעין חסינות דה-פאקטו. מנתונים שנמסרו על-ידי הנהלת בתי המשפט, עולה כי כ-44,000 תיקים נפתחים בשנה בבית המשפט לתביעות קטנות. עם זאת ברור כי פוטנציאל התביעות גדול הרבה יותר.
במועצה לצרכנות מתקבלות בכל שנה עשרות אלפי תלונות על שירות לקוי מצד עסקים. במקרים רבים, די בהתערבות המועצה כדי לגרום לעסק להעניק לצרכן את המגיע לו, אולם במקרים בהם בית העסק עומד בסירובו, ולא מכבד את זכותו של הצרכן, אין בידי המועצה סמכויות אכיפה, והיא מפנה את הצרכן לבית המשפט לתביעות קטנות.
מסקר שערכה המועצה לצרכנות באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, עולה כי בקרב הצרכנים חל בלבול בנוגע לגובה הסכום המירבי, חוסר המודעות לאפשרות לתבוע ללא עורך דין, ורתיעה מהביורוקרטיה הכרוכה בהליך, ולכן ממעטים להשתמש בו. מהסקר עולה כי רק 11.9% מהנשאלים ענו כי יפנו לבית משפט לתביעות קטנות כדי לפתור מחלוקת עם בעל עסק או נותן שירות. לשאלה מדוע לא היית פונה לבית משפט לתביעות קטנות ענו 24.2% כי מדובר בבזבוז זמן, 21.2% כי הם נרתעים מביורוקרטיה, 10.8% לא חושבים שהטרחה הכרוכה בפנייה מוצדקת, ו-9.9% אינם מאמינים שניתן לנצח. לשאלה סגורה בדבר הסיבות שבעטיין לא יפנה צרכן לבית משפט לתביעת קטנות ענו 37.8% כי הסכום לא מצדיק את הטרחה ו-17.3% אינם מכירים את זכויותיהם.
במסגרת הפרויקט היוצא לדרך, מסרה המועצה לצרכנות כי תוכל להעניק לצרכנים שירות שיקל עליהם לממש את זכויותיהם שנפגעו באמצעות פנייה לבית המשפט לתביעות קטנות.
"כניסה לוואקום צרכני"
לדברי משרד התמ"ת, ייחודו של הפרויקט בכך שלראשונה מסייעת הממשלה לצרכנים בערוץ הבעייתי ביותר עבורם. "במקרים רבים הצרכנים פשוט מוותרים על התביעה כי היא כרוכה בבדיקות משפטיות, הוצאות ובזבוז זמן יקר", אמר השר שמחון. "התוכנית החדשה תיכנס לוואקום הזה ותסייע לצרכנים כך שהעוסקים לא ינצלו את העכבה של הצרכנים לפנות לבתי המשפט לתביעות קטנות ויתחמקו ממילוי חובותיהם כלפי הצרכנים".
לדברי עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות, במסגרת הפרויקט יושם דגש על העצמתו של הצרכן הבודד ביכולת לפעול מול בעל העסק. הצרכן הבודד יעזור לעצמו, אך גם ישפיע ביצירת הרתעה צרכנית כלפי ציבור המעוולים מקרב המגזר העסקי. "הסיוע המשפטי יכול לעשות את ההבדל בין הוצאת הצדק לאור וסיום פרשת ההתעמרות של בית-עסק בצרכן, לבין המשך המצב העגום והמביש של 'צדיק ורע לו רשע וטוב לו'", אמר.