|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

סערה בכוס יין/וודקה/בירה

אגדה אורבנית אל מול המציאות הכואבת מדריך נבוכים מקוצר לנהג החשוד כשיכור
13/07/2008  |     |   מאמרים   |   תגובות
"אם שותים לא נוהגים"

הייתה אחלה מסיבה, ואתה גבר יוצא ממנה אחרי כמה שוטים, כמו בסרט, בחורה על יד אחת וביד השנייה המפתחות לרכב - הכל בראש טוב, נוסעים, אליך? אליה? לפתע מאי שם, אתה קולט אור כחול ואחריו יצור מוזר, כחול עם וסט צהוב (ולא שחקן מדוכא של מכבי תל אביב) שאומר לך לעצור בצד.

כן, שלום!!!, אתה אומר מופתע. הוא לא מתעניין לא בתוכניות שלך וגם לא בפוטו רצח ברשיון הנהיגה (ברור שבתוקף...), אלא מחייך אלייך חיוך ערמומי ושואל בשקט מקפיא דם: שתית משהו? ... והערב החלומי הופך לסיוט.

ראש טוב או לא ראש טוב, הראש מתחיל לעבוד בהילוך גבוה, העיניים קולטות עוד שוטר מתקרב, ומה זה שם? עוד ניידת ממתינה לי???, הרשת הולכת ונסגרת וייתכן שאתה, כן אתה, בדרך להיות המנה העיקרית - אז מה יקרה עכשיו? מה עושים עכשיו? מה אומרים?

דרכי התנהגות

אז בשבילכם ורק בשבילכם, קיבצנו את דרכי ההתנהגות הנפוצות, אל מול המציאות הקשה על-פי החוק והפסיקה, בכל הנוגע לשתיה ונהיגה (אבל בצורה שגם אם שתיתם משהו, עדיין תבינו אותם...).

1. אין שיטה חוקית למדידת האלכוהול, הרי קראתי את זה בעיתון!

אוי התמימות הקדושה, משטרת ישראל משתמשת בשתי שיטות לבדיקת אחוז האלכוהול, בדיקת דם ובדיקת נשיפה באמצעות מכשיר מדידה המכונה בעגה המקצועית "ינשוף", ולמגינת ליבם של הנהגים, ולמרות כל הפרסומים עד היום, בתי המשפט, מקבלים את תוצאות הבדיקות ומאשרים את עבודת המשטרה, כמעט באופן סיטונאי, כל עוד מקפידים השוטרים על נוהלי הבדיקות כנדרש והתוצאה, פסילה ממושכת לאשמים.

2. מה זה החרטה הזה? מקסימום ייקחו לי את הרישיון לחודש!

אולי בשביל ההתחלה זה נכון, מרבית הסיכויים שרישיון הנהיגה של נהג שנתפס נוהג בשכרות יילקח לחודש ימים כפסילה מנהלית, אך כאמור זוהי רק ההתחלה, לעיתים תבקש המשטרה להאריך את פסילת הרישוי עד תום ההליכים המשפטיים, לעיתים ייבקשו להחרים את הרכב שבו נהג החשוד לחודש ימים. בסופו של יום, על-פי החוק היבש, עונש המינימום לעבירת הנהיגה בזמן שכרות, הינו שנתיים ימים של פסילת רשיון ובתי המשפט כבר פסקו ששנתיים זה שנתיים, גם בכמויות גבוליות ונמוכות, שלא לדבר על קנס, פסילה על תנאי וכבונוס יתכן אף מאסר על תנאי - בקיצור אסון טבע.

3. טוב, אבל שתיתי רק 2 כוסיות, בדיוק כפי שהחוק מתיר, 2 מידות אלכוהול!

ממש לא, החוק אינו מפרט כמה מותר לשתות ומאיזה משקה ולמעשה אף לא מגדיר בפירוט מהו משקה משכר, הגדרת השכרות העיקרית (ויש כמה), הקבועה בחוק הינה מי שבגופו מצוי אלכוהול בריכוז הגבוה מהריכוז שנקבע - והכמות הנה מתמטית, דהיינו, 50 מיליגרם של אלכוהול ב-100 מיליליטר של דם או ריכוז אלכוהול באוויר נשוף ברמה של 240 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אחד של דוגמה של אוויר נשוף, זאת, נכון להיום, ללא שום קשר למשקל האדם, נכון שלא ניתן להבין מזה הרבה, שיושבים בפאב? בינתיים, ככה זה.

4. "הבה ונתחכמה לו", לא שתיתי כלום, הכל בסדר אחי, עזוב אותי בשקט

נחמד, יכול לעזור במידה מסוימת, תלוי בעומס העבודה של השוטר... אבל ברצינות, בסמכות השוטר לדרוש מנוהג רכב או ממונה (כגון מלווה של נהג חדש) למסור דגימה של אוויר נשוף, ללא כל סיבה מיוחדת, גם אם רק לפני רגע התחלת לנהוג ונהגת למופת, ללא כל קשר לנהיגה מסוכנת.

