|   15:07:40
דלג
  מירב ארד  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

דוח מבקר המדינה חושף:

בתי הספר הפכו את ההורים למסחטת כספים

דוח המבקר מגלה חריגות משמעותיות בבתי הספר בנושא תשלומי ההורים בשנים 2009-2008 90% מבתי הספר במחוז ירושלים חרגו מדרישות התשלומים מההורים בחטיבה העליונה ההורים מממנים יישום של חלק מתכני הלימודי המוגבר ועמותות הורים גובות כספים בניגוד לחוק וללא פיקוח של משרד החינוך
30/04/2012  |   מירב ארד   |   חדשות   |   דוח שנתי 62 (2012)   |   תגובות
חינוך חינם בישראל? [צילום: פלאש 90]

דוח מבקר המדינה חושף חולשה של ממש בנוגע לאכיפת חוקי החינוך והוראות המשרד בנושא תשלומי הורים. על-פי ממצאי בקרת התשלומים בשנת הלימודים התשס"ה (2005) חרגו כ-80% מבתי הספר ובשנת הלימודים התש"ע (2009) - כ-51%. שיעור בתי הספר החורגים במינהלה לחינוך ירושלים היה הגדול ביותר בשנים התשס"ט (2009-2008) והתש"ע. כ-90% מבתי הספר במחוז זה חרגו בשנים האמורות. במחוזות דרום, צפון וירושלים שיעור בתי הספר שחרגו היה 50%-70%.

הדוח חושף כי אין כלל בקרה על תשלומי ההורים: מנתוני מערכת אפיק לשנת הלימודים התשע"א עולה כי 1,805 (43%) מ-4,164 בתי הספר בחינוך הרשמי ובחינוך המוכש"ר (מוסדות שך החינוך המוכר שאינו רשמי) לא הזינו כלל את הנתונים על דרישות התשלומים שלהם מההורים. מכלל בתי הספר אושרו דרישות תשלום של 2,043 (49%) בלבד. ככלל, בתי הספר בחינוך המוכש"ר לא הזינו את נתוניהם בשנה זו.

עוד נמצא, כי בשנת הלימודים התשע"א כ-50% מבתי הספר במינהלה לחינוך ירושלים לא הזינו את דרישת התשלום שלהם במערכת אפיק, ורק 29% מהדרישות שהוזנו אושרו בידי המשרד.

מדוח בקרת התשלומים השנתי לשנת הלימודים התשס"ט עולה כי נמצאו חריגות רבות מן הכללים הנוגעים לתשלומי הורים; חריגות רבות במיוחד נמצאו בנוגע לרכישת שירותים מרצון, והועלה ששיעור החריגות האלה גדל משנה לשנה; שיעור בתי הספר שחרגו היה גדול במיוחד במנח"י. בדוח סיכום הבקרה לשנת הלימודים התש"ע הועלו ממצאים דומים בעיקרם.

הפרטה סמויה של מערכת החינוך בחטיבה העליונה

דוח המבקר מגלה עוד כי משרד החינוך אִפשר מצב שבו הורי התלמידים בחטיבה העליונה מממנים יישום של חלק מתכני הלימוד המוגבר של מקצועות בחטיבה העליונה. מימון חיצוני זה מבטא נסיגה של המדינה ממימון של פעולות חינוכיות הנכללות בליבת תוכנית הלימודים, והדבר משקף סוג של הפרטה סמויה במערכת החינוך, שאינה נגזרת ממדיניות חינוכית רשמית ומאושרת ומפעולות מכוונות הנובעות ממדיניות זו.

