5.6 מיליון גולשי פייסבוק - כ-3.5% ממספר המשתמשים ברשת החברתית - הם ילדים שהחברה טוענת כי הכניסה לרשת החברתית אסורה עליהם.
פייסבוק, ואתרים רבים אחרים, חסומים לגולשים מתחת לגיל 13 משום שארגון COPPA - הארגון להגנת הפרטיות של ילדים ברשת - דורש מהם התייחסות ספציפית מאוד לילדים בני 12 ומטה. מטרת החוק שיזמו היא לעצור את המשווקים מלנצל מידע אישי של ילדים או מלהשתמש בנתונים שלהם כדי לפנות אליהם בפרסום. האתרים חייבים לדרוש את אישור ההורים לפני שהם מאשרים לילדים להיכנס אליהם וחייבים לנקוט בצעדים שיגנו על פרטיותם.
ולמרות זאת, בפייסבוק מסרבים להודות כי רבים מהמאמצים הנעשים לחסום את כניסתם של ילדים לרשת אינם יעילים.
הנושא הפך רלוונטי מתמיד לאחר שוועדת הסחר הפדרלית (FTC) גיבשה סופית הגבלות חמורות יותר לחברות ולאתרי אינטרנט הפונים לצעירים או המושכים אליהם קהל צעיר. פייסבוק, חברת התקשורת החברתית הגדולה בעולם, עם 955 מיליון משתמשים, דיווחה כי החוק אינו רלוונטי לה משום שהחברה מאשרת במפורש כניסה רק לגולשים מעל גיל 13.
חסימה לא יעילה
פייסבוק, לטענת החברה, בהחלט התקדמה באיתור ילדים והוצאתם מהאתר. דוח צרכני שפורסם בחודש יוני הראה כי פייסבוק חוסמת כ-800,000 משתמשים מתחת לגיל 13 בשנה בעזרת תהליך הסינון שלה, אותו החברה מסרבת לתאר.
למרות זאת, המחקר עדיין מצביע על 5.6 מיליון ילדים הגולשים בפייסבוק, נתון שלדברי מומחים כולל ילדים רבים שפתחו חשבון בעזרת הוריהם. הנתונים מבוססים על סקר שכלל 2,002 אנשים בוגרים עם אינטרנט בביתם. המשתתפים נבחרו על-ידי TNS, חברת מחקרים.
לדברי יו"ר FTC, ג'ון לייבוביץ, אין זה מפתיע לגלות שילדים בני 12 מתגנבים לפייסבוק. לדבריו, המצב מורכב במיוחד במקרים בהם הילדים מקבלים עזרה מהוריהם.
בדיקה שנעשתה על-ידי רויטרס לגבי תהליך ההרשמה בפייסבוק גילתה כי ילד יכול לעבור את מאפייני הסינון של האתר בקלות יחסית. האתר חוסם ביעילות הרשמות פיקטיביות ממשתמשים קטינים, אך אחרי שעה של המתנה, האתר קיבל את ההרשמה על-ידי שימוש באותו שם, כתובת דוא"ל, סיסמה ותאריך לידה כששנת הלידה שנבחרה שונתה.
פייסבוק מצידה סירבה לדון בנתונים או לתאר את המאמצים הנעשים על-ידה כדי לחסום כניסה של ילדים. דובר החברה, פרדריק וולנס, מסר לרויטרס, דרך דוא"ל, כי פייסבוק מחויבת לשפר את ההגנות על כל האנשים הצעירים ברשת, אך לא פירט עוד.