|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

שלמה בוחבוט מצפצף על המבקר

מרכז השלטון המקומי התעלם מרוב המלצות המבקר שפורסמו לפני ארבע שנים היו"ר הנוכחי ממשיך לבצע מינויים ללא מכרז, מעסיק עובדים של עיריית מעלות עבור המרכז ומעניק הטבות שכר חריגות
20/12/2011  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   דוחות על הביקורת בשלטון המקומי (2010)   |   תגובות
בוחבוט. "קשיים שהערימו גורמים מרכזיים" [צילום: השלטון המקומי]

מרכז השלטון המקומי יודע היטב כיצד למחות נגד הממשלה, אך מסתבר שהוא יודע עוד יותר טוב איך לדאוג לעצמו ולאנשיו - וגם כיצד לצפצף על מבקר המדינה. ארבע שנים לאחר שפרסם דוח על הנעשה במרכז, שב אליו (יום ג', 20.12.11) מיכה לינדנשטראוס - רק כדי לגלות, שלא הרבה השתנה. מה שהיה נכון בידי עדי אלדר, ממשיך להיות נכון כאשר היו"ר הוא שלמה בוחבוט.

בוחבוט, שנכנס לתפקידו בינואר 2009, טען שהוא ביקש ליישם את המלצות הדוח הקודם, אך נתקל בהיעדר שיתוף פעולה ובקשיים שהערימו עליו גורמים מרכזיים במערכת, ו"אף על-פי כן פעל לשינויים מרחיקי לכת בהתנהלות המרכז בהתאם לכללי מינהל תקין ולתיקון ליקויים שצוינו בדוח הקודם". מילים יפות, אלא שהמציאות מאחוריהן שונה למדי.

תדירות התכנסויותיה של הנהלת המרכז בתקופה המבוקרת הייתה נמוכה מהנדרש בתקנון המרכז; ההשתתפות בישיבות ההנהלה באותה תקופה הייתה מועטה ואף מועטה מאוד; ההשתתפות בישיבות הוועדות הייתה מועטה. בשנת 2008, בתקופת כהונתו של אלדר היה שיעור ההשתתפות הממוצע בישיבות ההנהלה 25% בלבד. מפברואר 2009 ועד סוף אותה שנה עלה שיעורה הממוצע ל-37%; ובחודשים ינואר-יוני 2010 ירד שיעור ההשתתפות ל-18% בלבד.

מי צריך 89 חברי הנהלה?

לדברי המבקר, "הוא אינו רואה את הטעם הענייני בחברות בהנהלת המרכז אם זו אינה כרוכה בהשתתפות בישיבותיה. גם אם אין המרכז יכול לכפות את ההשתתפות בישיבות ההנהלה, יש בידו לקבוע חובת השתתפות בתדירות מזערית, ותדירות פחותה ממנה תיחשב להתפטרות מההנהלה". בהקשר זה מעיר לינדנשטראוס על הזינוק של 138% במספר חברי הנהלת המרכז, המגיע כיום ל-89, ותוהה האם יש הצדקה למספר זה לנוכח ההשתתפות הדלה בישיבות.

מאז כניסתו של בובחוט לתפקיד לא מינתה הנהלת המרכז הנוכחית ועדת ביקורת. על נקודה אחרונה זו אומר לינדנשטראוס: "הנהלת המרכז והעומד בראשה מאפשרים למרכז לפעול ללא ליווי ופיקוח של ועדת ביקורת או של גוף מבקר אחר כמתחייב בחוק, ולא עוד אלא שהתנהלות חריגה זו נמשכת זמן רב. מצב זה מעיד על ליקוי יסודי וחמור בניהולו של המרכז".

