|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

מדיניות מיסים תזזיתית וללא ראייה כוללת

המיסים העקיפים השתנו לעיתים קרובות בצורה העלולה לפגוע באמון הציבור בממשלה וביציבות המשק הדרג המקצועי לא נותן למקבלי ההחלטות מידע מספיק לשם קבלת ההחלטות
15/10/2013  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   דוח שנתי 64א (2013)   |   תגובות
אין ריכוז של השפעת ההחלטות על מערכת המס

במיסים העקיפים נעשים שינויים תכופים, שלעיתים אינם עקביים והם מועלים או מופחתים בתוך זמן קצר. תופעה זו מעוררת חשש שהחלטות בתחום המיסוי אינן מתקבלות באופן סדור ומנומק ובראייה כוללת, אלא בעקבות לחצים ואירועים המחייבים גבייה מהירה וקלה של הכנסות. יתרה מזו, שינויים תכופים במערך המיסוי יוצרים חוסר ודאות בקרב משלמי המיסים ועלולים לפגוע באמון הציבור בממשלה וביציבות המשק.

כך אומר (יום ג', 15.10.13) מבקר המדינה, יוסף שפירא. לדבריו, במשרד האוצר אין גוף שמרכז את ניתוח ההשפעות והתוצאות של החלטות מיסוי על מערכת המס והמשק, על חלוקת ההכנסות ועל משתנים כלכליים אחרים, ואת המעקב והבקרה אחריהם. בהעדר תהליכים אלו, ספק אם הממשלה יכולה לדעת אם החלטות מיסוי שהתקבלו אכן השיגו את יעדן ואלו השפעות היו להן על המשק והחברה.

הגם שלטענת משרד האוצר והמועצה הלאומית לכלכלה התקיימו הצגות של הנתונים, מהמסמכים שקיבל משרד מבקר המדינה ממשרד האוצר ומהמועצה הלאומית לכלכלה לא ניתן לדעת אם קודם שאושרו בממשלה המשך המתווה הפוחת של מס החברות ומס ההכנסה (במאי 2009) והעלאת מגבלת ההוצאה הממשלתית (במרס 2010) הציג גורם כלשהו למקבלי ההחלטות, ניתוח הכולל חלופות והשפעתן על חלוקת ההכנסות במשק.

כמו-כן, לא הוצגו ההתאמות שיידרשו בתקציב המדינה בעקבות אישור שתי ההחלטות - בצד ההכנסות ובצד ההוצאות - על-מנת שהממשלה תוכל לעמוד בתקרת הגירעון בשנות הכספים הבאות, על-פי המתווה שנקבע בחוק.


אין תיאום במשרד האוצר


במשרד האוצר יש כמה גופים העוסקים בגיבוש מדיניות המיסוי, לעיתים ללא כל תיאום ביניהם. בהעדר גוף מטה שבו נצברים הידע והמומחיות בתחום המס, קשה לקיים תהליך תקין של קבלת החלטות, תכנון אסטרטגי לטווח ארוך והתאמת שינויים במיסים למדיניות הממשלה מתוך ראייה פיסקלית רחבה.

לדעת משרד המבקר, מן הראוי שגוף מתכלל אחד ירכז את המידע הרלוונטי מהגופים השונים, ינתחו ויכינו לדיוני הממשלה. תהליך התכנון חייב לכלול גם מבט רב-שנתי, דהיינו: עמידה רב-שנתית בתקרת הגירעון וביחס החוב הממשלתי לתוצר, תוך אפשרות לבחינה שנתית של הנתונים בפועל ובניית תחזית מתאימה.

מתכונת ההצעות לשינויים במערכת המס שמציגים מינהל הכנסות המדינה, אגף התקציבים ורשות המיסים להנהלת המשרד ולממשלה, אינה מאפשרת למקבלי ההחלטות לבצע השוואה בין החלופות השונות. ההצעות אינן כוללות, למשל, את הצגת ההשפעות הכלכליות והחברתיות הצפויות של כל שינוי; חלק מההצעות אינן מפרטות לאלו גורמים הן הוצגו, מתי הוצגו, והאם מסמכים אלו היו המסמכים הסופיים.

בלשכת מנכ"ל משרד האוצר לא נמצאו מסמכי ביסוס, סיכומי דיונים ופרוטוקולים על דיונים בתחום המיסים. מינהל הכנסות המדינה ואגף התקציבים אינם נוהגים להכין סיכומי דיונים ומסתפקים בהגשת מצגות בלבד למקבלי ההחלטות. בהעדר תיעוד מסודר ומפורט, אי-אפשר ללמוד על תקינות תהליך קבלת ההחלטות ועל סדרי בחינת החלופות והדעות שהוצגו למקבלי ההחלטות.

