|   15:07:40
דלג
  ניסן יואלי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

שיבנה בית המקדש?

29/07/2003  |   ניסן יואלי   |   מאמרים   |   תגובות

"אנו עומדים לבנות את בית המקדש האם תצטרף אלינו?" פנינו בשאלה זו למספר יהודים הקרובים לתורה ומצוות, ולהלן תשובות אופייניות:

אינטלקטואל אקדמאי:

בית מקדש ממשי על הר-הבית?! לא ולא! מה אתה רוצה ששוב נחזור לפרימיטיביות של עמי קדם, נקים בית מטבחים על הר-הבית ונקפח את חייהם של המוני בעלי חיים?! נשרוף אותם ונזהם את האוויר ככה סתם, בשביל למלא מאוויים קמאיים בלתי רציונאליים?! אני חבר בתנועה "תנו לחיות לחיות"! לא ולא. כשאני מתפלל "שיבנה בית המקדש" כוונתי לבית מקדש שברוח, משהו אידיאלי כזה, שאף פעם לא יתגשם, בתי מקדש הם מאוויים של אומה, אבל חס וחלילה שהם יגשימו את עצמם, כי אז למה עוד יישאר לנו להתאוות?

וחוץ מזה אתה רוצה להרגיז את כל העולם?! אתה רוצה מלחמה מול העולם המוסלמי? הנוצרי? מה לא חסרות לנו מלחמות, שאתה רוצה להצית עלינו עוד מלחמה?! ועוד מלחמת דת נוראית ואיומה?! אתה סהרורי אני שייך למחנה השפוי! מוטב שנסים את השיחה כי יש לי פה עוד לגמור איזה מאמר מדעי שעומד להתפרסם במגזין חשוב, וה-deadline שנתן לי העורך קצר.

למדן מישיבה:

רגע, התייעצת עם גדולי תורה? יש לך הסכמות מפוסקי הדור? ומה עם כל הבעיות ההלכתיות? האם אתה יודע בכלל איך לבנות אותו? אתה יודע איפה לבנות אותו? יש לך גבולות המקדש והעזרה? מותר לנו בכלל להיכנס להר-הבית כשכולנו טמאי מתים? ומה אם אפר הפרה, יכינו אותו לפי כל השיטות? יש לך כהנים מיוחסים שיעבדו בבית המקדש? מה עם בגדי הכהונה? אבני החושן? אורים ותומים? כלי מקדש? מקום המזבח? איך נקריב קרבנות ציבור כאשר המון יהודים לא רוצים בית מקדש ולא יתרמו את מחצית השקל? ובכלל מטרת הקרבן היא "לריח ניחוח" האם בית המקדש שלך הוא בכלל לרצון ה'? אם השכינה לא שורה בתוכנו איזה ערך יש לבית המקדש? והרי בלי נביא אי-אפשר לבנות בית מקדש! יש לך נביא?

חוץ מזה יש מחלוקות בין הפוסקים בדבר, מי אני שאכניס ראשי בין הרים? מה אתה לא חושש לדעתם? וחוץ מזה אני בקושי מקיים את המצוות המוטלות עלי כעת, ואתה רוצה להוסיף לי עוד הלכות שאכשל בהם כגון: טומאת מקדש, ביאת מקדש, נותר, פיגול, מחוסר כפורים?

בית מקדש זה המון איסורי כרת! מבית המקדש יצאו לי יותר עברות ממצוות! תעזוב אותי! תן לי ללמוד בכולל, ואל תבלבל לי את המוח בהילכתא למשיחא? אם אתה כבר פה, תגיד לי בניית "בית מקדש" - זה דין ב"בית" או דין ב"מקדש"? פעם ה"מגיד שיעור" שלנו נתן על זה פילפול, אבל רק להלכה ולא למעשה, יגדיל תורה ויאדיר. למה שלא תבוא אלינו לשמוע אותו? ממש 'שפתיים יישקו'.

