|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

הכנסת דורשת שקיפות במימון

יריב לוין ללפיד: "יאיר, מאיפה הכסף?"

אושר בטרומית החוק המכונה "חוק לפיד 2" מי שהכריז על כוונה להתמודד לכנסת ולא הצטרף למפלגה קיימת יחויב להירשם אצל רשם המפלגות עד שבועיים מיום ההכרזה
29/02/2012  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   בחירות/מפלגות   |   תגובות
לוין. לבוא בידיים נקיות [צילום: מרים צחי]

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק המפלגות (תיקון – חובת רישום כמפלגה), התשע"ב-2012, של ח"כ יריב לוין (הליכוד) וקבוצת ח"כים.

הצעת החוק קובעת כי יש להטיל חובה על מי שהכריז על כוונתו להתמודד בבחירות לכנסת להירשם כמפלגה, כך שיחולו עליו הוראות חוק המפלגות וחוק מימון מפלגות. כן מוצע לקבוע קנס של 150,000 שקלים חדשים עבור כל שבוע של איחור ברישום.

יוזם החוק הראשי, ח"כ יריב לוין (הליכוד) אמר שההצעה הזאת היא תולדה של פרצה שקיימת בחוק שיש מי שמנסה לנצל אותה. היא נועדה להבטיח התמודדות שתיעשה על בסיס ידוע ושוויוני, ולהבטיח שקיפות כדי למנוע את מבעלי הון, מקומיים או זרים, להזרים סכומי עתק של כסף כדי להריץ רשימות או מפלגות שמתמודדות לכנסת, ובדיעבד יתברר שהמפלגה שנבחרה באה לשרת אינטרסים של המממנים.

החקיקה הקיימת אינה נותנת מענה, למצב שבו מי שאיננו מאוגד כמפלגה, ואיננו מצטרף למפלגה קיימת, יחל בתעמולת בחירות, יגייס סכומי עתק בדרכים כאלה ואחרות מגורמים שאיש בציבור איננו יודע מי הם, ללא שקיפות ופיקוח.

יריב לוין: "נשמעות טענות שיש כאן איזה חוק פרסונלי שמכוון כלפי מר יאיר לפיד. ואני פונה מכאן למר יאיר לפיד ואומר לו: מר לפיד, אל תחכה לחוק, תנהג בהגינות ציבורית, תאמר לציבור כולו מאיפה הכסף, מי תורם לך. אין מסלול מיוחד לך, מסלול שבו אתה שומר על חיסיון, ומסלול אחר לכולם, שנדרשים לשקיפות מלאה. כולם שווים – שווים בפני החוק, שווים בפני הציבור. ואני קורא לך ואומר לך: תגלה לציבור מאיפה הכסף, אל תפחד, זו חובתך. אנחנו את החוק הזה נעביר בכל מקרה, כי הוא נכון וענייני, אבל כך תחסוך מכולם את בדל הספק שלא מדובר כאן רק בעניין פרסונלי".

חנין: מועדון חברים סגור

מנגד, טען ח"כ דב חנין (חד"ש), שהזכות להתמודד לכנסת היא זכות יסוד. חנין: "הצבנו הרבה מאוד חסמים בפני אזרחים שרוצים להתמודד לכנסת; הם צריכים להקים מפלגה, מפלגה לוקחת זמן, היא כרוכה בעלויות, היא צריכה להירשם, יש הליך, ורק מפלגה יכולה להציג רשימת מועמדים לכנסת – החסמים האלה הם גבוהים, והם מונעים אנשים מלהיכנס לזירה הפוליטית, ויכול להיות שיש כאלה ששמחים על כך שהחסמים הגבוהים האלה מונעים מאנשים חדשים ומכוחות חדשים להיכנס לזירה הפוליטית. הקושי בהשתתפות יוצר ריחוק בין אנשים לבין המערכת הפוליטית הדמוקרטית, והבעיה הזאת מקשה על הייצוגיות וגורמת לקבוצות גדולות יותר ויותר של אזרחים להרגיש ניכור מהבחירות, מהכנסת, מהתהליך הפוליטי".