תהליך קבלת ההחלטות של משרד האוצר בתחום המס לקוי, אינו מבוסס על עבודת מטה מסודרת הכוללת הצגת חלופות ואינו מתועד כנדרש. לא נמצאו אסמכתאות לכך שטרם קבלת החלטות מיסוי בעלות השפעות פיסקליות מהותיות, הוצגו לפני מקבלי ההחלטות מלוא השפעותיהן המקרו-כלכליות של החלטות אלו, ובכלל זה היכולת לעמוד ביעדים הפיסקליים של הממשלה שנקבעו בחוק וביעדיה החברתיים.


להתאים למדיניות הפיסקלית


לדעת משרד מבקר המדינה, על קובעי המדיניות הכלכלית, ובראשם ראש הממשלה ושר האוצר, לדאוג לכך שמשטר המס וההתחייבויות התקציביות של הממשלה יעלו בקנה אחד עם המגבלות הפיסקליות שנקבעו בחוק ועם יעדי הממשלה בתחום הכלכלי והחברתי, לרבות יעד צמצום אי-השוויון והפערים החברתיים. ניהול תהליך קבלת החלטות מובנה, מסודר ומבוסס הוא חיוני לשם כך, ואף יתרום לשמירת אמון הציבור בממשלה וליציבות המשק.

בניגוד לדברי משרד האוצר, אין מקום להנחה שההשפעות הצפויות של השינויים המוצעים במערכת המס ידועות לכל מקבלי ההחלטות, שכן הדברים מורכבים מאוד ואינם מובנים מאליהם. ניתוח ההשפעות יכול להיעשות בדרכים שונות, תוך דגשים שונים ולקיחת משתנים שונים בחשבון.

מן הראוי כי מקבלי ההחלטות - ובכללם מנכ"ל משרד האוצר, שר האוצר, ראש הממשלה ושרי הממשלה - יקבלו תמונה מלאה ומבוססת על ההשפעות הכלכליות והחברתיות של כל שינוי המוצע במערכת המס, ובכלל זה תעדוף, הצגת חלופות, הסברים נלווים, וככל הניתן גם נתונים כמותיים על עוצמת ההשפעות הצפויות. כך יובטח שמקבלי ההחלטות יקבלו החלטות מושכלות, המאזנות בין כל מרכיבי חלופות המס המוצעות.

תאריך:  15/10/2013   |   עודכן:  15/10/2013
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מדיניות מיסים תזזיתית וללא ראייה כוללת
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
רשות המיסים לא נערכה באופן המיטבי להוצאת חובת דיווח המס המפורט מן הכוח אל הפועל במלואה ולהקמת מערכת ממוחשבת לטיפול בחריגויות שעולות מן הדיווחים, כדי לאתר חשבוניות פיקטיביות - כך עולה (יום ג', 15.10.13) ממסקנותיו של מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח מבקר המדינה 63ג.
15/10/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
"נוכח רמת ההיערכות הירודה של חלק מתאגידי המים והרשויות המקומיות, המתעלמים פעם אחר פעם מהוראות רשות המים ורשות החרום הלאומית לשיפור היערכותם, עולה החשש כי בעת משבר מים קשה, הם לא יוכלו לספק לתושבים מים בכמות הנדרשת לסיפוק הצרכים הבסיסיים ביותר". כך קובע (יום ג', 15.10.13) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
15/10/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
שר השיכון לשעבר, ח"כ אריאל אטיאס, התערב לא-פעם בעבודה השוטפת של מינהל מקרקעי ישראל - קובע מבקר המדינה. הוא ניצל לשם כך את תפקידו הכפול כשר וכיו"ר מועצת מקרקעי ישראל. פעילותו עמדה בניגוד לקביעות מבקר המדינה בדוחות 42 ו-56, שלפיהן אסור לשר-היו"ר לתת הוראות לטיפול בקרקעות המינהל, וכן אסור למנכ"ל המינהל לקבל הוראות ממי שלא הוסמך.
15/10/2013  |  אלעזר לוין  |   חדשות
יותר מ-11 שנים אחרי שהממשלה החליטה על כך ולמרות שני דוחות שפרסם בעניין מבקר המדינה, עדיין לא גיבשו משרדי התחבורה והאוצר אסדרה (רגולציה) על פעילות הרכבת, ולא חיברו תקנים מחייבים בכל הנוגע לרכש של ציוד נייד (קטרים, קרונות וכדומה) לרכבת. הרכבת מאפיינת את הציוד הנייד שתרכוש על דעת עצמה, וקובעת על-פי אפיון זה את הדרישות מספקי הציוד, ובכלל זה את התקנים שעליהם לעמוד בהם.
15/10/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
מנכ"ל נתיבי איילון לשעבר, שי ברס, העסיק חברה בבעלות קודמו בתפקיד המנכ"ל, יהודה בר-און, כיועצת לחברת נתיבי איילון. חברת CIS בבעלות בר-און ניהלה ותיאמה את ביצוע הארגון-מחדש בתחבורה הציבורית בגוש-דן.
15/10/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il