עסקן מצוי:

אתה רוצה להרגיז את החילוניים? למה אתה מכניס עוד פרוד בעם? לא מספיק עם מה שיש כבר עד עכשיו? עוד לא גמרנו עם הסוגיה על הרבנים הראשיים אחד או שניים, ועכשיו רק כהן גדול חסר לי על הראש? אני צריך להיות נתון ללחצים של לוביסטים, הסכמים קואליציוניים וגם לעבוד בשביל הפריימריז לכהן גדול? לשבור את הראש במינויי אמרכלים גזברים ושאר "כלי קודש", מי יבחר אותם חברי מרכז?! למי יש היכולת לוועדות מסדרות למשמרות כהונה לויה ובתי אב?

מפלגתנו פועלת לצמצום פערים בחברה ואתה רוצה להחיות מחדש את האריסטוקרטיה הכוהנית? תקציב המדינה כל כך מקוצץ, משרד הדתות בקושי מעביר את מה שהוא חייב על-פי חוק, ואתה רוצה לקחת את מה שיש לגופים אחרים? מה יש?! עד היום הסתדרנו ב"נשלמה פרים שפתינו". זה היה חינם, אם אתה בונה לי בית מקדש זה כבר עולה כסף, וזה יבוא על חשבון הישיבות, העניים, הבריאות, הביטחון, לנו יש סדר עדיפות! אתה רוצה להטיל על הציבור עוד מיסים והוצאות מיותרות בשביל בית המקדש שלך? מס "מחצית השקל", כספים ייחודיים ל"קרבנות ציבור", תמיכות בגמחי"ם ל"קרבנות יחיד"?!

למפלגה שלנו יש מצע ברור, בית מקדש לא כלול בו. סלח לי שאני ממהר, אבל יש לי עוד כמה דקות פגישה במועצה הדתית, בכדי לסגור דיל עם... שאת שמו אני לא יכול לומר לך ברגע זה.

אוכל מהדרין:

בית מקדש, זה בעיה!!! אפשר יהיה לסמוך על הכשרות בבית המקדש, כשכל שבוע מתחלף המשמר?! למי יש כוח להכשיר את בית המקדש כל שבוע? אני בכלל לא מכיר את השוחטים שם! כולם נראים אותו דבר (ועוד בבגדים לבנים)! מי הם, מה הם? אני אוכל רק גלאט, ואם לבד"ץ שלי לא יתנו שם דריסת רגל, אני לא מביא קרבנות! על מי אפשר שם לסמוך, על אבינו שבשמים?! חוץ מאשר על הבד"ץ שלי אני לא סומך על-אף אחד! אתה עם בית המקדש שלך, לא נראה לי מאנ"ש! ובכלל איך אפשר לסמוך או להשגיח על המחשבות של הכהנים, מחשבת פיגול כשהם מתעסקים בקרבן שלי? המקוה שם בבית המקדש יהיה גם לדעת שיטת ה"מחמירים"? מי יבדוק את התולעים בעצי המערכה, יהיה מיקרוסקופ? יהיה רנטגן לבדוק מומים לקרבנות? ובכלל אלפיים שנה חיינו בלי בית מקדש, נחייה עוד אלפיים שנה בלעדיו! מה זה כל כך חסר לך, למה אתה דוחק את הקץ? סלח לי שאני ממהר, אבל בעוד כמה דקות סוגרים את ההיפר-גלאט ואני מוכרח לרוץ לקנות את "המהדרין שלי".

עמך מסורתי:

אני, אל תראה אותי ככה אני דתי בלב, אני חוגג את כל החגים, אפילו סבא שלי היה רב. כל חג - כל המשפחה אצלי בבית. אני חוגג את ליל הסדר, אני יושב בראש השולחן, אצלי זה כמו שצריך, אני לא מדלג על-אף מילה בהגדה, אצלי כולם שרים את כל השירים, אני בליל הסדר בן-חורין כמו שכתוב - מלך. אם אתה בונה לי בית מקדש, אני צריך לעזוב הכל, לבוא לירושלים, להידחק עם עוד מיליוני אנשים, לאכול צפוף בלי פרטיות - חבורות חבורות, לקחת לי את כל שמחת החג, בשביל מה אשתי נקתה את כל הבית? אז מה אם עושים שם על האש?

