|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

הרגולציה בתחום הטלקומוניקציה אינה מרתיעה

משרד התקשורת טרם החליט האם לנקוט באמצעים כנגד סלקום בעקבות התקלה בדצמבר 2010 בעלי הרשיונות מגישים למשרד רק רבע מהדוחות בהם חויבו
01/05/2012  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   דוח שנתי 62 (2012)   |   תגובות
משרד התקשורת לא בדק את התקלה הגדולה ברשת סלקום [צילום: יח"צ]

התפקיד החשוב ביותר של משרד התקשורת, והדגל שנושא השר משה כחלון, הוא הטיפול בגופי התקשורת (טלקומוניקציה) הרבים הפועלים בישראל. אלא שמדוח מבקר המדינה עולה, כי במידה רבה נושא מרכזי זה מתאפיין בשליפות ובהעדר מדיניות ברורה ואחידה.

מסמכי המדיניות אינם מפרטים את עמדתו של המשרד בסוגיות הפיקוח והאכיפה, והנהלתו קבעה הנחיות ואמות מידה לפעולות הפיקוח שיש לבצע כדי לבדוק את קיומם של התנאים וההגבלות שהוטלו על בעלי הרשיונות. אגף הפיקוח לא קיבל הנחיות לגבי סדרי העדיפויות שלו, הנושאים שיש לתת בהם הדגשים, הסמכויות שעליו להפעיל ונושאים שבהם הוא נדרש לקיים שיתוף פעולה עם גורמים נוספים.

הנהלת המשרד לא פירטה את התוכניות המרכזיות המתוכננות ואת היעדים המרכזיים שיש לבצע בתחומי הפיקוח והאכיפה, חוץ מיעד יחיד - "הקניית כלי אכיפה" - שמטרתו להסדיר בחוק הטלת עיצומים כספיים מדורגים. לעובדי המשרד העוסקים בפעולות פיקוח אין כתב הסמכה מטעם המנכ"ל כנדרש, ולא הוסמך ממונה שיפעיל את סמכות הפיקוח כאשר עולה חשד שמתבצעת בציוד קצה פעולה למטרה מסחרית ללא אישור.

המשרד סבר שהעיצום הכספי הקבוע בחוק אינו מתאים למגוון של הפרות והחל לפעול לשינוי החוק, אך למעלה משלוש שנים של דיונים טרם הניבו הצעת חוק בנדון. ועדה שמינה המנכ"ל דאז ביוני 2008 לבחינת תפקידי המשרד וסמכויותיו בנושא האכיפה לא הגישה המלצות, וממילא הנושא לא הוסדר.

המשרד לא הקפיד לקבל את מרבית הדוחות שדרש ברשיונות: בשנת 2008 הוגשו למשרד 21% מן הדוחות הנדרשים, בשנת 2009 הוגשו לו 20% מן הדוחות הנדרשים ובשנת 2010 הוגשו 26%. האגף אינו מרכז נתונים וממצאים מן הדוחות ואינו מתאם את הטיפול בהם עם אגפים נוספים במשרד.

אין נהלים ואמות מידה לפיקוח

במשך יותר משנתיים קיבל המשרד מידע לפיו בעל רישיון הפר לכאורה את רשיונו, והמשרד הורה לו לחדול מכך. אולם, הנהלת המשרד לא פעלה בעניין בנמרצות ולא הצליחה לאכוף את ביצוע ההוראה, ולמעשה לא הצליחה לקיים פיקוח ציבורי יעיל בעניין הפסקת השירות.

המשרד לא בדק בדצמבר 2010, בעת שהתרחשה תקלה ברשת התקשורת של בעל רישיון (כנראה סלקום - א.ל) אם הוא עמד בהוראות הרישיון שניתן לו, אם מולאו כל ההוראות והתנאים הטכנולוגיים ואם הוא פעל לפי התוכנית ההנדסית. למרות עמדת המשרד, לפיה אין לחכות זמן רב מעת ההפרה ועד נקיטת צעדי אכיפה, עד נובמבר 2011 לא התקבלה החלטה אם יש לנקוט באמצעי אכיפה כנגדו.

הרגולציה בענף התקשורת לקתה בחסר, מסכם המבקר. משרד התקשורת לא קבע נהלים ואמות מידה שיסדירו את פעילות הפיקוח והאכיפה, כך שיישומה ירתיע את בעלי הרישיונות מלהפר את תנאי רשיונם. על המשרד להתמקד בתפקידו החשוב בענף מורכב זה, להקפיד לשאת באחריות למתרחש בענף, לפקח על עמידת בעלי הרשיונות בכל הוראות הדין, להגדיר במפורט איזה מידע טכנולוגי נדרש לו לצורכי הפיקוח, לעדכן את סוגי הדוחות שעליו לקבל מבעלי הרשיונות ולפעול בהליך סדור, יעיל וממוקד שיביא לידי ייעול הפיקוח.

