מליאת הכנסת אישרה בקריאה השנייה והשלישית את הצעת החוק לפיה בעלי תפקידים רגישים, שפרשו מרשויות אכיפת החוק או מאיסוף מודיעין, ייאלצו להמתין שלוש שנים של צינון.
הצעת החוק שאושרה סופית, באה להוסיף להגבלות הכלליות החלות על עובדי שירות הציבור לאחר פרישתם, הגבלות נוספות שיחולו על עובד שפרש מרשות אכיפת חוק או איסוף מודיעין, ואשר עסק בתפקיד רגיש.
רשימת רשויות אכיפת החוק ואיסוף מודיעין קבועה בתוספת, וניתן להוסיף עליה בצו של שר המשפטים, בהסכמת השר הממונה על הרשות ובאישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות. הרשימה מונה כיום את משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר, צבא ההגנה לישראל, משרד הביטחון, הרשות לאיסור
הלבנת הון ומימון טרור וכן פרקליטות המדינה ומחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים.
גורם בכיר האחראי על פעולת הרשות, שמנוי בצידה בתוספת, יסמיך אדם בעל תפקיד בדרגה בכירה באותה רשות לשמש ממונה על הגבלות לאחר פרישה באותה רשות.
הקביעה מהו תפקיד רגיש באותן רשויות תיעשה לפי הצעת הגורם הבכיר באותה רשות המנוי בתוספת, בצו רשימת תפקידים שיוציא השר הממונה על הרשות, בהסכמת שר המשפטים ובאישור של ועדת העבודה הרווחה והבריאות, כשהליך האישור של הוועדה יהיה בכפוף למועדים קצובים.
לפי החוק שהתקבל, אושרו שלוש מגבלות:
- עובד שמילא תפקיד רגיש ברשות אכיפת חוק או איסוף מודיעין, ובמסגרת תפקידו היה קשור בהפעלת סמכות אכיפה על-פי דין, כולל סמכויות חקירה או סמכויות איסוף מודיעין, כלפי גורם מסוים, לא יוכל לקבל מאותו גורם זכות משרה, תפקיד או עבודה או זכות בעסק. הגבלה זו תחול במשך שלוש שנים מהמועד שבו חדל העובד למלא תפקיד רגיש ברשות.
- כדי לוודא שפורש שמילא תפקיד רגיש ברשות אינו עובר על ההגבלה האמורה, ניתן לקבוע בצו של השר הממונה ובהסכמת שר המשפטים, רשימה מצומצמת יותר מתוך רשימת התפקידים האמורה, שיהיו חייבים לדווח לממונה על הגבלות לאחר פרישה על רצונם לקבל זכות כאמור, בתקופת שלוש השנים שלאחר שחדלו למלא את התפקיד. הממונה יוכל להתריע בפניהם על קיומה של הגבלה שהנתונים שבדיווח מעידים עליה.
- בנוסף להגבלה במשך שלוש שנים ולחובת הדיווח, רשאי ממונה על הגבלות לאחר פרישה להטיל על פורש שנמנה ברשימת התפקידים הגבלות או איסורים מיוחדים נוספים, שיחולו עליו בתקופה שיקבע ולא יותר משלוש השנים מאז שחדל למלא את התפקיד. הודעה על הטלת הגבלות או איסורים מיוחדים אלה תימסר לפורש מוקדם ככל הניתן לפני פרישתו.
הטלת הגבלות ואיסורים ספציפיים כאמור מותנית בכך שהטלתם דרושה למילוי תפקידי אותה הרשות, להבטחת טוהר המידות בה או לשמירת ביטחונם האישי של עובדיה או פורשיה.
כץ: הצעת החוק תמנע פגיעה בפעולות רשות אכיפת החוק
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, ח"כ
חיים כץ, הציג את ההצעה שנדונה בוועדה ואמר כי "תכליתה של הצעת החוק היא למנוע פגיעה לא רק בטוהר המידות, אלא גם למנוע פגיעה בפעולותיה של רשות אכיפת חוק או איסוף מודיעין, שעלולות לרדת לטמיון במקרה שמי שהפעיל סמכות אכיפה במסגרת עבודתו ברשות, יעבור לעבוד לאחר פרישתו, אצל הגורם שכלפיו הפעיל את הסמכות, על כל המשמעויות שעשויות להיות לכך. ההגבלות המוצעות כפופות לשורה של בלמים ואמצעי ריסון שמבטיחים את מידתיותה".
לדברי ח"כ כץ, "פורש יכול לבקש מהוועדה הקבועה כבר בחוק לתת לו היתר מההגבלה על קבלת זכות, או לפטור אותו מהגבלה או איסור מיוחדים שהוטלו עליו. בהתחשב ברגישות הנושאים ובחשש לדליפת מידע במהלך הדיון בבקשתו להיתר או לפטור של הפורש נקבעו הוראות מיוחדות לדיון בבקשה זו: שר המשפטים רשאי לקבוע סיווג ביטחוני מיוחד של חברי הוועדה הדנים בבקשה, ורשאי לקבוע הוראות סודיות ואיסור פרסום של החלטתה. דיוני הוועדה יתקיימו ככלל בדלתיים סגורות ויחול איסור פרסום על תוכן הדיונים.
"בנוסף תוכל הוועדה לעיין שלא בנוכחות המבקש במידע שגילויו עלול לפגוע בבטחון המדינה, ביחסי החוץ שלה או בעניין ציבורי חשוב אחר, בנסיבות ובתנאים שייקבע שר המשפטים באישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות. על הוועדה יהיה מוטל לשקול גם את אופי התפקיד שמילא הפורש, את היקף וסוג המידע שהפורש נחשף לו ואת המשימות שמילא מילוי תפקידו, ומוטל עליה להבטיח כי מתן ההיתר או הפטור לא יביאו לחשיפת מידע שהפורש נחשף אליו במהלך שירותו ושגילויו עלול לגרום לסיכון או לפגיעה בחיי אדם, לשיבוש פעולתה התקינה של הרשות או לגילוי דרכי פעולה או מקורותיה".
לדברי כץ, "ההגבלות שבהצעת חוק זו יחולו גם על עובדי הרשות להגנה על עדים, בהתאמות שייקבעו על-ידי שר המשפטים בהתייעצות עם השר לביטחון פנים, ומפאת רגישות פעולתה של הרשות להגנה על עדים לא יפורסמו ברשומות".