"עצימת עין" נוספת בנוגע לפיקוח על תשלומי הורים נחשפה בכל הקשור לכספים הנאספים על-ידי עמותות הורים. מהדוח עולה כי עוד בשנת 2005 ידעה הנהלת המשרד כי ועדי הורים משתמשים בכספי הורים לשם פתיחת כיתות לא תקניות בבתי הספר ולשם העסקת מורים נוספים, בין היתר באמצעות עמותות הורים. בנובמבר 2009 כתבה האחראית לתשלומי הורים במינהל הפדגוגי למנכ"ל המשרד והציגה את הדברים במלוא חומרתם: עמותות הורים גובות תשלומי הורים, בניגוד לחוק ולחוזר מנכ"ל וללא פיקוח של המשרד; הגבייה בידי עמותת ההורים מתקיימת לעיתים תוך "עצימת עין" של הפיקוח; העמותה מכתיבה התנהלות למנהל בית הספר ופוגעת בסמכויותיו.

לקבוע הסדר מערכתי לגביית הכספים

ממצאי הדוח מלמדים על חריגה מגבולות הגבייה המותרת באמצעות הכללת שירותים מגוונים בסעיף של רכישת שירותים מרצון. על-מנת להסדיר את הנושא, מבהיר מבקר המדינה כי הנהלת משרד החינוך נדרשת לקבוע הסדר מערכתי שלם וקוהרנטי, כפי שהתחייב משרד החינוך לפני בג"ץ בשנת 2007.