לדברי חנין, הוא אומנם יריב פוליטי חד של יאיר לפיד ושל דרכו הפוליטית, אך יש בהצעת חוק בלתי אחראית זו, כלשונו, יצירת מועדון חברים סגור. "כך לא מתייחסים לזכויות יסוד. אדם שהכריז על כוונתו בעל-פה או בכתב, במפורש או על דרך התנהגות, להתמודד לכנסת – אם הוא לא עושה את כל הדברים האלה שנדרשים ממנו בהצעת החוק, הוא מקבל 150,000 שקל קנס עבור כל שבוע. השתגעת? אתה יודע על מה אתה מדבר? בן-אדם כותב ב"פייסבוק" שלו שהוא רוצה להתמודד לכנסת, ומאותו רגע מתחיל מירוץ של 150 אלף שקל לכל שבוע של איחור שהוא לא נרשם", דברי חנין.

עם זאת, צידד חנין בשקיפות בהליך של המימון ובצמצום התרומות.

לוין השיב לחנין: "איש גם לא העלה על דעתו שיכול לשבת מר לפיד על כורסת המגיש של חדשות ערוץ 2 ולהמשיך לנהל קמפיין בחירות. ולא עזר – עד שלא הובלנו כאן מהלך חקיקה, הוא לא חדל מהעניין הזה. אף אחד גם לא חשב שאפשר לעשות דוקטורט בלי תואר ראשון ובלי בגרות.

"מר לפיד, מאז שנכנס לפוליטיקה, הדבר היחיד שהצליח לעשות זה לגלות לנו שישנן הרבה מאוד פרצות שהוא דואג לנסות לעבור דרכן. אז מה אנחנו צריכים לעשות? להשאיר את זה ככה? להגיד שזה בסדר? לגלגל עיניים? לא.

"אני אומר לך – במקום לדבר כאן נגד החוק, תפנה אליו ותאמר לו: מר לפיד, תבוא בידיים נקיות, תגלה לנו מאיפה הכסף, אל תסתיר את התורמים, אל תנסה להעלים מהציבור את האמת, תבוא בידיים נקיות, תבוא בידיים שוויוניות, וכשתבוא כך – הציבור ישפוט ויאמר את דברו", דברי לוין.

החלת כל הכללים

בדברי ההסבר להצעה, נכתב כי "הצעת חוק זו מטרתה להבטיח כי מועמדים שהכריזו על כוונתם להתמודד בבחירות לכנסת יפעלו במסגרת מפלגה רשומה, תוך שיחולו עליהם כל הכללים החלים ביחס למפלגות רשומות, לרבות לעניין שקיפות, חובות דיווח בדבר קבלת כספים ושימוש בהם.

הוראות חוק המפלגות, התשנ"ב–1992, וחוק מימון מפלגות, התשל"ג–1973, על כל הגבלותיהן, חלות על מפלגות רשומות שהתאגדו לשם התמודדות לכנסת. לעומת זאת, על אנשים וגופים שטרם התאגדו כמפלגות, אך נוהגים בפועל כמפלגות המתמודדות לכנסת, לא חלות מגבלות חוקיות כלשהן בתחומי מימון המפלגות, בתחומי השקיפות והביקורת ובתחומים אחרים. כך נוצרים אי שוויון בהתמודדות לכנסת ופגיעה בדמוקרטיה. כמו-כן, יש בכך כדי לפתוח פתח מסוכן להשפעות בלתי הוגנות ובלתי ראויות על הליכי הבחירות, לרבות באמצעות מתן מימון בסכומים ניכרים למועמדים ללא כל דיווח, בקרה ופיקוח.

