|   15:07:40
דלג
  איציק וולף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

בעקבות החשיפות ב-News1

רופאים זילזלו בתלונות החולים; <br>חברות תרופות הסתירו את המידע

הוועדה המיוחדת לבדיקת מחדל האלטרוקסין פרסמה מסקנותיה קבעה כי נמצאו כשלים בהתנהלות משרד הבריאות וחברות התרופות חברת GSK וחברת פריגו לא העבירו מידע מספק למשרד הבריאות הנטיה לייחס את התלונות על תופעות הלוואי להיסטריה גרמה לכך שהתנהלות משרד הבריאות, חברות התרופות וקופות החולים לא שיקפה במידה מספקת את מצוקת המטופלים בשטח בהמלצות: להקים גוף ייעודי במשרד הבריאות, שירכז דיווחים על תופעות לוואי ולשפר את תפוצת המידע לרופאים
12/01/2012  |   איציק וולף   |   חדשות   |   מחדל האלטרוקסין   |   תגובות
תלונות החולים התגלו כמוצדקות [צילום: איציק וולף]

איציק וולף
פריגו סירבה לסמן האלטרוקסין בשלב מוקדם

בלעדי ב-News1: אלפי חולים נטלו אלטרוקסין ויצאו מאיזון
איציק וולף
News1 חושף: אלפי חולים שנוטלים תרופה נפוצה לטיפול בבלוטת התריס לא יודעים כי היצרנית החליפה את ההרכב הכימי של התרופה * בעקבות נטילתה החלו רבים לסבול מתופעות לוואי שונות - נשירת שיער, השמנה, גלי חום, כאבים בחזה ועוד * רק חצי שנה לאחר שהתרופה נכנסה לשוק הישראלי הכריח משרד הבריאות את החברה המשווקת לצרף מדבקת אזהרה * כבר לפני שלוש שנים התקבלו מאות תלונות על הפורמולה החדשה בעת שהוכנסה לשימוש בניו-זילנד
לרשימה המלאה

איציק וולף
"מחדל האלטרוקסין - רמדיה 2"

רינה רונן
עדות נפגעת אלטרוקסין: התחלתי הליך צינתור

איתמר לוין
בקשה לייצוגית נגד פריגו בפרשת האלטרוקסין

האגודה לאנדוקינולוגיה: פרשת האלטרוקסין נופחה
איציק וולף
האגודה הישראלית לאנדוקרינולוגיה טוענת כי המידע שנחשף ב-News1 אודות תופעות הלוואי שנגרמות למטופלם רבים המשתמשים בתרופה אלטרוקסין נופח לצרכי רייטינג * מטופלים באלטרוקסין: מקומם היחס הפטרוני המניח שהחוויה שלנו ניזונה מהתקשורת ולא מהסבל שכל אחת ואחד חווה
לרשימה המלאה

הוועדה המיוחדת שהקים משרד הבריאות לבחינת מחדל האלטרוקסין שנחשף ב-News1 פרסמה מסקנות חמורות (יום ה', 12.1.12) בדבר המחדל החמור שגרם נזק רפואי לחולים רבים. חברי הוועדה איששו את שנטען מתחילה על-ידי המטופלים שנטלו את הפורמולציה החדשה של האלטרוקסין וקבעו: נמצא קשר נסיבתי ברור בין הכנסת הפורמולציה החדשה לשוק במדינת ישראל לבין התגברות הדיווחים על תופעות הלוואי הקשות דוגמת נשירת שיער, השמנה ועוד.

בין תופעות הלוואי החמורות (שיפורטו בהמשך הידיעה) שהוכחו בפני חברי הוועדה: דיווחים על הפלות, חוסר סדירות המחזור החודשי, אי-ספיקת לב, שיתוק בפנים ועוד.

להלן עיקרי הממצאים של ועדת האלטרוקסין:

  • התנהלות משרד הבריאות, חברות התרופות וקופות החולים, לא שיקפה במידה מספקת את מצוקת המטופלים בשטח. "יתכן והנטיה לייחס את ריבוי התלונות להד התקשורתי, תרמה להתנהלות זו", כתבו מחברי הדוח תוך שהם מתייחסים לתלונות מטופלים שציינו כי רופאים האשימו אותם בהיסטריה.

  • נדרשו יותר מחמישה שבועות מרגע שהוחלט להדביק מדבקת אזהרה על אריזות התרופה ועד שנעשה הדבר בפועל.

  • חברת GSK לא העבירה מידע עדכני למשרד הבריאות על האירועים בניו-זילנד, אף על-פי שלמיטב השיקול המקצועי ראוי היה שתדווח. חברת פריגו העבירה עידכון בטיחות תקופתי (PSUR) לשנת 2011 רק לאחר פניית משרד הבריאות בעקבות האירועים. דוח זה הוכן כחודשיים קודם לכן. "שתי החברות לא עמדו בהוראות התקנות המחייבות מסירת מלוא המידע בעת חידוש הרישום", לשון הדוח.

