חברת נתיבי הגז הטבעי לישראל (נתג"ז) אינה שומרת היטב על הבטיחות בקווי ההולכה שלה ובמתקני הגז הטבעי. כך עולה (יום ד', 17.10.12) מפרסום דוח
מבקר המדינה יוסף שפירא, שבדק את ההיבטים הבטיחותיים בתפעול המערכת להולכת הגז הטבעי.
נתג"ז היא חברה ממשלתית בבעלות מלאה של מדינת ישראל. החברה הוקמה בשנת 2003, והיא פועלת על-פי רישיון ל-30 שנה שנתן לה שר האנרגיה והמים. מטרת החברה היא לעסוק בהקמת מערכת להולכת גז טבעי, לתחזוקתה ולהפעלתה, ובכלל זה לביצוע הפעולות הנלוות להקמה ולהפעלה. החברה אחראית למתקנים שעלולים להיות מסוכנים מהבחינה הבטיחותית.
לדברי המבקר, החברה לא הפיקה לקחים מאירועי הבטיחות שבדק משרדו, ועליה לפעול למניעת תקלות במתקני הגז. כמו-כן, קובע המבקר כי על נתג"ז וחברת החשמל לבצע את הנדרש כדי לקבל היתר מתוקן ורישיון עסק.
נכון למועד סיום הביקורת בנובמבר אשתקד, לא היה בנתג"ז בסיס נתונים שבו מרוכזים רישומים של אירועי בטיחות שבדק משרד מבקר המדינה ושל תחקירים והפקת הלקחים שבוצעו בעקבותיהם. לא נמצא שהחברה הפיקה לקחים מאותם אירועי בטיחות. בעקבות התרחשותן של תקלות בטיחות ותפעול נדרשה לעתים החברה לשלם פיצויים כספיים ללקוחות שניזוקו. מקצת מדוחות האירוע נשארו בסטטוס "פתוח" בלא שהם נידונו. לממונה הבטיחות בחברה לא נמסר דיווח על כמה אירועי בטיחות ועל כמה תחקירי אירועים, והוא לא היה שותף לטיפול בהם. מהאירועים שנבדקו עולה כי בחברה חסרו נהלים בתחומי בטיחות שונים, וכי חלק מהנהלים לא היו מעודכנים.
המבקר מצא עוד כי לא תמיד דיווחה החברה מיד לרשות הגז על כל תקלה במערכת שגרמה לשיבוש באספקת הגז או לתקלה בטיחותית או תפעולית כנדרש בתנאי הרישיון שהוענק לחברה.
נכון לנובמבר אשתקד, הוסיפה נתג"ז להזרים גז טבעי במתקניה, אף שכבר פקע תוקפם של אישורי ההזרמה הזמניים שנתנה רשות הגז למתקנים ולמקטעים שונים ואין בידי נתג"ז אישורים תקפים. בנוסף, הקו הימי של מערכת ההולכה, שהקימה חברת החשמל בשנת 2004 והועבר לנתג"ז לתפעול בשנים 2006 ו-2007, פועל ללא רישיון עסק ממשרד הפנים כנדרש על-פי החוק.
במועד סיום הביקורת עדיין גם לא הסתיימה הכנתו של סקר סיכונים בתחומי התפעול, הבטיחות והפיננסים כנדרש על-ידי רשות החברות.
המבקר מציין כי "העובדה שבמשך שנים אפשרה רשות הגז להזרים גז טבעי ללא אישורי הזרמה והפעלה תקפים וללא רישיון עסק מעידה על אזלת יד בטיפול בנושא ועל אי-קיום הוראות החוק". משרד מבקר המדינה, שבדק את נושא הבטיחות הן ברשות הגז, הן בנתג"ז, כאמור, והן בחברת החשמל, ציין כי עליהן למצוא דרך לתיקון מצב לא סביר זה ולגבש מתווה לביצוע הפעולות הנדרשות לקבלת רישיונות תקפים בלוח זמנים קצר.