הוועדה המשותפת לוועדת הכלכלה וועדת הכספים של הכנסת החלה (יום ד', 12.9.12) להכין לקריאה ראשונה את ההצעה להקים מאגר מידע למחירי המוצרים ברשתות המזון, הקוסמטיקה והדלק.
לפי ההצעה, רשתות השיווק יעבירו למאגר, שיהיה פתוח לציבור ואותו ינהל משרד התמ"ת, מידע באופן שוטף שיכלול את שם המוצר, מחירו המעודכן, שם הסניף בו הוא נמכר, משקל המוצר או יחידת מידה אחרת שלו ושם היצרן. בפתח הדיון אמר יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, כי הצעת החוק באה לייצר לצרכן תחרות שמתאימה לשנות האלפיים, תוך שימוש בטכנולוגיות פשוטות.
הוא הסביר כי הכוונה היא להקים מאגר אחד שמתעדכן בזמן אמת ומקבל נתונים מהקופות בסופרמרקטים. "צרכן שיוצא לעשות קניות יוכל לדעת, בלחיצת כפתור, איפה הסל הזול ביותר בסביבת מגוריו", אמר היו"ר. לדבריו, "היום אנחנו יכולים להשוות בין מותגים באותה רשת, אבל לא יכולים להשוות מחיר של אותו מוצר ברשתות ובסניפים השונים. ההצעה תאפשר זאת ותביא לתחרות אמיתית ומלאה בין הרשתות".
"מימוש זכותו של הצרכן לבצע השוואה יסודית"
מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, אמר כי כשהצרכן נמצא בתוך החנות הוא שבוי, שכן לרוב הוא לא יכתת רגליו בין החנויות השונות לבצע השוואה. לדבריו, חשיבות ההצעה היא בעצם מימוש זכותו של הצרכן לבצע השוואה יסודית עוד לפני שהוא יוצא מהבית. מיקי לפיד, מארגון צרכנות נבונה אבן יהודה, אמר כי הארגון מבצע סקרים ב-35 מרכולים ומפיץ את התוצאות ל-9,000 חברים. לדבריו, הארגון החל את פעולתו כי החוק לא היה קיים. "כשהחוק יעבור אנחנו נוכל ללכת לים", אמר לפיד. הוא אף סיפר כי הסקרים שהארגון מבצע הובילו בפועל לירידת מחירים בסופר היקר ביותר באבן יהודה. לדבריו, בתחילת הדרך הסופר היה יקר ב-36% מהסניף של הרשת הזולה וכיום הפער הצטמצם ל-12%. "אם הסלולר חסך למשפחה 150-300 שקלים למשפחה בחודש, החוק יכול להביא לחיסכון של 300-500 שקלים בסל ממוצע".
יו"ר פורום מזון ומכולות, אלי שלום סתוי, אמר מנגד כי ההצעה עלולה לפגוע במכולות הקטנות. "הפרסום יחשוף את המחירים הגבוהים במכולות ויעשה להם וידוא הריגה". היו"ר שאמה-הכהן הגיב ואמר כי המכולות נותנות שירות שהרשתות הגדולות לא נותנות, כמו זמינות וקרבה לבית, ולכן מוקדם להספיד אותן. ראש הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע, עו"ד יורם הכהן, בירך על ההצעה ואמר כי הצרכן שקוף לחלוטין בפני הרשתות, שיודעות עליו ועל הרגלי הקנייה שלו פרטים רבים. "חשיפה הפוכה תחזיר כוח לצרכן", אמר.
מזכ"ל איגוד חברות הנפט, יוסי אריה, הביע חשש מכך שהמאגר ירוכז בידי משרד ממשלתי וטען כי יכולות להיות לכך השלכות מבחינת השימוש בנתונים. הוא הוסיף כי כבר היום יש חברות שמציעות לצרכנים השוואת מחירים וביקש להחריג את הדלק מההצעה. מנהל תחום רשתות השיווק באיגוד לשכות המסחר, נמרוד הגלילי, אמר כי הרשתות מבינות את הצורך בהגברת שקיפות המחירים, אך שוק המזון מאוד תחרותי כבר כיום. הוא הוסיף כי יהיו עלויות ליישום ההצעה ותהייה בעייתיות בהצגת המבצעים.
היועצת המשפטית של רשת מגה, עירית פיליפ, הוסיפה כי לפירות וירקות או בשר אין ברקוד אחיד. "צריך לעשות עבודה מקיפה איך מתרגמים מבצעים", אמרה. איריס לוי מעמותת צרכנות נבונה והגורם האנושי השיבה ואמרה כי "הצרכנים לא רוצים מבצעים, הם רוצים מחירים נמוכים כל הזמן. נמאס להם לרדוף אחרי המבצעים".
דיון בהתייקרויות האחרונות והצפויות - מיד אחרי החגים
שאמה-הכהן סיכם את הדיון וביקש מכל הגורמים להעביר את הערותיהם לוועדה בצורה מסודרת. הוא הוסיף כי מיד אחרי סוכות תתכנס הוועדה לדיון נוסף, על-מנת לקדם את הצעת החוק. לאחר הדיון התייחס שאמה-הכהן גם לדוח
מבקר המדינה על מחירי המזון ואמר כי "הדוח הוא עוד הוכחה שהצרכנים הישראלים לא מפונקים ולא פרנואידים כשהם חשים שהם משלמים יותר מדי על סל הקניות הבסיסי". הוא הוסיף כי הוועדה תקיים דיון בהתייקרויות האחרונות והצפויות מיד אחרי החגים.