מבקר המדינה, יוסי שפירא, מוצא ליקויים חמורים בהחלטת רשות החברות להחליף את רו"ח אדיר ענבר, ששימש כשותף האחראי על ביקורת חברת החשמל במשרד ברייטמן-אלמגור-זוהר Deloitte. את ההחלטה קיבל דורון כהן, אז מנכ"ל רשות החברות וכיום מנכ"ל משרד האוצר. הוא דורש משר האוצר,
יובל שטייניץ, ומהיועץ המשפטי לממשלה,
יהודה וינשטיין, לבחון את התנהלותו של כהן ולהפיק את הלקחים הדרושים.
משרד ברייטמן הוא מבקר חברת החשמל מאז 2006, וענבר היה האחראי על התיק עד החלפתו במרץ 2010. במהלך עבודת הביקורת התגלעו חילוקי דעות קשים בין החברה לענבר בעניינים מקצועיים, וכמו-כן העלתה החברה טענות קשות נגד ענבר לגבי התנהלותו האישית ולגבי אופן עבודתו.
ואולם, שפירא מצא, כי מתחילת 2008 פעלו מנכ"ל החברה דאז, עמוס לסקר, והדירקטוריון שלה במישרין מול מול ברייטמן כדי להביא להחלפתו של ענבר. שפירא מגלה, כי לסקר העלה את דרישתו ארבעה ימים בלבד לאחר שנכנס לתפקידו ומבלי שנפגש אי פעם עם ענבר. דירקטוריון החברה פעל בניגוד להנחיית הרשות, לפיה הנושא הוא בסמכות האספה הכללית ורשות החברות. הדירקטוריון לא זימן את ענבר לדיון בדוחות החברה לרבעון הראשון של 2008, אך לסקר ובכירים אחרים ניצלו את ההזדמנות כדי להטיח בו האשמות.
הדירקטוריון התעלם מרשות החברות
"קיים חשש", אומר שפירא בעדינות, "כי הפעולות שנעשו וההחלטות שהתקבלו בעניין זה במשך כשנה על-ידי דירקטוריון החברה והנהלתה הביאו ליצירת אווירה של לחץ לא ראוי כלפי השותף האחראי. אווירה כזו עלולה לפגוע בביקורת הבלתי תלויה". עוד הוא מותח ביקורת על ההשתהות בכינוס האסיפה הכללית בשנת 2009 לחידוש מינויו של משרד ברייטמן, ואומר שהיה בכך כדי להפעיל לחץ בלתי ראוי על המשרד כדי שיסכים להחלפתו של ענבר.
מנכ"ל רשות החברות דאז,
אודי ניסן, הבהיר לדירקטוריון שמינוי רואה החשבון נתון בידי האסיפה הכללית - אך הדירקטוריון התעלם והמשיך בפעילותו נגד ענבר. "יש לראות בחומרה רבה מצב שבו הנהלה ודירקטוריון של חברה ממשלתית לא צייתו להוראות של רשות החברות להפסיק את פעולותיהם בקשר להחלפת השותף האחראי לעריכת הביקורת בחברה, ופעלו בעקיבות להחליפו בלי שבדקו באופן ממשי את הטענות כנגדו. זאת על-אף ההשלכות המהותיות שעלולות לנבוע מכך על ביקורת הדוחות הכספיים של החברה", קובע שפירא.
שפירא מגלה עוד, כי כאשר התמנה כהן למנכ"ל הרשות, הוא התעלם מהפניות שקיבל בזמן אמת ממשרד מבקר המדינה בנוגע לטיפולו בהחלפתו של ענבר, נקט פעולות שעמדו בניגוד לעמדת משרד המבקר, ואילו בזמן הביקורת לא סיפק הסברים של ממש להחלטתו להחליפו. החלטתו של כהן להחליף את ענבר התקבלה בשל אירוע אחד, הקשור להצגת המחויבות הפנסיונית של החברה בדוחותיה, בלי שערך בדיקה מקיפה ויסודית לביסוסה, בלי ששמע את טענותיו של ענבר, ואף בלי שהביא בחשבון את התנהלות הצדדים בתקופה שקדמה לכניסתו לתפקיד.
ההחלטה התקבלה בלי להתייחס בכובד הראש הראוי לפגיעה התקדימית האפשרית במעמד רואי החשבון המבקרים בחברה ובחברות ממשלתיות אחרות. נוסף על כך, הרשות לא בדקה לעומק את כישוריו ואת ניסיונו המקצועי של השותף המחליף, בהתחשב בגודל החברה ובמורכבותה. ואילו רשות ני"ע, שהייתה מעורבת במחלוקות המקצועיות בין החברה לבין ענבר, לא ערכה בדיקה יסודית משל עצמה על נסיבות החלפתו, כמתחייב מתפקידה ומאחריותה.