לפיכך מוצע להחיל על אדם או חבר בני אדם המביע כוונה להתמודד בבחירות את אותה מערכת כללים, מגבלות וביקורת החלה על המפלגות הקיימות, והכל בדרך שנקבעה למפלגות ואף למועמדים המתמודדים בבחירות מקדימות (פריימריז).

על-מנת לאפשר פיקוח ציבורי, ביקורת של מבקר המדינה, שוויון בפני החוק ותחרות דמוקרטית הוגנת, מוצע להטיל חובה להירשם כמפלגה בסמוך למועד ההכרזה על הכוונה להתמודד בבחירות לכנסת, מועד אשר מבטא הלכה למעשה את תחילת המירוץ לכנסת של המכריז על כוונתו להתמודד. זאת, באותם מקרים בהם המועמד אינו מצטרף למפלגה קיימת אשר ממילא רשומה כדין וחלות עליה ועל המתמודדים במסגרתה המגבלות, חובות הדיווח והבקרה הקבועים בחוק.

לעניין המגבלות החוקיות החלות על מפלגה, הן לעניין דרכי מימונה, והן לעניין דרכי פעולתה, היא תיחשב ככזו מעת ההכרזה, על-מנת שלא ליצור תמריץ שלילי להתחמקות ולדחיית השלמת הרישום במלואו.

מוצע כי מי שלא ימלא אחר הוראות החוק לעניין רישום המפלגה, ייקנס בקנס מצטבר ששיעורו 150,000 שקלים חדשים עבור כל שבוע של איחור. זאת, על-מנת למנוע התחמקות מביצוע הוראות החוק ומשקיפות, בקרה וביקורת ציבורית המתחייבים ביחס לכל מועמד המתמודד במסגרת של מפלגה רשומה".

33 ח"כים תמכו בהצעה ו-18 התנגדו. ההצעה תועבר לוועדת הכנסת, שתכריע איזו ועדה תדון בהצעה להכנתה לקריאה ראשונה.

תאריך:  29/02/2012   |   עודכן:  29/02/2012
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבא (אוברי) אבן (איבן)   אברהים צרצור   אברהם הירשזון   אברהם זילברברג   אהוד רצאבי   אהרן אבוחצירא   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אורית זוארץ / Orit Zuaretz   אורית נוקד   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אחמד א-ד`אהר   אטילה שומפלבי   אילן ליבוביץ'   אילן שלגי   איתן לבני (בנוזוביץ')   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אליעזר אבטבי   אלכס מילר   אסתרינה טרטמן   אפרים תבורי   אתי לבני   בנימין אבניאל (גטשטיין)   ג'ון אדוארדס   גילה פינקלשטיין   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דב חנין / Dov Hanin   דוד מנע   דן  גרטלר   דן מרידור / Dan Meridor   דניאל הרשקוביץ   דניאל-יצחק לוי   דרור זייגרמן   הרצל שפיר   ויצמן שירי   חיים אמסלם   חמאד אבו-רביעה   חנא סוייד   טובה אילן   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יהודה-מאיר אברמוביץ'   יואב מני   יוליה שמאלוב-ברקוביץ'   יוסף שגל   יוסף שפרינצק   יורם מרציאנו   יחזקאל זכאי   יעקב כהן   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   יצחק בן - ישראל   יצחק ברמן   יצחק זיגר   יצחק זיו   יריב לוין / Yariv Levin   ישראל ישעיהו-שרעבי   כרמל שאמה-הכהן   לביב חוסיין אבו-רוכן   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר זורע (זארודינסקי)   מאיר תלמי   מאיר-דוד לוונשטיין   מאשה לובלסקי   מבקר המדינה / The State Comptrollr   מוטי ששון   מחמוד א-נאשף   מיכאל פואה   מיכאל רצון   מיכל ליברמן-גילון   מיקי לוי / Mickey  Levy   מלי פולישוק-בלוך   מנחם אליעזר מוזס   מרדכי זר   מרטין שלאף   משה זלמן פייגלין   משה מוץ מטלון   נדב פרי   נחום ניר-רפאלקס   נחמן שי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   סופיה רון-מוריה   סילבן שלום / Silvan  Shalom   עבאס זכור   עבאס זקור   עבדול-עזיז זועבי   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עינת וילף   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמירה דותן   עמרי שרון   ערי ז'בוטינסקי   פנחס לבון (לוביאנקר)   פניה (פאינה) קירשנבאום   פריג`א זוארץ   ציון פיניאן   קדיש לוז (לוזינסקי)   ראובן ברקת (בורשטיין)   רוביק דנילוביץ'   רוחמה אברהם בלילא   רון בריימן   רוני בר-און   רחל אדטו   רן בנימיני   שלום זיסמן   שלמה לביא (לבקוביץ')   שמואל תמיר כצנלסון   שרון שלום   תאופיק זיאד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יריב לוין ללפיד: "יאיר, מאיפה הכסף?"
תגובות  [ 21 ] מוצגות   [ 21 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהוד פרלסמן
1/03/12 01:02
 
