|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

אולימפיאדה בדיקטטורה

אין חתולים פה
07/08/2008  |     |   מאמרים   |   יומני דרור   |   תגובות

   רשימות קודמות
  הטוב, הרע והאנס (לכאורה)
  הבנקים כועסים? טוב מאוד
  כדי שהמדינה לא תיפול שוב בשבי
  מין עם הנשיא
  הפרויקט הסודי של שלוש

בהתחלה בלי פרשנויות. רק עובדות. במאה השנים האחרונות, ולמעשה מאז החלו להתקיים האולימפיאדות של העת החדשה בשנת 1896, נערכה רק אולימפיאדה אחת במדינה דיקטטורית. זה היה בשנת 1936 בגרמניה הנאצית. הקנצלר אדולף היטלר ישב ביציע המכובדים, הצדיע במועל יד, היה גאה במתחרים החסונים שלו, ורצה לאכול את הכובע עם צלב הקרס כשמתחרים שחורים קטפו מדליות. השבוע תיפתח האולימפיאדה השנייה במדינה דיקטטורית. ביציע המכובדים יישב נשיא סין, הוו ג'ינטאו. בבתי כלא בבייג'ין וסביבותיה יישבו כ-9,000 אזרחים סיניים "בעייתיים" שאותרו, לוקטו ויורטו בחודשים האחרונים מבעוד מועד. שיהיה שקט. קופצים לגובה.

הנשיא שלנו, שמעון פרס, יהיה קרוב, קרוב מאוד לג'ינטאו. על מדרגות המטוס בדרך מזרחה אמר הנשיא כי נושא זכויות האדם בסין אינו מטריד אותו יתר על המידה - ובוודאי שאינו אמור למנוע מן הנשיא הישראלי לחלוק כבוד למדינה הקומוניסטית האחרונה. הוא פלט משהו בסגנון "יש גם מעצמות במערב שמפירות את זכויות הנשים, אז מה - לא נדבר איתן?". יועצו של פרס התגאה שנייה לפני שנבלע בפתח הבואינג כי הנשיא יהיה אחד מ-8 נשיאים יחידי סגולה שייפגשו עם נשיא סין באופן פרטי, מתוך 80 המנהיגים שישתתפו בטקס הפתיחה. "הוקרה של העם היהודי לעם הסיני", משהו כזה. אירגון "עיתונאים ללא גבולות" הכין פרשנות משלו לסמל האולימפיאדה.

הטכנולוגיה הסינית בטיל החיזבאללה שפגע בסטי"ל

עוד עובדות. סין היא מפירת זכויות האדם הגדולה בעולם. אירגוני זכויות אדם מזכירים כי היא אינה בדיוק המקום האידיאלי לערוך אולימפיאדה החורטת על דגלה את עקרונות החופש וההומניות. זה התחיל למשל בהפקעת בתים ואדמות "למען המדינה" תוך תשלום פיצוי מינימלי לנפגע או ללא פיצוי כלל - רק כדי לשפר את אתר האולימפיאדה. העימות הקשה מול נזירי טיבט אומנם זכה לחשיפה באחרונה, אבל הוא השכיח קצת את הרדיפה על-רקע דתי נגד נוצרים שאינם מוכנים להשתייך לכנסייה הרשמית הנמצאת תחת חסות המפלגה, לצד רדיפת מוסלמים.

גם בנושא איכות הסביבה והרווחה שולטת המפלגה. החל בזיהום נהרות, דרך חומרים מסוכנים המשמשים את התעשיה בידיעתה ובפיקוחה, דרך חומרים מסוכנים כגון עופרת בתעשיית הצעצועים והטקסטיל וזאטוטים המועסקים במפעלים, ולא נזכיר את עבודת הפרך של הפועלים העובדים למעלה מ-20 שעות ביום תמורת שכר אפסי ואוכל מינימלי. טוב, נזכיר.

גם בנושא הקניין הרוחני וזכויות היוצרים סין מככבת. יצרנים זרים יודעים היטב שכאשר ינסו למכור בסין ייכפה עליהם שיתוף פעולה עם חברות מקומיות ושזמן קצר לאחר מכן הם יגלו את המוצר שלהם "Made In China". אני עצמי נוכחתי בכך ממקור ראשון כאשר הגעתי בייג'ינה במשלחת שר הביטחון המבריק, יצחק מרדכי, ורעייתו דאז כוכי. השר התעקש לקחת איתו את כל מנהלי התעשיות הביטחוניות, כולל התעשיה האווירית, אלביט מערכות, רפאל ותדיראן, שאיך אומרים - לא בדיוק רצו להגיע. אמרו לי מנכ"ל אחר מנכ"ל שהשיטה ידועה ומוכרת. סין תרכוש מוצרים צבאיים בעסקה קטנה של כמה מיליונים, ותעתיק ותשכפל ותצטייד מתוצרת מקומית, ואפילו תמכור אותה בחו"ל.