לדעת משרד מבקר המדינה, על הנהלת המשרד להתוות מדיניות פיקוח ואכיפה ברורה לשנים הבאות, לקיים חשיבה כוללת בנושא, לדאוג לקידום תיקוני החקיקה הנדרשים, לנצל ולמצות באופן מיטבי את המשאבים העומדים לרשותו לשם שמירה על האינטרס הציבורי.
פיקוח ואכיפה על מתן שירותי תקשורת
משרד התקשורת (להלן - המשרד), ובראשו שר התקשורת ומנכ"ל המשרד מופקדים על אסדרה של שירותי תקשורת בישראל. שירותי תקשורת הם, בין היתר, שירותים למתן תקשורת פנים-ארצית נייחת וניידת ותקשורת בין-לאומית, שירותים מיוחדים, שירותי אינטרנט ושירות לווייני. חוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982 (להלן - החוק), קובע כי אדם לא יבצע פעולת בזק ולא ייתן שירותי בזק אלא אם כן קיבל מאת השר רישיון או היתר. מכוח סמכותו בחוק התקין השר את תקנות הבזק (הפיקוח על פעולותיו של בעל רישיון), התשמ"ו-1986 (להלן - תקנות הפיקוח). החוק, התקנות והרישיונות (להלן - הוראות הדין) קובעים את כללי האסדרה. במועד הביקורת החזיקו 170 תאגידים ברישיון לביצוע פעולות בזק בתחום הטלקומוניקציה, 24 מהם היו בעלי רישיונות כלליים ו-146 מהם בעלי רישיונות מיוחדים. נתח עיקרי מהפעילות בענף התקשורת שייך לכמה תאגידים המבצעים פעילות עסקית ופיננסית ענפה. לפיכך גובר הצורך בפיקוח ציבורי על פעילותן של חברות עסקיות פרטיות בענף התקשורת ובאיזון בין שורה של אינטרסים ממלכתיים, עסקיים, כלכליים וחברתיים. הפיקוח הציבורי מורכב משני חלקים: אסדרה של פעילות פרטית ואכיפת הכללים באמצעות מנגנוני פיקוח שונים. פעולות הביקורת בחודשים מרץ-ספטמבר 2011 בדק משרד מבקר המדינה סוגיות שונות הנוגעות לפיקוח על שירותי תקשורת בתחום הטלקומוניקציה ונוגעות לפעולות שנוקט המשרד כדי לבצע את הפיקוח והאכיפה בקרב מקבלי הרישיונות. הבדיקה נעשתה בהנהלת המשרד, באגף פיקוח ואכיפה שבמשרד (להלן - האגף) וביחידות המטה של המשרד. בדיקות השלמה נעשו במשרד המשפטים. במועד עריכת הביקורת כיהן ח"כ משה כחלון כשר התקשורת, ומר עדן ברטל כיהן כמנכ"ל המשרד (להלן - המנכ"ל). אשר לבדיקות קודמות - בשנת 2007 בדק משרד מבקר המדינה את נושא ה"פיקוח על בעלי רישיונות למתן שירותי תקשורת" , ובשנת 2008 הוא בדק את נושא "הטיפול בכשלים ברגולציה ובהסרת המכשולים הפוגעים בתחרות" . עיקרי הממצאים 1. מסמכי המדיניות של המשרד עוסקים בנושאי אסדרה שבתחום אחריותו, ובהם הטמעת טכנולוגיות תקשורת לסוגיהן, הקצאת תדרים ברשתות ובטכנולוגיות שונות והוראות הניתנות לבעלי רישיון. נמצא, כי מסמכי המדיניות אינם מפרטים את עמדתו בסוגיות הפיקוח והאכיפה. 2. הנהלת המשרד לא קבעה הנחיות ואמות מידה לפעולות הפיקוח שעל האגף לבצע כדי לבדוק את קיומם של התנאים וההגבלות שהוטלו על בעלי הרישיונות בדין וברישיונות. לפיכך לא קיבל האגף הנחיות לגבי עניינים אלה: סדרי העדיפויות שעליו לנקוט, הנושאים שיש לתת בהם הדגשים, הסמכויות שעליו להפעיל ונושאים שבהם הוא נדרש לקיים שיתוף פעולה עם גורמים נוספים במשרד ומחוצה לו. 3. הנהלת המשרד לא פירטה בתכנית העבודה את התכניות המרכזיות המתוכננות ואת היעדים המרכזיים שיש לבצע בתחומי הפיקוח והאכיפה, חוץ מיעד יחיד - "הקניית כלי אכיפה" - שמטרתו להסדיר בחוק הטלת עיצומים כספיים מדורגים. הסמנכ"ל הבכיר לפיקוח ולאכיפה במשרד, מר מימון שמילה (להלן - המנהל) הכין תכנית עבודה אגפית למחצית השנייה של שנת 2011, אולם התכנית האגפית אינה יכולה להחליף תכנית משרדית מרכזית של הנהלת המשרד, המיועדת להנחות את כל יחידות המשרד מתוך ראייה כוללת של סדרי עדיפויות וחלוקת משאבים. 