מבקר המדינה, השופט (בדימ.)
יוסף שפירא, קובע כי הפרטת שירותי השיקום עבור נכי נפש ומודל התמריצים הקיים כיום בתחום עלולים לגרום לקבלת החלטות לא מקצועית ביחס לחוסים באותם נכי נפש.
בדיקת דוגמאות של חוזי העסקה של מנהלים מקצועיים שמשרד הבריאות ומשרד הרווחה ריכזו לצורכי הביקורת מ-23 מסגרות דיור העלתה כי בשלוש מסגרות הובטח תמריץ כספי למנהל אם מסגרת הדיור תהיה בתפוסה מלאה (כלומר, הכנסה כספית גבוהה יותר לארגון שנותן את השירות, שכן התשלום שהוא מקבל מהמשרד הממשלתי נקבע לפי מספר הדיירים במסגרת הדיור); במסגרת נוספת נמצא שהובטח תמריץ כספי בגין העברת דייר ממסגרת של הוסטל למסגרת של דיור מוגן.
"התניית תמריצים כספיים בהיקף הדיירים במסגרת הדיור, או במעבר שלהם למסגרת אחרת, מעלה חשש שהתמריץ ישפיע - ולו במעט - על חוות דעתם של המנהלים בנושאים כגון שחרור של דייר ממסגרת מאחר שאינו זקוק לה עוד, השארתו בה או העברתו למסגרת מסוג אחר. החלטות אלה צריכות להתקבל על בסיס שיקולים מקצועיים בלבד, ואין לערב בהן שיקול כלכלי", כתב בדוח השנתי.
לדברי המבקר, רבים מהארגונים שמפעילים את מסגרות הדיור הם גופים עסקיים, ומובן שבין היתר הם נועדו להשיא רווח כספי לבעליהם.
"חובתו של המאסדר (רגולטור), קרי המשרד הממשלתי, להבטיח שתכלית זו לא תשפיע על מחויבותם המקצועית של הארגונים ושל העובדים המועסקים בהם (ובהם מנהלים מקצועיים, עובדים סוציאליים ומטפלים) לשיקום הדיירים", ציין והוסיף כי על משרדי הבריאות והרווחה לשפר את אופן אסדרת פעילות הארגונים המפעילים את מסגרות הדיור.
"בכלל זה, עליהם להתוות מדיניות שתבטיח כי זכויות העובדים במסגרות הדיור יישמרו וכי שיקול דעתם המקצועי לא ייפגע מפאת אינטרסים כלכליים; לתת את הדעת לכשלים שהועלו בביקורת בסוגיית המעבר של נכי נפש בין מסגרות הדיור והתחלופה הגבוהה של עובדים סוציאליים בהן; לבחון ולשפר את ההליכים לבחירת מסגרת דיור, ובכלל זה להרחיב את המידע שמובא לידיעת הציבור ולהנגישו באמצעות האינטרנט, דבר העשוי גם לתמרץ את המסגרות לשפר את שירותיהן; לקיים פיקוח שיטתי ומובנה על מסגרות הדיור, וללמוד ממנו על איכות הטיפול הפרטני בכל מסגרת ומסגרת, לאכוף בנחישות את תיקון ממצאי הפיקוח והבקרה, לנקוט אמצעים נגד ארגונים שכשלו, ומנגד לתמרץ בגין מצוינות; להשתמש בכלי הפיקוח לצורך השוואה בין מסגרות הדיור על בסיס מדדי איכות; לעקוב כנדרש אחר תהליך שיקומו של כל דייר ודייר, ולבחון מפעם לפעם את מועילותם של השירותים תוך שימוש במדדי תוצאה", לשון הדוח.