על הנהלת המשרד לקבוע וליישם מדיניות ברורה בנוגע לשכר הלימוד בבתי ספר מוכש"ר והשפעותיו על תשלומי ההורים; לבחון את הדרישות הפדגוגיות בתוכניות הלימודים של מקצועות הלימוד ברמה מוגברת בחטיבה העליונה לעומת מקורות המימון של המשרד לקיומן; לגבש כללים בנוגע למימון יישומן של תוכניות הלימודים האמורות בידי ההורים וכן דרכי פעולה אשר יאפשרו לתלמידים ללמוד מקצועות אלה; ולקבוע מדיניות ברורה ואחידה בנוגע לגביית תשלומים עבור רכישת שירותים מרצון.
תשלומי הורים במערכת החינוך
‫דוח ביקורת שנתי 62 לשנת 2011 -‬ במערכת החינוך בישראל שני סוגים עיקריים של מוסדות חינוך: מוסדות של החינוך הרשמי, אשר מונהג בהם חינוך ממלכתי או חינוך ממלכתי-דתי (להלן - ממ"ד) והם ממומנים מימון מלא בידי המדינה והרשויות המקומיות, ומוסדות של החינוך המוכר שאינו רשמי (להלן - מוכש"ר), אשר משרד החינוך (להלן גם - המשרד) מממן אותם מימון חלקי או מלא. בחוק לימוד חובה, התש"ט-1949 (להלן - חוק לימוד חובה), בתקנות שהותקנו על פיו וכן בהוראות המשרד מפורטים סוגי התשלומים המותרים לגבייה מההורים. בתחילת שנת הלימודים התשע"א (2010-2011) אמד המשרד את היקפם של תשלומי ההורים בבתי ספר ב-2-3 מיליארד ש"ח בשנה , שהם כ-10%-15% מתקציב המשרד לחינוך היסודי והעל-יסודי. בחוזר מנכ"ל משרד החינוך משנת 2002 בנוגע לתשלומי הורים (להלן - חוזר תשלומי הורים) נקבע שהתשלומים והחזר ההוצאות שקובע שר החינוך על פי חוק לימוד חובה הם "תשלומי רשות". קביעת שיעור התשלומים והחזר ההוצאות בידי השר טעונה אישור של ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת (להלן - ועדת החינוך). המשרד גם הגדיר תשלום עבור ביטוח תאונות אישיות לפי חוק לימוד חובה כ"תשלום חובה". תשלום זה נקבע בידי השר וטעון אישור של ועדת החינוך. נוסף על כך מתיר חוק חינוך ממלכתי, התשי"ג-1953, לגבות תשלום עבור קיום תכנית לשעות נוספות (להלן - תל"ן). בחוזר תשלומי הורים התיר המשרד לגבות תשלומי הורים עבור "רכישת שירותים מרצון" - רכישת שירותים שמציע בית הספר, בדרך כלל כדי לחסוך בהוצאות באמצעות רכישה מרוכזת. גבייה לשירותים אלה חייבת לקבל את אישור כל הורי התלמידים המקבלים אותם ואת אישורו של מפקח בית הספר. מדי שנה בשנה מפרסם המשרד בחוזר מנכ"ל את התעריפים המרביים של כל אחד מסוגי התשלומים האמורים. המינהל הפדגוגי במשרד, בראשות סמנכ"לית, גב' מיכל כהן, אחראי לריכוז עבודת המטה בנושא תשלומי ההורים. מנכ"ל המשרד בתקופת הביקורת היה ד"ר שמשון שושני. פעולות הביקורת בחודשים פברואר-אוגוסט 2011 עשה משרד מבקר המדינה ביקורת בנושא תשלומי הורים במערכת החינוך . הביקורת בוצעה במטה משרד החינוך, במחוזות ירושלים, תל אביב, חיפה, מרכז, צפון ודרום ובמינהלה לחינוך ירושלים (להלן - מנח"י) . כמו כן נעשתה בדיקה ב-12 בתי ספר (להלן - בתי הספר שנבדקו) . בין היתר נבדקו הנושאים האלה: גיבוש מדיניות המשרד בעניין תשלומי הורים; גביית תשלומי הורים בחינוך המוכר שאינו רשמי; גביית תשלומי הורים עבור מקצועות לימוד בחטיבה העליונה ועבור תכנית תורנית בחינוך הממ"ד; גביית תשלומי הורים באמצעות עמותות הורים; שימוש בכלי הבקרה על תשלומי הורים; ופעולותיה של הנהלת משרד החינוך לאכיפת הוראות המשרד. עיקרי הממצאים גיבוש מדיניות משרד החינוך 1. ביוני 2005 מינתה