4. לעובדי המשרד העוסקים הלכה למעשה בפעולות פיקוח אין כתב הסמכה מטעם המנכ"ל כנדרש ברישיונות הכלליים למתן שירותי רדיו טלפון נייד (רט"ן). נוסף על כך, לא הוסמך "ממונה" שיפעיל את סמכות הפיקוח כאשר עולה חשד שמתבצעת בציוד קצה פעולה למטרה מסחרית ללא אישור. 5. המשרד סבר שהעיצום הכספי הקבוע בחוק אינו מתאים למגוון של הפרות והחל לפעול לשינוי החוק. מאז יולי 2008 ועד מועד סיום הביקורת, בספטמבר 2011, קיימו גורמים במשרד בראשות הלשכה המשפטית ובאגף היועץ המשפטי לממשלה במשרד המשפטים, עבודת מטה ודיונים במטרה לקדם את הצעת החוק של המשרד. אף שהמשרד עסק בנושא במשך תקופה ארוכה - מעל שלוש שנים - הוא לא סיים לגבש את הצעתו הסופית לתיקון החוק, וטרם הוסדר הליך הטלת עיצומים כספיים מדורגים. 6. ביוני 2008 מינה המנכ"ל דאז ועדה לשם בחינה של תפקידי המשרד וסמכויותיו בתחומי הפיקוח והאכיפה. הוועדה לא הגישה את המלצותיה והיא חדלה מעבודתה בלי שהדבר אושר או הוסדר בידי הנהלת המשרד. אי-השלמת עבודת הוועדה הביאה לכך שבפועל הנהלת המשרד לא דנה בהמלצות שנועדו לאפשר למשרד לגבש ולייעל נושאים מהותיים הנמצאים בליבת הפיקוח והאכיפה, לא החליטה איזה המלצות יש לקדם ולא יזמה עבודת מטה מסודרת בדבר יישום ותעדוף נושאים אלו ואחרים מדיוני הוועדה. 7. הדרישות לבחינת מבנה האגף והצורך להתאימו למורכבות הנושאים שבטיפולו עלו בשנים האחרונות כמה פעמים הן בעת מינוי הוועדה והן בעתות אחרות בידי המנהל דאז ובידי המנהל הנוכחי, אולם רק במהלך הביקורת החלה הנהלת המשרד לקדם נושאים אלה. 8. לאגף אין נהלים והנחיות המסדירים את פעילות המנהל. נהלים אלה נדרשים להסדרת מכלול הנושאים שבתחום סמכותו על פי הוראות החוק, התקנות והרישיונות. 9. אין התאמה בין סוגי הדוחות ומספרם הנדרשים מבעלי הרישיונות על פי התקנות ובין הדוחות הנדרשים על פי הרישיונות. 10. המשרד לא הקפיד לקבל את מרבית הדוחות שדרש ברישיונות: בשנת 2008 הוגשו למשרד כ-21% מן הדוחות הנדרשים, בשנת 2009 הוגשו לו כ-20% מן הדוחות הנדרשים ובשנת 2010 - כ-26%. האגף אינו מרכז נתונים וממצאים מן הדוחות ואינו מתאם את הטיפול בהם עם אגפים נוספים במשרד. 11. קיים פער גדול בין המטלות הנדרשות מעובדי האגף על פי תיאורי התפקיד שלהם לבין הביצוע בפועל. 12. בדיקת פעולות המשרד והליך קבלת ההחלטות בכל הנוגע להפעלת אמצעי אכיפה כנגד בעל רישיון שהפר לכאורה את חובת ההפרדה המבנית העלתה כי בלשכת המנכ"ל אין מסמכים המראים שנבחנו עמדות הגורמים השונים במשרד לצורך קבלת החלטה בנושא זה, ואין מסמכים המעידים שהמנכ"ל קיבל החלטה אם להטיל עיצום כספי על בעל הרישיון אם לאו. 13. במשך יותר משנתיים קיבל המשרד מידע שבעל רישיון הפר לכאורה הוראה מהוראות רישיונו ובמשך הזמן הזה התריע המשרד לפניו כמה פעמים בעניין והורה לו לחדול מכך. אולם מכלול נסיבות הטיפול בתלונות שהתקבלו בעניין זה מלמדות כי הנהלת המשרד לא פעלה בעניין בנמרצות ולא הצליחה לאכוף את ביצוע ההוראה האמורה, ולמעשה היא לא הצליחה לקיים פיקוח ציבורי יעיל בעניין הפסקת השירות. 14. המשרד לא בדק בדצמבר 2010, בעת שהתרחשה תקלה ברשת התקשורת של בעל רישיון אם הוא עמד בהוראות הרישיון שניתן לו, אם מולאו כל ההוראות והתנאים הטכנולוגיים ואם הוא פעל לפי התכנית ההנדסית. למרות עמדת המשרד שאין לחכות זמן רב מעת ההפרה ועד נקיטת צעדי אכיפה, עד נובמבר 2011 לא התקבלה החלטה אם יש לנקוט באמצעי אכיפה כנגדו. 15. בדיקת תקלה ברשת התקשורת של בעל רישיון למתן שירותי טלפוניה נייחת העלתה תמונה מדאיגה לגבי יכולתו של המשרד לבצע פיקוח טכנולוגי, בייחוד בעקבות תקלות מהותיות, ולגבי המידע המצוי ברשותו על הנתונים הטכנולוגיים של בעל הרישיון.

