ועדת המשנה של ועדת הפנים והגנת הסביבה ערכה (יום ד', 23.4.14) סיור בתחנה הראשונה בסיור - נמל חיפה. חברי הכנסת שהשתתפו בסיור הם:
דב חנין (יו"ר),
תמר זנדברג,
יעקב אשר ועמר בר-לב. בתום הסיור ממשיכה הוועדה אל נמל התעופה, מפעלי בז"ן, ולדיון מסכם במשרדי איגוד ערים לאיכות הסביבה חיפה, כל זאת על-מנת לבחון סוגיות תכנוניות וסביבתיות שונות.
כזכור, הוקמה הוועדה בעקבות דיון מעמיק שעסק בהרחבת בתי הזיקוק והנפט בחיפה והסכנה הבריאותית והסביבתית הנשקפת מכך לציבור התושבים בחיפה.
הוועדה שמעה ממנכ"ל נמל חיפה, שלמה בריימן, סקירה על הנמל ועל התסקיר הסביבתי שמתייחס לנמל חדש המתוכנן להיבנות במפרץ חיפה. התסקיר התייחס לעצם בניית הנמל אך לא לשגרת התפעול של הנמל שעתיד להיות פעיל מאד. כיום הנמל מטפל בכ-2.2 מיליון מכולות בשנה. לכשיוקם הנמל יעברו בו 3.5 מיליון מכולות בשנה. במהלך סקירת מנכ"ל הנמל, התפרצה לדבריו פעילה סביבתית, איריס גולדמן, ואמרה: "איפה אתה גר? האם אתה ישן טוב בלילה?"
בעקבות הסיור בנמל חיפה אמר היו"ר ח"כ דב חנין: "התרשמתי מאוד מיכולותיו של נמל חיפה, מרמת המקצועיות והטכנולוגיות שקיימים בנמל. מהשאלות שהצגנו התברר שישנן אפשרויות להרחבה ולשכלול נוסף של הנמל שיענו על צרכים נוספים שיידרשו בעתיד.
במצב זה מתחדדת שאלת הצורך בהקמתו של נמל נוסף, נמל המפרץ.
"לנמל החדש תהיינה השלכות מרחיקות לכת על מטרופולין חיפה והקמתו כרוכה בעלויות גדולות. אחת ההצדקות שהועלו לבניית הנמל החדש היא הרצון להוריד את שכר העובדים, כאשר עלויות השכר בנמל החדש הפרטי מתוכננות להיות נמוכות בהרבה מאלה של הנמל הקיים. נשאלת השאלה אם זה אכן הטעם להקמת הנמל ואם כן האם הדבר ניתן להצדקה? בסוגיות אלה ועדת המשנה תעסוק בחודשיים הקרובים, נשמע את כל הגורמים המעורבים, ננתח את הנתונים כדי להביא בפני הכנסת את ההמלצות המתבקשות בסוגיה שהשלכותיה על מטרופולין חיפה ועל החברה הישראלית בכלל, גדולות כל כך".
גם ח"כ תמר זנדברג התייחסה למכלול המשמעויות של הסיור במפרץ חיפה ואמרה: "בימים אלה מתקדמות מספר תוכניות שכביכול לא קשורות זו לזו, בהן הרחבת מפעלי בז״ן והפרטת נמל חיפה. לחיבור שלהן יש השלכות סביבתיות, חברתיות, כלכליות ואורבניות מרחיקות לכת על מטרופולין חיפה כולו. בוועדה אנחנו עוקבים מקרוב כולל הסיור המתקיים היום בשטח כדי לוודא שכלל השיקולים נלקחים בחשבון".