רכבת ישראל פנתה לבית המשפט המחוזי בירושלים בעתירה מנהלית כנגד המשרד להגנת הסביבה למתן צו המבטל את החלטת המשרד לפיה הוטל על הרכבת עיצום כספי בסך 5.3 מיליון שקלים בטענה לעיסוק ברעלים בניגוד להוראות היתר רעלים.
לדברי המשרד בסיור במסוף המטענים של הרכבת ברמת חובב ביום 15.3.12 במועד בו נקטו העובדים בשביתה ולא נכחו במקום, נמצא כי על קרונות הרכבת שעמדו על המסילה אוחסנו 27 מכולות המכילות חומרים מסוכנים על גבי מסילת הרכבת.
לטענת המשרד המכולות הללו הוצאו והוחזרו משטח המסוף ושהו בשטח המסוף מעל ליומיים כל זאת על גבי המסילה מעל שטח אדמה ולא בערוגות הייעודיות, ובמקרה של דליפה\שפך עלול היה החומר לחלחל לאדמה ולגרום לאסון.
עוד נטען על-ידי המשרד להגנת הסביבה כי לא קוימו ההוראות הנוגעות לנוהל היתר הרעלים, בכך שצוות החרום לא היה זמין בשטח המסוף למתן מענה ראשוני לטיפול באירוע חומרים מסוכנים במידה שיתרחש.
בעתירתה לביטול העיצום הכספי טוענת רכבת ישראל כי כ-20 דקות בלבד בטרם מועד היציאה המתוכנן של רכבת המשא שהובילה את 13 קרונות המשא עליהן הועמסו חומרים מסוכנים, הכריז ועד העובדים ברכבת על שביתה במסגרתה הושבתה כל תנועת הרכבות המטענים ברחבי הארץ, ועל כן לא ניתן היה לפרוק את הקרונות. כפועל יוצא מההשבתה הפתאומית נותרה הרכבת עם הקרונות העמוסים על מסילת הרכבת בתוך תחומי המסוף שעובדיו נטשו אותו.
לטענת הרכבת באמצעות משרד עורכי הדין מ. פירון ושות' כל ההפרות הנטענות כלפיה מקורן באירוע יחיד ונקודתי אשר לא היה בשליטתה ואשר נגרם כתוצאה משביתה פתאומית של ועד עובדי הרכבת שרק בעטיו נותרו המכולות על גבי הקרונות.
עוד מציינת הרכבת כי היא זו שדיווחה למשרד להגנת הסביבה על דבר האירוע וכי היא פעלה להשבת החומר לבעליו באמצעות העמסת המכולות על-ידי מנופאי רכבת ישראל, על משאיות פרטיות של חברות השילוח. לטענת הרכבת ההחלטה על הטלת העיצום הכספי נעשתה בחוסר סבירות, בחוסר מידתיות ובהתעלמות מעובדות מהותיות.
הרכבת מדגישה כי במהלך 5 השנים האחרונות לא הפרה כל הוראה מהוראות היתר הרעלים ובנסיבות העניין של שביתת הפתע שפרצה, לא היה כלל מקום להטלת עיצום כלשהו. יחד עם העתירה הוגשה בקשה לעיכוב ביצוע התשלום עד להכרעה בעתירה.