מבקר המדינה, השופט (בדימ.)
יוסף שפירא, קובע כי למרות שעברו כ-14 שנים לאחר גילוי תגלית הגז הראשונה במים הכלכליים של מדינת ישראל, טרם הוסדרה בחקיקה קבלת האישורים מהמאסדרים (רגולטורים) השונים לצורך חיפוש והפקה של גז בים. בדוח שפרסם ציין כי יתרה מזאת, לא נמצא עד לסיום הביקורת, בדצמבר 2012, מאסדר אחד שמרכז את הטיפול באישורים השונים הנדרשים לצורך הגשת הבקשה לחיפוש והפקה.
עוד ציין כי אף שמאגר הגז הראשון התגלה ב-1999, רק בשנים 2012-2009 החלו המשרדים הנוגעים בדבר לפעול ביתר שאת להסדרת הסוגיות השונות במשק הגז, אולם עד מועד סיום הביקורת לא הוסדרו במלואן סוגיות אלה.
לדברי שפירא, הכנת תוכניות מתאר ארציות על-ידי יזם פרטי מעלה סוגיות שונות, במיוחד באשר לדרכי ההתמודדות עם מצבים שבהם האינטרסים של היזם אינם חופפים את האינטרסים הציבוריים הנוגעים בדבר.
עוד חושף הדוח, כי רק בנובמבר 2011 אישר המשרד להגנת הסביבה להפעיל מערכי ייצור חשמל בדלקי גיבוי לגז טבעי, וזאת על-אף היעדר מגוון ספקים המספקים גז באופן רציף ואמין למשק, אזהרות משרד האנרגיה בנוגע להפקה מוגברת ממאגר "מארי B" המתכלה והצורך בשימור עתודות גז לתקופות שבהן תהיה צריכת החשמל גבוהה.
גם לאחר הקמת מדחסים בתחנת הקבלה הדרומית, הצפויה להסתיים ב-2015, והסדרת השימוש בקיבולת צינור הגז מאסדת "תמר" ועד לתחנת הקבלה, ייוותר בשנים הבאות פער בין הביקוש לגז ובין ההיצע שלו. הפיכתו של "מארי B" למאגר אחסון צפויה לצמצם ואף לפתור את בעיית המחסור בגז. אולם ההליכים לגיבוש אמות המידה להפיכת המאגר למאגר אחסון ולהסדרת המסגרת החוקית למתן רישיון אחסון, לרבות משך הזמן הדרוש למילוי המאגר בגז וביצוע שינוי התשתית הדרושה במאגר, צפויים להימשך מספר שנים, מעבר לשנת 2015 בה עלול להתחיל מחסור בגז.
המבקר ציין כי המשק הישראלי נותר תלוי במספר מצומצם של ספקי גז לאחר שניסיונות שעשתה ממשלת ישראל לנהל משא-ומתן עם ספקי גז זרים כדי לגוון את מקורות הגז, להגביר את התחרות בין הספקים ולשפר את אמינות האספקה, לא צלחו משיקולים כלכליים בלבד. כך למשל, בד-בבד עם אי-הצלחה במשא-ומתן עם חברה זרה שתפתח את מאגר "עזה מארין", הוקפא ב-2008 המשא-ומתן שנוהל עם ממשלת טורקיה ועם חברת גז רוסית בקשר לאספקת גז בצנרת תת-ימית, עקב אי-כדאיות כלכלית.
"הימצאותה של כמות גדולה של גז טבעי במים הכלכליים של המדינה צפויה להעניק לה עצמאות אנרגטית ויתרונות כלכליים, סביבתיים ומדיניים. כדי להבטיח שימוש יעיל במשאבי הגז וניהול מאוזן שלהם, נדרשים המשרדים הנוגעים בדבר לגבש מדיניות מתואמת וארוכת טווח להקצאה הוגנת של המשאב לטובת הכלל, לשם המשך פיתוח משק הגז ולהבטחת אספקת הגז גם לדורות הבאים", כתב המבקר בדוח.
לדבריו, כדי להבטיח אספקה סדירה של גז למשק, על הממשלה לפעול בנחישות לגיוון מקורות אספקת הגז והאנרגיה בכלל, להגברת התחרות בין הספקים ולהמשך הקמת תשתיות מתאימות. אם ספק גז ינצל לרעה את כוחו המונופוליסטי - עליה להפעיל את הסמכויות הקבועות בחוק ואף לבחון התערבות בקביעת מחיר הגז. "על הממשלה לבחון דרכים נוספות על אלה הקיימות לעידוד צרכנים לשימוש בגז טבעי כגון הגברת המודעות הציבורית לנושא וחיזוק ההסדרה הקשורה לשימוש בגז".