אם לא יחול שום שינוי, החל ביום שישי הבא, 1 באוגוסט 2014, יחל לפעול בגוש-דן קו מספר 1 של
חברת דן, שינוע באמצעות אוטובוסים רבי-קיבולת המשמשים את המטרונית בחיפה, על תוואי הקו האדום של הרכבת הקלה.
הקו, הנקרא גם "הקו המקדים", ייסע מפתח תקוה לבת ים ובחזרה. כמו המטרונית, יהיו באוטובוסים המפרקיים רבי-הקיבולת ארבע דלתות, יתרונו בכך שלא יעצור בכל תחנה אלא רק כאשר מצלצלים בפעמון ושהנגשתו לנכים גבוהה יותר, אך חסרונו במספר מקומות הישיבה הקטן יותר.
מסלול הקו יחל בתחנה המרכזית פתח תקוה, שאמורה לעבור שינויים, ויסתיים באצטדיון העירוני בבת ים ("מסוף ניסנבוים"). הוא ינוע על מסלול התחבורה הציבורית ברחוב ז'בוטינסקי לכל אורכו, מסלול שהיה סגור בשל ריבוי תאונות דרכים. תוואי הקו יהיה דומה לזה של קו 51, אך בניגוד אליו יפנה קו 1 בדרך בגין בתל אביב לאזור בית מעריב, ומשם לתחנה המרכזית הישנה ולשדרות הר ציון הסמוכים לתחנה המרכזית החדשה. משם ימשיך לתחנות דרך שלמה, שדרות ירושלים ביפו, המצבה בבת ים, רוטשילד, בלפור (בכיוון ההפוך הרצל), יצחק שדה, הנביאים, הקוממיות והאצטדיון העירוני.
ברוב שעות היממה ייסע קו 1 בתדירות גבוהה כל 8-5 דקות, ובשעות השפל בתדירות 20-10 דקות, בימי שישי תהיה התדירות 15-12 דקות ובמוצאי שבת כל 20 דקות.
הנסיעה הראשונה מכיוון בת ים תצא בשעה 04:40 והאחרונה בחצות. הראשונה מפתח תקוה ב-05:00 והאחרונה גם כן בחצות. מספר הנסיעות בקו 51 יצומצם משמעותית, וכן ידוללו קווים 40 ו-42.
מבחנו של הקו יהיה בהגדלת מהירות הנסיעה העירונית במטרופולין תל אביב, שכיום נעה סביב 16 קמ"ש. לקו אין העדפה ברמזורים, מה שגם מאט את מהירות הנסיעה וגם גורם לאוטובוסים זהים להגיע בזה אחר זה. הקו, שאמור לפעול במקביל לעבודות שתבצע חברת נת"ע בתוואי הקו האדום אמור לנוע בחלקו בנתיבי תחבורה ציבורית, וכדי להגדיל את המהירות דרוש תפקוד מלא של המשטרה ושל הרשויות המקומיות באכיפת הסדרי התנועה באופן שימנע מכלי רכב פרטיים לנוע בנתיבים המיועדים לתחבורה ציבורית. עדיין מתנהל מו"מ באשר לשעות בהן יותר למשאיות לפרוק סחורה בחנויות הסמוכות לדרך ז'בוטינסקי. מבחן נוסף יהיה מידת הצפיפות בקו 1, והאם יהיה "קו סרדין" בדומה לקו 51.
תשלום הנסיעה לא יהיה לנהג אלא באמצעות כרטיס רב-קו. נוסעים מזדמנים ללא כרטיס יוכלו לשלם למוכרים שיוצבו בתחנות ולקבל קבלה מנייר ובעוד כמה חודשים ניתן יהיה לקנות כרטיסים במכונות שיוצבו בתחנות. תעריפי הנסיעות יהיו כמו היום. לאחר תקופת הסתגלות בת שבועיים יוטלו קנסות בסך 100 שקלים על מי שייתפס כי לא שילמו.
יושב-ראש חברת נת"ע, אלכס ויזניצ'ר, התחייב לכנסת בינואר שהקו יפעל כבר בחודש אפריל אך לא עמד בהתחייבותו, והקו אמור כאמור לפעול רק בחודש אוגוסט. פעימת תיקון צפויה רק בעוד כמה חודשים, לאחר שיתבצעו ספירות נוסעים בקווים.