מנכ"לית המשרד דאז, גב' רונית תירוש , ועדה לבחינת נושא תשלומי ההורים (להלן - ועדת תשלומי הורים) כדי לבחון מן היסוד את נושא הגבייה של תשלומי ההורים. לאחר שהוועדה הגישה מסקנות ביניים החליטה הנהלת המשרד לגנוז אותן. על אף מסקנות והמלצות הביניים של ועדת תשלומי הורים והמלצותיה המפורשות של האחראית לתשלומי הורים במינהל הפדגוגי (להלן - האחראית לתשלומי הורים) לקבל החלטות מדיניות בתחום תשלומי הורים עוד בשנת 2006, לא קיבל המשרד החלטות מדיניות בנושאים השונים שהועלו, חוץ מהחלטות מסוימות שקיבל בעניינו של החינוך הממ"ד. 2. בפסק הדין שנתן בג"ץ בעתירה של ארגון ההורים הארצי בשנת 2007 הובאו דבריה של באת כוחה של ועדת החינוך כי "שרת החינוך פועלת עתה לבחינה והערכה מקפת של כל סוגיית תשלומי ההורים בכללותה, במגמה להביא להסדר חדש כולל בתחום זה". בפסק הדין קבע בג"ץ כי הן המדינה והן ועדת החינוך ערות לבעייתיות שבסוגיית תשלומי ההורים ולצורך לבצע הערכה מחודשת מתוך ראייה כוללת של המדיניות הנקוטה בתחום זה וכי יש להניח שבהערכה זו יישקלו עקרונות היסוד של מדיניות החינוך והצורך בהסדר מערכתי שלם, אחיד וקוהרנטי שייתן ביטוי ראוי לעקרונות אלה; כל זאת תוך מתן מענה מאוזן לצורך האנושי של הורים בעלי יכולת המעוניינים להשביח את תכנית החינוך עבור ילדיהם, אך תוך פגיעה מינימלית בעקרון השוויון בחינוך ובאלה שידם אינה משגת להעשיר את חינוך ילדיהם. הנהלת המשרד בראשות שרת החינוך דאז, פרופ' יולי תמיר, עשתה עבודת מטה וגיבשה על בסיסה מודל לגבייה פרוגרסיבית של תשלומי הורים שלא באמצעות בתי הספר וכן דרכי פעולה לגבייתם. אולם בעבודת המטה לא עשה המשרד הערכה כוללת בדבר מדיניותו בעניין תשלומי הורים לסוגיהם, כפי שהתחייב לפני בג"ץ בשנת 2007, ולא נקבע הסדר מערכתי וקוהרנטי בנושא תשלומי ההורים על כל היבטיו. עוד עלה שיש אי-הלימה משמעותית בין ההיבטים הנוגעים לתשלומי הורים שנדונו בעבודת מטה זו ובין מכלול הקשיים הנוגעים לנושא זה, שהועלו, בין היתר, במסקנות הביניים של ועדת תשלומי הורים. נתוני המשרד על תשלומי ההורים לרשות מטה המשרד עומדים שני כלים מרכזיים לבקרה ארצית כוללת בנושא תשלומי ההורים: בקרה מקיפה על גביית תשלומי הורים אשר מתבצעת ככלל בכל שנה בבתי ספר שנבחרו במדגם (להלן - בקרת התשלומים) ובקרה באמצעות מערכת ממוחשבת - "אפיק" (להלן - מערכת אפיק) - בכל מוסדות החינוך. לשם ביצוע בקרת התשלומים התקשר המשרד עם חברה (להלן - הקבלן) בדצמבר 2007. 1. השוואה בין אומדן שעשה הקבלן, בנוגע לכספים שנגבו מהורי התלמידים בכל מערכת החינוך באותה השנה ובין אומדן שהוא עשה בנוגע לסך התשלומים המותרים לגבייה על פי חוזר המנכ"ל מעלה, כי בשנת הלימודים התש"ע (2009-2010) גבו בתי הספר מההורים סכומים אשר חרגו בכמיליארד ש"ח מאלה שהתיר המשרד לגבות. ואולם מאחר שהמינהל הפדגוגי הורה לרשום כחריגות גם תשלומים עבור שירותים שהמשרד התיר לכלול ברכישת שירותים מרצון, נתוני בקרת התשלומים אינם מהימנים ואינם משקפים נכונה את החריגות. 