ועוד נקודה ישראלית, על-רקע המשלחת האולימפית היוצאת לבייג'ין וההכרה הרשמית שאי הבאת מדליה תיחשב לכישלון רשמי. סין תומכת בכל מי שמתנגד לארצות הברית, ואנחנו הרי הכוכב הלא נראה, המדינה ה-51 בדגל הפסים והכוכבים. כך - סין תומכת בסודן המחוללת את הזוועות בדארפור, ומצהירה על תמיכה באירן שהיא הרי תמיכה בחיזבאללה. וזכור המיקרה של הטיל שפגע בסט"יל חיל הים במלחמת לבנון השנייה. הטיל ששם הקוד שלו במערב היה "תולעת משי" פותח עם טכנולוגיה שהגיעה מסין. יש דיווחים עקשניים שהכור שהופצץ ע"י ישראל בסוריה פעל אומנם בטכנולוגיה מצפון קוריאה, אבל הידע הגיע מסין. העיקר שתהיה מדליה.

אירגוני זכויות האדם ידעו גם לספר כי לפני רעידת האדמה הקשה האחרונה היו בסין ידיעות וסימנים על העומד להתחולל אך לא נעשה דבר, וכי גם בשלושת הימים הראשונים והקריטיים למחולצים לאחר רעידת האדמה בסצ'ואן, עצרה סין כל מידע לגבי המתרחש וסירבה להתיר לצוותי הצלה מהעולם להגיע ולסייע. בתי ספר ובתים אחרים קרסו כליל, ויש עדויות כי בנייני המפלגה נותרו עומדים על תילם. האירגונים מזכירים גם כי בסין יש עדיין מדיניות של ילד אחד שמותר להביא אותו לעולם במסגרת החוק, וכי השלטונות מאלצים נשים שכבר חטאו בילד אחד לעבור הפלות בכל חודש שבו הן נמצאות בהריון - מתקדם ככל שיהיה.

לא אתן לבייג'ין 2008 לנגן אצלי בסלון

בשנת 1985, בעיצומו של שלטון האפרטהייד הרצחני בדרום אפריקה התכנסו כמה מהזמרים והמוסיקאים הגדולים בעולם לפרויקט "לא מתכוון לנגן בסאן סיטי", בראשות סטיב ואן-זאנט מהלהקה של ברוס ספרינגסטין, שהצטרף בעצמו, לצד בוב דילן, לו ריד, בונו הבלתי נמנע ופיטר גבריאל. זאת הייתה מחאתם נגד זמרים מהמערב שהגיעו להופיע בעיר ההימורים והשעשועים שהקים השלטון הלבן תוך כדי עשורים של דיכוי הרוב השחור. תראו, הייתי בסאן-סיטי והיא באמת מקום מדהים, בלב המדבר, עם ים מלאכותי, גלישת גלים כשהחוף האמיתי הקרוב ביותר נמצא במרחק מאות קילומטרים וארמונות בסגנון תנ"כי. אבל הגעתי לשם רק באמצע שנות התשעים, כשהאפרטהייד תם.

זאת הייתה מחאת הזמרים, והמחאה הפרטית שלי השבוע היא שלא אתן לאולימפיאדת בייג'ין לנגן אצלי. לא אצפה בטקס הפתיחה שבוודאי יהיה העתק מושלם של הטקס מאתונה 2004, איאלץ לוותר על זורקת הפטיש התורנית ממזרח אירופה, ילדות סיניות שגודלו מגיל שנתיים להיות מתעמלות קרקע ינפנפו להן את הסרטים האדומים בלעדי, רומחים יעופו, פינג-פונג ישוחק, בגדי הים הטכנולוגיים מונעי החיכוך ישתכשכו לבדם במימי הבריכות - ג'ודואים יריבו וסייפנים יסויפו.