  • חברת פריגו, למרות שכבר ידעה כבר על תופעות הלוואי, בחרה להתנסח בזהירות-יתר במכתב שהפנתה לרופאים ביוני 2011 ובו ציינה רק כי "עשוי להיות שינוי באפקט הקליני" בלא לאזכר בצורה ברורה יותר את תופעות הלוואי שדווחו. "נראה שמשרד הבריאות, שאישר את נוסח המכתב, אף הוא לא היה ער לעובדה זו".

  • עוד נקבע כי ההיערכות וקבלת ההחלטות של אגף הרוקחות נפגמה בשל היעדר מידע מוקדם, ברור וחד-משמעי מהחברות (GSK ולאחר מכן פריגו/אספן) על האירועים החריגים הדומים שהתרחשו בניו-זילנד ובדנמרק. "האגף לא היה מודע לחומרת האירועים בארץ ולא הכניס את הנהלת משרד הבריאות לתמונה במועד", נכתב.

  • אגף הרוקחות במשרד הבריאות, אינו ערוך במידה מספקת כדי להתמודד עם ריכוז דיווחי תופעות לוואי וניהול סיכונים.

  • המערכת הממוחשבת של משרד הבריאות (ShareDocs), שבה משתמש גם אגף הרוקחות לאגירת מידע על תופעות לוואי, אינה מאפשרת ריכוז הנתונים והצלבתם מפורמטים שונים של שמירה (PDF, טבלאות אקסל, צילומים וכו') באופן אופטימלי. אין סטנדרטיזציה בצורת הדיווח על תופעת לוואי לאגף הרוקחות. "כעיקרון, צֶבֶר של תופעות לוואי חוזרות או מקרה של מוות כתוצאה משימוש בתכשיר רפואי, אמור להדליק "נורה אדומה" באגף הרוקחות. עם זאת, אין קריטריונים ברורים ורשומים להתרעה על דיווח/ים חריג/ים המחייבת היערכות מיוחדת. הדבר נתון לשיקול דעתו של מפעיל המערכת".

  • עוד נקבע כי מתקבל הרושם שמשרד הבריאות התנהל לנוכח האירועים באופן תגובתי ולא באופן פרואקטיבי. "לא הייתה תחושה שהאירוע מנוהל על-ידי אדם אחד", ציינו מחברי הדוח.

  • ביקורת הופנתה גם כלפי קופות החולים שאינן מחוייבות לנהל מערכות מסודרות של pharmacovigilence. לפיכך איכות קבלת הדיווחים וריכוזם איננה אחידה.

  • טענות המטופלים על יחס מזלזל מצד רופאים שאליהם פנו בתלונות על בעייתיות הפורמולציה החדשה של האלטרוקסין קיבלו הד בדוח: "גם לאחר שהגיע המידע על השינוי בפורמולציה ושינוי משטר המינון לידי הרופאים המטפלים, חלק מהרופאים לא ידעו כיצד להתמודד עם תלונות המטופלים".

  • הפרסומים בתקשורת תרמו להגברת הפניות והדיווחים על תופעות לוואי (בדומה לבניו-זילנד ובדנמרק). משמעות הדברים היא שלאחר הפרסומים ב-News1 ובכלי תקשורת נוספים נודע למטופלים רבים הסיבה לתופעות הקשות שמהן סבלו. "לא ניתן לקבוע אם עיקר ההשפעה היה לטובה (הגברת המודעות של הציבור ושל הרופאים לשינויים בתכשיר והמשתמע מכך, הסבר לתופעות לוואי בלתי מוגדרות אותן חוו חלק מהמטופלים) או לרעה (יצירת אוירה של דאגה, הגברת חוסר אימון בתכשיר זה ובתרופות גנריות בכלל, ביטויי חוסר אימון במשרד הבריאות ובחברת התרופות)", לשון הדוח.

  • העובדה שלא היו תכשירים חליפיים כאשר הוחל בהפצת הפורמולציה החדשה תרמה ככל הנראה לעליה החדה בדיווחים. הוועדה קבעה עוד כי ייתכן גם שהירידה במספר הדיווחים בהמשך נובעת הן מהבאת תכשירים חליפיים והן מהגברת המודעות לצורך בהתאמה חדשה של המינון בתכשיר החדש.
שינוי הפורמולציה של אלטרוקסין בישראל - דוח צוות הבדיקה
דוח של ועדת הבדיקה המיוחדת שהוקמה על ידי מנכ"ל משרד הבריאות בעקבות חשיפת מחדל האלטרוקסין ב-News1.