את מרבית ההחלטות בדבר קליטתם וקידומם של עובדים במרכז קיבל בוחבוט לבדו, ללא אישור הנהלת המרכז, ובמקרים רבים - אף ללא אישור ועדת כוח-אדם. דרך קבלתם וקביעת תנאי עבודתם של שבעה עובדים בתפקידים ניהוליים בכירים במרכז משנת 2009 ואילך נמצאה חורגת מהכללים המקובלים בשירות הציבורי, וכמה מהם מונו בלי שהתקיים מכרז או כל הליך בחירה אחר; כאשר היו מכרזים, הם נעשו לעיתים בדיעבד, דבר המעורר את החשש שנוהלו רק למראית עין. העסקתם של חלק מהעובדים החלה כמה חודשים קודם שנחתם עימם הסכם עבודה.

העסקה החורגת מכללי מינהל תקין

על-פי הוראתו של בוחבוט, שהוא גם ראש עיריית מעלות-תרשיחא, עסקו שישה מבכירי העירייה בעבודות שונות הנוגעות למרכז. השישה ביצעו את העבודות האלה על חשבון שעות עבודתם בעירייה, ועבודתם מומנה אפוא, בין היתר, מכספי תושבי מעלות-תרשיחא.

בנושא זה קובע המבקר: "שום גורם, לרבות ראש עירייה, אינו רשאי להרחיב את סמכויותיו של עובד עירייה מעבר לסמכויות הכרוכות במילוי תפקידו בעירייה שהוקנו לו על-פי דין. לא כל שכן שאין ראש עירייה רשאי להרחיב את תחום אחריותו האישית של עובד מעבר למחויבותו כעובד ציבור לעירייה שבה הוא מועסק. העסקתם של עובדי העירייה בעבודות הנוגעות למרכז ואינן בעלות זיקה לעבודתם בעירייה, גם אם נעשתה מרצונם או במענה לבקשת ראש העירייה, נעשתה שלא על-פי הדין וחרגה מכללי מינהל תקין".

בפברואר 2009 מונתה עובדת לתפקיד "ראש מטה היו"ר" במרכז, תפקיד שלא היה קיים קודם לכן, לתקופה של כחצי שנה. בוחבוט הגדיר את התפקיד "משרת אמון" והעניק לה 12,000 שקל בחודש. ביוני 2009 העביר אותה בוחבוט למינהל חינוך ורווחה, וכעבור חודשיים מונתה לתפקיד "ראש מינהל חינוך ורווחה" ושכרה הועלה ל-18,000 שקל. העובדת סיימה את עבודתה במרכז ביוני 2010. המבקר קובע, כי כל הסיפור היה נגוע ב"כשלים יסודיים", החל מהמינוי הראשון ללא מכרז, דרך חריגה של העובדת מן הסמכויות המקובלות ל"ראש מטה" ועד למכרז בדיעבד שנועד להכשיר את תפקידה השני.

כאשר עברה אותה עובדת למינהל החינוך והרווחה, נוצר צורך למנות ראש מטה חדש לבוחבוט - והליקויים חזרו על עצמם. הגדרת התפקיד שקבע בוחבוט חרגה מן המקובל, היה צורך לקיים מכרז ושכרו היה גבוה בהרבה משל קודמתו ("חשש לשקילת שיקולים לא ענייניים", מגדיר זאת המבקר בזהירות).

בינואר 2010 התקבלה לעבודה במרכז עובדת לתפקיד מנהלת לשכת יו"ר ומנכ"ל ומנהלת משאבי אנוש. היא התקבלה לתפקיד ניהולי ובשכר בכירים על-פי החלטתם של בוחבוט ומנכ"ל המרכז דאז, רון מוסקוביץ, בלא מכרז אישור ועדת כוח-אדם.

לסיכום פרק זה, אומר המבקר: "תופעה חוזרת ונשנית של קבלת עובדים בלא מכרז כנדרש או בדרך החורגת מהעקרונות המקובלים ומהנחיותיו שלו, משקפת הפרה בוטה של העקרונות שנקבעו בדין בעניין קבלת עובדים ואינה עולה בקנה אחד עם עיקרון השוויון ועם סדרי מינהל תקין".