2. על פי ממצאי בקרת התשלומים לשנים התשס"ה (2004-2005) עד התש"ע, מסתמנת מגמת ירידה בשיעור בתי הספר שנמצאו חורגים בגביית תשלומי הורים: בשנת הלימודים התשס"ה חרגו כ-80% מבתי הספר ובשנת הלימודים התש"ע - כ-51%. שיעור בתי הספר החורגים במנח"י היה הגדול ביותר בשנים התשס"ט (2008-2009) והתש"ע; כ-90% מבתי הספר במחוז זה חרגו בשנים האמורות. במחוזות דרום, צפון וירושלים שיעור בתי הספר שחרגו היה 50%-70%. גביית תשלומי הורים עבור רכישת שירותים מרצון תשלומי הורים עבור רכישת שירותים מרצון נועדו בדרך כלל לחסוך בהוצאות באמצעות רכישה מרוכזת של שירותים שמציע בית הספר. ממצאי הביקורת בדוח זה העלו ליקויים משמעותיים הנוגעים לחריגות של הנהלות בתי ספר מהסכומים שהתיר המשרד לגבות בגין רכישת שירותים מרצון. משרד החינוך אפשר לכל מפקח להפעיל שיקול דעת כדי להחליט אם לאשר חריגה מהסכומים שהתיר המשרד לגבות עבור רכישת שירותים מרצון. הסדר זה מעורר קושי בשני היבטים: האחד מקורו בכך שהמשרד העביר למפקחיו את סמכות ההכרעה בנושא זה בלא שקבע מדיניות ברורה ועקרונות מנחים האמורים להבנות את שיקול דעתם בבואם להחליט בעניין תשלומים אלו; האחר מקורו בכך שהסדר זה לא צוין בחוזר תשלומי הורים, המשמש מסמך מנחה לכל הגורמים העוסקים בנושא, ומכאן שהטיפול בנושא לא נעשה בשקיפות. היעדר השקיפות עלול לפגוע בהפעלה שוויונית של ההסדר. גביית תשלומי הורים בחינוך המוכש"ר מדיניות משרד החינוך היא חיזוק של מערכת החינוך הרשמית ואף העדפתה על מערכת החינוך שאינה רשמית. הוראות המשרד בתחום תשלומי ההורים חלות על החינוך הרשמי ועל החינוך המוכש"ר גם יחד. למרות זאת אפשר המשרד, הלכה למעשה, לבתי ספר מוכש"ר שלא להשתתף בפעולות הבקרה של המשרד, ולכן לא היה בידיו מידע על דרישות התשלום של בתי הספר האלה מההורים. בשנות הלימודים התש"ע והתשע"א בתי הספר אשר סווגו במערכת זו כבתי ספר מוכש"ר לא הזינו את נתוניהם למערכת אפיק; בשנת התש"ע הם לא נכללו כלל בבקרת התשלומים. עמדתו הפסיבית של המשרד כלפי אי-קיום הוראותיו במוסדות החינוך המוכש"ר אינה עולה בקנה אחד עם מדיניותו לחיזוק החינוך הרשמי. המשרד גם לא הסדיר את נושא שיעור שכר הלימוד בבתי ספר מוכש"ר. בנסיבות אלה יש חשש שגבייה חריגה של תשלומי הורים תטושטש באמצעות הצגתה כחלק משכר הלימוד. אי-הסדרת נושא שכר הלימוד בבתי ספר מוכש"ר עלולה לפגוע ביכולתו של המשרד לפעול ליישום מדיניותו לחיזוק החינוך הרשמי בשל הגמישות היחסית של בתי ספר מוכש"ר לעניין גביית כספים מההורים. גביית תשלומי הורים עבור מקצועות לימוד בחטיבה העליונה תכניות הלימודים הרשמיות והמחייבות של מקצועות לימוד ברמה מוגברת בחטיבה העליונה בבתי ספר על-יסודיים כוללות דרישות פדגוגיות שאינן מתוקצבות בידי המשרד, ולכן נדרש בית הספר לגבות תמורתן תשלומים מההורים. המשרד לא קבע מדיניות בנוגע לתשלומי הורים עבור מקצועות לימוד ברמה מוגברת בחטיבות העליונות, ולמעשה הנושא לא הוסדר. ניסיון של המינהל הפדגוגי לקבוע כללים לא עלה יפה. באין כללים נוהג כל מחוז לפי הבנתו, ובידי המינהל הפדגוגי אין כלי מספק כדי לקבוע אם יש לאשר את סכומי הגבייה. במועד סיום הביקורת, אוגוסט 2011, עדיין לא קבע המשרד מהו הסכום המרבי שמותר לגבות מההורים עבור מקצועות לימוד ברמה מוגברת. המשרד אִפשר מצב שבו הורי התלמידים מממנים יישום של חלק מתוכני הלימוד המוגבר של מקצועות בחטיבה העליונה. מימון חיצוני זה מבטא נסיגה של המדינה ממימון של פעולות חינוכיות הנכללות בליבת תכנית הלימודים, והדבר משקף סוג של הפרטה סמויה במערכת החינוך, שאינה נגזרת ממדיניות חינוכית רשמית ומאושרת