5. אז עזבו אותי בשקט! לא רוצה להיבדק! מה תעשו לי?

אז זהו, שדי הרבה! בפועל ומבלי להיכנס לדקדוקי חוק (הבטחנו, נכון?), בסמכות המשטרה לייחס לנהג שמסרב לשתף פעולה ומסרב לדרישה להיבדק, את אותה עבירה של נהיגה בשכרות, כאילו נבדק ונמצא שיכור והענישה זהה - שנתיים ימים של פסילת רשיון. אולם גם השוטרים אמורים לעמוד בדרישות מסוימות, הראשונה, לבקש את הסכמת הנבדק לבדיקה, השנייה, להודיע לנבדק את מטרת נטילת הבדיקה, השלישית להסביר לו את המשמעות המשפטית של סירוב לתת דגימה - שיראו אותו כשיכור. דרישות אלה הנן לעיתים נקודות תורפה, אך בכל מקרה עדיף לציית.

6. טוב, אני משת"פ! מה עכשיו?

סביר להניח שתתבקש לצאת מהרכב, ייתכן כי תתבקש לנשוף לתוך שקית הנקראת "נשיפון", אשר גם אם תשנה צבעה לירוק בעקבות הנשיפה (סימן להמצאות אדי אלכוהול) - דע כי אין זה קביל בבית המשפט, אך שינוי הצבע, מהווה אינדיקציה לשוטר להמשיך בהליך הבדיקה, בינתיים תישאל שאלות שגרתיות יותר ושגרתיות פחות כגון: מתי שתית או עישנת לאחרונה, תופנה לביצוע בדיקות מאפיינים, כגון: הליכה על קו ישר, הבאת אצבע לאף וכדומה - תשומת לבך לעובדה שבדיקה זו, זכר לימים עברו בטרם קבלת הינשוף, אינה חובה וממצאיה אינם יכולים לסתור את בדיקת הינשוף או בדיקת הדם באם יצביעו על שכרות.

בדיקת השכרות עצמה, שכאמור יכולה להיות בדיקת דם בבית חולים בסביבה (קצת מפחיד וכואב, אך זו לא סיבה קבילה לסירוב), אולם ברוב המקרים מדובר בבדיקת נשיפה במכשיר ה"ינשוף", שלתוך צינור המחובר אליו ומצויד בפיה נשלפת תתבקש לנשוף מספר פעמים, מייד אחרי זה תמסר לך תוצאת הבדיקה, אם הכמות הינה מתחת ל-240, סע לשלום המפתחות בפנים, מעל 240, הערב עוד צעיר ואתה ידידי בבעיה, כפי שיסביר לך הקצין שתופנה לשיחה עימו, קצין שבסמכותו לשלול את רשיון נהיגתך ולהשבית את רכבך ל-30 יום.

7. אז אולי נעביר זמן, שהאלכוהול ירד קצת

משחק מסוכן במקצת שיכול להביא את השוטרים למסקנה שאתה מסרב להיבדק (ועל זאת ראה מעלה), ובכל מקרה, כמות האלכוהול שמפרק גופך מדי שעה אינה גבוהה מספיק שיהיה לכך השפעה רצינית באם מדובר בכמות אלכוהול נכבדת, לדוגמה לגבי בדיקות דם, מעריכים שמדובר בירידה של %mg10 בשעה, לאנשים שאינם מורגלים בשתייה ועד %mg25 בשעה לאנשים שמורגלים בשתייה - אז תעשה חשבון ותבין שלרוב הסיכון לא משתלם.

8. אז מה, אם שתיתי אבוד לי, הלך הרישיון???

לא בטוח. הוזכרו מעל חלק מדרישות החוק בנושא. למשטרה נוהלים מסודרים לנטילת דגימות הדם/אוויר, למשל חיטוי אזור נטילת בדיקת הדם בגופך, החיטוי אמור להתבצע בחומר חיטוי נטול אלכוהול, ברור לא?, לא תמיד זה ברור לנוטל הבדיקה וכבר היו דברים מעולם.

גם בדיקת אוויר ינשוף אמורה להתבצע לאחר שלא שתית ולא הקאת 15 דקות ולא עישנת 5 דקות, כל-כך ברור וכל-כך מעורר מחלוקת, האם באמת חלף הזמן? האם השוטר אמור להמתין איתך 15 דקות כשהוא משגיח עליך אישית או להסתפק בלשאול אותך בנושא?