תאריך:  01/05/2012   |   עודכן:  01/05/2012
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הרגולציה בתחום הטלקומוניקציה אינה מרתיעה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יד רכה בלתי מובנת של היו"ר היוצא של המועצה לשידורי כבלים ולוויין, ניצן חן, כלפי הפרות מצד הוט ו-yes נחשפות בדוח מבקר המדינה.
01/05/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
בעיית השתלבותם של החרדים בשוק העבודה היא מן המפורסמות, אך מה עושה הממשלה חוץ מאשר לפזר הצהרות? את זה בדק מבקר המדינה, והמסקנה היא שההצלחה היא קטנה למדי.
01/05/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
בחפירות ארכיאולוגיות של רשות העתיקות מתחת לקשת רובינסון שבגן הארכיאולוגי של ירושלים - בצמוד לכותל המערבי, התגלו מתחת לבסיס תעלת הניקוז העתיקה הנחפרת בימים אלה, שרידי מבנה מסוף תקופת הבית הראשון. המדובר על המבנה הקרוב ביותר לבית המקדש הראשון שנמצא בחפירות ארכיאולוגיות עד כה.
01/05/2012  |  מירב ארד  |   חדשות
משהו מאוד מוזר קרה בפרויקט הנתיב המהיר בכניסה לתל אביב: הכוונה המקורית הייתה שהמדינה תשלם לזכיין 100 מיליון שקל, בעוד בסופו של יום התחייב הזכיין לשלם למדינה 182 מיליון שקל. אומנם לכאורה המדינה הרוויחה בגדול, אבל מבקר המדינה מציין שלא מצא שום תיעוד שיסביר את תופעת הטבע הזו.
01/05/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
בית משפט רשאי למנות אפוטרופוס לאדם שאינו יכול לדאוג לענייניו ואין מי שמוסמך ומוכן לדאוג להם במקומו. אדם שבית המשפט מינה לו אפוטרופוס נקרא חסוי. מבקר המדינה בדק את פיקוחו של אגף האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים על פעילות האפוטרופוסים, בתקופת כהונתו של שלמה שחר כאפוטרופוס הכללי וככונס הנכסים הרשמי; באותן שנים נוהלו כ-40,000 תיקים מסוג זה.
01/05/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
אחדות במשפחה [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
חנינא פרבר
הרשע נמצא סמוך לחכם, כדי שהחכם יתקנו' אולם לתיקונו דרושים כוחות גדולים    התם וזה שאינו יודע לשאול אין בכוחם להחזיר את הרשע למוטב    משימה חשובה זו מוטלת על הבן החכם שהוא הגבוה מכולם...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il