אל-על, בריטיש איירווייז, לופטהנזה וסוויס הגישו בצורה חסרת יסוד ואף מנוגדת לפסיקה בקשה לסלק על הסף בקשה לתביעה ייצוגית נגדן. כך קובע (יום ג', 12.11.13) שופט בית המשפט המחוזי מרכז, פרופ'
עופר גרוסקופף.
תנועת הצרכנות "הצלחה" מבקשת לאשר תביעה ייצוגית נגד ארבע חברות התעופה בטענה שבשנים 2006-2000 היו חלק מקרטל עולמי בתחום תובלת המטענים. הקרטל נחשף כאשר לופטהנזה פנתה בהליך של גילוי מרצון למשרד המשפטים האמריקני, דבר שהביא לשורה של הליכים - כולל פליליים - נגד השותפות לקרטל ברחבי העולם.
גרוסקופף אומר שהבקשות לסילוק על הסף - המעלות את אותן טענות - הוגשו למרות שבית המשפט העליון כבר פסק, כי ככלל אין לקיים דיון נפרד בין הבקשה לאישור תביעה ייצוגית לבין בקשה לסילוקה על הסף. הוא מציין, כי הלכות אלו ודאי ידועות לעורכי דינן של החברות, אך למרות זאת הם מצאו לנכון להכביד על "הצלחה" על-ידי הגשת בקשות בהיקף מצרפי של 121 עמודים.
הטענות שבבקשות הן מן הגורן ומן היקב, מוסיף גרוסקופף, ובסך-הכל הועלו עשר טענות שונות. לדבריו, הוא כבר העיר בעבר לבאי-כוחן של משיבות בבקשות לייצוגיות, כי אם הבקשה כה מופרכת - ניתן להציג זאת בטיעון קצר. לעומת זאת, ארכנות של בקשות לסילוק על הסף וריבוי העילות הכלולות בהן, "הן רמז מקדים לכך שמדובר בבקשה סילוק שלא היה מקום להגישה. ושלוש בקשות הסילוק שלפני יוכיחו".
לדברי גרוסקופף, מתוך עשר הטענות - לעשר יש סיכוי קלוש מאוד, ואפילו פחות מכך, להתקבל. בין היתר הוא מצביע על כך, כי טענה אחת אינה מתייחסת כלל לעילה הנתבעת, אחרת מנוגדת לפסיקה מפורשת של בית המשפט העליון ושלישית מהווה סתירה פנימית בטיעוניהן של החברות (הן כופרות בקיומו של קרטל אך טוענות שניתן לו אישור). חמש העילות האחרות מצריכות הכרעה במסגרת ההחלטה האם לאשר את התביעה ואינן מתאימות להליך של סילוק על הסף, הוא מוסיף.
גרוסקופף מסכם: "הגשת בקשות סילוק באופן בלתי מושכל, תוך הרחבת היריעה שלא לצורך, יוצרת עומס מיותר על בתי המשפט ומקשה על יכולתם לבצע את מלאכת הסינון [בין תביעות ראויות לפסולות]. כשם שיש להילחם בתופעה של הגשת בקשות אישור מופרכות, המנוהלות באופן פסול, כך גם יש למנוע משיבים מהגשת בקשות סילוק המסבכות שלא לצורך את ההליך המשפטי ומכבידות על התנהלותו". לאור זאת קבע גרוסקופף, כי "הצלחה" תקבל הוצאות בסך 50,000 שקל בגין כל אחת משלוש הבקשות.
את הצלחה מייצגים עוה"ד יוקי שמש, עמית מנור ואורי ברעם. את אל-על מייצגים עוה"ד
צבי אגמון, טל מישר, יותם קוולר ויערה יפרח. את בריטיש איירווייז מייצגים עוה"ד חגי דורון, אריאל פרינץ, שירלי קוצר וגיתית לוין-גרינברג. את לופטהנזה וסוויס מייצגים עוה"ד גיל אוריון, טליה סולומון, שירה גילת ואושרת מור-ברק.