המלצות ועדת האלטרוקסין

  • לכתוב את "נוהל מעקב תרופתי" (הנמצא כעת בשלבי הכנה) לאחר שלוקחים בחשבון את לקחי האירוע הנוכחי, ולאחר דיון ממצה עם כל הגורמים הרלוונטיים גם מחוץ למשרד הבריאות.

  • לפעול לקראת חתימה עם רשויות רגולטוריות במדינות אחרות, על מסמך הבנות בנוגע לקבלת דיווח על בטיחות/תופעות לוואי חריגות, בדומה למסמך שנחתם עם ה-FDA.

  • להגביר את מודעות הרופאים לצורך בדיווח על תופעות לוואי.

  • להקים גוף ייעודי במשרד הבריאות, שירכז דיווחים על תופעות לוואי, ויעסוק בניהול סיכונים מתרופות.

  • לכתוב (או לרענן במידה ויש) נהלים של משרד הבריאות לטיפול במשבר מסוג זה על כלל היבטיו.

  • על הנהלת משרד הבריאות לבחון דרכים להגברת התאום בין הגורמים השונים במשרד, בקרב ההנהלה, בקרב האגפים ובינהם.

  • לשקול הפעלת קמפיין תקשורתי, בשילוב עם קופות החולים, על-מנת להפחית את תחושת אי-האמון של הציבור בתרופות גנריות.

  • לפעול לקראת שיפור דרכי התפוצה של מידע לרופאים (בעיקר במקרי "חירום") מעבר לנהוג היום.

  • לשקול העברת המידע לידיעת הציבור דרך אתר אינטרנט ייעודי כפי שנהוג ברשויות של ארצות אחרות.

  • לדון האם משרד הבריאות צריך לייבא תרופה/תרופות חלופי/ות באירוע "משברי" באופן מרוכז או להשאיר ההחלטות לקופות החולים.

  • לבחון האם יש לקבוע תנאים רגולטוריים הזהים לדרישות הקיימות לצורך רישום תכשירים גנריים, בהליך של שינוי פורמולציות בתרופות בעלות אינדקס תרפויטי צר.

  • לעדכן נהלי רישום ושיווק תרופות על-מנת שתהיה התיחסות נאותה להשלכה של שינוי בתרופה על כלל האוכלוסיות הנוטלות אותה. בעיקר נכון הדבר כאשר מדובר בתרופה יחידה מסוגה המשווקת בשוק.

זינוק חד במספר המתלוננים באוקטובר

על-פי הנתונים שהגיעו למשרד הבריאות מחברת פריגו ישראל, אשר ריכזה את התלונות על תופעות הלוואי, הגיעה התלונה הראשונה ביחס לפורמולציה החדשה ב-27 במרץ 2011.

בחודשים לאחר מכן עלה מספר הדיווחים, אולם מייד לאחר פרסום המחדל ב-News1 בתחילת חודש אוקטובר חל זינוק חד במספר המתלוננים - מ-76 בחודש ספטמבר ל-370 בחודש אוקטובר.

התלונות החמורות: הפלות, אי ספיקת לב

מחברי הדוח מציינים כי מכל התלונות שהגיעו אל חברת פריגו ואל משרד הבריאות נמצא כי מספר תופעות הלוואי שהוגדרו כחמורות הוא 15.

להלן פרטי חלק מן התלונות על תופעות הלוואי החמורות אשר נמצאו קשורות לתרופה:
  • בת 40 שה-TSH שלה ירד דיווחה בספטמבר 2011 על הפלה, בחילה, בעיות בבטן, בצקת רגליים וכאבי שרירים.
  • בת 31 דיווחה באוקטובר 2011 על הפלה שעברה ועל חוסר התפתחות העובר.
  • בת 40 דיווחה בנובמבר 2011 על הפלה ועל אי סדירות במחזור החודשי.
  • בת 73 דיווחה באוקטובר 2011 על ורטיגו, על עייפות עד כדי חוסר יכולת לקום מן המיטה ועל שיתוק מחצית הפנים. החולשה בפנים של המטופלת עדיין נמשכת גם בימים אלה.
  • גבר שגילו לא ננקב דיווח באוקטובר 2011 על אי ספיקת לב.
  • בת 35 דיווחה באפריל 2011 על אישפוז ועל פצעים בכל גופה. בדוח של פריגו לא הופיע מקרה זה כחמור.
  • רוקח דיווח באוגוסט 2011 על אישה שגילה לא ננקב הסובלת מעצבנות, הזעה, הפרעת שינה והפרעת קצב הלב.
  • רופא דיווח בספטמבר 2011 על בת 42 שאושפזה בעקבות פריחה בכל הגוף, גרד ובצקת של כפות הידיים והרגליים.
  • בן 46 דיווח בספטמבר 2011 על הפרעת קצב הלב, ראיה מטושטשת, כאב בגרון, בצקת בפנים ובידיים.

