"איכות חייו של התושב מושפעת מרמת השירותים שהרשות נותנת לו ומשמירה על שלומו, בריאותו ובטחונו האישי על-ידי הרשות המקומית. חובתם של הרשויות ומשרדי הממשלה היא לפעול בדרך מהירה ויעילה לתיקון הליקויים שהועלו בדוח זה על-מנת לקדם את השירות הניתן לאזרחים". כך אומר (יום ג', 25.12.12)
מבקר המדינה,
יוסף שפירא, בהקדמה לקובץ הדוחות השנתי על הביקורת ברשויות המקומיות.
אחד הנושאים המרכזיים בדוח הוא סל השירותים הנדרש ברשויות המקומיות. היעדר הגדרה ברורה של היקף השירותים אותם מחוייבת הרשות המקומית לספק לאזרחיה, עלול לגרום לחסרונם או לפגום באיכותם - אומר שפירא. על הממשלה, ובמיוחד משרד הפנים, לפעול לקידום הכנת סל שירותים כדי להבטיח אספקת שירותים מוניציפליים לכלל תושבי
ישראל לכל הפחות ברמה הבסיסית. על משרד הפנים להקים, בהתאם להחלטת הממשלה, רשות פנים-ממשלתית לבקרת רשויות מקומיות והערכתן.
נושא חשוב אחר שנבדק הוא פעולות הרשויות המקומיות למניעת אלימות בין בני זוג. ממצאי הביקורת מלמדים על תפקוד לקוי של גורמי הרווחה ברשויות מקומיות בכל הקשור למניעת אלימות בין בני זוג ולטיפול בה. יש לראות בחומרה תפקוד לקוי זה של הרשויות המקומיות, אשר בגינו לא ניתנים לנפגעים ההגנה והטיפול הנדרשים להם ולא מתאפשר צמצום היקפה של תופעה חמורה זו, במיוחד במגזר הערבי.
פרק מיוחד בדוח הוא חוות דעת בנושא מצב העיר לוד שהוכנה לבקשתה של ועדת הכנסת לביקורת המדינה. הביקורת מצאה, כי אף שהמדינה השקיעה רבות בניסיונות לשיקומה של לוד, עדיין יש צורך בשיפור משמעותי במצב העיר ובאיכות חיי תושביה. חלק מכך נובע מהיעדרו של מנגנון מתמיד ועקבי לתיאום, פיקוח ובקרה על ביצוען של התוכניות עליהן הוחלט.
חוות הדעת העלתה ליקויים משמעותיים בנושאים רבים הקשורים לעיר לוד, וביניהם הטיפול הממשלתי בעיר, המנגנון העירוני והכספי של העירייה, חינוך, רווחה, קליטת עלייה, הטיפול בחזות פני העיר ופרויקטים לשיקום תשתיות. דגש מיוחד ניתן לבדיקת נושא ביטחון הציבור והמאבק בהיקף הפשיעה הגדול, שהוא אחת מבעיותיה המורכבות של העיר. מחוות הדעת עולה, כי עדיין נדרש מאמץ ממשלתי רציף לקידום ולסיוע ללוד, ובכלל זאת על המשטרה להפחית את הפשיעה בלוד לכדי רמה סבירה, ולפעול באופן עקיב ונמרץ כדי להביא למפנה אמיתי במצב הפשיעה בעיר.
פרק אחר בדוח מוקדש למערך התביעה ברשות המקומית, שהוא חלק מרכזי במערך האכיפה של הרשות, והמבקר מצא שאין פתרון מקיף ומספק להסדרת פעילותם של התובעים בשלטון המקומי. דבר זה מתבטא בהיעדר פעילות תביעה או בפעילות חלקית ובלתי מספקת של חלק מהתובעים העירוניים, ובהיעדר אחידות בעניינים מהותיים, המביאים לידי פגיעה באכיפת החוק ובעשיית הצדק. נמצאו גם ליקויים משמעותיים בפיקוח משרד הפנים והיועץ המשפטי לממשלה על התובעים העירוניים. על משרד הפנים והיועץ המשפטי לקיים עבודת מטה משותפת לבחינה ולהסדרה של מבנה מערך התביעה ברשויות המקומיות ותפקודו, ובכלל זה נושא כפיפותו וקביעת מנגנון לפיקוח על התובעים ולהכוונתם בעבודתם על-פי אמות-מידה מקצועיות, אחידות ושוויוניות.
נושא חשוב נוסף עוסק בתופעה עימה נתקל כמעט כל אזרח, כלשונו של שפירא: איכות תחזוקת הכבישים בידי הרשויות המקומיות. נמצאו ליקויים משמעותיים באופן הטיפול של הרשויות המקומיות שנבדקו ושל משרד הפנים. לא גובשו תוכניות לתחזוקה מונעת של הדרכים הציבוריות; לא נקבעו והוסדרו תוכניות-אב ותוכניות ארוכות-טווח אחרות לתחזוקה. בכל הרשויות שנבדקו בוצעו עבודות לתחזוקת כבישים בחסר, והייתה דחייה ממושכת של עבודות תחזוקה. על הרשויות המקומיות מוטלת החובה לדאוג שהדרכים הציבוריות שבתחום שיפוטן יתוחזקו דרך קבע בהתבסס על תכנון ארוך-טווח וסולם-עדיפויות. על משרד הפנים לפעול לקיום פיקוח מתאים ואפקטיבי על הפעילות בתחום זה.
שפירא מסיים באזהרה ברורה: "כחלק ממדיניות משרד מבקר המדינה בשנים האחרונות, מושם דגש על מעקב אחר תיקון ליקויים שהועלו בדוחות קודמים. מבחנן האמיתי של הרשויות יהיה, איפוא, בתיקונן של הליקויים לרווחתם של תושביהן".