ומפעולות מכוונות הנובעות ממדיניות זו. תשלומי הורים עבור תכנית תורנית בחינוך הממ"ד המשרד התיר לבתי ספר ממ"ד לקיים תכנית לימודים נוספת, תורנית (להלן - תכנית תורנית), וקבע את הכללים הנוגעים לכך בחוזר מנכ"ל מיוחד (להלן - חוזר תכנית תורנית). תכנית תורנית משמעה תוספת של עד חמישה שיעורים ביום של לימודי קודש, ועלותה המרבית בשנת הלימודים התש"ע הייתה 5,000 ש"ח לנפש לשנה. 1. מדיניות המשרד המתירה למגזר אוכלוסייה אחד לגבות כספי הורים בשיעור גדול הרבה יותר מהשיעור הנגבה משאר המגזרים, ובאופן הזה לספק לתלמידים שעות לימוד רבות יותר, היא בגדר פגיעה בשוויון כלפי שאר המגזרים. 2. ניסוח חוזר תכנית תורנית, אשר מתיר גבייה מההורים בגין תכנית תורנית, מעורפל ולא מפורט, ואינו מאפשר למפקחים, למנהלי בתי הספר ולהורים לבדוק אם הסכומים הנגבים תואמים לסכומים שהתיר המשרד לגבות. ממצאי הביקורת העלו כי התחום אינו מוסדר כיאות וכי יש קושי ממשי לפקח עליו. 3. בנובמבר 2010 החליטה הנהלת מינהל החינוך הדתי להקים צוות מיוחד אשר יבחן את נושא תשלומי הורים בבתי ספר ממ"ד ויגיש המלצות לשינויים. כמו כן הוחלט להעלות בעיות עקרוניות לפני המנכ"ל. התברר כי הצוות המיוחד לא הוקם ולא הועלו בעיות לפני המנכ"ל. עמותות הורים לצדם של כמה ממוסדות החינוך פועלות עמותות הורים אשר בראשן עומדים הורים של תלמידי המוסדות, ובין השאר הן עוסקות בגביית כספים מההורים. החוק הסמיך רק את הרשות המקומית ואת בעל המוסד לגבות מההורים כספים עבור תשלומי חובה ורשות, ולעמותת הורים אסור לגבות מההורים כספים המיועדים לפעילות בית הספר במהלך יום הלימודים. על מנהל בית הספר לוודא כי בית הספר מקיים פעילות כספית מרכזית אחת בלבד, והוא זה שמנהל אותה. עוד בשנת 2005 ידעה הנהלת המשרד כי ועדי הורים משתמשים בכספי הורים לשם פתיחת כיתות לא תקניות בבתי הספר ולשם העסקת מורים נוספים, בין היתר באמצעות עמותות הורים. בנובמבר 2009 כתבה האחראית לתשלומי הורים במינהל הפדגוגי למנכ"ל המשרד והציגה את הדברים במלוא חומרתם: עמותות הורים גובות תשלומי הורים, בניגוד לחוק ולחוזר מנכ"ל וללא פיקוח של המשרד; הגבייה בידי עמותת ההורים מתקיימת לעיתים תוך "עצימת עין" של הפיקוח; העמותה מכתיבה התנהלות למנהל בית הספר ופוגעת בסמכויותיו. 2. כאשר בית הספר גובה תשלומי הורים גם באמצעות עמותת הורים, נבצר מגורמי הפיקוח במחוז וממטה המשרד לעקוב אחרי הסכומים שנגבים והשירותים שהם מממנים. יתר על כן, ייתכן שיהיה לפני המשרד מצג ולפיו בית הספר עומד בכללים שנקבעו, אף שבפועל הוא גובה סכומים חריגים באמצעות עמותה. ארבעה בתי ספר שנכללו בבדיקת פעילותן של עמותות הורים, חרגו במידה ניכרת מהוראות המשרד ופעלו לעתים שלא על פי הוראות חוק לימוד חובה בשל גביית כספי הורים באמצעות העמותות. החריגות נעשו לעתים בידיעת מטה המשרד, אשר לא פעל בנוגע לאותם בתי הספר ולא בחן את פעילותן של עשרות עמותות הורים אחרות במישור המערכתי. ואולם, המשרד לא ריכז נתונים על מספר בתי הספר שלצדם פועלות עמותות הורים. שימוש בכלי הבקרה על תשלומי הורים 1. מנתוני מערכת אפיק לשנת הלימודים התשע"א עולה כי 1,805 (43%) מ-4,164 בתי הספר בחינוך הרשמי ובחינוך המוכש"ר לא הזינו כלל את הנתונים על דרישות התשלומים שלהם מההורים; מכלל בתי הספר אושרו דרישות תשלום של 