בכיפור, אני קונה "פתיחת היכל של פרנסה", אני משלם בשביל זה הרבה כסף אבל זה שוה! אם אתה עושה לי בית מקדש, כהן גדול, שעירים משתלחים, מי צריך בית כנסת? איזה פתיחת היכל יש שם? הכהן שלך מכפר בשביל כולם. שמעתי שבנות ישראל הכשרות יהיו מחוללות בכרמים - זה יום כיפור זה?!

חוץ מזה אם אני כבר בא לירושלים מביא קרבן תודה עם הרבה חלות (ארבעים). אני צריך לגמור לאכול אותן תוך יום. אני מנסה להזמין אנשים לאכול איתי, שיעזרו לי לגמור את החלות שלא יהיה "נותר". אני מזמין אברכים, יתומים, אלמנות, לויים או גרים, איש לא רוצה להצטרף אלי. זה לא מספיק כשר בשבילם! מה אני לא יהודי?! אני נוסע כל שנה לקברי צדיקים, כולם שם מכירים אותי. אני שוחט כבש, אין דבר כזה שלא טועמים מהמנגל שלי. רק פה בירושלים אני לא מספיק כשר. בית מקדש?! יש לי בבית תמונות של הכותל המערבי, קבר רחל, מערת המכפלה, מגדל דוד. כל המקומות קדושים אצלי, כולם תלויים אצלי בסלון, במזרח - מה זה לא מספיק? אבל מה, אם אתה בכל זאת מתעקש, אני מוכן לתת לך תרומה, אבל בתנאי תעשה לי גם ברכה אצל איזה מקובל, לא בשבילי, אני ברוך ה' מסודר, בשביל הבת שלי, שום דבר מיוחד, רק הצלחה בזיווג. תודה רבה לך!

ומה נענה אנחנו?

גם בהיסטוריה הארוכה שלנו, היו רבים שתמיד טענו נגד כל מהלך, שבא לשנות את העולם. כשמשה רבנו בא להוציא את בני ישראל ממצרים אמרו לו הדתיים אנו צריכים להיות משועבדים 400 שנה, עוד לא הגיע הזמן! עברו רק 210, תבוא בעוד 190 שנה ונדבר.

כאשר קרא עזרא לעם לעלות לירושלים עלו עמו רק דלת העם "עשרה יוחסין", היהודים היפים נשארו בחו"ל. 'סוף-סוף נגמלנו מעבודה זרה' הם טענו, 'ואתה רוצה ששוב נחטא בה'?!

כאשר קרא הרב צבי הירש קאלישר לפני למעלה ממאה שנה, לקום ולחדש את עבודת הקרבנות ולהקים בית מקדש, הטענות שלעיל הועלו אחת לאחת, באו רבנים אחרים עם מטרות יותר פשוטות ואמרו קומו נעלה ציון ונקים רק מדינה, וכבר היו שטענו טענות נגד, כדוגמת אלו שנמנו לעיל.

עד כמה נוקבים דברי ריה"ל בסיימו את ספר הכוזרי: "ירושלים (ובית המקדש בכללה) לא תבנה, כי אם כאשר ישתוקקו אליה בני ישראל תכלית תשוקה עד אשר יחוננו את אבניה ואת עפרה". כל עוד בית המקדש נתפס כמטרד, אין מה לדבר על בניינו. ראשית יש להופכו לתכלית תשוקתנו עד שנרצה לחונן את אבניו ועפרו.

