חשד לעבירה של מירמה והפרת אמונים מצידו של ראש עיריית ראשון לציון,
דב צור, עולה מדוח
מבקר המדינה על מינויים ללא מכרזים בעירייה זו. המבקר
יוסף שפירא מגלה (יום ד', 22.1.14), כי צור עסק בבחירת יועץ התקשורת האישי שלו לתפקיד דובר העירייה, מבלי לגלות את הקשר ביניהם.
העירייה התקשרה עם חברה העוסקת במתן שירותי תקשורת ויחסי ציבור בניגוד להנחיות משרד הפנים ולפיהן את תפקיד דובר העירייה יאייש עובד הרשות המקומית. החברה הייתה הדוברת של צור בבחירות בנובמבר 2008. צור השתתף בדיונים על בחירת החברה, לא הצהיר על זיקתו אליה ולא ביקש הנחיות מהיועץ המשפטי של העירייה.
דוברת העירייה, שלפני מינויה לתפקיד הייתה נותן שירותים חיצוני לעירייה מטעם אותה חברה, ניהלה תהליך קבלת הצעות לקבלת ייעוץ תקשורתי למגזר הרוסי והמליצה לוועדה לבחור בחברת התקשורת שבה הועסקה בעבר. בעשותה כן, פעלה הדוברת במצב של
ניגוד עניינים.
בלי מומחיות מיוחדת
עיריית ראשון לציון הקימה ועדה לבחירת יועצים, שתאשר לצרף למאגר להתקשרויות בפטור ממכרז יועצים בתחומים מקצועיים וייחודיים. בהתאם לנוהל בנתה העירייה מאגר של כ-300 יועצים ומתכננים. אולם, שליש מהיועצים (108) הם בתחומים שלא נדרשים בהם מומחיות מיוחדת או יחסי אמון מיוחדים. העירייה התקשרה בפטור גורף ממכרז עם יועצים ומתכננים בנימוק של מומחיות מיוחדת ויחסי אמון, בניגוד לחוק, לפסיקה ולנוהל שלה עצמה.
העירייה לא קבעה אמות מידה לצירופם של יועצים ומתכננים למאגר, היא לא פרסמה באופן פומבי את דבר קיומו של מאגר יועצים ואת האפשרות לבקש להיכלל בו. העירייה התקשרה ללא מכרז עם חבר מועצה לשעבר לתפקיד ראש מינהלת רמת אליהו. תפקיד ראש מינהלת הוא תפקיד ניהולי-ביצועי, אין לו מאפיינים של עבודת ייעוץ ואין הוא דורש מומחיות או ידע מיוחדים.
העירייה התקשרה עם שתי חברות המספקות למינהל ההנדסה שירותי מיקור חוץ, שאינם בגדר עבודת ייעוץ או תכנון המחייבת ידע או מומחיות מיוחדים. באחד מן המקרים היא התקשרה ללא מכרז עם משרד העוסק במתן שירותי פיקוח בתחום הבנייה, המספק לה עובדים; תפקידם של אלו הוא מקצועי-ביצועי בלבד ואין הוא דורש מומחיות או ידע מיוחדים. בכך עקפה העירייה את חובת המכרזים ואת כללי העסקת עובדים ברשויות המקומיות.
קול קורא תפור
במקרה אחר התקשרה העירייה עם חברה לשיפור הישגים במבחני הבגרות בלי שקיימה תהליך תחרותי. מדובר במתן שירותי הדרכה ולימוד שאין נדרשים בהם מומחיות וידע מיוחדים. לאחר כשנתיים שבהן העסיקה את החברה פרסמה העירייה קול קורא לאיתור יועצים נוספים בתחום זה, שלמעשה נתפר עבור אותה חברה.
במשך יותר מעשר שנים לא פעלה העירייה להסדרת סוגיית ניגוד העניינים בהעסקת יועצים ומתכננים; גם לאחר שפורסמו הנחיות משרד הפנים בעניין זה, היא השתהתה ביישומן. בניגוד לאמור בהנחיות משרד הפנים נקבע בנוהל פנימי של העירייה, כי מצב של ניגוד עניינים ייבחן בידי הגורמים המקצועיים בעירייה ולא בידי היועצת המשפטית שלה. העירייה התקשרה עם נותני שירותים ללא כל הסכם וללא אישורה של הוועדה לבחירת יועצים, בניגוד לסדרי מינהל תקין ולנוהל הפנימי שלה עצמה.
לפרסם בהקדם נוהל
שפירא מסכם: "הממצאים מלמדים על ליקויים, חלקם חמורים, בתפקודה של עיריית ראשון לציון בכל הנוגע להעסקת יועצים חיצוניים ומתכננים. על משרד הפנים לפעול בהקדם לפרסום נוהל מנחה לרשויות המקומיות בכל הנוגע להתקשרותן עם נותני שירותים במסגרת הפטור שנקבע בתקנות, שכן המצב הקיים הוא פתח להתקשרויות שאינן עומדות בחובה למתן שוויון הזדמנויות.
"הפטור הגורף ממכרז שנקטה עיריית ראשון לציון בהתקשרות עם יועצים ומתכננים בנימוק של מומחיות מיוחדת ויחסי אמון, אינו עולה בקנה אחד לא עם הוראות תקנות המכרזים, לא עם פסיקתו של בית המשפט העליון ואף לא עם הוראות הנוהל שקבעה. על העירייה להקפיד על עריכת מכרזים, אם מכרז פומבי אם מכרז זוטא על-פי סכומי ההתקשרות, ולהקפיד לקיים את ההוראות שנקבעו בתקנות המכרזים".
שפירא קובע, כי על העירייה לפרסם באופן פומבי את דבר קיומו של מאגר יועצים ומתכננים הפתוח לפניותיהם של אלה החפצים להיכלל בו. עד פרסום הנחיות משרד הפנים, עליה להקפיד ולפעול על-פי הנוהל שקבעה. על הוועדה לבחירת יועצים לעמוד על כך שיתקיים תהליך תחרותי שבסופו תיבחר ההצעה הראויה ביותר מתוך כמה הצעות שהוגשו. על העירייה להנחות את הגורמים המקצועיים להימנע מלהעסיק יועצים ונותני שירותים בטרם אישרה הוועדה את העסקתם ובטרם נחתם עימם הסכם התקשרות.