ש.ש.
1/03/12 08:38
 
אנשי הימין
1/03/12 09:11
 
בסוף בג"ץ מחליט
1/03/12 09:08
 
יש תקופת מינימום
1/03/12 09:13
 
קורא ותיק
1/03/12 15:57
 
אהוד פרלסמן
4/03/12 09:47
2
עטרה שגב קלימי
1/03/12 07:20
3
א מ רול
1/03/12 07:34
4
אברהם מערב השומרו
1/03/12 07:53
5
אזרח הארץ1
1/03/12 08:01
6
עמית1
1/03/12 09:13
7
לו משכורת בעיתון
1/03/12 13:40
 
אחי בנימין
4/03/12 02:27
8
יונני
1/03/12 14:05
9
מהיכן הכסף
1/03/12 22:49
10
טובול
2/03/12 03:46
 
קפטן בן
2/03/12 08:29
11
דן ה
2/03/12 10:07
12
אחד העם
3/03/12 18:32
13
חגא
4/03/12 16:54
פורום: בחירות/מפלגות כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלוף יוחנן לוקר ימשיך כמזכירו הצבאי של ראש הממשלה למשך כמה חודשים נוספים, ואולי למשך שנתיים נוספות. כך דווח הערב במבט.
29/02/2012  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת הכספים אישרה (יום ד', 29.2.12) כי קרנות הפנסיה הוותיקות יורשו להשקיע עד 22% מנכסיהן באפיקים בעלי סיכון מוגבר, כלומר במניות.
29/02/2012  |  עופר וולפסון  |   חדשות
שר התחבורה ישראל כ"ץ אומר כי הביקוש הנמוך הצפוי לשימוש בתחבורה הציבורית בשבת אינו מצדיק את הנטל הכלכלי הגבוה של עלות שכר כפולה מהרגיל לנהגים המפעילים אוטובוסים ביום המנוחה השבועי או את הפרת הסטטוס-קוו.
29/02/2012  |  עידן יוסף  |   חדשות
משרד התרבות והספורט מציע לקבוע בחוק, כי ספרים יימכרו במלוא מחירם הנקוב ב-18 החודשים הראשונים לפרסומם, וזאת על-מנת להבטיח לסופרים תמלוגים נאותים. המשרד הפיץ (יום ד', 29.2.12) את טיוטת הצעת החוק בנושא. עוד מוצע, כי בתקופה זו יקבלו המחברים תמלוגים של לפחות 8% מהמחיר לצרכן (לא כולל מע"מ) על 6,000 העותקים הראשונים, ושל לפחות 10% מהעותק ה-6,001 ומעלה.
29/02/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
ג'יימס מרדוק, המנהל שעמד במוקד שערוריית האזנות הסתר של העיתונים הבריטיים בבעלות אביו, פורש מפקידו כיו"ר בפועל של זרוע העיתונות של ניוז קורפ בבריטניה.
29/02/2012  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il