בתוך שלושה חודשים ייכנס לתוקף קוד נסיעה אזורי לאוטובוס ולמטרונית. כך הובטח (יום ב', 3.3.14) לוועדה לביקורת המדינה בכנסת. הוועדה דנה בדוח
מבקר המדינה על מערכת הסעת ההמונים בחיפה והקריות, המטרונית.
כזכור, בדוח נאמר כי העלות המתוכנת הייתה 540 מיליון שקלים וכיום הוא הסתיים בהיקף מיליארד שקלים וחצי, כי בחרו חלופה טכנולוגית בלי הליך מסודר וללא תיעוד, ונרשמו ליקויים רבים בתיאום מול חברות התשתית כחשמל, מים ותקשורת, שגרמו לבזבוז כסף ולפגיעה בתושבים.
ראש עיריית חיפה,
יונה יהב אמר בתגובה כי "אני כבר 11 שנה ראש עירייה ומעולם לא הצלחתי לתאם עם חברת החשמל. התשתיות הלאומיות מחזיקות את הרשויות המקומיות בגרון - ומבקר המדינה שותק ומאפשר זאת. בניתי מנהרת-תשתיות במאות מיליונים, וחברת חשמל היא היחידה שעד היום לא נמצאת שם. לטענת יהב, "זו גם הסיבה שהרכבת הקלה בתל אביב לא קמה ולא תקום. יושבים כבר שנים, מבזבזים מיליארדים ולא מצליחים לתאם בין מעבר חצייה למדרכה, בין פקיד לחברו ובין ראש עירייה למשנהו. אני הצלחתי יחד עם
משרד התחבורה וראשי הערים המקבילות אליי, לעשות בשנים מעטות מה שבמרכז לא מצליחים כבר עשרות שנים. המיזם גדל פי שלושה - ולכן תקציבו גדל פי שלושה. מדי-יום נוסעים במטרונית כ-100 אלף איש ביום, מעל 600 אלף שקלים הכנסה מדי-יום, ואני באופן אישי מטפל בפניות של תושבי העיר שיש להם בעיות תחבורה כתוצאה מכך".
יהב הדגיש כי "לא אאפשר להגיד שהיו חריגות. המדינה הפכה את המיזם מחיפאי - לכלל-צפוני ועקב כך העלה משרד התחבורה את התקציב. לא הייתה חריגה של שקל. המטרונית הוא מיזם תשתיות, הנדסיות וטכנולוגיות, חריג ומורכב, שתכנונו וביצועו השתרעו על פני תקופה של כשבע שנים. מיזם בסדר גודל כזה לא בוצע מעולם על-ידי רשות או גוף ציבורי כך שאך טבעי שמהותו התגבשה תוך כדי בנייתו".
מורן מזור, נציג משרד האוצר, ציין כי "מדובר במיזם ראשון מסוגו בארץ וייתכן שגם בעולם. חברת 'יפה נוף' ביצעה כמה מיזמים קודמים ולכן הבחירה בה הייתה נכונה. הייתה צריכה להיות חברת בקרה, וניתן היה להקים את המערכת יותר מהר ובעלות נמוכה, אך היום התייחסות למיזם התחבורה בגוש דן היא אחרת".
מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, הדגיש כי "אנו לומדים את הערות המבקר, וחשוב לזכור כי באפריל 2012 המיזם כמעט מת, אנו החיינו אותו ולקחנו את ניהולו לידינו. ראשי ערים צריכים להיות עם אומץ, לחשוב כמה דורות קדימה - וכאלו הם ראשי עיריות חיפה וקריית ים". גם סמנכ"ל המשרד, קרן טרנר הוסיפה כי "היום 'אין חיה כזאת' של תוכנית שאינה מוגדרת מראש, בתכנון, בתקצוב, בביצוע ובבקרה".
ג'קי ואקים, גזבר העירייה ויו"ר חברת "יפה נוף", הסכים בעניין התארגנות החברה עם הערות המבקר, והוסיף כי לאורן שונו ותוקנו הנהלים. "החברה לא הייתה ערוכה למיזם המטרונית, אך השבוע מחברים את מנהרות הכרמל עם עוקף הקריות ובמספר מיזמים נוספים, גדולים מורכבים, לא חרגנו בתקציב. מדובר בחברה מקצועית, מהטובות בארץ".
יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון וכהן אמר כי יש ללמוד את הלקחים של הקמת המערכת, של חוסר-הבקרה ושל התכנון הלקוי, כדי להשפיע על מיזמים דומים כאלו בעתיד - ובעיקר בגוש דן, בה המיזם סובל זה שנים מעיכוב מתמשך. "חובה לתכנן מראש, בלוח זמנים ובביצוע, מיזמים תחבורתיים מורכבים. מערכת הסעה המונית בחיפה וסביבותיה, בעיקר לאלו החסרים רכב פרטי, חיונית להתפתחות הכלכלית והתרבותית של העיר. תכנון-חסר והיערכות-לקויה גרמו לאובדן מיותר של כסף ולפגיעה ברווחת האזרחים", אמר.