נסיונות חמורים של החברה
שפירא כותב: "משרד מבקר המדינה רואה בחומרה את ניסיונותיה של חברת החשמל להיות מעורבת בקביעה של מי יהיה או מי לא יהיה רואה החשבון השותף האחראי שיבקר את דוחותיה הכספיים. חמורה במיוחד התנהלותה של רשות החברות כמפקחת וכשומרת סף, שאמורה לתת גיבוי לזרועות הפיקוח והבקרה שלה בשטח, ואשר קיבלה החלטות ללא עריכת בדיקה יסודית של הטענות ושל העובדות. על-אף המידע שהיה בידיה בעניין ניסיונותיו של דירקטוריון החברה להתערב בקביעת זהות השותף האחראי, היא לא ערכה בדיקה יסודית כדי לוודא אם יש בסיס והצדקה לטענות החברה נגד השותף האחראי, או שמא מדובר בהתנכלות למבקר כיוון שאינו נוח לה. רשות החברות לא פעלה כראוי כדי לייצג את האינטרסים של המדינה הן כגוף מאסדר והן כנציגת בעלי המניות".
שפירא קובע, כי על רשות החברות לבחון לעומק את מערכת היחסים שבין חברות ממשלתיות לבין רואי החשבון המבקרים שלהן וכן את הוראותיה ואת דרכי פעולתה בעניין זה. עליה להפיק לקחים מהליקויים שעלו בדוח, ובכלל זה להבהיר שמינוי משרד רואי חשבון לביקורת על חברה ממשלתית יביא בחשבון, במסגרת כלל השיקולים, את זהות רואה החשבון המומחה ובעל הידע המקצועי והניסיון המתאימים לשמש שותף אחראי. מן הראוי שמשרד האוצר ומשרד המשפטים ישקלו את הצורך לפעול לתיקון הכללים הנוגעים להפסקת מינויו של רואה חשבון, ובכלל זה להחלפת שותף אחראי.
"אין לעבור לסדר היום על מקרה שבו המבוקר מנסה להיות מעורב בקביעה מי יהיה או מי לא יהיה רואה החשבון השותף האחראי שיבקר את דוחותיו הכספיים. מן הראוי כי הנהלה ודירקטוריון של חברה ממשלתית הסוברים כי יש להחליף את השותף האחראי, מכל סיבה שהיא, יפעלו לכינוס דיון באספה הכללית ויפנו לצורך כך לרשות, ולא ישירות למשרד רואי החשבון. על הרשות לבחון את הצורך בקביעת הוראות או הנחיות בעניין מערכת היחסים שבין חברות ממשלתיות לבין רואי החשבון המבקרים שלהן וכן לבחון את דרכי פעולתה במקרים כאלה. כמו-כן עליה להקפיד לפעול לפי הכללים במטרה להבטיח שלא ייפגעו הביקורת הבלתי תלויה ועבודתו התקינה של רואה חשבון, בבואו לבקר חברה ממשלתית.
למנוע את הישנות התופעה
"עליה להפיק לקחים, ובכלל זה לשקול לקבוע הבהרה שמינוי משרד רואי חשבון לביקורת על חברה ממשלתית יביא בחשבון, במסגרת כלל השיקולים, את זהות רואה החשבון המומחה ובעל הידע המקצועי והניסיון המתאימים לשמש כשותף אחראי. עליה לנקוט את כל הצעדים המתחייבים כדי למנוע את הישנות התופעה. כמו-כן מן הראוי שמשרד האוצר ומשרד המשפטים ישקלו את הצורך לפעול לתיקון הכללים הנוגעים להפסקת מינויו של רואה חשבון, ובכלל זה להחלפת שותף אחראי, כך שיובהר כי החלטות בעניין זה יתקבלו ברשות החברות רק לאחר התייעצות עם הוועדה שהוקמה על-פי כללי החברות הממשלתיות ועם האחראים לתחום החשבונאות ברשות".
משרד מבקר המדינה רואה בחומרה את הליקויים שהועלו בדוח זה והנוגעים לפעולות רשות החברות: אי-ביצוע בדיקה יסודית של טענות החברה והביסוס שלהן נגד ענבר והטענות שכנגד; אי-ביצוע עבודת מטה מקיפה בנושא המשמעויות וההשלכות הרוחביות של החלפת שותף אחראי; אי-מתן זכות שימוע לענבר; אי-מתן גיבוי נאות לעבודתו; וביצוע ההחלפה בתהליך לא תקין. התנהלותו של כהן מצביעה, לדברי שפירא, על ליקויים חמורים בתהליכי העבודה ובשיקול הדעת שהפעיל בנושא זה.