נכון שהנשיא המוצלח ביותר של ארצות הברית והעולם החופשי, ג'ורג' בוש, נכנע לכוחה הכלכלי העצום של סין הקומוניסטית ויישב ביציע, ממוגן עד שיניים. אבל אני אצטרף הפעם דווקא לקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, שהודיעה כי לא תגיע לטקס הפתיחה. אותה הקנצלרית שהחליטה לנאום בכנסת ישראל בגרמנית, למרות המחאות הקשות שקדמו לכך, אבל כבשה תוך אלפית שנייה גם את לב המתנגדים הקשים והחשדנים ביותר - כשפתחה בכמה משפטים בעברית צחה ודיברה בענווה על הכבוד והגאווה שהיא מרגישה.

יש כמה דברים שכדאי לדעת לפני שמדליקים את הטלוויזיה ומצטרפים לרייטינג ולהכנסות של הממשל בבייג'ין. נתחיל במשהו קליל - חיות מחמד. הידעתם שהממשלה בסין ניקתה את כל העיר המארחת מחתולים? פשוט החליטו שחתולי רחוב יוצרים תדמית לא חיובית והחל מסע צייד כדי להעלימם ולהצמיתם מהרחובות. כמו במדינה קומוניסטית ראויה לשמה, התנהל שם קמפיין בנושא בכלי התקשורת הנשלטים מלמעלה, שרתם את הציבור לציד משפחת החתולים שחלק מהם בוודאי מצא את דרכו לצלחות.

על חסימת האינטרנט בפני העיתונאים הזרים למרות הבטחות מפורשות טחנו השבוע כל תחנות הטלוויזיה הזרות, שכמעט כל דיווח לקראת האולימפיאדה מתחיל אצלן או בהדגמה של "העמוד אינו זמין" כשכותבים למשל טיבט במחשב שמחובר לרשת בסין, או בדיווח וצילומים של הערפיח הכרוני בעיר שלא ידעה להתמודד עם המעבר ממיליוני האופניים שאיפיינו אותה עשרות שנים - למכוניות. זה שהממשלה סגרה והשביתה לחלוטין את כל בתי החרושת בסביבת הבירה לא עזר בכלום. המתחרים באולימפיאדה מסתובבים בעיר עם מגני אבק על הפנים. בואו נראה אותם שוברים שיאים.

קציר האיברים

נושא כאוב במיוחד, לפחות מבחינת 100 מיליון סינים, הוא המרדף/מצוד אחר התנועה הרוחנית פאלון גונג, שאלפים מחבריה נהרגו מאז 1999, השנה שבה הציבה אותה המפלגה הקומוניסטית בראש רשימת המאיימים עליה. לדברי התנועה 63,000 מאנשיה נמצאים בבתי סוהר כשהם מעונים קשות. בחודשים האחרונים צורפו אליהם אלפים במסגרת השמירה על השקט והניקיון לקראת האולימפיאדה. מהם, כמו מאסירים סיניים אחרים, "נקצרים" איברים להשתלה בעודם בחיים, והמשפחות מקבלות במקרים רבים דיווח כי יקירם "התאבד". בסגנון מורשת ברית המועצות המוכרת והוותיקה. על מתרגלי התנועה נאסר להשתתף במשחקים, אפילו כקהל, תוך הפרה של מה שמכונה "הרוח האולימפית". רוב בני העם הסיני כלל אינם מודעים לעובדות הקשורות לתנועה הזאת, מהעובדה הפשוטה שאין מידע עצמאי עליה במדינה שבה 1.3 מיליארד אזרחים.

"עיתונאים ללא גבולות" כוללים את סין ברשימת המדינות הנחשבות לאויבות האינטרנט. היא נמצאת שם לצד מדינות מכובדות אחרות שביניהן אירן, קובה, בלרוס, בורמה, מצרים, אתיופיה, צפון קוריאה, סוריה, סעודיה, טוניסיה, טורקמיניסטן, אוזבקיסטן, ויאטנם וזימבבוואה. יש שיטענו, כמובן, כי אין לקשר בין ספורט לפוליטיקה. בטח שכן. ארה"ב החרימה את האולימפיאדה שנערכה במוסקבה בשנת 1980, אומנם לצערם של ספורטאיה - אך היא העצימה את התהליך שהבשיל כעבור פחות מעשור והביא להתמוטטות ברית המועצות. למדינות העולם הייתה הפעם הזדמנות פז להשפיע על סין, מעוז הטוטאליטריות האחרון הרציני, להגמיש את הנושאים השנויים במחלוקת שבראשם זכויות האדם ולהצטרף למשפחת העמים הנאורים - כתנאי להטבות בעשרות מיליארדי דולר שיצמחו לה מהאולימפיאדה. אבל מדינות העולם כשלו, כמו שכשלו לגלות מה התרחש בדיקטטורה האחרת שבה התנהלה אולימפיאדה.