"עמלות גבייה" של חצי מיליון שקל

הדוח הקודם מצא, כי מנהל המחלקה הווטרינרית במרכז עסק גם בגביית חובותיהן של רשויות מקומיות בגין דמי חבר. הגבייה הייתה אמורה להימשך עד מרס 2006 לכל המאוחר, ובעבורה יקבל העובד 3.8% מהסכומים שיגבה. בפועל, הגבייה נמשכה עד ינואר 2009 והעובד קיבל בסך-הכל 500,000 שקל נוספים תמורתה - בניגוד מוחלט להמלצות המבקר.

הדוח הקודם העלה, כי שכרם של 15 עובדים במרכז הוצמד לשכר מנכ"לים של רשויות מקומיות, וכי לאחדים מהם שילם המרכז תוספות שכר שלא נקבעו בחוזי ההעסקה שנחתמו עימם ואשר חרגו מהמקובל בחוזים עם עובדים בכירים ברשויות המקומיות.

במועד המעקב היה שכרם של 18 עובדים בכירים במרכז מוצמד לשכר מנכ"לים של רשויות מקומיות, וכמה מהם המשיכו לקבל תוספות שכר חריגות. שישה מהם קיבלו שעות נוספות גלובליות של עשרות שעות בחודש, לפי תעריף של 125%-150% משכר שעה רגילה. תשלום זה הופסק רק במאי 2009.

המבקר מסכם: "על הנהלת המרכז לפעול לאלתר לתיקון הליקויים שהתגלו במעקב המלמדים על תפקוד לא תקין של המרכז לאורך זמן. עליו להסדיר את ניהולים ותפעולם של מוסדות המרכז וכן להסדיר את פעילותו בתחומי כוח האדם והשכר על-פי הנורמות הציבוריות הקיימות. על המרכז לעשות בדק בית יסודי בכל הנוגע לתפקודו בתחומים האמורים ולפעול ככל שיידרש להסדרתה ולעיגונה של מערכת נורמות מפורטות בתחומים האלה, כדי להבטיח ניהול ופעילות תקינים".

מרכז השלטון המקומי מסר בתגובה, כי בוחבוט פעל באומץ ליישום דוח המבקר משנת 2008, תוך התמודדות עם מצב אבסורדי של סחיטה ואיומים מצד בכיר בארגון, אשר יש נגדו המלצה לכתב אישום בגין איומים אלו, ואשר אף חשוד במעילה במיליוני שקלים. לדבריו, מצב זה מנע במשך שנתיים ביצוע שינויים בנושא העסקת עובדים, הקטנת רמות השכר המופלג ששולם ועוד. לדברי המרכז, בוחבוט הינחה את המנכ"ל להגיש בתוך 14 תוכנית יום ליישום כל המלצות המבקר, וביקש לכנס את ועדת הביקורת כדי לדון לעומק בממצאים, למפות את המצב העכשווי ולהתוות תוכנית עבודה מוסדרת ליישום ההערות.


מרכז השלטון המקומי בישראל - ממצאי מעקב
מרכז השלטון המקומי בישראל (להלן - המרכז) הוא עמותה רשומה המאגדת את העיריות והמועצות המקומיות בישראל - הוא הוקם בידן כדי לייצגן ולקדם את ענייניהן במסגרת המגזר הציבורי. אף שמן הבחינה הפורמאלית המרכז מעוגן כעמותה פרטית, יש לו מאפיינים של גוף ציבורי: הוא ממלא קשת של תפקידים שבמהותם הם בעלי אופי ציבורי, עיקר פעילותו ממומנת מתקציבי הרשויות, והיא אינה למטרת רווח. בשל אופיו הציבורי של המרכז חלים עליו ועל נושאי המשרה בו נורמות ציבוריות שונות, ובהן החובה לנהוג בסבירות, בשוויון ובשקיפות. בתחילת שנת 2008 פרסם משרד מבקר המדינה דוח ביקורת בנושא המרכז , שעסק במכלול תחומים הנוגעים לאופן ניהולו ופעילותו בשנים 2004-2006 (להלן - הדוח הקודם). ממצאי הדוח הקודם לימדו שלפעולות רבות של המרכז בתחומי הארגון, כוח האדם והשכר לא קדמו תהליכי החלטה ואישור תקינים, כלומר המרכז חרג מכללי המינהל התקין המקובלים במגזר הציבורי, לרבות ברשויות המקומיות. עוד נמצא שמעורבותם והשתתפותם של נציגי הרשויות המקומיות במוסדות המרכז הייתה מצומצמת מדי.

