בתום ישיבות מרתוניות, ממתיק (יום ד', 29.2.12) ראש הממשלה
בנימין נתניהו את גזירת ההתייקרות החדה במחירי הדלק. נתניהו החליט להענות נקודתית למחאה על העלייה החדה במחירים והודיע על הפחתת המס על הבנזין ב-10 אגורות לחודש מרס בלבד.
לפיכך, במקום מחיר של 7.84 שקלים - יתייקר הבנזין למחיר של 7.74 שקלים בשירות עצמי - עדיין שיא של כל הזמנים. בשירות מלא, יעלה הבנזין 7.95 שקלים לליטר במקום 8.05 שקלים. אולם מכיוון שהודעת נתניהו נמסרה באיחור, היא תיכנס לתוקף רק מחר.
במקביל, הנחה ראש הממשלה את פקידי הממשלה לגבש חלופות להתייקרות הדלק ולמצוא מקורות תקציביים שיאפשרו לממן את עליית מחירי הנפט בעולם.
בדף הפייסבוק שלו, כתב נתניהו: "אני רוצה להדגיש שהמדינה לא שולטת על מחיר הנפט בעולם, אבל אנו לא חייבים לגבות תוספת מס על כל העלאת מחיר".
דובר קדימה מסר בתגובה: "נתניהו נכנע ללחץ אך הוא לא יוכל לקנות את הציבור ב-10 אגורות. מדובר במצג שווא ולא יותר מלעג לרש אשר מוכיח עד כמה נתניהו אטום למצוקת הציבור. לאחר שדאג היום להפיל את הצעת החוק של קדימה להגבלת המיסוי על הדלק הוא מנסה לקנות את הציבור באגורות.
"במדינה שבה אין תחבורה ציבורית נגישה, הדלק איננו מותרות ולכן יש להביא לפתרון אמיתי אשר יגביל את המיסוי שלוקחת המדינה מהאזרחים ויביא להוזלה משמעותית במחירי הדלק. רק כך מחירי הדלקים לא יושפעו חדשות לבקרים משינויים בעולם - כי מחירם ייקבע בארץ. קדימה תמשיך להילחם בסדר העדיפויות העקום של ממשלת נתניהו ולא תרפה מן העניין עד שנתניהו יתעשת".
הכנסת דחתה הצעות חוק להגבלת מיסי הדלק
מוקדם יותר, מליאת הכנסת דחתה שתי הצעות חוק של קדימה שנועדו להגביל את המיסים על הדלק, כדי למנוע את התייקרותו.
תיקון הגבלת המיסוי בחוק הבלו על הדלק של ח"כ
יואל חסון (קדימה) שהוסר מסדר היום, בא לקבוע כי שר האוצר לא יטיל בלו ומס ערך מוסף בשיעור העולה על 30% ממחיר הדלק, אלא באישור מוקדם של ועדת הכספים של הכנסת ברוב חבריה.
לדברי חסון, מטרת הצעת חוק זו למנוע שיעור מס בלתי מידתי על הדלק כאמצעי לגיוס כספים לאוצר המדינה על-ידי הממשלה.
25 ח"כים תמכו בהצעה בהצבעה שמית ו-36 התנגדו לה. ראש הממשלה בנימין נתניהו יצא באמצע הדיון ולא הצביע.
בנוסף, נדחתה בקריאה טרומית התיקון לביטול מס ערך מוסף על הבלו הצעת חוק מס ערך מוסף במסגרת חוק המע"מ של ח"כ
מאיר שטרית (קדימה) וקבוצת ח"כים נוספים. הצעת החוק שהוסרה מסדר היום, באה לקבוע כי יש לבטל את תשלום מס ערך מוסף אשר משולם על מרכיב הבלו בחישוב מחיר הדלק ולהשאירו רק על מרכיב מחיר הדלק. 18 ח"כים תמכו בהצעה זו ו-29 התנגדו לה.
מקדימה נמסר בתגובה על הפלת הצעות החוק: "נתניהו ושטייניץ ברחו אבל גזירת הדלק נשארה - ממשלת המיסים של נתניהו סוחטת את הציבור עד לטיפה האחרונה ומרוששת את מעמד הביניים והשכבות החלשות. הממשלה המנופחת בתולדות ישראל, שבחרה להפיל את החוק להוזלת הדלק, שוב אוטמת את אוזניה לקול זעקתו של הציבור וצוחקת כל הדרך אל הבנק.
