|
נמל אשדוד. מונע תחרות אמיתית [צילום: דרור פלנר]
|
|
|
|
|
בדיקת
מבקר המדינה בנמל אשדוד מצאה מקרים בהם ביצעה החברה רכישות והתקשרויות ללא מכרז בנימוק שמדובר בספק יחיד או ברכישה דחופה, נימוק שלא נמצא לו ביסוס ממשי. מדובר למשל בשדרוג מערכות חשמל במנופים בסכום של 10 מיליון שקל לשנה, רכש דחפורים ב-2.3 מיליון שקל והתקשרות עם קבלן לאיתור חומרי נפץ באמצעות כלבים תמורת מיליון שקל בשנה.
החברה ביצעה הרחבת התקשרויות והתקשרויות המשך שלא על-פי תקנות חובת המכרזים, כגון שיפוצים ולתחזוקה בסכום של 4.5 מיליון שקל בשנה, שירותי הסעות לעובדים בסכום של 3 מיליון שקל והתקשרות להסעות נוסעים לטרמינל ב-1.3 מיליון שקל. במאי 2008 הסתיים חוזה הסעדה עם חברה מסוימת, ובמשך שלוש שנים לא פרסמה החברה מכרז וניצלה לשם כך שוב ושוב ושלא כראוי את אפשרות הפטור ממכרז, תוך הארכה והרחבה של ההתקשרות עם החברה ועם ספקים אחרים, לעתים בדחיפות, עד לסכום מצטבר של 13.8 מיליון שקל.
חזרו ונשנו התופעות של הרחבת התקשרויות במיליוני שקלים, של הארכת תוקפן זמן רב ללא מכרזים ושל עיכובים מתמשכים בהכנת המכרזים הפומביים עד לפרסומם - כל זאת שלא כמתחייב מחוק חובת המכרזים. בדרך זו מנע למעשה הנמל תחרות אמיתית, שקיפות ושוויון במידע כלפי מציעים אפשריים.
עוד נמצא, כי הנמל רכש פריטים בסכומים ניכרים, לעתים במאות אלפי שקלים בשנה לפריט, ללא מכרז וללא הסכם מסגרת. במקום זאת פנתה החברה למציעים לקבלת הצעות מחיר בסכומים קטנים שלא חייבו מכרז.
לדעת משרד מבקר המדינה, על דירקטוריון החברה, המופקד על קביעת המדיניות והפיקוח על פעילות החברה, ועל הנהלתה הבכירה המופקדת על הניהול השוטף, לפעול בנחרצות לתיקון הליקויים שהועלו בדוח ולמניעת הישנות מקרים דומים בעתיד.