מטה משרד החוץ לא בדק לעומק שתי פרשות של מתן שוחד לעובדים בקונסוליות של ישראל תמורת הנפקת אשרות כניסה לישראל. כך מגלה (יום ד', 14.5.14)
מבקר המדינה,
יוסף שפירא.
במרץ 2012 עלו בקונסוליה הכללית בנציגות באסיה חשדות למעורבותם של כמה עובדים מקומיים זרים (עמ"ז) בקבלת שוחד מגורמים שונים בקשר להענקת אשרות עבודה ל
עובדים זרים. בדצמבר אותה שנה קיבלה ראש הנציגות ראיות שאיששו את החשדות בדבר קבלת שוחד בידי ארבעה עמ"ז.
במהלך הבדיקות שקיימו הקונסולית וראש הנציגות, הודה אחד העובדים הזרים, כי הוא קיבל שוחד עבור טיפולו בקידום מתן אשרות עבודה. אותו עובד נדרש לראיין אזרחים מקומיים כדי לבדוק אם הם דוברים אנגלית לצורכי עבודתם בישראל. אולם במקרים שבהם עלה ספק בעניין זה, הטעה העובד את הקונסולית, ותירץ את אי-ידיעת האנגלית של המרואיין ב"התרגשות יתר". העובד התפטר, אך איש לא בדק האם יש מקום לנקוט נגדו הליכים פליליים. בעקבות זאת נערכו בדיקות פוליגרף שהביאו לפיטורי שלושה עובדים נוספים.
גורמי המטה במשרד לא ערכו חקירה מקיפה של פרשייה זו. הם לא בדקו כמה אזרחים זרים נכנסו ארצה שלא כדין בעקבות הפרשייה, ואף לא בדקו היבטים תפקודיים הנוגעים לניהול, לפיקוח ולמעקב של הקונסולים הנושאים באחריות ובסמכות לניפוק האשרות. המשרד אף לא העביר את המידע שהיה ברשותו בעניין זה לרשות האוכלוסין וההגירה, המופקדת על הטיפול באישור ניפוק אשרות עבודה לזרים.
המקרה השני: במרץ 2013 דיווח פקיד ברשות ההגירה למשרד החוץ, כי קיבל מידע מאזרחים זרים מאתיופיה על סחר לכאורה באשרות כניסה לישראל, המתנהל במדור הקונסולארי שבשגרירות באדיס אבבה. במכתבו ציין, כי אימת חלק מן המידע בבדיקה שעשה, וכי החשד הוא שפעולות זיוף מסמכים שביצעה רשת מקומית במתן שוחד לגורם כלשהו במדור הקונסולארי בשגרירות זו, הביאו לכניסת אזרחים מאתיופיה לישראל ולשהייתם בה באופן לא חוקי. מידע זה הועבר לידיעת האגף לעניינים קונסולאריים במשרד החוץ. ואולם, המשרד לא נקט בפעולה כלשהי לבדיקת המידע.
אין יחידת פיקוח ובקרה
במישור הכללי אומר הדוח, כי ביולי 2010 החליט מנכ"ל משרד החוץ ליישם המלצה של דוח המפקח הכללי של המשרד, ולהקים באגף לעניינים קונסולאריים יחידת פיקוח ובקרה על עבודת המדורים בנציגויות. ואולם, עד מועד סיום הביקורת טרם הוקמה יחידה זו, ולא נקבעה דרך אחרת למימוש צורכי הפיקוח והבקרה על הפעילות הקונסולארית בחו"ל.
בעלי תפקידים דיפלומטיים, כגון שגרירים, הממלאים את מקומם של הקונסולים בהעדרם בקבלת החלטות ובחתימה על מסמכים קונסולאריים, אינם מקבלים הכשרה קונסולארית מלאה טרם צאתם לשליחות. בעלי תפקידים דיפלומטיים, שמונו לתפקידם שלא מקרב עובדי המשרד, אינם מקבלים הכשרה כלשהי בתחום זה, פרט ליום עיון בנושא מסמכים נוטריוניים.
המבקר מסכם: "כדי שהמשרד יוכל לספק לציבור הרחב שירות מקצועי ובאיכות גבוהה, עליו לפעול למתן הכשרה מתאימה לכל עובד המיועד למלא תפקיד קונסולארי במטה ובנציגויות, להטמיע את הוראות התקנון הקונסולארי בקרב נותני השירות ולפקח על פעילותם הסדירה. יתרה מזאת, על המשרד להעמיד פתרונות הולמים ויעילים לתקלות שנמצאו בתחומי איכות השירות בנציגויות, כדי שכל פנייה שתתקבל שם תזכה למענה זמין, עדכני ומועיל".
בעקבות פרשת השוחד בנציגות באסיה, אומר המבקר, "על האגף להנחות את הקונסולים לקיים הליכי בקרה יזומה וסדירה על פעילותם של העובדים המקומיים במסגרת ניהול תהליך ניפוק האשרות, לרבות בענייני איכות עבודתם, מידת בקיאותם בנהלים הרלוונטיים וכן בתחומי האתיקה המקצועית".