גדל נטל הכבד של הרכבת הקלה על קופת המדינה. עלותו במקור של הקו האדום, מפתח תקוה לבת ים, דרך מרכז תל אביב, הייתה 10 מיליארד שקלים. כעת האומדן הלא-סופי להקמתו הוא 16 מיליארד שקלים. רק לפני שלושה חודשים, בדיון בוועדה לביקורת המדינה, ציין נציג משרד
מבקר המדינה כי העלות עשויה להסתכם ב-14.7 מיליארד שקלים, אך כבר אז הדגיש שהמילה האחרונה בעניין טרם נאמרה.
גם מועד תחילת הפעילות אינו סופי - לא לפני שנת 2022 - עיכוב של 5 שנים מהמועד המקורי. הדברים עומדים בניגוד להתחייבות שמסר לכנסת באותו דיון יושב-ראש חברת נ.ת.ע, נתיבי תחבורה עירוניים, אלכס ויז'ניצר, ולפיה יוקם הקו עד שנת 2021. יצוין כי כבר לפני כשנה, כאשר בנ.ת.ע העריכו שמועד ההפעלה יהיה לכל היותר בשנת 2020, העריכה חברת הבקרה הבינלאומית המועסקת על-ידי משרדי האוצר והתחבורה, שמועד ההפעלה עלול להידחות אף לשנת 2022. על-פי ספר תוכניות העבודה של הממשלה, משוערת תחילת ההפעלה לרבעון השני של 2021. לדחייה יש השלכות על עלויות הפרויקט וכדאיותו, על העלויות למשק ועל מערך התחבורה הציבורית במטרופולין תל אביב.
מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת מצביע על נתונים אלה ואחרים. בין היתר נכתב במסמך על זינוק בהוצאות השכר בחברת נ.ת.ע לכ-50 מיליון שקלים.
המשכורת הממוצעת של 170 עובדי החברה היא כ-16.5 אלף שקלים, פי שניים מהשכר הממוצע במשק. בסך-הכל זינקו הוצאות השכר ב-278%. מספר העובדים גדל ב-162%. כל זה בארבע השנים האחרונות, בהן גדלו הוצאות הנהלת החברה ביותר מ-100% לכ-85 מיליון שקלים, למרות היותה חברה ממשלתית בבעלות המדינה.
בשבוע הבא תתכנס ועדת הכספים לדון בנושא. יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי, אמר לקראת הדיון: "אנחנו לא רואים את האור בקצה המנהרה. בקושי רואים את המנהרה. מה שאנחנו כן רואים - שהושקעו סכומים עצומים ושהמשכורות שם הרקיעו שחקים. אני רוצה לשמוע מהם איך העסק מתקדם. מתחלפות שם הנהלות, מתחלפים מנכ"לים. עם ישראל משקיע כספים, וזה לא מסוגל לראות שום דבר".
מחברת נ.ת.ע נמסר בתגובה, כי "טיוטת הסכם המסגרת שהוצעה על-ידי המדינה אינה מאפשרת לחברה לבצע את המשימות אשר הוטלו עליה, ומצרה את צעדיה באופן שלא יאפשר לה לעמוד ביעדים. החברה הגדילה את כוח האדם ופעלה לגייס מהנדסים ועובדים מקצועיים לניהול ולפיקוח על עבודות ההקמה". בעניין אי-העמידה בהתחייבות שנתן יו"ר החברה לוועדה לביקורת המדינה הפנו אותנו ל
משרד התחבורה.