|
משרדי הממשלה [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
תנאי המכרז שפרסם מנהל הרכש באגף החשב הכללי במשרד האוצר לאספקת מכונות להפקת מסמכים כגון מכונות צילום, מדפסות, פקסימיליות וכיוצא בזה, ושירותים נלווים עבור כל משרדי הממשלה, ואשר היקפו הכספי מוערך בעשרות מיליוני שקלים - הם בלתי סבירים ו/או בלתי חוקיים. כך טוענת חברת גסטטנר המספקת כיום מכונות להפקת מסמכים ושירותים נלווים עבור משרדי הממשלה.
גסטטנר הגישה לבית המשפט המחוזי בירושלים עתירה לשינוי תנאי המכרז ובנוסף בקשה לסעד ביניים להקפאת הליכי המכרז. לטענת העותרת, תנאי המכרז כפי שהם מנוסחים כיום לוקים במספר ליקויים ופגמים מהותיים כדלקמן: הם קובעים תנאי סף שלא ניתן לעמוד בהם, דורשים הגשת תצהיר שאינו נכון בו יוצהר שמחירון היצרן שהוגש הוא מחירון היצרן הרשמי. הם כוללים תנאים בלתי סבירים בעליל ובלתי מקובלים היוצרים אי-ודאות גבוהה עבור המצעים הפוטנציאליים כגון תקופת התקשרות ארוכה וחריגה באורך שמונה שנים ויותר, ללא מנגנון הצמדת מחירים וללא התאמות למיסים והיטלים העלולים להשתנות במשך תקופת ההתקשרות כה ארוכה.
בנוסף, תנאי המכרז משיתים על המציעים סיכוני מטבע בלתי סבירים שאינם נדרשים כלל, חלקם מנוגדים לחוק כגון הדרישה להגיש הצעת מחיר במטבע זר אשר ספק אם היא חוקית ובנוסף הם מכתיבים מודל התקשרות בלתי סביר ובלתי מקובל בשוק אשר אינו כדאי מבחינה עסקית. הדבר עלול להביא לכך שהמציעים במכרז יגישו הצעות גירעוניות או תכסיסניות, ובסופו של דבר שכרה של המדינה יצא בהפסדה כתוצאה מכך.
לדברי העותרת, באמצעות משרד עו"ד גולדפרב זליגמן ושות', אופן ניהול הליכי המכרז מעלה בליבה חשש בדבר האפשרות לפגיעה בשוויון כלפיה לנוכח שינוי תנאי המכרז המקורי עד לכדי מכרז חדש לחלוטין, וזאת לאחר פרסום המכרז ולאחר שהמשיב ידע מי הם המתמודדים במכרז.
אשר על כן מתבקש בית המשפט להורות על שינוי תנאי המכרז כולם או חלקם.