תאריך:  07/08/2008   |   עודכן:  07/08/2008
דרור מרום
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אולימפיאדה בדיקטטורה
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
cvcfccvc
7/08/08 15:00
 
קורא בעיון
8/08/08 17:36
 
י.ש
9/08/08 07:54
2
י.ש
7/08/08 16:34
3
עוד סתם אזרח
7/08/08 19:39
4
יניב2012
8/08/08 00:54
5
ברור כשמש
8/08/08 00:56
6
מה עישנת?
8/08/08 17:41
 
דרור מרום
8/08/08 19:20
7
שמעון מהצפון
9/08/08 01:13
 
סו
10/08/08 11:57
8
תומר מרום
10/08/08 17:55
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המחשב חדר לכל תחומי חיינו ובעיקר בתחום הקשר והאינטראקציה בין האנשים בארץ ובעולם, ואי אפשר לתאר את חיינו ללא העיסוק מול המחשב.
06/08/2008  |  גרשון אקשטיין  |   מאמרים
שינוי שיטת חישוב העמלות בבנקים מקומם יותר מאשר המצב שקדם לו. מספר העמלות, לרבות כאלה אשר חלק הארי מלקוחות הבנק, מי שמכונים "משקי הבית הקטנים", בלאו הכי לא נזקקו לשירותים שבגינם הבנקים גובים אותן, צומצם. אליה וקוץ בה, כמאמר הפתגם: עלותה של ליבת העמלות החדשות בכלל וזו המכונה "עמלת פקיד" בפרט האמירה. היוקר שלה מרתיח את הדם, אשר ההודעה על העלאתה הקפיאה אותו. אין שום הצדקה לגביית שישה שקלים ואף יותר מפעולה פשוטה, מהירה, צ'יק-צ'קית, של פקיד או פקידה, אשר בהקלקה אחת או שתיים, מבצעים חיש קל את הפעולה המבוקשת.
06/08/2008  |  אברהם שרון  |   מאמרים
האות א´ מציינת את הכתר, המקום הכי גבוה בצ´אקרות, אות של יציבות ויופי, מלאת אהבה, נותנת בלי סוף. יש זרימה, יכולת מוסיקלית, מקוריות וראיית הנולד. סובלים מכאבי ראש ובטן. כטיפוס: חלוץ, מנהיג, שומר על האינטימיות מפני הסביבה, לפעמים מדחיק רגשות, כל 10 שנים פריצת דרך. לאות יש רחמים גמורים, יש דין, בעוצמות מגיעה להישגים, אם הולכת עם עצמה, משיגה מה שרוצה, אמביציה גבוהה, נותנת שייכות ורוצה להרגיש שייכת.
06/08/2008  |  יוסי אגמון  |   מאמרים
רבות כבר נאמר ונכתב על הסיבות סביב הקמת קדימה, האמת היא די פשוטה. ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון רצה להיות יו"ר מפלגה עם סמכויות כמעט דיקטטוריות, בכדי שלא "יפריעו" לו עם הליכים דמוקרטיים. מנגד חבר אליו שמעון פרס אשר הפסיד במרוץ להנהגת מפלגת העבודה. לפרס, כמו לשרון היה "קשה" לחיות עם הכרעות דמוקרטיות. ביחד הם הקימו מפלגה, העניקו תפקיד לכל אחד שהסכים להצטרף והרי לכם מפלגת שלטון במדינת ישראל.
06/08/2008  |  דוד שרן  |   מאמרים
חברתי היא הראשונה שהפנתה את תשומת לבי לספר "משאלה אחת ימינה", היא מצאה בו (או שלפחות חיפשה) אותי ואת חבריי. סבתי היא שקנתה לי את הספר. היא אמרה לי שכשהיא קראה אותו היא חשבה עלי ועל סיפורי החבורה שלי. אך הספר נח לו (עדיין בעטיפת המתנה) עד אשר סבי (הפרופ' שביד) קרא את הספר והודיע, להפתעתי, שלדעתו מדובר בספר מעניין ושהוא למד ממנו רבות על בני דורי. אחרי הביקורת האוהדת של סבי כבר הרגשתי שאין לי ברירה ואני חייב לקרוא אותו.
06/08/2008  |  ידידיה ארגמן  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   יומני דרור  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   סדום ועמורה  /  מי ומי  
הטוב, הרע והאנס (לכאורה)  /  דרור מרום
כדי שהמדינה לא תיפול שוב בשבי  /  דרור מרום
מין עם הנשיא  /  דרור מרום
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il