את מהפכת האינטרנט כבר לא צריך להציג. היא כאן, בועטת וזמינה בכל עת: ביוטיוב, ברשתות שיתוף הקבצים- ועכשיו גם ברדיו, באמצעות הפודקאסט.
‘פודקאסט’ היא תוכנית רדיו המשודרת דרך האינטרנט. ההבדל בין פודקאסט לרדיו מסורתי היא שיטת ההפצה, אשר ניתן לכנות אותה Radio On Demand (על משקל VOD, Video On Demand) : במקום שהמאזין יהיה חייב להיות במקום ובזמן המתאים כדי להאזין לשידור חי, הוא יכול להוריד את הפרק אליו ולהאזין לו גם חודשיים אחרי שהפרק יצא לאור, למשל. ההאזנה לפרקים עצמם אינה מוגבלת למחשב ואינה דורשת חיבור רצוף לאינטרנט: הפרקים הם בפורמט mp3 שכל נגן נייד ומרבית הטלפונים הניידים יודעים לנגן ללא קושי, כך שניתן להאזין לפודקאסט בזמן ריצה, טיול עם הכלב או בזמן נסיעה ברכב לעבודה (זו השיטה האהובה עלי, באופן אישי).
נושא השיווק באמצעות פודקאסטים בישראל הוא חדשני ועדיין בחיתוליו, אבל הצמיחה של התחום היא מהירה וסוחפת. הפודקאסט 'עושים היסטוריה' זכה ללמעלה מ-580,000 האזנות עד כה, כמחצית מהן בשנה האחרונה בלבד- כך שניתן להניח שעולם הפודקאסטים הישראלי כבר אינו מחתרתי או נישתי.
רן לוי, (יליד 1975) מהנדס אלקטרוניקה בהשכלתו, בוגר הפקולטה להנדסת חשמל של הטכניון, כותב למגוון רחב של ירחונים ואתרים ומרצה בנושאי מדע וטכנולוגיה. הוא סופר שהוציא שני ספרי מדע פופולרי: "פרפטום מובילה (שיצא עכשיו גם בגירסת "האודיו") ו"האוניברסיטה הקטנה של המדעים".
ב-2007 הקים רן את "עושים היסטוריה": פודקאסט העוסק במדע, טכנולוגיה והיסטוריה. בכל פרק מובא נושא מתוך מגוון רחב של תחומים: מפיסיקה ואסטרונומיה ועד פסיכולוגיה ומדע בדיוני. התוכנית עשויה בסגנון ‘קליל’, עתירה בסיפורים ואנקדוטות משעשעות והרבה הומור. הפרקים זמינים להורדה בחינם ומשך כל פרק: כחצי שעה עד חמישים דקות.
רותם שגב, מנהל השיווק של המכללה האקדמית גליל מערבי, מאזין נלהב של הפורמט האינטרנטי בחו"ל כבר מזה כעשור, נדהם לגלות לפני כשנה שהפורמט של פודקאסט איכותי, נגיש וזמין במגוון נושאים קיים גם בארץ. "כשהבנתי שקיימים בארץ מגוון פודקאסטים מקצועיים, נכנסתי מיד למחשב לבדוק מה ההיצע. האזנתי לכל הפרקים של "עושים היסטוריה", הפודקאסט הכי גדול ומקצועי בתחומי המדע, טכנולוגיה והיסטוריה, ואהבתי את מה ששמעתי.
כאיש שיווק שמאמין בחדשנות, הפורמט "רדיו-אינטרנט= פודקאסט", קרץ לי והבנתי שהוא מתאים מאד כדי לשווק את החוג לשימור: תוכנית ייחודית מסוגה בארץ , לתואר ראשון, שאנו מציעים במכללה האקדמית גליל מערבי. התוכנית נועדה להעניק השכלה ולהכשיר אנשי מקצוע בתחום שימור המורשת של מבנים ואתרים בישראל ובעולם- נושא אשר הופך יותר ויותר פופולרי ומקבל תמיכה גוברת מצד ממשלות, ארגונים ומוסדות אקדמיים בשל ההכרה בחשיבותו.
"עושים היסטוריה" פונה לקהל יעד איכותי, אינטילגנטי שמעריך היסטוריה, ארכיאולוגיה, אומנות ואדריכלות, ומאפשרת להגיע אליו באמצעות שיווק חכם, מפולח ונישתי. הקשר נוצר והעניין היה רב משני הצדדים. הערך שהוביל אותו היה ליצור תוכנית איכותית, מקצועית ומעניינת שתחשוף בפני המאזינים את הצדדים המרתקים של מקצוע השימור. התוצאה הייתה פרק בשם "הצוללן שהציל קתדרלה: על שימור מבנים", שזכה עד כה ליותר מ-7000 האזנות, פחות מחודש לאחר שיצא לאור.
לוי, "עושים היסטוריה" :"כשמדברים על פודקאסט במונחים שיווקיים, מה שבטוח שמדובר בשיווק לקהל מאזינים נישתי, ולכן גם מפולח באופן מדויק לצרכים של המפרסם. לדוגמא, הקהל של הפודקאסט 'עושים היסטוריה!' מורכב ברובו הגדול ממאזינים משכילים, במעמד סוציואקונומי בינוני-גבוה (חובבי מדע, טכנולוגיה, תרבות וכו').
"כמו-כן, מדובר בפרסום מדיד שכן, בניגוד לפרסום במדיות כמו טלוויזיה ורדיו, בפודקאסטים ניתן לספור במדויק כמה אנשים האזינו לכל פרק, ומכאן כמה אנשים נחשפו לפרסומת- עד לרמת האדם הבודד. המפרסם יכול לקבל מושג מאד מדויק לגבי יעילות הפרסום שלו, ומידת החשיפה בשבוע הראשון, השני וכן הלאה.
ולבסוף יתרון גדול ניתן למצוא בעובדה שמדובר בקהל נאמן ומזדהה תדמיתית: לפודקאסט טוב ישנה תדמית מסוימת- למשל, 'פודקאסט אינטליגנטי', או 'חדשני', או 'בועט ומתמרד', הקהל הנישתי מאד מזדהה עם התדמית הזו ומרגיש קרבה אליה, באופן טבעי. מפרסם שלוקח תוכנית תחת חסותו, יכול ליהנות מהתדמית הזו בעצמו.
"בפודקאסטים, אין חוקים ואין גבולות. המאזין הוא זה ששולט במידע שזורם אליו, בזמן ובמקום שנוח לו, המאזין יכול לברור את המידע שמעניין אותו, קיימים היום פודקאסטים כמעט בכל נושא מ:משחקים, דרך ספורט, בריאות, מוזיקה ועד מדע , טכנולוגיה והיסטוריה.
"למשל, חברות המכוניות בארצות הברית עושות זאת בהצלחה רבה: 'פורד', לדוגמא, מפרסמת בפודקאסטים רבים בארה"ב שעוסקים בטכנולוגיה (כמו Twit.com ואחרים) וממצבת את עצמה כיצרנית של מכוניות 'חכמות' ועתירות טכנולוגיה. 'קומדי סנטרל' ורשתות טלוויזיה אחרות מפרסמות סדרות חדשות בפודקאסטים שונים, בהתאם לקהל היעד: סדרות מדע-בדיוני בפודקאסטים העוסקים במד"ב, קומדיות בפודקאסטים קומיים, וכדומה."
לפרטים נוספים- סיגל פלדמן- יחסי ציבור ותקשורת שיווקית- 0522-331748