שתפילותינו "שיבנה בית המקדש במהרה בימינו" לא תהינה מן השפה ולחוץ, כבית מקדש וירטואלי, אלא תבטאנה כמיהה אמיתית ובת יישום לבנין בית מקדש ארצי ממשי ועל-ידי בני אדם, במהרה בימינו ולא לעתיד לבוא, ולא שירד מן השמים, כתפיסה הנוצרית.

לתכלית זו עלינו לחזור וללמוד מהו בית מקדש. להיגמל מהרגלי החשיבה והתנהגות הזרים למקום השראת השכינה, נלמד איך להפיח תשוקה באינטלקטואל האקדמאי כמו ב"עמך" המסורתי, נבונן את הלמדן ואוכל המהדרין כמו את העסקן המצוי, עד כמה חייהם חסרים ללא בית מקדש. עד כמה בית המקדש דרוש לנו ולעולם כולו כאוויר לנשימה, כיסוד מטרת החיים לכל האנושות כולה, "כי ביתי בית תפילה יקרא לכל העמים" וזאת לכל אחד ואחד בשפתו, ולפי הבנתו. אין כמו ימי בין המצרים ותשעה באב, כעשיית הצעד הראשון לתכלית זו - ברור מקומו של בית המקדש בחיי הפרט, האומה והעולם כולו.

_______________
הכותב הינו מגיסטר למדעים בהנדסת מכונות מטעם הטכניון.

תאריך:  29/07/2003   |   עודכן:  31/07/2020
ניסן יואלי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, התלבט באחרונה רבות בדבר עיתוי הודעתו על פרישתו. לא רק בגלל תיקי החקירה שטרם סיים, אלא בגלל ניסיונו להבטיח את מינויו לכהונת שופט בבית המשפט העליון.
29/07/2003  |  יואב יצחק  |   מאמרים
צריך להודות: יש משהו טוב מאוד בתוכניות של משרד האוצר שתכליתן לצמצם את הזרמת הכסף הציבורי לכל מיני מטרות כאילו-הומניות. מחד, מחוייבת, כידוע, כל חברה בת-תרבות בסיוע לחלשים, אבל מאידך מחוייב כל שלטון להגן על הקופה הציבורית מפני חומסים למיניהם.
29/07/2003  |  ד"ר חיים משגב  |   מאמרים
חברת התרופות הבינלאומית "אספירין" מתכוונת לחדור לשוק הישראלי, בדרך של רכישת רשת בתי המרקחת המובילה בישראל Pharmacy. ידיעה זו הונחה של שולחנו של מנכ"ל חברת "אקמול", יצרנית התרופות הגדולה בישראל, שסימנה זה מכבר את רשת בתי המרקחת, כיעד אסטרטגי לרכישה ברבעון הקרוב. הידיעה המרעישה הופצה למנכ"ל "אקמול", על-ידי מנהל המודיעין העסקי בחברה.
בפתיחת החוברת "מציבים גבול לסכסוך" מטעם פרופ' יולי תמיר נאמר: "מדינת ישראל הכירה בכך שיכולתה להתקיים כמדינה יהודית ודמוקרטית תלויה בנכונות לחלק את ארץ ישראל בין שני העמים היושבים בה". עד כאן, דברים שגם הח"מ והרוב המכריע של תושבי הארץ יכולים להסכים להם, ובלבד שיוסכם מהי אותה א"י שבה מדובר.
28/07/2003  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
בשולי המיתון מתפתחת לה במקומותינו תנועת מחאה חדשה (ישנה?) אשר ניתן לכנותה בשלוש מלים - המחאה נגד ההמחאה. אנשים מקווים שהם לא יוזמנו לשמחות (כן יירבו...) אשר הגעה אליהן כרוכה בתשלום של מאות שקלים. נעים לקבל מתנה והאמת היא שגם די נעים להעניקה אבל אנשים לא מסוגלים וגם לא מעוניינים למשכן את ביתם בעבור כרע עוף או אומצה.
28/07/2003  |  אברהם שרון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il