משרד הבריאות: תוכנית ליישום הדוח - תוך שבוע

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה לפרסום דוח ועדת הבדיקה המיוחדת כי מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר רוני גמזו, ביקש להגיש לו תוך שבוע ימים תוכנית ליישום מיידי של כל ההמלצות המפורטות בדוח.

מחברת פריגו נמסר בתגובה כי החברה למדה לראשונה על השלמת הדוח מן התקשורת וטרם קיבלה אותו לידיה מהוועדה ועל כן אינה יכולה להגיב באופן מלא.

"עם זאת, החברה מדגישה כי בתיאום עם משרד הבריאות, היא החלה ביידוע הרופאים והרוקחים בשינוי הפורמולציה מיד עם תחילת שיווק התרופה. כמו-כן, כל מידע בנוגע לתרופה שהגיע לידי החברה הועבר מיידית למשרד הבריאות", לשון הודעת החברה.

מחברת גלקסו-סמית-קליין (GSK) נמסר כי החברה לא קיבלה לידיה את דוח הוועדה ולכן אין ביכולתה להגיב כרגע לגבי תוכנו ולהערות שנעשו על-ידי משרד הבריאות. "כאשר יפורסם הדוח תגיב GSK בהתאם. בכל מקרה, החברה מחויבת ופועלת לפי סטנדרטים קפדניים בכל הקשור לדיווחי בטיחות לרשויות".

חברת ועדת הבריאות העבודה והרווחה של הכנסת, ח"כ רחל אדטו אמרה בעקבות פרסום הדוח כי מסתבר כי הוועדה מצאה כי משרד הבריאות נכשל בטיפול בבעיה לאחר שנתגלתה במשך חמישה שבועות.

"ביקשתי דיון המשך בוועדת עבודה רווחה ובריאות של הכנסת על-מנת לקבל באופן רשמי את הדוח וכן לקבל עמדת המשרד בעיקר לגבי הסקת מסקנות וטיפול במידה ותתגלה בעיה דומה בעתיד", ציינה בדף הפייסבוק שלה.

תאריך:  12/01/2012   |   עודכן:  13/01/2012
איציק וולף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רופאים זילזלו בתלונות החולים; חברות תרופות הסתירו את המידע
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הבריאות אשם בכל
13/01/12 02:33
2
ירגי
13/01/12 02:42
3
אלטרוקסין
13/01/12 08:54
 
אשם במחדל הנורא
13/01/12 10:17
4
מיכל מירושלים
13/01/12 10:26
5
נגעל מיום ליום
13/01/12 12:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"מזילות היושבים בדין קצרה הדרך להכפשתם ועד לאלימות פיזית". כך מזהיר מנהל בתי המשפט, השופט משה גל. לדבריו, קיים חוט דק המקשר בין האווירה בה מתנהלים דיונים בבתי המשפט לבין הדה-לגיטימיציה של מערכת בתי המשפט המתחוללת כיום. גל דיבר (יום ה', 12.1.12) בערב לזכרו של השופט עדי אזר, שנרצח בשנת 2004, אותו ארגנו נציגות השופטים, לשכת עורכי הדין ומשפחת אזר.
12/01/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות

אליצור רמלה, מחזיקת גביע היורוקאפ לנשים, הפסידה הערב (חמישי) 79:69 בטורקיה לקבוצת קייסיריספור במסגרת המשחק הראשון בשלב שמינית הגמר של המפעל השני בחשיבותו בכדורסל הנשים האירופי. הבנות של עדן ענבר ינסו למחוק את הפער במשחק הגומלין ברמלה בשבוע הבא.


מ.כ הבקעה ממשיכה בעונה הנפלאה שעוברת עליה. אחת מההפתעות הנעימות של העונה הבטיחה לעצמה מקום בחצי גמר גביע המדינה לאחר שניצחה 64:70 את מכבי אשדוד בחוץ, בתום משחק דרמטי ומלא מהפכים.


12/01/2012  |  אסף אקרמן  |   חדשות
סגן ראש עיריית ירושלים, אלי שמחיוף, אשר נגדו הוגש כתב אישום בפרשת הולילנד הודיע לעירייה כי ישיב עד ל-19 בינואר על חוות הדעת של היועץ המשפטי של העירייה שקבע כי עליו להשעות עצמו מתפקידיו בעירייה. כך נודע ל-News1.
12/01/2012  |  איציק וולף  |   חדשות
שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של "אקסלנס" שפוטר בעקבות דבריו נגד "האליטה האשכנזית" ובנק לאומי, הגיב (יום ה', 12.1.12) לראשונה לפיטורים בראיון לתוכנית "לילה כלכלי" עם שרון גל בערוץ 10.
12/01/2012  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il