2,043 (49%) בלבד. ככלל, בתי הספר בחינוך המוכש"ר לא הזינו את נתוניהם בשנה זו. נמצא כי בשנת הלימודים התשע"א כ-50% מבתי הספר במנח"י לא הזינו את דרישת התשלום שלהם במערכת אפיק, ורק 29% מהדרישות שהוזנו אושרו בידי המשרד; יצוין כי חלק ממנהלי בתי הספר שלחו דרישות תשלום להורים אף שלא היה בידיהם אישור המשרד לדרישה. ארבעה מחמישה מחוזות המשרד שנבדקו לא קיימו בירורים בעניינם של בתי ספר שלא מילאו את הוראות המשרד בנוגע לשימוש למערכת אפיק. 2. הבדיקה שעשה משרד מבקר המדינה ב-12 בתי הספר שנבדקו העלתה כי כמה ממנהלי בתי הספר הזינו במערכת אפיק רק נתונים על חלק מהתשלומים שהם דרשו מההורים וכי במקרים מסוימים נעשה הדבר בידיעת המחוזות. 3. נמצא כי עיריית ירושלים פעלה בחוסר סמכות (הסמכות היא של משרד החינוך) ואישרה את סכומי תשלומי ההורים שדרש בית ספר בעיר, לרבות תשלומים חריגים; היא גם נתנה הנחיות בדבר חוזר תשלומים של בית הספר ופיצולו לשניים, ויש בכך כדי להביא לידי הטעיית הגורמים האמורים לבחון את דרישות התשלום, ואף לפתוח פתח לגבייה חריגה מהורי התלמידים. 4. מדוח בקרת התשלומים השנתי לשנת הלימודים התשס"ט עולה כי: נמצאו חריגות רבות מן הכללים הנוגעים לתשלומי הורים; חריגות רבות במיוחד נמצאו בנוגע לרכישת שירותים מרצון, והועלה ששיעור החריגות האלה גדל משנה לשנה; שיעור בתי הספר שחרגו היה גדול במיוחד במנח"י. בדוח סיכום הבקרה לשנת הלימודים התש"ע הועלו ממצאים דומים בעיקרם. המשרד הקצה משאבים רבים לבקרת התשלומים, קבע נהלים ותכנית פעולה לביצועה וכן גיבש מסקנות לנוכח ממצאי הבקרה. ואולם, הנהלת המשרד והנהלת המינהל הפדגוגי לא דנו בממצאי הבקרה לשנות הלימודים התשס"ט והתש"ע ולא קיבלו החלטות בעניין. 5. ממצאי הבקרה ונתוני מערכת אפיק מלמדים כאמור על ליקויים רבים ומשמעותיים בבתי הספר של מנח"י בכל הנוגע לתשלומי הורים. לא נמצא כי ננקטו פעולות כלפי מנהלי בתי ספר שחרגו לנוכח ממצאי הבקרה על תשלומי הורים. 6. מנתוני הקבלן עולה שרבים (כ-60%) מבתי הספר שלא עמדו בהוראות המשרד על פי ממצאי הבקרה לא עמדו בהן גם בבקרה חוזרת. ממצאים אלה מעידים על חולשה בפעולות האכיפה של המשרד בנושא זה. 7. השימוש שעשו בתי הספר בשני הכלים העיקריים שהפעיל המשרד לצורך ביצוע בקרה ארצית ושיטתית בנושא היה חסר, ולכן המידע שרוכז במשרד בנושא זה לא היה מלא ומהימן. גורמים במשרד שהיו ערים לחולשה זו לא פעלו לתיקון המצב. שימוש חלקי בלבד בכלי הבקרה פוגע במהימנות הנתונים של המערכת והיכולת להסיק על פיהם מסקנות ומשקף בזבוז משאבי ציבור. פעולותיה של הנהלת משרד החינוך לאכיפת הוראות המשרד בנובמבר 2009 ביקש מנכ"ל המשרד ממנהלי המחוזות, בין השאר, להוציא מכתב התראה לכל מנהל בית ספר שחורג מהכללים שנקבעו בנוגע לתשלומי חובה ורשות וכן לפעול בנחישות כנגד מי שגובים תשלומים אלה באמצעות גבייה בלתי חוקית. בחמישה משבעת המחוזות שנבדקו נמצאו חריגות של בתי ספר מתשלומי רשות; הנהלות המחוזות לא נקטו פעולות נוכח חריגות אלו, שלא לפי דרישת מנכ"ל המשרד. משרד מבקר המדינה מוצא לנכון לציין לשבח את עבודתה המסורה של האחראית לתשלומי ההורים, ד"ר חגית מאיר, את הפעולות שנקטה ללא לאות כדי להביא לידי אכיפת הכללים שנקבעו וכן את התרעותיה לפני הנהלת המשרד בדבר נקודות תורפה והצורך לגבש מדיניות בנושא.