על-כך נחלקות הדעות ובית המשפט העליון אמור ליתן דעתו בנושא - אך שוב, זו נקודת תורפה. האם המכשיר כויל בטרם בדיקה באופן נאות? האם המפעיל שבדק אותך מוסמך? ועוד כהנה וכהנה שאלות שעורכי דין שמתמחים בתחום חוקי התעבורה יכולים להעלות בבית המשפט לתעבורה, אליו המואשמים בשכרות מגיעים בסופו של יום ואין זה המקום להמשיך ולפרט בנושא.

אך יש להבהיר כי מספר נכבד של נאשמים זוכו ואחרים סיימו בעונשים מקלים ביותר, הפחותים בהרבה מעונש המינימום האכזרי, לאור בעיות באותם פרטים טכנים, קטנים שדורש החוק וייתכן שגם אתה תחמוק מהרשת.

סיכומו של דבר, ההמלצה הטובה ביותר הינה הפשוטה ביותר "אם שותים לא נוהגים", שהרי מדובר בנושא רציני, כמעט מדי שבוע שומעים על תאונות שבהם היו מעורבים נהגים שיכורים.

אבל למקרה שעצרו אותך בטעות ואתה משוכנע שאינך שתוי (אני זכאי) - ויש מקרים כאלה, שמור על ראש צלול, דע מול מה אתה ניצב ונסה לזכור כמה שוטרים היו שם ומי הם, זכור את מעשיך ומעשי השוטרים, את לוח הזמנים למעשים אלו, זכור שכל מילה שתאמר יכולה לשמש נגדך בבית משפט באם תואשם בשכרות, קרא היטב על מה מחתימים אותך ואל תחתום על הודאות שלא היו ולא נבראו, שלא תצטרך להסביר אחר-כך מדוע אתה חתום על הודאה באשמה ובקשת סליחה מעץ שצומח שם - במצב זה קשה להוכיח שלא היית שיכור... והכי חשוב היוועץ בעורכי דין מומחים לנושא, מיד לאחר קבלת הדוח או כתב האישום ולבטח בטרם תגיע לבית משפט.

הערה: מדובר במאמר כללי, שאינו מהווה תחליף ללשון החוק (וראה לעניין זה פקודת התעבורה ותקנות התעבורה). המאמר אינו מהווה חוות דעת משפטית ואינו משמש תחליף לייעוץ משפטי
מחבר המאמר הינו עו"ד אנושי אלי, ממשרד אנושי ושות', מחלקת דיני תעבורה
תאריך:  13/07/2008   |   עודכן:  13/07/2008
עו"ד אנושי אלי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סערה בכוס יין/וודקה/בירה
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
KHPNI
13/07/08 12:36
 
עו"ד אנושי אלי
15/07/08 15:23
2
מומחה למומחים
13/07/08 20:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשל קירבתה הרבה לארץ, קפריסין היא יעד מבוקש לתיירים הישראלים, בעיקר בתקופת הקיץ. בסך-הכל מרחק של שעת-טיסה, או הפלגה של פחות מ-400 ק"מ.
13/07/2008  |  ראובן לייב  |   מאמרים

בכל פעם זה קורה מחדש. לתקשורת נמסרת הודעה לקונית על חקירה חדשה. במקביל מפמפמת המשטרה את העיתונות בכמות עצומה של "מידע" על חשדות למעשי שחיתות -כרגע כבר מדובר במאות אלפי דולרים. מייד נזעקים כל הקולות הידועים ובראשם כמובן שלי יחימוביץ וזהבה גלאון ויתר החבורה שכבר נואשה כנראה מפרשיות המין של קצב [האם אי פעם יוגש כתב אישום?], ותובעת כעת בקול רם את עריפת ראשו של ראש הממשלה.
13/07/2008  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
השמאלנים הם גילדה "מוסרית" ומלוכדת, השומרת בחירוף נפש על כבודם של חבריה, המתגייסים תמיד כאיש אחד לחסל את אלה המעזים לפגוע במנהיגי הגילדה: כמו באירוע המביש שהתרחש לאחרונה בוועדת החינוך של הכנסת, כשהוד מעלתה שרת החינוך יולי תמיר כאחד הריקים, כינתה את מנכ"לית משרד החינוך לשעבר ח"כ רונית תירוש "חרא", או כפי שטענה להגנתה שלא התכוונה אישית לרונית תירוש, אלא למעשיה במשרד החינוך שהיו "זבל וחרא".
13/07/2008  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
בספרו "הסמכות המנהלית" קבע פרופ' יצחק זמיר, לשעבר שופט בביהמ"ש העליון, את אחריותו של גוף שלטוני לבחור בין אפשרויות שונות לפני קבלת החלטה. ללא בירור האפשרויות השונות תיחשב החלטת הרשות השלטונית כשרירותית. ולפי הגדרתו של זמיר - "שרירות היא סוג של שחיתות. יש בה חומרה קיצונית".
13/07/2008  |  יוסף דוריאל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il