המשטרה מציבה שוטרים בתשלום לביצוע משימות שנמצאות בליבת תפקידה, ואשר אותן היא חייבת לבצע ללא גביית תשלום נוסף מגורם כלשהו. כך קובע (יום ד', 14.5.14)
מבקר המדינה,
יוסף שפירא.
חוק המשטרה מקנה למשטרה בנסיבות מסוימות סמכות להקצות שוטרים בתשלום לבקשת גורם חיצוני לשתי מטרות: להבטחת הסדר הציבורי ושלום הציבור באירוע בעל צביון פרטי, ולשם סיוע לרשויות ולגופים ציבוריים המנויים בחוק בהפעלת סמכויות אכיפה וגבייה. בשנת 2012 היא הקצתה 8,400 שוטרים בתשלום וחייבה את הגופים ב-94 מיליון שקל.
המשטרה הקצתה שוטרים בתשלום גם למשימות שאינן עונות לדרישות אלה, ובייחוד למשימות סדר ואבטחה במוסדות ציבור וברשויות מקומיות. המשטרה לא קבעה לעצמה כללים ותבחינים שמטרתם לוודא, כי בקשתו של גוף ציבורי להקצות לו שוטרים בתשלום מתבססת על סמכותו על-פי הוראות הדין, וכי פעולת השיטור המבוקשת אינה פעולת ליבה שהוגדרה בפקודת המשטרה, שעל המשטרה לבצע ללא תשלום.
ראש אגף המבצעים במשטרה נושא באחריות המקצועית להקצאת שוטרים בתשלום ולהפעלתם המבצעית. ואולם, אין לו תמונת מצב עדכנית על העסקת השוטרים בתשלום. בין השאר אין נתונים לגבי כלל הגורמים המזמינים את שירותי המשטרה, לגבי אופי האירועים והפעולות ולגבי אירועים משולבים שמופעלים בהם שוטרים בתפקיד לצד שוטרים שהוקצו בתשלום.
פקודת המשטרה קובעת מתווה נוסף המאפשר לתת שירותי משטרה בתשלום לגופים ציבוריים, ולפיו יגויסו שוטרים לתפקידים מיוחדים (שת"מים). המשטרה לא קבעה הנחיות ברורות כדי להבחין בין המקרים שניתן להקצות שוטרים בתשלום להפעלת סמכויות אכיפה או גבייה, לבין המקרים שיש לגייס לשם כך שת"מים. כך למשל הועסקו הללו בסניפי הביטוח הלאומי (בניגוד לחוות דעתו של היועץ המשפטי למשטרה) ובסניפים של חברת עמידר.
המשטרה הקצתה שוטרים בתשלום למאות משמרות של סדר ואבטחה בבתי חולים (שיבא, ברזילי ואסף הרופא), בחופי רחצה (בתל אביב, הרצליה, בת ים ואשקלון) ובבית המשפט לעניינים מקומיים בחולון, אף שאין הן מהוות סיוע לפעולות אכיפה וגבייה או אירוע בעל צביון פרטי.
"משרד מבקר המדינה מעיר למשטרה כי העסקה של שוטרים בתשלום בבתי החולים לשם שמירה על הסדר הציבורי, שעיקר מטרתה הייתה אבטחה, מניעת אלימות ושמירה על שלומו ובטחונו של הציבור, הם מתפקידיה המרכזיים והמובהקים של משטרת ישראל. העסקת שוטרים בתשלום בפעילות זו אינה עולה בקנה אחד עם החוק, עם פקודת המטה הארצי ועם הוראות הנוהל", נאמר בדוח.
קבוצות הכדורגל בליגת העל ובליגה הלאומית משלמות למשטרה 10-7 מיליון שקל בשנה עבור הקצאת שוטרים בתשלום למשחקים באמצעות ההתאחדות לכדורגל. עד יולי 2013 פעלה המשטרה בעניין גביית התשלומים מראש מן ההתאחדות שלא לפי התקנות, וכשנוצר חוב של ההתאחדות, ועד לכיסויו, שילמה המשטרה מתקציבה את שכר השוטרים שהוקצו למשחקים.
המבקר מסכם באומרו: "על המשטרה לקבוע תבחינים ברורים תוך מתן משקל לשיקולים של יעילות וחסכון, כדי להגדיר ולסייע בהחלטה לבחירה באחד משני המתווים לשירותי משטרה במוסדות ציבור: הקצאת שוטרים בתשלום או העסקת שת"מים. על המשטרה לפעול בהתאם לחוות הדעת של היועץ המשפטי שלה ובמקרים של ספק, כמו שירותי השיטור בחופי הרחצה, לקבל חוות דעת מן היועץ המשפטי לממשלה. עוד נדרש לבחון את המוסדות והגופים שלהם מוקצים שוטרים בתשלום, כדי לוודא כי השירות ניתן על-ידי המשטרה כדין, למטרות שאינן בליבת העשייה המשטרתית ובהתאם לנוהלי המשטרה".