"הציבור כבר מבין שגזירות המיסים של נתניהו המהוות יותר מ-4 שקלים לליטר דלק הן המרכיב העקרי למחירי הדלק הכבדים בארץ בעוד שאת תירוץ עליית מחירי הדלקים בעולם כבר איש אינו קונה. מוטב שנתניהו ושטייניץ יקיצו משנתם העמוקה ויבינו שהציבור קורס ומאס בהתנהלותם החזירית".
דיון מיוחד בוועדת הכלכלה: "אפילו ארה"ב נוקטת צעדי חירום"
בתוך כך, יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, הודיע כי יכנס ביום שני בשבוע הבא את הוועדה לדיון מיוחד שיעסוק במדיניות הממשלה להקלה ביוקר מחירי הדלקים. היו"ר שאמה-הכהן נפגש היום עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה,
הראל לוקר, והציג בפניו חלופות שיכולות להביא להפחתת מחיר הדלק.
"ארה"ב, עם כל בעיות התקציב הקשות שלה ועם מחיר דלק שנמוך בעשרות אחוזים מהמחיר בישראל, שוקל נקיטת צעדי חירום כדי להביא להוזלת מחירים. רק בישראל חוזר האוצר על טעויות, ומפגין קשיחות קיצונית חסרת פשרות, שפשוט גורמת לכך שבכל תדלוק בתחנות יתודלק גם מיכל הבנזין של מחאת הקיץ הקרוב", אמר שאמה- הכהן.
לישיבה הוזמנו שר האוצר
יובל שטייניץ, שר האנרגיה והמים
עוזי לנדאו, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, ממלא-מקום מנהל רשות המיסים דורון ארבלי ונציגים נוספים.
לנדאו מציע: קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה למימון הפחתת הבלו
בהתייחסו למצב, אמר היום השר לנדאו כי כשנכנסים לתחנת דלק אסור שתהיה תחושה שנכנסים לתחנת מס. "כאשר המיסים על הדלקים מהווים יותר מ-50% מהמחיר לצרכן, משהו כאן מוגזם. במדינת ישראל יש אנשים רבים שעבורם כלי רכב אינו עניין של מותרות - אלא כלי עבודה לכל עניין. זוגות שלא יכלו לרכוש דירה במרכז, רכשו בפריפריה, וצריכים להגיע לעבודה ברכב".
לדברי לנדאו, "מחיר הדלק עולה בשיעור חד מאוד - פה הממשלה צריכה לעצור ולחשוב איך לספוג את העלייה הזו מבלי לפגוע כל כך בצרכנים. על המדינה לבצע צעדים יזומים, בראשם הפחתת הבלו, ולממן את ההפסדים באמצעות קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה. שכל משרד ייתן את חלקו - כך גם המשרד שלי".
גם שר הפנים אלי ישי הביע את דעתו בנושא, באמצעות שליחת מכתב לראש הממשלה, בו ביקש את התערבותו במשבר הדלק. "העם היושב בציון הנאנק חדשות לבקרים תחת יוקר המחייה, ולא יוכל עוד להמשיך בסדר יומו הרגיל לאור העלייה האחרונה במחירי הדלק.
סימני המחאה החברתית של הקיץ האחרון, שסימלה עבור רבים ניצוץ של תקווה לשינויים עבור מעמד הביניים, הולכים ונעלמים.
עלינו לעצור את הסחף מהפיכת ישראל למדינת 'כל עשירייה' ולחזור ולתת תקווה כלכלית איכותית למעמד הביניים, כמו גם, לשאר המעמדות הנמוכים בחברה הישראלית, דבר שאיננו מתיישב עם מחיר הדלק".
לדברי ישי, "סיעת שס ואני בראשה, נותנים את תמיכתנו לכל מהלך שעתיד ויכול להביא ולקדם שיפור בחיי האזרחים... ברצוני לבקש שנית את התערבותך, 'לדפוק על השולחן', ולקדם פתרון אנושי ואפשרי לשימור רמת חיי האזרחים - דבר שלא עולה בקנה אחד עם מציאות מחירי המזון והדלק".