תאריך:  20/12/2011   |   עודכן:  20/12/2011
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שלמה בוחבוט מצפצף על המבקר
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישע
20/12/11 23:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כוונות חדישות, שמפתח צבא ארצות-הברית, יאפשרו ירי מהיר, מדויק וקטלני בליילה. הכוונות החדשות יאפשרו תצפית על המטרה באמצעות משקפות AN/PSQ-20 לראיית ליילה (ENVG) גם בזמן תנועה, ולרכוש את המטרה, כדי לפתוח עליה באש מדויקת. המשקפת לראיית ליילה נותנת תמונה של המטרה לפי חתימת החום שלה בכל סביבה - גם במקום שאין בו אור כוכבים (במערות, במנהרות, או במבנים סגורים) - ובסופות חול. כך, נעשית הרכשה מדויקת של המטרה בזמן קצר מאוד בניגוד לתהליך האטי של תצפית באמצעים הנוכחיים לראיית ליילה. יתר על כן, שימוש במערכות תת-אדומות מותיר חתימה, שיכולה להסגיר את מקום הלוחם.
20/12/2011  |  אביתר בן-צדף  |   חדשות
עיריית חדרה לא עמדה ביעדי תוכנית ההבראה שלה, והמשיכה במקביל לקבל הלוואות שלא כדין ממשרד הפנים, תוך התנהלות בזבזנית. כך קובע (יום ג', 20.12.11) מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס, בדוח הביקורת על השלטון המקומי. הלוואות האיזון וההלוואות לכיסוי הגירעון המצטבר אף הגדילו את היקף הגירעון של העירייה.
20/12/2011  |  עופר וולפסון  |   חדשות
סגן המפקח הכללי של המשטרה, ניצב ישראל יצחק, הפיץ (יום ג', 20.12.11) לכל יחידות המשטרה הנחיות חדשות הנוגעות לעבירות תנועה המבוצעות על-ידי שוטרים ובכללן חניה בחניות נכים שלא כדין. ההנחיות פורסמו בעקבות פרסומים רבים, בין היתר ב-News1, של ניידות משטרה שביצעו עבירות תנועה.
20/12/2011  |  איציק וולף  |   חדשות
העסקת עובדים ללא מכרז, איוש משרות מעבר לתקנים, היעדר מסמכי עובדים בתיקים האישיים והעסקה נרחבת של קרובי משפחה - אלו הן רק חלק מהבעיות שאיתר מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס בבדיקת ניהול כוח-אדם בעיריית בית שמש, כחלק מדוחות הביקורת שערך בשלטון המקומי.
20/12/2011  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בעקבות החלטת שופטת ביהמ"ש המחוזי ורדה אלשיך, שהותרה כעת לפרסום, ובהוראת הכונס הרשמי, ד"ר דוד האן, והנאמן בפשיטת רגל, עו"ד ארז חבר, נתפסו והוחרמו מסמכים, מחשבים וטלפונים סלולריים מביתו של פושט הרגל, השף והמסעדן הידוע אייל שני מתוכנית הטלוויזיה "מאסטר שף", ומביתו ומסעדותיו של הבמאי שחר סגל ("יומן ראש הממשלה", "אנשי הדממה").
20/12/2011  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il