תאריך:  30/04/2012   |   עודכן:  01/05/2012
מירב ארד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בתי הספר הפכו את ההורים למסחטת כספים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מבקר המדינה, השופט (בדימ.) מיכה לינדנשטראוס, קובע מנהל בית החולים איכילוב בתל אביב, הפרופסור גבי ברבש, לא הצהיר כיאות על העיסוקים הפרטיים שלו מלבד עבודתו בבית החולים באופן שמעורר חשש לניגודי עניינים שבהם הוא מצוי.
30/04/2012  |  איציק וולף  |   חדשות
ויכוח פרץ (יום א', 29.4.12) בין ראש המוסד הקודם, מאיר דגן, לשר להגנת הסביבה גלעד ארדן מהליכוד. בכינוס השנתי של עיתון ג'רוזלם פוסט בניו-יורק, אמר ארדן כי אסור שראשי מערכת הביטחון לשעבר יפגעו במאמצי הממשלה למגר את האיום האירני.
29/04/2012  |  עידן יוסף  |   חדשות
באווירה מאופקת וחסרת גינונים נפרד (יום א', 29.4.12) יעקב אילון מקהל צופיו במהדורת החדשות האחרונה שלו בערוץ 10.
29/04/2012  |  עידן יוסף  |   חדשות
מי שחשב שהפועל תל אביב וארז אדלשטיין ידלגו לליגת העל, זאת לנוכח העונה היחסית קלה שלהם בלאומית, טועה ובגדול. האדומים הפסידו היום (ראשון) 86:81 לעירוני נס ציונה במשחק השני בסדרת חצי גמר הפלייאוף והתוצאה כעת היא 1:1. זהות העולה לסדרת הגמר תוכרע במשחק השלישי והאחרון.

המשחק היה שקול לכל אורכו, כאשר ברבע השני רז זהביאן איפס את הידית ויחד עם בליאל בן הוביל את החבורה של נדב זילברשטיין ליתרון 35:42 במחצית. שלשה של מתן נאור כבר הקטינה את ההפרש ל-2 נק' בלבד, 52:50, 4 דקות לתום הרבע השלישי, אך זהביאן וטל קרפלס דאגו לשמור על היתרון ואף להגדיל אותו עד תום הרבע ל-56:64.


ענקית האינטרנט גוגל אספה מידע אישי על גולשיה, בזמן שבנתה את הדטה-בייס של השירות החדש יחסית, גוגל סטריט וויו, אשר מאפשר תנועה וירטואלית במפת העולם. כך עולה מדוח הוועדה הפדרלית לתקשורת (FCC). עם זאת נמצא, כי גוגל לא עברה על החוק. בשורה התחתונה נקנסה גוגל ב-25,000 דולר בלבד על הפרעה לחקירה, כשסרבה לחשוף את המידע, לכאורה מחשש להימצא אשמה בהפרת הזכות לפרטיות.
29/04/2012  |  הדר פרבר  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי    / 
מספר הקשישים עולה - מספר המיטות יורד  /  יפעת גדות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il